Ψηφιακό Δελτίο Αποστολής: Καθολική εφαρμογή από τον Δεκέμβριο

Από τις 2 Ιουνίου είναι υποχρεωτική η εφαρμογή του ΨΔΑ για επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ - Ποιες εξαιρούνται επί της παρούσης


Άρχισε από τις 2 Ιουνίου και σε υποχρεωτική βάση η εφαρμογή του Ψηφιακού Δελτίου Αποστολής (ΨΔΑ)για επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ, εγκαινιάζοντας μια νέα εποχή στη διακίνηση αγαθών. Το μέτρο αναμένεται να επεκταθεί από τον Δεκέμβριο σε όλες τις επιχειρήσεις, σηματοδοτώντας τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή των παραστατικών διακίνησης.

Στο πλαίσιο της ψηφιοποίησης των επιχειρηματικών διαδικασιών, και πάντα με γνώμονα τον περιορισμό των φαινομένων φοροδιαφυγής, το οικονομικό επιτελείο κάνει ακόμα ένα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση, αντικαθιστώντας τα παραδοσιακά έγγραφα διακίνησης αγαθών και διαβιβάζοντας σε πραγματικό χρόνο τα στοιχεία στην πλατφόρμα myDATA της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), με στόχο την ενίσχυση της φορολογικής διαφάνειας και τη μείωση της γραφειοκρατίας.

Υπενθυμίζεται πως η εφαρμογή του μέτρου άρχισε προαιρετικά τον Ιανουάριο του 2025, ενώ από τη Δευτέρα έγινε υποχρεωτική για τις επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 200.000 ευρώ. Σε αυτή τη  φάση εξαιρούνται συγκεκριμένες περιπτώσεις:

Επιχειρήσεις με έσοδα άνω των 5 εκατ. ευρώ.

Θυγατρικές αλλοδαπών εταιριών που χρησιμοποιούν το εμπορικό- λογιστικό σύστημα (ERP) της μητρικής.

Επιχειρήσεις που διακινούν φάρμακα, ιατρικά αναλώσιμα, καύσιμα, οικοδομικά και συναφή υλικά, ανεξαρτήτως τζίρου.

Από την 1η Αυγούστου μέχρι τις 30 Νοεμβρίου 2025 οι ανωτέρω επιχειρήσεις μπορούν να συμμετάσχουν προαιρετικά, ενώ από την 1η Δεκεμβρίου η εφαρμογή γίνεται υποχρεωτική για όλους.

Ωστόσο, δεν θα ενταχθούν όλες οι διακινήσεις αγαθών στο μέτρο του ψηφιακού δελτίου αποστολής.

Εξαιρούνται συγκεκριμένες περιπτώσεις, όπως:

Η διακίνηση σε περίπτωση μεταφοράς επαγγελματικής εγκατάστασης της οντότητας.

Η διακίνηση παγίων (υπό την προϋπόθεση ότι δεν διακινούνται με σκοπό την πώλησή τους) και η διακίνηση ανταλλακτικών παγίων μεταξύ των εγκαταστάσεων της οντότητας, εφόσον δεν αποτελούν γι’ αυτή αντικείμενο εμπορίας και προορίζονται αποκλειστικά για την αποκατάσταση βλαβών στις εγκαταστάσεις της.

Η διακίνηση αποθεμάτων εντός της ίδιας εγκατάστασης της οντότητας ή μεταξύ επαγγελματικών εγκαταστάσεων αυτής, οι οποίες απέχουν έως και δέκα χιλιόμετρα μεταξύ τους.

Η διακίνηση (α) αυτούσιων λατομικών προϊόντων (άμμος, σκύρο κ.λπ.) από κατασκευαστικές οντότητες, τα οποία παράγονται από τις ίδιες για τα έργα που εκτελούνται από αυτές, (β) μεταλλεύματος, από εργοτάξιο σε εργοτάξιο και από εργοτάξιο σε χώρους αποθήκευσης, επεξεργασίας και εκφόρτωσης, κατά περίπτωση, που ενεργούνται από μεταλλευτικές οντότητες και (γ) πέτρας, χαλικιού, αργιλοπετρώματος και αργιλοχώματος, από οντότητες παραγωγής αδρανών υλικών, ασβέστη και τσιμέντου, από τους χώρους περισυλλογής ή εξόρυξης στους χώρους επεξεργασίας.

Η διανομή πανεπιστημιακών συγγραμμάτων στους φοιτητές που παρακολουθείται ηλεκτρονικά από το πληροφοριακό σύστημα «Εύδοξος».

Οι συναλλαγές λιανικής, εφόσον συνοδεύονται από παραστατικό αξίας, εκτός από τις διακινήσεις μέσω οντότητας παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών και ταχυμεταφορών, καθώς και οι διακινήσεις ενεργειακών προϊόντων (καυσίμων).

Η διακίνηση εφημερίδων και περιοδικών προς τις εταιρίες παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών ή απευθείας προς τους συνδρομητές από τις επιχειρήσεις έκδοσης ή διακίνησης των ειδών αυτών.

Ωστόσο, για όσες επιχειρήσεις είναι υπόχρεες η μη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του μέτρου θα επιφέρει «τσουχτερά» πρόστιμα, ύψους 500 ευρώ για επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία και 1.000 ευρώ για εκείνες με διπλογραφικά, ενώ στο τραπέζι του οικονομικού επιτελείου είναι η αύξηση των ανωτέρω ποσών, ακόμα και ο δεκαπλασιασμός τους.

Σκανάρισμα QR και σε real time στη myDATA

Η έκδοση του ψηφιακού δελτίου αποστολής απαιτεί να καταχωριστούν αναλυτικά στοιχεία για τις μεταφορές αγαθών, τα οποία σε real time θα επιτρέπουν στο «μάτι» της ΑΑΔΕ να επιβλέπει τη διακίνησή τους.

Συγκεκριμένα, εκτός από την ηλεκτρονική έκδοση των παραστατικών και τη διαβίβαση των δεδομένων στην πλατφόρμα myDATA θα δίνεται στην ΑΑΔΕ και η δυνατότητα ψηφιακής παρακολούθησης φορτώσεων – μεταφορτώσεων, παραλαβή παραστατικών και αγαθών με τη σάρωση QR Code των παραστατικών διακίνησης, καθώς και ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη.

Από την πλευρά τους, για να εκδώσουν τα ψηφιακά παραστατικά από τις επιχειρήσεις απαιτούνται στοιχεία όπως τόπος φόρτωσης και παράδοσης, σκοπός διακίνησης, ημερομηνία και ώρα αποστολής, καθώς και (προαιρετικά στην αρχική φάση) αριθμός κυκλοφορίας του μεταφορικού μέσου. Επιπλέον, το ψηφιακό δελτίο αποστολής πρέπει να περιλαμβάνει μοναδικό αναγνωριστικό UID. Σε περίπτωση μη πραγματοποίησης της διακίνησης, η επιχείρηση υποχρεούται να εκδώσει πιστωτικό παραστατικό και νέο ψηφιακό δελτίο αποστολής.

Σκοπός των νέων κανόνων είναι η ενίσχυση της αποτελεσματικότητας των ελεγκτικών μηχανισμών στις μεταφορές αγαθών και η βελτίωση της διαφάνειας στις εμπορικές συναλλαγές.

Παίρνει σειρά και το ψηφιακό πελατολόγιο

Υποχρεωτική καθίσταται από την 1η Ιουλίου η εφαρμογή ακόμα ενός νέου εργαλείου, του ψηφιακού πελατολογίου, για συνεργεία επισκευής, πλυντήρια, πάρκινγκ, φανοποιεία και εταιρίες ενοικίασης αυτοκινήτων, παρά τις ενστάσεις φορέων της αγοράς, που ζητούν παράταση της πιλοτικής εφαρμογής.

Το μέτρο, που εφαρμόζεται πιλοτικά έως σήμερα, γίνεται υποχρεωτικό από την 1η Ιουλίου 2025 για τις επιχειρήσεις του κλάδου του αυτοκινήτου, οι οποίες καλούνται να καταχωρίζουν τα στοιχεία κάθε πελάτη και οχήματος σε ψηφιακό μητρώο. Σε περίπτωση μη καταγραφής, θα επιβάλλεται πρόστιμο ύψους 100 ευρώ για κάθε όχημα.

Το νέο σύστημα δίνει τη δυνατότητα στις φορολογικές Αρχές να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο τον αριθμό των πελατών και των εξυπηρετούμενων οχημάτων και να συγκρίνουν τα στοιχεία αυτά με τις αποδείξεις που έχουν εκδοθεί μέσω της πλατφόρμας myDATA. Σε περίπτωση αποκλίσεων προβλέπεται επιτόπιος έλεγχος για τη διαπίστωση παραβάσεων.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΠΕΜΠΤΗ 5 ΜΑΙΟΥ 2025)

- Διαφήμιση -
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

spot_img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ