Τρία ναυάγια (και τρεις ναυτικοί νεκροί) σημειώθηκαν τον περασμένο μήνα. Απόδειξη ότι δεν υπάρχουν «αβύθιστα πλοία», αλλά και ότι τα βαπόρια δεν μπορούν να ταξιδεύουν δίχως πλήρωμα.
Σκεφθείτε να επικρατήσει αυτό που αποκαλούμε Τεχνητή Νοημοσύνη και να πηγαίνουν τα βαπόρια «με τον αυτόματο». Θα γεμίσουν οι θάλασσες κοντέινερ και πετρελαιοκηλίδες!
Δεν γίνεται βαπόρι δίχως καπετάνιο και πλήρωμα, ας είμαστε σοβαροί.
«Ο σύγχρονος πλοίαρχος δεν είναι πια μόνο θαλασσοπόρος, είναι ένας ηγέτης τεχνολογικής εποχής. Οφείλει να συνδυάζει τεχνική κατάρτιση, ψηφιακή επάρκεια, διαχείριση κρίσεων, ανθρώπινες δεξιότητες και νομική και ηθική συνείδηση. Η ναυτιλία υπήρξε ανέκαθεν ένας από τους βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας και ταυτότητας. Σε αυτή την πολύπλοκη και απαιτητική δραστηριότητα, κεντρικό ρόλο διαδραματίζει ο θεσμός του πλοιάρχου.
Ο πλοίαρχος δεν είναι απλώς ο καπετάνιος ενός πλοίου, αλλά το πρόσωπο που φέρει την απόλυτη ευθύνη για την ασφάλεια, την πειθαρχία και τη λειτουργία ολόκληρου του πλοίου. Ο ρόλος του είναι πολυσχιδής, συνδυάζοντας διοίκηση, ναυτοσύνη, νομική γνώση και ηγετικές ικανότητες».
Ποιος τα είπε αυτά; Ο Διονύσης Θεοδωράτος, πρόεδρος του HYPERLINK “https://www.mononews.gr/tag/sindesmos-epichiriseon-epivatigou-naftilias”Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, αναλύοντας τον ρόλο του πλοιάρχου στη σύγχρονη ακτοπλοΐα και κατ’ επέκταση στη ναυτιλία.
Ο πλοίαρχος, λοιπόν, είναι ο ανώτατος αξιωματικός του πλοίου και ενεργεί ως εκπρόσωπος της πλοιοκτήτριας εταιρίας. Εχει την ευθύνη για την ασφαλή ναυσιπλοΐα, την τήρηση των κανόνων ναυτικού δικαίου και την πειθαρχία του πληρώματος. Επιπλέον είναι υπεύθυνος για την προστασία του φορτίου ή των επιβατών, καθώς και για την επικοινωνία με λιμενικές και τελωνειακές Αρχές. Είναι ο καπετάνιος που βρίσκεται σε θέση διοίκησης ενός πολυεθνικού πληρώματος, συχνά κάτω από δύσκολες συνθήκες, και πρέπει να διατηρεί την τάξη, να παίρνει αποφάσεις υπό πίεση και να εξασφαλίζει την ομαλή συνεργασία όλων των μελών του πληρώματος. Και για να μην το ξεχάσω: Ο πλοίαρχος είναι νομικά υπεύθυνος για οτιδήποτε συμβεί εν πλω. Οφείλει να γνωρίζει τους διεθνείς κανονισμούς (SOLAS, MARPOL, COLREGs κ.λπ.), να καταγράφει τα συμβάντα στο ημερολόγιο του πλοίου και να φροντίζει για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και την προστασία του περιβάλλοντος. Η τεχνολογία έχει προσθέσει και νέες υποχρεώσεις, όπως η χρήση προηγμένων ναυτιλιακών συστημάτων και η διαχείριση ηλεκτρονικών επικοινωνιών. Αυτά, προς το παρόν…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (5 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025)