Η νέα Δεκαετής Βιομηχανική Στρατηγική (ΔΒΣ) του Ηνωμένου Βασιλείου επικεντρώνεται στους τομείς όπου θεωρείται ότι εντοπίζονται οι υψηλότερες δυνατότητες για οικονομική ανάπτυξη
Στις πιο ισχυρές οικονομίες του πλανήτη δεν περιμένουν την τελευταία στιγμή για να θωρακίσουν την πορεία τους στο μέλλον, όπως είθισται να συμβαίνει στην Ελλάδα. Προγραμματίζουν έγκαιρα, προλαβαίνοντας ενδεχόμενες κακοτοπιές και φυσικά λαμβάνοντας υπόψη τις νέες προκλήσεις. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η Μεγάλη Βρετανία, η οποία πρόσφατα ανακοίνωσε το πλάνο της νέας δεκαετούς Βιομηχανικής Στρατηγικής την οποία θα ακολουθήσει. Βάσει του σχεδιασμού αυτού, μέχρι το 2035 θα διατεθούν στη μεταποίηση και τις τεχνολογίες περισσότερα από 118 δισ. ευρώ (101 δισ. λίρες Αγγλίας), ενώ από την επόμενη διετία και μετά το ενεργειακό κόστος για χιλιάδες επιχειρήσεις της θα μειωθεί έως και 25%.
Σύμφωνα με την ανάλυση του γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο, η νέα Δεκαετής Βιομηχανική Στρατηγική (ΔΒΣ) της βρετανικής κυβέρνησης («10 Year Industrial Strategy») έρχεται σε συνέχεια της στρατηγικής υποδομών (ανακοινώθηκε στα μέσα Ιουνίου). Η νέα Δεκαετής Βιομηχανική Στρατηγική του Ηνωμένου Βασιλείου επικεντρώνεται στους τομείς όπου θεωρείται ότι εντοπίζονται οι υψηλότερες δυνατότητες για την οικονομική ανάπτυξη του Ηνωμένου Βασιλείου, καθορίζοντας και κλάδους προτεραιότητας:
Συγκεκριμένα, τα βασικά σημεία του πλάνου ΔΒΣ (επιβεβαιώνοντας όλους όσοι υποστηρίζουν ότι για να κατορθώσουν να σταθούν όρθιες στο άμεσο μέλλον οι λιγότερο ισχυρές οικονομίες, απαιτούνται άρτια επεξεργασμένα σχέδια όχι αύριο, αλλά… χθες) περιλαμβάνουν τα εξής, σε σχέση με το πώς θα κινηθεί η βρετανική παραγωγή τα επόμενα χρόνια:
1) Προηγμένη μεταποίηση: Προώθηση της προηγμένης τεχνολογίας, αυτοματοποί-
ηση και βιώσιμη παραγωγή, μέσω επενδύσεων έως 4,3 δισ. λιρών έως το 2030, για έ-
ρευνα και ανάπτυξη, με έμφαση στους τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας, της αυτό-
νομης οδήγησης και στις τεχνολογίες μηδενικών εκπομπών.
2) Καθαρή ενέργεια: Διπλασιασμός των επενδύσεων σε καθαρές τεχνολογίες έως το
2035, ανερχόμενες σε 30 δισ. λίρες ετησίως. Διάθεση πόρων 1 δισ. λιρών, εκ των ο-
ποίων 700 εκατ. λίρες μέσω του φορέα Great British Energy, για την προώθηση, κυ-
ρίως, υπεράκτιων ανεμογεννητριών, υδρογόνου, τεχνολογιών δέσμευσης άνθρακα
(CCUS) κ.λπ.
3) Δημιουργικές βιομηχανίες (κινηματογράφος, τηλεόραση, video games, μουσικές
παραγωγές, διαφήμιση, design, τέχνες): Χρηματοδότηση 380 εκατ. λίρες και επιπλέον
150 εκατ. λίρες για την περιφέρεια.
4) Αμυνα: Προώθηση τεχνολογιών αιχμής (drones, συστήματα autonomous, combat air, directed energy, complex weapons κ.ά.), με χρηματοδότηση 400 εκατ. λίρες από το ταμείο καινοτομίας (innovation fund) και αύξηση των δαπανών για την άμυνα στο 2,6% του ΑΕΠ.
5) Ψηφιακή τεχνολογία: Προώθηση κύριων κλάδων προτεραιότητας όπως Τεχνητή
Νοημοσύνη (Τ.Ν.), κβαντική τεχνολογία, ημιαγωγοί, κυβερνοασφάλεια, βιοεπιστήμες,
μέσω επενδύσεων 22,6 δισ. λιρών σε έρευνα και ανάπτυξη έως το 2029-30.
6) Χρηματοοικονομικές υπηρεσίες: Αποτελούν το 9% του ΑΕΠ. Προβλέπεται περαι-
τέρω προώθηση της καινοτομίας (fintech) της Τ.Ν., καθώς και απλοποίηση κανονι-
σμών και διαδικασιών (listing κ.ά.).
7) Βιοεπιστήμες: Δράσεις για τον εκσυγχρονισμό του Εθνικού Συστήματος Υγείας, ενσωμάτωση της Τ.Ν. και διάθεση πόρων με στόχο την κατάκτηση της κορυφαίας θέσης στην Ευρώπη έως το 2030 και την τρίτη παγκοσμίως έως το 2035.
8) Επαγγελματικές και επιχειρηματικές υπηρεσίες: Στροφή σε Τ.Ν., ψηφιακές λύσεις, αμοιβαία διεθνή αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων, δημιουργία πέντε νέων hubs, με στόχο το Ηνωμένο Βασίλειο να καταστεί κορυφαία αγορά παγκοσμίως στις εν λόγω υπηρεσίες.
Παράλληλα, η στρατηγική θέτει τους εξής οριζόντιους στόχους για τη δράση της κυβέρνησης που αφορούν το σύνολο της βρετανικής οικονομίας:
* Μείωση κόστους ενέργειας: Με το πρόγραμμα «British Industrial Competitiveness Scheme» με στόχο έως και 25% μείωση του ενεργειακού κόστους για περίπου 7.000 ενεργοβόρες επιχειρήσεις από το 2027. Επίσης, αύξηση των εκπτώσεων στα ενεργειακά τέλη, από 60% σε 90%, για βιομηχανίες υψηλής κατανάλωσης ενέργειας.
* Δημόσιες επενδύσεις και χρηματοδότηση: 86 δισ. σε βάθος δεκαετίας για έρευνα και ανάπτυξη (R&D), με στόχο τη διάθεση 22 δισ. ετησίως έως το 2029-30. Επίσης, προώθηση και αξιοποίηση των διμερών συμφωνιών εμπορίου (ΗΠΑ, Ινδία, Ε.Ε.) και ενίσχυση των διεθνών συνεργασιών.
ΟΟΣΑ: Ποια πορεία θα ακολουθήσει η τουρκική οικονομία
Η τουρκική οικονομία θα αναπτυχθεί κατά 2,9% φέτος, ενώ αναμένεται να ανακάμψει περαιτέρω το 2026, με ρυθμό ανάπτυξης 3,3%, σύμφωνα με τις πιο πρόσφατες προβλέψεις του ΟΟΣΑ (βάσει των αρχικών εκτιμήσεων οι ρυθμοί αυτοί είχαν υπολογιστεί στο 3,1% και το 3,9%, αντίστοιχα).
Στην τελευταία έκθεση του οργανισμού για την Τουρκία υπογραμμίζεται ότι, ενώ οι αυστηρότερες χρηματοοικονομικές συνθήκες και η δημοσιονομική εξυγίανση περιορίζουν την κατανάλωση των νοικοκυριών, η αύξηση των επενδύσεων και των εξαγωγών του ιδιωτικού τομέα αναμένεται να επιβραδυνθεί φέτος λόγω της παγκόσμιας αβεβαιότητας και του ασθενούς εξωτερικού εμπορίου. Εκτιμάται, όμως, ότι θα ανακάμπτει σταδιακά το 2026.
Περαιτέρω η πρόσφατη αύξηση των επιτοκίων έπαιξε, επίσης, σημαντικό ρόλο σε αυτόν
τον περιορισμένο αντίκτυπο. Ο τρέχων ανθεκτικός πληθωρισμός αναμένεται να μειωθεί
σημαντικά, λόγω της συνεχούς αυστηρής νομισματικής πολιτικής, με τον μέσο ετήσιο
πληθωρισμό να μειώνεται από 31,4% φέτος σε 18,5% το επόμενο έτος.
Σύμφωνα με την έκθεση του ΟΟΣΑ, η αυστηρή νομισματική πολιτική ήταν ο καθοριστικός
παράγοντας στην επιβράδυνση του πληθωρισμού. Καθώς αυτός συνεχίζει να
αποκλιμακώνεται σταδιακά και οι αβεβαιότητες να μειώνονται, αναμένεται να
διαμορφωθούν περαιτέρω περιθώρια για βαθμιαία χαλάρωση των επιτοκίων αναφοράς.
Ως εκ τούτου, εκτός απροόπτου -σε περίπτωση επιδείνωσης των παγκόσμιων εμπορικών
διενέξεων-, το επιτόκιο αναμένεται να μειωθεί στο 25% μέχρι το τέλος του 2026.
Καθώς η διαδικασία αποκλιμάκωσης του πληθωρισμού προχωρά, η λιγότερο αυστηρή
νομισματική πολιτική αναμένεται να στηρίξει την κατανάλωση και τις επενδύσεις από το
τέλος του 2025.
ΔΑΣΜΟΙ
Ως προς τις επιπτώσεις των παγκόσμιων εμπορικών διενέξεων, ο ΟΟΣΑ εκτιμά ότι οι
υψηλοί δασμοί των ΗΠΑ ενδέχεται να επηρεάσουν μόνο έμμεσα την τουρκική οικονομία.
Σε αυτό το πλαίσιο ορισμένοι εξαγωγικοί τομείς της Τουρκίας ενδέχεται να επηρεαστούν
από πιθανή επιβράδυνση της ευρωπαϊκής ζήτησης. Ο γενικός δασμός 10% που
επέβαλαν πρόσφατα οι ΗΠΑ στις εισαγωγές αγαθών από την Τουρκία αναμένεται να έχει
περιορισμένο αντίκτυπο, καθώς οι εξαγωγές αυτές αντιπροσωπεύουν μόνο το 6% του
συνόλου και αποτελούν περίπου το 1% του ΑΕΠ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 4/7/2025)