Προβλέπεται ότι το ποσοστό του πληθωρισμού θα είναι φέτος υψηλότερο από την άνοδο των εισοδημάτων, ενώ η ανάπτυξη δεν θα ξεπεράσει το 3%.
Σε συζήτηση της κ. Τάνιας Χαριζάνοβα με τον οικονομολόγο κ. Κράσεν Γιότοφ -από την συμβουλευτική εταιρεία Industry Watch- στη «Βουλγαρική Εθνική Ραδιοφωνία» (BNR) εκφράσθηκαν φόβοι για σημαντική επιβράδυνση της οικονομικής ανάπτυξης στη γειτονική χώρα.
Ο μεγάλος φόβος της βουλγαρικής κυβέρνησης είναι η προβλεπόμενη άνοδος του πληθωρισμού, που είναι της τάξης του 7-8%. «Η αύξηση των τιμών των καυσίμων και των τροφίμων θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στη βουλγαρική οικονομία, ιδιαίτερα όταν η οικονομία μας αρχίζει να βγαίνει από την κρίση», σχολιάζει ο κ. Κ. Γιότοφ.
Ένας από τους λόγους, για τους οποίους θα συμβεί αυτό, είναι ότι οι μεγάλες οικονομίες, όπως οι ΗΠΑ και η ΕΕ, για να αντιμετωπίσουν την κρίση ενέκριναν πολλά πακέτα δημοσιονομικών μέτρων και αύξησαν αισθητά τα ελλείμματα των προϋπολογισμών τους.
Ταυτόχρονα, οι κεντρικές Τράπεζες εκτύπωσαν πολλά χρήματα που προσανατολίστηκαν στις αναπτυσσόμενες αγορές, κάτι που οδήγησε σε μεγάλη αύξηση των τιμών όλων των πρώτων υλών, εξηγεί ο Βούλγαρος οικονομολόγος. «Ο άλλος λόγος είναι η αυξανόμενη ζήτηση πρώτων υλών από την Ασία και τη Νότια Αμερική, όπου βρίσκονται οι γρήγορα αναπτυσσόμενες οικονομίες τώρα. Ο τρίτος λόγος, που τους τελευταίους μήνες επηρεάζει τις τιμές του πετρελαίου, είναι οι πολιτικές εξελίξεις στη Λιβύη και την Αίγυπτο».
Εκτιμά επίσης ότι προς το παρόν δεν απειλείται η Βουλγαρία από οικονομική κρίση, αλλά εξαρτάται και από άλλους παράγοντες: «Τους τελευταίους μήνες ένας από τους κινητήρες της ανάπτυξης ήταν οι εξαγωγές.
Αν γίνει απότομη επιβράδυνση των ρυθμών ανάπτυξης της παγκόσμιας οικονομίας και αντίστοιχα των ρυθμών των βουλγαρικών εξαγωγών, είναι δυνατό η Βουλγαρία πάλι να βρεθεί σε ύφεση. Παράλληλα, η οικονομική ανάπτυξη μπορεί να επιβραδυνθεί αισθητά, κάτι που θα έχει αρνητική επίδραση στην απασχόληση και τα εισοδήματα.»
Φόβοι για υψηλότερο πληθωρισμό
Το απαισιόδοξο σενάριο είναι οι μεγάλες χώρες να μη λάβουν μέτρα για την αναχαίτιση του πληθωρισμού, προβλέπει ο κ. Κράσεν Γιότοφ. «Σ’ αυτή την περίπτωση ο πληθωρισμός μπορεί να ξεπεράσει το 10%, κάτι που θα έχει αρνητικές επιπτώσεις για τη Βουλγαρία, γιατί η χώρα μας εξαρτάται πολύ από τις εισαγωγές πρώτων υλών.
Αν πραγματοποιηθεί το πιο αισιόδοξο σενάριο, για το οποίο πλέον υπάρχουν κάποιες ενδείξεις, ίσως η Ευρωζώνη να λάβει μέτρα αντιμετώπισης του πληθωρισμού.
Έτσι οι αρνητικές επιπτώσεις για τις μικρότερες οικονομίες, όπως η βουλγαρική, θα είναι λιγότερες. Πάντως, περιμένω ο πληθωρισμός φέτος να φτάσει στο 7-8% που είναι ένα πολύ αρνητικό ποσοστό για τη Βουλγαρία, επειδή η χώρα δε θα ανταποκριθεί στο κριτήριο ένταξης στην Ευρωζώνη. Λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση αυτή, τα προσεχή χρόνια η Βουλγαρία δε θα ενταχθεί στην Ευρωζώνη.»
Αύξηση των τιμών των καυσίμων
Η είδηση που θα στενοχωρήσει τους κατοίκους των παραμεθορίων περιοχών, είναι ότι σύμφωνα με τα δημοσιεύματα του βουλγαρικού Τύπου, οι τιμές των καυσίμων στη Βουλγαρία εκτινάσσονται στα ύψη.
Η πιο απλή βενζίνη, που πωλείται στα πρατήρια, A-95H, ξεπέρασε τα 1,20 ευρώ το λίτρο. Παρά ταύτα, οι Βούλγαροι, μαζί με τους πολίτες της Ρουμανίας, της Κύπρου και του Λουξεμβούργου, έχουν τα πιο φτηνά καύσιμα σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Αυτό είπε ο πρόεδρος της βουλγαρικής Ένωσης των Βιομηχανιών Πετρελαίου και Φυσικού Αερίου, κΑντρέι Ντέλτσεφ, ο οποίος ήταν κατηγορηματικός ότι για το άλμα στην τιμή του πετρελαίου ευθύνεται η κρίση στη Λιβύη.
«Το κράτος έχει καθορίσει τα χαμηλότερα τέλη στις τιμές των καυσίμων σε όλη την ΕΕ», είπε ο ίδιος. «Από την άλλη, έχουμε ένα ιδιωτικό διυλιστήριο που ελέγχει τα παραγωγικά του έξοδα. Σε γενικές γραμμές, αυτά δεν είναι μεγάλα, σε σχέση με ανάλογες επιχειρήσεις της Ευρώπης.
Εάν προκύψει ότι οι εγχώριοι παραγωγοί πωλούν σε πολύ υψηλές τιμές, αμέσως πραγματοποιείται εισαγωγή από γειτονικές χώρες. Διότι διυλιστήρια υπάρχουν όχι μόνο στη Βουλγαρία αλλά και στη γειτονική Ρουμανία».