Απογείωση των διυλιστηρίων προς τα βιώσιμα καύσιμα αεροπορίας

Αναγκαιότητα οι άμεσες επενδυτικές κινήσεις από τις μεγάλες ενεργειακές εταιρίες της χώρας, για να προλάβουν τους ευρωπαϊκούς κολοσσούς, που εδραιώνουν ήδη θέση στην αγορά.

Η Aegean Airlines βρίσκεται σε διαδικασία ανάπτυξης συνεργασιών με παραγωγούς SAF στην Ευρώπη, με στόχο την πιλοτική χρήση σε επιλεγμένες πτήσεις ως το 2026

ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΣΚΛΑΒΑΙΝΑ

Καθώς η παγκόσμια κοινότητα επιταχύνει τις προσπάθειες για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, ένας από τους πιο δύσκολα απανθρακοποιήσιμους τομείς είναι αυτός των αερομεταφορών. Τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (Sustainable Aviation Fuels – SAF) αναδεικνύονται κρίσιμο εργαλείο για τη μείωση των εκπομπών του τομέα, με τα διυλιστήρια σε Ελλάδα και Ευρώπη να στρέφονται όλο και περισσότερο στην ανάπτυξη και την παραγωγή τους. Στην Ελλάδα, όπου ο τουρισμός και οι αερομεταφορές συνεισφέρουν σημαντικά στην οικονομία, η ανάγκη για βιώσιμες λύσεις είναι πιεστική. Οι μεγάλες ενεργειακές εταιρίες, όπως η Motor Oil και τα Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛ.ΠΕ.), εξετάζουν ήδη επενδύσεις για την παραγωγή SAF, είτε μέσω μετατροπής υπαρχουσών εγκαταστάσεων είτε με την κατασκευή νέων μονάδων. Τα ΕΛ.ΠΕ. έχουν εντάξει στο στρατηγικό τους πλάνο την παραγωγή προχωρημένων βιοκαυσίμων και SAF, εστιάζοντας σε πρώτη φάση στην τεχνολογία παραγωγής από απόβλητα και οργανικά κατάλοιπα. Παράλληλα, η Motor Oil εξετάζει σενάρια που περιλαμβάνουν το πράσινο υδρογόνο ως βάση για μελλοντική παραγωγή συνθετικών καυσίμων.

Η AEGEAN

Από πλευράς αερομεταφορέων, η Aegean Airlines βρίσκεται σε διαδικασία ανάπτυξης συνεργασιών με παραγωγούς SAF στην Ευρώπη, με στόχο την πιλοτική χρήση σε επιλεγμένες πτήσεις ως το 2026. Από το 2022 η Aegean ανακοίνωσε τη χρήση του συγκεκριμένου τύπου καυσίμου, καθιστώντας την ως μία από τις πρώτες αεροπορικές εταιρίες που πραγματοποίησαν αυτή τη στροφή. Πρόκειται για κίνηση στρατηγικής σημασίας, εν όψει των νομικών υποχρεώσεων που προκύπτουν από την Ε.Ε. Χαρακτηριστικό είναι ότι στην καρδιά αυτής της στροφής βρίσκεται το νομοθετικό πακέτο «Fit for 55» της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που στοχεύει στη μείωση των καθαρών εκπομπών κατά 55% έως το 2030. Στο πλαίσιο αυτό, ο κανονισμός ReFuelEU Aviation, που εγκρίθηκε το 2023 και τίθεται σε εφαρμογή από το 2025, επιβάλλει σταδιακή αύξηση της χρήσης SAF στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Συγκεκριμένα από το 2025 οι προμηθευτές καυσίμων υποχρεούνται να διασφαλίζουν ότι τουλάχιστον 2% των καυσίμων που διατίθενται στα αεροδρόμια της Ε.Ε. είναι βιώσιμα. Το ποσοστό αυτό αυξάνεται σταδιακά -σε 6% το 2030, 20% το 2035 και φτάνει έως το 70% το 2050-, εκ των οποίων σημαντικό μέρος θα πρέπει να είναι συνθετικά καύσιμα. Αυτό το ρυθμιστικό πλαίσιο προκαλεί μεγάλη πίεση, αλλά και σημαντικές ευκαιρίες.

Τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια, αν θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικά, οφείλουν να επενδύσουν στην αναδιάρθρωση των υποδομών τους και τη συνεργασία με εταίρους από την εφοδιαστική αλυσίδα των SAF. Ηδη εταιρίες όπως η TotalEnergies, η Neste και η Eni προχωρούν με ταχύτατους ρυθμούς στην παραγωγή SAF, ενώ επενδύσεις ανακοινώνονται διαρκώς σε Ισπανία, Ιταλία, Ολλανδία και Γαλλία. Το κόστος παραμένει πρόκληση -το SAF κοστίζει έως και τέσσερις φορές περισσότερο από το συμβατικό καύσιμο-, αλλά η θεσμοθέτηση του ReFuelEU δημιουργεί σαφείς προβλέψεις και ασφαλές επενδυτικό περιβάλλον. Η Ελλάδα, λόγω γεωγραφικής θέσης και τουριστικής εξάρτησης, βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση για να αναπτύξει μια τοπική αγορά SAF, ενισχύοντας και τη θέση της στην ευρωπαϊκή πράσινη μετάβαση.

Η ΓΕΩΓΡΑΦΙΚΗ ΘΕΣΗ

Η δυναμική των SAF δημιουργεί σημαντικές ευκαιρίες για επενδύσεις σε νέες υποδομές, τεχνολογίες και αλυσίδες εφοδιασμού. Στην Ελλάδα, ένα πρώτο μεγάλο βήμα θα μπορούσε να είναι η κατασκευή μονάδων παραγωγής απόβλητων πρώτων υλών, καθώς και η επένδυση σε πράσινο υδρογόνο, στοιχείο-κλειδί για συνθετικά καύσιμα. Η δημιουργία στρατηγικών σημείων αποθήκευσης σε μεγάλα αεροδρόμια, όπως αυτό της Αθήνας, είναι επίσης κρίσιμη, ώστε να εξασφαλιστεί η δυνατότητα ανεφοδιασμού με SAF. Επιπλέον, νεοφυείς εταιρίες, βλέποντας μπροστά τους πεδίο ανάπτυξης, μπορούν να αξιοποιήσουν ευρωπαϊκά κονδύλια για την ανάπτυξη καινοτόμων τεχνολογιών μετατροπής οργανικών αποβλήτων. Η Ευρώπη, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και του προγράμματος Horizon Europe, ενισχύει τις επενδύσεις σε SAF. Εκτιμάται πως ως το 2030 οι συνολικές επενδύσεις σε SAF στην Ε.Ε. θα ξεπεράσουν τα 20 δισ. ευρώ, με τη νότια Ευρώπη και ειδικά η Ελλάδα λόγω γεωγραφικής θέσης να έχει ρόλο-κλειδί στην τροφοδοσία τουριστικών πτήσεων με καθαρότερα και φιλικότερα προς το περιβάλλον καύσιμα.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 30/5/2025)

- Διαφήμιση -
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

spot_img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ