Πόροι που ξεπερνούν το 1 δισ. ευρώ πρόκειται να κατευθυνθούν σε έργα ηλεκτρικών διασυνδέσεων νησιών μέσω του Ταμείου Απανθρακοποίησης Νησιών. Από αυτά, 706 εκατ. ευρώ έχουν ήδη διασφαλιστεί, ενώ τα υπόλοιπα προβλέπεται να εξασφαλιστούν μέσω ανακατανομής εσόδων του Ταμείου.
Κυρίαρχο έργο αποτελεί η ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων, με συνολικό προϋπολογισμό 2 δισ. ευρώ. Το έργο περιλαμβάνει δύο τμήματα: την κατασκευή «ηλεκτρικής λεωφόρου» συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HVDC) Κόρινθος – Κως, μήκους 380 χλμ. και μεταφορικής ικανότητας 1.000 MW, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση 530 εκατ. ευρώ· και τη διασύνδεση Κω – Ρόδου – Καρπάθου, με πρόσθετο κόστος 260 εκατ. ευρώ.
ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΜΕΣΗΣ ΤΑΣΗΣ
Συνολικά 200 εκατ. ευρώ θα διατεθούν για διασυνδέσεις μέσης τάσης μικρών νησιών, μέσω έργων που θα υλοποιήσει ο ΔΕΔΔΗΕ. Ήδη 96 εκατ. ευρώ έχουν δεσμευτεί για την ηλεκτρική σύνδεση της Σίφνου, της Κύθνου, της Δονούσας, της Αμοργού, της Πάτμου και των Λειψών. Επιπλέον, με ανακατανομή των πόρων επιδιώκεται η εξασφάλιση 104 εκατ. ευρώ για τα νησιά Ανάφη, Σύμη, Αρκιοί, Αγαθονήσι και Ικαρία.
Για τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου, προβλέπεται έργο διασύνδεσης συνολικού κόστους 1,5 δισ. ευρώ. Στο παρόν στάδιο, έχουν εξασφαλιστεί 80 εκατ. ευρώ, με στόχο την πλήρη κάλυψη της επένδυσης μέσω πρόσθετης χρηματοδότησης ύψους 400 εκατ. ευρώ.
ΑΠΕ ΚΑΙ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ
Εκτός από τις διασυνδέσεις, το Ταμείο θα χρηματοδοτήσει και άλλες δράσεις που συμβάλλουν στην απανθρακοποίηση των νησιών. Προβλέπεται η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων με μπαταρία για ιδιοκατανάλωση σε Δήμους, επιχειρήσεις, αγρότες και νοικοκυριά. Επίσης, υποδομές για ηλεκτροδότηση μονάδων αφαλάτωσης και έργα παραγωγής «πράσινης» ενέργειας από merchant ΑΠΕ θα ενισχυθούν για την κάλυψη των αναγκών τοπικών κοινοτήτων.
ΑΙΟΛΙΚΑ ΠΑΡΚΑ
Πόροι του Ταμείου θα κατευθυνθούν και στην ανάπτυξη υβριδικών σταθμών παραγωγής ενέργειας από ΑΠΕ με μεγάλη αποθήκευση, ώστε να μειωθεί η εξάρτηση από τοπικές ντιζελογεννήτριες. Στις χρηματοδοτήσεις περιλαμβάνονται επίσης πλωτά υπεράκτια αιολικά πάρκα και φράγματα πολλαπλών χρήσεων.
ΛΙΜΑΝΙΑ
Τέλος, προβλέπονται επενδύσεις για cold ironing σε νησιωτικά λιμάνια – για τον ηλεκτρικό εφοδιασμό πλοίων – καθώς και για υποδομές φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, συμβάλλοντας στη μετάβαση σε ένα πιο βιώσιμο και αποκεντρωμένο ενεργειακό μοντέλο.