Όλο το story από το πρώτο κατάστημα των 60s στην Κυψέλη, ως την κρίση και τη διάσωσή της από την οικογένεια Μονεμβασιώτη (Φούρνοι Βενέτη)
Του ΜΙΧΑΛΗ ΚΟΣΜΕΤΑΤΟΥ
Στα τέλη της δεκαετίας των 60s ξεκινούσε το «ταξίδι στον χρόνο» για ένα από τα πιο δημοφιλή brands παγωτού στη χώρα, που έμελλε αυτονόητα να έχει πολλούς σταθμούς κατά την πάροδο τόσων δεκαετιών, αλλά συνοδεύτηκε και από επιχειρηματικές… περιπέτειες, κυρίως στα χρόνια της κρίσης.
Η τυπική ολοκλήρωση της διαδικασίας εξυγίανσης της εταιρίας Παγωτά Δωδώνη, με την καταχώριση της σχετικής δικαστικής απόφασης στο ΓΕΜΗ, σημαίνει αφενός ότι η ιστορική εταιρία περνά και επισήμως στον έλεγχο του Ομίλου Μονεμβασιώτη (των Φούρνων Βενέτη), σε ρόλο «λευκού ιππότη», αφετέρου ανάβει το «πράσινο φως» για την υλοποίηση ενός νέου, φιλόδοξου επενδυτικού πλάνου, ύψους 10 εκατ. ευρώ, πλην της διευθέτησης δανείων 40 εκατ. ευρώ (έπειτα από 32 μήνες διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες), ικανού να την οδηγήσει σε ένα καθολικό restart.
Σε μια αγορά αθροιστικής αξίας αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, η Παγωτά Δωδώνη θα διεκδικήσει πιο ανταγωνιστικά και πιο δυνατά, μεγαλύτερα μερίδια και υψηλότερες πωλήσεις, με τη στήριξη ενός ιδιαίτερα ισχυρού «παίκτη» της αγοράς τροφίμων.
Και ναι μεν σε αυτόν τον κλάδο υπάρχουν τα χύμα παγωτά, τα τυποποιημένα, τα επώνυμα, της ιδιωτικής ετικέτας, τα premium παγωτά, όπως τα βιολογικά ή τα χειροποίητα, τα αμιγώς ελληνικά brands, τα ξένα κ.λπ. είτε να τα προμηθεύεται είτε να τα γεύεται κάποιος από διάφορα σημεία (από τα περίπτερα, καταστήματα εστίασης, από ζαχαροπλαστεία, gelateria, μέχρι τα ψυγεία των σούπερ μάρκετ ή των μίνι μάρκετ και τις μηχανές παγωτού). Αλλά, σε κάθε περίπτωση, το καταναλωτικό κοινό δεν αλλάζει και η «πίτα» μπορεί κάθε φορά να «μοιραστεί» αλλιώς!
Πόσο μάλλον όταν, όπως τώρα, η έναρξη της καλοκαιρινής σεζόν εκτοξεύει την κατανάλωση παγωτού στα ύψη, αλλά το ίδιο έχει συμβεί και με τις… τιμές του, λόγω της αύξησης στο κόστος των πρώτων υλών (γάλα, ζάχαρη, κακάο).

Σύμφωνα με όσα έχουν εξαγγελθεί από τον Εκτορα Μονεμβασιώτη, γιο του «Mr. Βενέτη» Παναγιώτη Μονεμβασιώτη, ο οποίος πρωταγωνιστεί στην αγορά του ψωμιού και της εστίασης με την αλυσίδα Φούρνοι Βενέτη, το φιλόδοξο business plan της επόμενης 2ετίας ανέρχεται σε 10 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει τουλάχιστον 4 άξονες: την εξαγορά φάρμας στη Βοιωτία για προμήθεια πρώτης ύλης, την ενίσχυση της μονάδας παραγωγής στην Παλλήνη, την ανάπτυξη νέου μοντέλου καταστημάτων (gelateria, είδη

γαλακτοπωλείου και ζαχαροπλαστικής) και την πλήρη αναβάθμιση του υπάρχοντος δικτύου πωλήσεων.
FUNDS ΚΑΙ ΤΡΑΠΕΖΕΣ
Η πορεία της Παγωτά Δωδώνη ξεκινά από το 1967-68, από το πρώτο κατάστημα (γαλακτοπωλείο) της Κυψέλης, που άνοιξαν ο Βασίλης Μπλέτσος και η Σοφία Ξήτα από την Ηπειρο, λίγα χρόνια προτού αρχίσουν, το 1970, την παραγωγή και τη διάθεση παγωτού σε μικρή κλίμακα.
Σύμφωνα με όσα έχουν καταγραφεί από το ρεπορτάζ, το 1999 η εταιρία περνά στα χέρια του επιχειρηματία Αγγελου Πλακότητα, της Global Finance, ενώ συμμετοχή αποκτούν η ΔΕΛΤΑ και ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος.
Το 2007 η Global Finance αποεπενδύει, παραδίδοντας τα «κλειδιά» στο private equity fund NBGI της Εθνικής Τράπεζας. Η κρίση και η πυρκαγιά του 2012 στο εργοστάσιό της στην Παλλήνη έφεραν τα πάνω, κάτω. Το 2016, μέσω της πώλησης της NBGI Private Equity, η εταιρία περνά σε σχήματα συνδεόμενα με τις Goldman Sachs και Deutsche Bank. Τα δάνειά της εκτινάχθηκαν και η κατάρρευση δεν άργησε.
Ακολούθησαν οι απόπειρες εξυγίανσης και απόκτησής της από διάφορους «παίκτες» (Αλέξανδρος Κατσιώτης – ΕΛΓΕΚΑ, Κρι Κρι, Γιώτης – Γρηγόρης Μικρογεύματα και τον ινδικό όμιλο τροφίμων Switzgroup) προτού έρθει το «χτύπημα» από την οικογένεια Μονεμβασιώτη, που θέλει να δει ξανά την Παγωτά Δωδώνη να μεσουρανεί στην αγορά!
Όταν «έλιωσαν» οι πωλήσεις…
Στα χρόνια των Μνημονίων ο κόσμος στην Ελλάδα είχε… κόψει μέχρι και το παγωτό. Τα χειρότερα όμως ήρθαν με την πανδημία και τα lockdowns.
Το 2020 οι πωλήσεις είχαν μειωθεί στο μισό σε σχέση με πριν, από 300 εκατ. ευρώ σε 150 εκατ. ευρώ, και πέρσι φέρεται ότι ανέβηκαν μεταξύ 170-200 εκατ. ευρώ (30% στο χύμα, 30% στο συσκευασμένο, 40% στην υπόλοιπη αγορά).
Σε εποχές που η ακρίβεια «στέλνει» τις τιμές των προϊόντων στα ύψη, ενδιαφέρον έχει τι στοιχεία θα παρουσιάσουν οι εταιρίες μετρήσεων για τον τζίρο του παγωτού στην Ελλάδα το 2025, με δεδομένο ότι ενισχύονται οι τουριστικές ροές.
Η Παγωτά Δωδώνη παρουσίασε αύξηση πωλήσεων το 2023 (7,212 εκατ. ευρώ, +18,3%) αλλά και ζημιών (3,290 εκατ. ευρώ έναντι 2,314 εκατ. ευρώ)…
Από τα χρόνια της συνεργασίας με την Τζένη Καρέζη
Για να αντιληφθεί κανείς τι αναμνήσεις «ξυπνά» στους παλιούς Αθηναίους το άκουσμα του ονόματος Παγωτά Δωδώνη, αρκεί να αναφέρει κάποιος ότι από τα τραπεζάκια του παγωτοπωλείου της Κυψέλης έκαναν τη… βόλτα τους αγαπημένοι ηθοποιοί και προσωπικότητες προηγούμενων δεκαετιών, όπως οι Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, Μίμης Πλέσσας, Νίκος Σταυρίδης, Γιώργος Κωνσταντίνου (που βρίσκεται εν ζωή), Ιάκωβος Καμπανέλλης κ.ά., καθώς και η Τζένη Καρέζη, με την οποία υπήρχε και επαγγελματική συνεργασία, με τη μορφή της τροφοδοσίας του κυλικείου του θεάτρου της.
Στην αρχική του μορφή το μικρό γαλακτοπωλείο, με τρεις μόλις τραπεζάκια στο εσωτερικό του, πουλούσε γάλα, κρέμες, γιαούρτι, ρυζόγαλο, αβγά, γαλακτομπούρεκο, κανταΐφι, μπακλαβά, αλλά και ποικιλίες για ούζο.
Σύμφωνα με όσα καταγράφονται και στην ιστοσελίδα της, συνδυάζοντας τις παραδοσιακές συνταγές από τον τόπο καταγωγής τους με φρέσκα υλικά από όλη την Ελλάδα, που προμηθευόταν από τη Δημοτική Αγορά της Φωκίωνος Νέγρη, δεν άργησε να παρουσιάσει τις πρώτες γεύσεις του «θεϊκού παγωτού», που την έκαναν ακόμα πιο διάσημη…
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (30 ΜΑΙΟΥ 2025)