Ο πόλεμος… των ελληνικών σούπερ μάρκετ μαίνεται, με φόντο έναν αθροιστικό τζίρο που αναμένεται να υπερβεί το φράγμα των 15 δισ. ευρώ σύντομα. Μια επίδοση την οποία πλησίασε ο κλάδος στην προηγούμενη χρήση, όσον αφορά τα επίσημα καταγεγραμμένα αποτελέσματα όλων των αλυσίδων. Κάποιοι αισιοδοξούν για «ακόμα υψηλότερες κορυφές», αλλά κάποιους τους «έζωσαν τα φίδια» και προσπαθούν να λάβουν εγκαίρως τα μέτρα τους, προτού συμβούν χειρότερα γι’ αυτούς.
Ο αδιαφιλονίκητος leader του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων θεωρείται ο Σκλαβενίτης, με τζίρο αρκετά πάνω από τα 5 δισ. ευρώ (5,35 δισ. ευρώ) και έπεται, κατά δήλωση στελέχους της, η γερμανικών συμφερόντων Lidl, με πωλήσεις πάνω από 2 δισ. ευρώ, όταν η μέχρι πρότινος δεύτερη της αγοράς ΑΒ Βασιλόπουλος φέρεται να υπολείπεται του συγκεκριμένου ορίου.
Οι Ολλανδοί κινδυνεύουν όμως πλέον να δουν την εταιρία τους να χάνει κι άλλες θέσεις στην κατάταξη της ελληνικής αγοράς των σούπερ μάρκετ, καθώς το My market, της οικογένειας Παντελιάδη, «βλέπει» κύκλο εργασιών τουλάχιστον 1,7 δισ. ευρώ για τη χρήση του 2025, μιλώντας για τις ενοποιημένες καθαρές πωλήσεις της Metro AEBE (My Market, Metro Cash & Carry, eshops, Best Value στην Κύπρο και 14 πρατήρια καυσίμων), ενώ, αν ολοκληρωθεί για τον Μασούτη το deal της εξαγοράς της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός μέσα στη χρονιά, το νέο σχήμα θα διεκδικήσει έναν τζίρο ο οποίος επίσης θα βρεθεί… μια ανάσα από τα 2 δισ. ευρώ (ο Μασούτης «πιάνει» το 1,15 δισ. ευρώ το 2024 και άλλα 780 εκατ. ευρώ, σύνολο 1,93 δισ. ευρώ).
Η «μάχη» της 2ης θέση των ελληνικών σούπερ μάρκετ, όπως γίνεται αντιληπτό, ανάβει για τα καλά και όσοι παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις δεν θεωρούν τυχαίο το γεγονός ότι διέρρευσαν τις προηγούμενες ημέρες πληροφορίες που ήθελαν την ηγεσία της ΑΒ Βασιλόπουλος να εκπονεί ένα φιλόδοξο πλάνο για την… εκτίναξη των πωλήσεων της κοντά στα 2,5 δισ. ευρώ ή πιο πάνω την προσεχή 5ετία, με εξαγορές, ανάπτυξη ηλεκτρονικών πωλήσεων, shop in shop συμφωνίες, επέκταση δικτύου καταστημάτων, αναδιάρθρωση logistics κ.λπ. Ολα αυτά, βέβαια, θα πρέπει να φανούν και στην πράξη, προτού η αλυσίδα συμφερόντων της πολυεθνικής Ahold Delhaize Group κινδυνέψει να υποχωρήσει κι άλλο, π.χ., στην 4η θέση του κλάδου, από 2η, με δεδομένο ότι παρατηρήθηκε ακόμα και πτωτική τάση των πωλήσεών της χωρίς να ακολουθεί τους ρυθμούς ανάπτυξης της υπόλοιπης αγοράς.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 30/5/2025)