Κέρδη 2 δισ. δολ. για τους εφοπλιστές από το… πάρε-δώσε

Έντονη κινητικότητα, με τις αγοραπωλησίες πλοίων να αγγίζουν τα 9 δισ. δολάρια και τους ναυλομεσιτικούς οίκους να αξιολογούν μεγάλα κέρδη από υπεραξίες.

Οι Ελληνες εφοπλιστές αυτή την περίοδο ναυπηγούν 597 πλοία, ωστόσο, στο ενδεκάμηνο του προηγούμενου έτους είχαν αγοράσει 205 πλοία, 165 φορτηγά πλοία και 40 δεξαμενόπλοια, ενώ παράλληλα πούλησαν 176 πλοία, 124 φορτηγά και 52 τάνκερ. Η συνολική αξία των 381 πλοίων που αγόρασαν και πούλησαν οι Ελληνες εφοπλιστές προσεγγίζει τα 9 δισ. δολάρια! Ωστόσο, από τις πωλήσεις οι Ελληνες εφοπλιστές εκτιμάται, από ναυλομεσιτικούς οίκους, ότι αποκόμισαν περί τα 2 δισ. δολάρια, κατοχυρώνοντας τις υπεραξίες των πλοίων τα τελευταία χρόνια.

Οπως αναφέρει και ο Οίκος Clarksons Research, κατά την προηγούμενη δεκαετία οι Ελληνες πλοιοκτήτες αγόραζαν περίπου το 28% της χωρητικότητας, ενώ πουλούσαν πλοία που αντιπροσώπευαν το 18% κατά μέσο όρο των πλοίων που άλλαζαν χέρια. Ομως τα τελευταία χρόνια αγοράζουν το 18% των πλοίων που διατίθενται και πωλούν το 23% της χωρητικότητάς τους. Οι Ελληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με την τελευταία ενημέρωση του ναυλομεσιτικού Οίκου Xclusiv, ναυπηγούν συνολικά 597 πλοία.

Αναλυτικότερα, κατασκευάζουν 171 φορτηγά πλοία, 295 δεξαμενόπλοια, 35 πλοία μεταφοράς κοντέινερ, 44 πλοία μεταφοράς LNG και 52 πλοία μεταφοράς LPG, ενώ ναυπηγούν 295 πλοία δεξαμενόπλοια, που αντιπροσωπεύει το 26% των παγκόσμιων παραγγελιών. Στα φορτηγά, οι Ελληνες κατασκευάζουν 171 πλοία, που αντιστοιχεί στο 13% της υπό ναυπήγησης χωρητικότητας. Στα κοντέινερ, οι Ελληνες ναυπηγούν μόνο 35 πλοία, που είναι μόλις το 5% των ναυπηγήσεων. Αυτό ίσως οφείλεται στη μαζική κατασκευή πλοίων κοντέινερ από τις εταιρίες διακίνησης των εμπορευματοκιβωτίων. Στην κατηγορία των LNG, οι Ελληνες ναυπηγούν 44 πλοία, που αντιστοιχεί στο 13% του παγκόσμιου υπό κατασκευή τονάζ. Τέλος, στα πλοία LPG, οι Ελληνες ναυπηγούν 52 πλοία, που αντιπροσωπεύουν το 18% της παγκόσμιας υπό ναυπήγησης χωρητικότητας. Πάντως, η κινητικότητα των Ελλήνων εφοπλιστών συνεχίζεται και στις αγορές και στις πωλήσεις και στις ναυπηγήσεις.

ΜΑΚΡΟΧΡΟΝΙΕΣ ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ

Ηδη, η Navios Partners παρέλαβε το νεότευκτο «Nave Photon». Πρόκειται για το τρίτο πλοίο Aframax/LR2 Product Tanker, από έναν συνολικό στόλο 16 πλοίων, εκ των οποίων τα 13 βρίσκονται υπό κατασκευή και τα δύο έχουν ήδη παραληφθεί. Η Navios Maritime Partners υπενθυμίζεται ότι υλοποιεί ένα εκτενές ναυπηγικό πρόγραμμα, το οποίο περιλαμβάνει την κατασκευή 27 πλοίων, με συνολική αξία περίπου 1,9 δισ. δολ. Από αυτά τα πλοία, τα 8 είναι πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα 19 είναι δεξαμενόπλοια. Επίσης, η Attica Group σχεδιάζει την απόκτηση δύο νεότευκτων πλοίων τύπου E-Flexer, μέσω συμφωνίας που έχει συνάψει με τη σουηδική Stena RoRo. Τα πλοία αυτά θα ναυλωθούν μακροχρόνια, με δικαίωμα αγοράς, και θα εξυπηρετούν τις γραμμές της Αδριατικής. Επίσης, η εταιρία σχεδιάζει την κατασκευή τριών ταχύπλοων catamaran τύπου Aero, που θα καλύψουν τις γραμμές του Αργοσαρωνικού, αντικαθιστώντας παλαιότερα σκάφη με πιο σύγχρονες, αποδοτικές και φιλικές προς το περιβάλλον επιλογές. Η εταιρία, επίσης, δρομολογεί τη ναυπήγηση ενός συμβατικού πλοίου που θα προσαρμοστεί στις ιδιαίτερες συνθήκες των δρομολογίων στο Αιγαίο. Το νέο πλοίο θα έχει αυξημένη χωρητικότητα, βελτιωμένες ανέσεις για τους επιβάτες και τεχνολογίες που θα συμβάλλουν στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.

Η εταιρία Atlas Maritime, του Λέοντα Πατίτσα, παρέλαβε το πλοίο «H578 ELECTRIC STAR», το οποίο είναι ένα Pure Car and Truck Carrier (PCTC), σχεδιασμένο για τη μεταφορά οχημάτων και φορτηγών, με μέγιστη απόδοση και ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Επίσης, η εταιρία της Σεμίραμεως Παληού, Ocean Pal, πούλησε το πλοίο «Salt Lake City», χωρητικότητας 171.800 dwt. Ηταν το τελευταίο capesize της εταιρίας, που ναυπηγήθηκε το 2005. Πουλήθηκε στην τιμή των 16,1 εκατ. δολ. Σύμφωνα με τη VesselsValue, η αξία του bulker υπολογίζεται στα 17,2 εκατ. δολ. To «Salt Lake City» είναι ένα από τα τρία bulkers που είχε στον στόλο της η OceanPal όταν ιδρύθηκε τον Οκτώβριο του 2021, ως spin-off της Diana Shipping, της άλλης εταιρίας της οικογένειας Παληού. Ο στόλος της αποτελείται πλέον από τρία panamax κατασκευής 2004 και 2005, καθώς και ένα τάνκερ MP2, το χωρητικότητας 50.000 dwt «Zeze Start», κατασκευής 2009, που προστέθηκε στον στόλο πέρυσι το καλοκαίρι.

Η Chartworld Shipping, του Παντελή (Λου) Κολλάκη, πούλησε το παλαιότερο bulker της, το χωρητικότητας 74.100 dwt panamax «Capt Stefanos», κατασκευής 2002, αντί 6,8 εκατ. δολ. Η αξία του εκτιμάται από την VV στα 7,3 εκατ. δολ. Επίσης, η Αγγελική Φράγκου, με την εταιρία της Navios Maritime Partners, πούλησε το χωρητικότητας 76.596 dwt φορτηγό πλοίο της «Navios Galileo», το οποίο ναυπηγήθηκε το 2006 στην τιμή των 8 εκατ. δολ. Επίσης, πούλησε το «Navios Asteriks», χωρητικότητας 76.801 dwt, κατασκευής 2005, με το ίδιο ποσό. Στην πώληση του φορτηγού πλοίου «Argolis», χωρητικότητας 76.263 dwt και κατασκευής 2005, προχώρησε η ναυτιλιακή εταιρία EfShipping Co S.A., συμφερόντων της οικογένειας Ευσταθίου. To τίμημα ανήλθε σε 8 εκατ. δολ.

Ο εφοπλιστής Ευάγγελος Αγγελάκος, που διευθύνει την εταιρία Angelakos Hellas, πούλησε το bulker «Graecia Universalis», χωρητικότητας 73.902 dwt και κατασκευής 2005, αντί 7,5 εκατ. δολ., σύμφωνα με την MB Shipbrokers. Η Target Marine, του Αντώνη Κομνηνού, πούλησε ένα από τα παλαιότερα bulkers του στόλου της. Η Xclusive Shipbrokers αναφέρει ότι το χωρητικότητας 74,195 dwt panamax «Mythos», κατασκευής 2004, πουλήθηκε στην τιμή των 8,5 εκατ. δολ., σε αγοραστές από το Βιετνάμ.

ΥΨΗΛΟ ΤΙΜΗΜΑ

Ο Πήτερ Λιβανός, με την εταιρία συμφερόντων DryLog, πούλησε ένα από τα παλαιότερα και μικρότερα πλοία της. Η MB Shipbrokers αναφέρει ότι πούλησε το χωρητικότητας 56,124 dwt «Jasmine», κατασκευής 2012, το οποίο αγόρασε ινδονησιακή εταιρία αντί 17,5 εκατ. δολ. Η VesselsValue εκτιμά την αξία του πλοίου στα 17,1 εκατ. δολ.

Ο Πρόδρομος Τσαντάογλου, της Chronos Shipping, πούλησε τρία από τα τέσσερα πλοία του στόλου. Πρόκειται για το χωρητικότητας 81.000 dwt «Kleisoura», κατασκευής 2017, σε τιμή άνω των 28 εκατ. δολ. Επίσης, πουλήθηκε το χωρητικότητας 82.000 dwt «Athina II», κατασκευής 2015, στην τιμή των 25 εκατ. δολ., ενώ το χωρητικότητας 82.200 dwt «Volos», κατασκευής 2014, πουλήθηκε αντί 24,5 εκατ. δολ.

Το φορτηγό πλοίο «Kapta Mathios», χωρητικότητας 58.743 dwt και κατασκευής 2009, πούλησε η ναυτιλιακή Mykonos Shipping συμφερόντων της οικογένειας Απεσάκη. Σύμφωνα με την MB Shipbrokers, το τίμημα ανήλθε στα 15,7 εκατ. δολ.

Η ναυτιλιακή εταιρία του Νικόλα Πατέρα, Contships Management, πούλησε τρία πλοία. Το χωρητικότητας 1.118 teu «Contship Air», κατασκευής 2006, και το «Contship Leo», κατασκευής 2008, αντί περίπου 10 εκατ. δολ. το καθένα, στην αμερικανική Safesea Group.
Επίσης, πούλησε το χωρητικότητας 1.108 teu «Contship Med», κατασκευής 2004, στην τουρκική Medkon Lines, αντί περίπου 7 εκατ. δολαρίων. Η Contships εισέπραξε συνολικά περίπου 27 εκατ. δολάρια από τρία πλοία τα οποία είχε αγοράσει τη διετία 2018-2020 αντί 15 εκατ. δολ.! H Euroseas Shipping, του Αριστείδη Πίττα, πούλησε το «Diamantis P», χωρητικότητας 2.008 teu, που κατασκευάστηκε το 1998, στην τιμή των 13,15 εκατ. δολ., τίμημα που θεωρείται υψηλό, δεδομένου ότι, σύμφωνα με τη VesselsValue, η αξία του πλοίου εκτιμάται στα 11,2 εκατ. δολ.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 7/2/2025)

- Διαφήμιση -
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

spot_img
spot_img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ