Γεωστρατηγικό σκάκι με… άρωμα (και) Ελλάδας

Στο μικροσκόπιο οι κινήσεις των COSCO και PCT για ενοποίηση προβλητών στον ΟΛΠ - Ποια λιμάνια απασχολούν ΗΠΑ και Ισραήλ - Ο ρόλος της MSC και του Mr. Τζιανλουίτζι Απόντε.

Στην Ακτή Μιαούλη θεωρούν σχεδόν βέβαιο πως το γεωστρατηγικό δόγμα Τραμπ θα επηρεάσει τα ευρωπαϊκά λιμάνια, πιθανότατα και τον Πειραιά, κύρια και πρώτη πύλη εισόδου για το κινεζικό εμπόριο στην Ε.Ε. Οι προ μηνών εξελίξεις στη Διώρυγα του Παναμά θεωρούνται πρόδρομες όσων θα ακολουθήσουν σε σημεία ζωτικής σημασίας για τα αμερικανικά συμφέροντα και ο ΟΛΠ έχει χαρακτηριστεί από αξιωματούχους της νέας διοίκησης της Ουάσινγκτον «καρφί στο μάτι» των ΗΠΑ.

ΤΟΥ ΜΙΧΑΗΛ ΓΕΛΑΝΤΑΛΙ

Σημειωτέον πως το θέμα των γεωστρατηγικών εξελίξεων είχε συζητηθεί, αρχές Μαρτίου, μεταξύ του προεδρείου του Εμπορικού Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά και του πρέσβη του Ισραήλ στην Ελλάδα Noam Kat. Τότε είχε γίνει, και από την πλευρά του προέδρου του ΕΒΕΠ Βασίλη Κορκίδη, διεξοδική συζήτηση για τις γεωστρατηγικές ανακατατάξεις, για τις νέες στρατηγικές προτεραιότητες που θέτει ο Ντόναλντ Τραμπ και τον ρόλο των ευρωπαϊκών λιμένων στη νέα εποχή, καθώς και την επιρροή των Κινέζων σε σημαντικούς τερματικούς σταθμούς. Μάλιστα, η (δημόσια) συζήτηση είχε στραφεί γύρω από τις εξελίξεις και στα λιμάνια του Βόλου, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, μιας… βεντάλιας φορέων οργανισμών λιμένων που για ευνόητους λόγους ενδιαφέρουν τα συμφέροντα των ΗΠΑ, αλλά και του Ισραήλ και της Ινδίας.

Γνωστό στην Ακτή Μιαούλη πως στο λιμάνι του Πειραιά το παρασκήνιο γύρω από την πρόθεση της Cosco να ενοποιήσει τον προβλήτα Ι, που διαχειρίζεται ο ΟΛΠ/Cosco με τους προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ, που διαχειρίζεται η επίσης κινεζική PCT. Ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια, σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης, υπάρχει δέσμευση για λόγους υγιούς ανταγωνισμού τα δύο διοικητικά σχήματα να λειτουργούν με διαφορετική διαχειριστική αρχή.

Τζιανλουίτζι Απόντε

Talk of the town πως η κυβέρνηση θέτει προσκόμματα στην ενοποίηση της κοινής διαχείρισης των προβλητών, όπως επίσης στις σχέσεις των δύο οργανισμών υπάρχουν προβλήματα. Εξίσου ενδιαφέρουσα (λεπτομέρεια) ότι στον προβλήτα Ι εξυπηρετούνται τα πλοία της MSC, συμφερόντων Τζιανλουίτζι Απόντε. Βασικός μέτοχος της MSC ο Ιταλοελβετός μεγιστάνας, ο οποίος μέσω κοινοπρακτικού σχήματος απέκτησε από τα δύο λιμάνια στον Παναμά, που ήταν σε «κινεζικά χέρια».

Πρακτικά ο Ομιλος MSC διαδραματίζει ενεργό ρόλο στο νέο γεωστρατηγικό «σκάκι», ενώ ως πρότερος των Κινέζων στον ΟΛΠ είναι σε θέση να γνωρίζει, εκ των έσω, καταστάσεις και ισορροπίες, προφανώς και μετοχικές. Και ειδικότερα για το τελευταίο, καθότι εισηγμένος στο Χρηματιστήριο Αθηνών ο ΟΛΠ, όσα διαδραματίζονται επιχειρηματικά στο παρασκήνιο ενδέχεται να «κουμπώνουν» με όσα μετοχικά εξελίσσονται εδώ και εβδομάδες στο χρηματιστηριακό ταμπλό.

Ο ΆΓΝΩΣΤΟΣ ΜΕΘΟΔΙΚΌΣ ΑΓΟΡΑΣΤΉΣ

Οσον αφορά το εύλογο ερώτημα γιατί θα μπορούσε κάποιος ισχυρός παίκτης να μαζεύει μετοχές του ΟΛΠ, όπως αποτυπώνεται στην επί εβδομάδες άνοδο της τιμής της μετοχής; Το Υπερταμείο δικαιούται να ορίζει ένα μέλος στο 9μελές Δ.Σ. και ένα μη εκτελεστικό στην Επιτροπή Ελέγχου, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί δικαίωμα αρνησικυρίας σε ορισμένα σημαντικά θέματα (reserved matters). Η σύνθεση του Δ.Σ. αποτελείται από έξι Κινέζους και τρεις Ελληνες, οι οποίοι είναι οι Δημήτρης Πολίτης (από το Ταμείο), Γιάννης Μώραλης (δήμαρχος Πειραιά) και Νίκος Αρβανίτης. Σημειωτέον πως ο Δημήτρης Πολίτης (ex ΤΑΙΠΕΔ) είναι εδώ και λίγες ημέρες σύμβουλος για επενδυτικά θέματα του Κυριάκου Μητσοτάκη, με τον πρωθυπουργό στην προ εβδομάδας συνέντευξή του στο Breitbart να αναφέρεται και στον India-Middle East-Europe Corridor.

Πρακτικά κάποιος μαζεύει ΟΛΠ μέσα από την αγορά ό,τι δεν είναι στον έλεγχο του βασικού μετόχου -δηλαδή της Cosco- και του ΤΑΙΠΕΔ. Ο μεν κινεζικός όμιλος ελέγχει το 67% του μ.κ., το δε Ταμείο έχει το 7,14% του μ.κ., άρα ένα 25,86% είναι διάσπαρτο (free float) στην αγορά.

Σημειώνεται ότι στις 5 Μαρτίου 2014 το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε διεθνή διαγωνισμό για την πώληση του 67% του μ.κ. και στις 8 Απριλίου 2014 υπογράφηκε η σύμβαση πώλησης των μετοχών (σε δύο φάσεις 51% και 16%). Με κόστος συνολικά 368,5 εκατ. η Cosco απόκτησε βάση-πύλη εισόδου των προϊόντων της στην Ευρώπη σε ένα λιμάνι που πλέον είναι πρώτο στη Μεσόγειο και τέταρτο στην Ευρώπη (σε όρους εμπορευματοκιβωτίων/TEUs).

Συνακόλουθα, εάν ο ισχυρός παίκτης καταφέρει και μαζέψει ένα μεγάλο ποσοστό της ελεύθερης διασποράς, τότε στο βέλτιστο ενδεχόμενο, δηλαδή συγκεντρώνοντας το 25,86%, μαζί με το 7,14% του Ταμείου, «χτίζει» θέση καταστατικής μειοψηφίας. Το τι σημαίνει για έναν μέτοχο να διαθέτει την καταστατική μειοψηφία, να έχει αυτό που στη διεθνή ορολογία ονομάζεται blocking minority, είναι ευνόητο. Τώρα εάν και κατά πόσον αυτό θα μπορούσε να σχετίζεται με τις ευρύτερες γεωπολιτικές εξελίξεις και το δόγμα Τραμπ θα φανεί στη συνέχεια.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 18/4/2025)

- Διαφήμιση -
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

spot_img
spot_img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ