Ενίσχυση στα ταμεία, 35 με 40 εκατ. ευρώ, θα επιτευχθεί για τον επόμενο χρόνο από την αλλαγή των λιμενικών τελών από 5% σε 2,5%
Οι ακτοπλοϊκές εταιρίες βρίσκονται πλέον σε διαδικασία δρομολόγησης όλων των επιβατηγών οχηματαγωγών και ταχύπλοων πλοίων τους, εν όψει της καλοκαιρινής σεζόν. Ο ανταγωνισμός αναμένεται να είναι έντονος και σκληρός, δεδομένου ότι η κάθε εταιρία έχει προβεί σε αναδιάρθρωση του στόλου της και επιδιώκει να κερδίσει περισσότερα από ένα τζίρο άνω του 1 δισ. ευρώ. Επισημαίνουμε ότι από χθες, Πέμπτη 1η Μαΐου, εφαρμόζεται υποχρεωτικά η χρήση καυσίμων μειωμένου θείου για όλα τα συμβατικά πλοία. Ωστόσο, το ευχάριστο στοιχείο για τη συγκράτηση των εισιτηρίων είναι ότι οι τιμές των καυσίμων μειώθηκαν σημαντικά.
Ειδικότερα, οι τιμές των καυσίμων που χρησιμοποιούν τα συμβατικά επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία, αλλά και τα ταχύπλοα έχουν μειωθεί. Για παράδειγμα να αναφέρουμε ότι το καύσιμο MGO – Marine Gas Oil με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,5, με το οποίο κινούνται τα συμβατικά πλοία, ανά μετρικό τόνο κοστίζει 480 ευρώ, ενώ πέρυσι την ίδια περίοδο το προμηθεύονταν με περίπου 600 ευρώ. Επίσης, το καύσιμο MGO – Marine Gas Oil με μέγιστη περιεκτικότητα σε θείο 0,1, το οποίο προμηθεύονται τα ταχύπλοα και από την 1η Μαΐου θα πρέπει να χρησιμοποιούν όλα τα συμβατικά ακτοπλοϊκά πλοία, ανά μετρικό τόνο κοστίζει 581 ευρώ, ενώ την ίδια περίοδο πέρυσι είχε 700 ευρώ.
Η σημαντική μείωση των καυσίμων, μέσα στο δωδεκάμηνο που πέρασε, επέδρασε δραστικά στη μείωση του λειτουργικού κόστους όλων των κατηγοριών των πλοίων. Επίσης, η μείωση όλων των λιμενικών τελών, από 5% σε 2,5%, που ανακοίνωσε και εφαρμόζει από χθες η κυβέρνηση και το υπουργείο Ναυτιλίας και Ναυτιλιακής Πολιτικής, θα ενισχύσει τα οικονομικά ταμεία των ακτοπλοϊκών εταιριών με ένα συνολικό ποσό που θα διαμορφωθεί στα 35 με 40 εκατ. ευρώ. Ωστόσο, το μέτρο αυτό είναι προσωρινό, δεδομένου ότι ισχύει για ένα έτος και δεν λύνει μακροπρόθεσμα το οικονομικό κόστος λειτουργίας των επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων.
Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, σχολιάζοντας τα μέτρα που ελήφθησαν για την τιμολογιακή πολιτική για τη συγκράτηση των εισιτηρίων, είπε: «Εκτιμώ ότι θα αποφευχθούν οι αυξήσεις των τιμών στα εισιτήρια κατά περίπου 13%, που είχαν προαναγγείλει οι ακτοπλοϊκές εταιρίες ότι θα ισχύσουν από την 1η Μαΐου». Ο υπουργός τόνισε, επίσης, ότι μέσα σε 20 ημέρες από την ανάληψη των καθηκόντων του «νομοθετήσαμε μείωση των λιμενικών τελών κατά 50%, μέτρο που ουσιαστικά οδηγεί σε μείωση στο κόστος των εισιτηρίων υπέρ τρίτων, ύψους μεταξύ 34 και 36 εκατ. ευρώ».
Η κίνηση
Επισημαίνεται ότι η ακτοπλοϊκή κίνηση επιβατών στην Ελλάδα έχει ανακάμψει στα επίπεδα που κατέγραφε πριν από την έναρξη της πανδημίας. Το 2023 η επιβατική κίνηση αυξήθηκε κατά 7,2% σε σχέση με το 2022. Η επιβατική κίνηση έφτασε τα 18,8 εκατ. επιβάτες και τα 3,82 εκατ. οχήματα.
Αύξηση κατά 8,1% παρουσίασε η επιβατική κίνηση το πρώτο πεντάμηνο του 2024 στην ακτοπλοΐα, έναντι του αντίστοιχου διαστήματος το 2023.
Με πλοία της ακτοπλοΐας σε διάφορους προορισμούς ταξίδεψαν 3.100.541 επιβάτες από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως τις 31 Μαΐου 2024, έναντι 2.868.768 επιβατών το ίδιο διάστημα το 2023.
Στον τομέα των οχημάτων υπήρξε αύξηση κατά 7,2%, αφού το πρώτο πεντάμηνο του 2024 διακινήθηκαν συνολικά 430.258 οχήματα, έναντι 401.430 οχήματα το ίδιο διάστημα του 2023.
Επίσης, στον τομέα των φορτηγών από την 1η Ιανουαρίου 2024 έως τις 31 Μαΐου 2024 διακινήθηκαν 216.519 βαρέα οχήματα, έναντι 209.750 την ίδια περίοδο του 2023.
Η Ελλάδα είναι η χώρα με τη δεύτερη μεγαλύτερη επιβατική κίνηση θαλάσσιων μεταφορών μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, μετά την Ιταλία. Το 17,9% των επιβατών ναυτιλίας στην Ε.Ε. επιβιβάστηκε ή αποβιβάστηκε το 2023 από λιμάνι της Ελλάδας.
Η συνολική συμβολή της επιβατηγού ναυτιλίας εκτιμάται σε 5,4% του ΑΕΠ το 2023, με 11,8 δισ. ευρώ.
Σε όρους απασχόλησης, η συνολική συμβολή της επιβατηγού ναυτιλίας εκτιμάται σε 318.000 άτομα το 2023, δηλαδή στο 6,9% του συνόλου της χώρας.
Το 44,3% της συνολικής επίδρασης καταγράφεται στο τοπικό ΑΕΠ των νησιωτικών περιοχών. Το ποσό ανέρχεται σε 5,2 δισ. ευρώ.
Η συνεισφορά της ακτοπλοΐας είναι υψηλότερη στην οικονομία του Νοτίου Αιγαίου, με 2,3 δισ. ευρώ, και της Κρήτης, με 1,5 δισ. ευρώ.
Η επιβατηγός ναυτιλία και οι υπηρεσίες που υποστηρίζει δημιουργούν 169.000 θέσεις εργασίας στις νησιωτικές περιοχές του 2023.
Στη Ζάκυνθο – Κεφαλλονιά και στο Νότιο Αιγαίο η μεγαλύτερη ποσοστιαία συνεισφορά από τις δραστηριότητες που υποστηρίζει η επιβατηγός ναυτιλίας.
Το 34,9% του ΑΕΠ και το 38,7% της απασχόλησης στο Νότιο Αιγαίο στηρίζονται σε δραστηριότητες που εξαρτώνται από την επιβατηγό ναυτιλία. Τα αντίστοιχα ποσοστά σε Ζάκυνθο – Κεφαλλονιά είναι 33,1% του ΑΕΠ και 40,8% της απασχόλησης.
Οι αυξομειώσεις στα εισιτήρια, με βάση το Παρατηρητήριο Τιμών
Από την επεξεργασία των τιμών που αναφέρει κάθε εβδομάδα το Παρατηρητήριο Τιμών Ακτοπλοϊκών Εισιτηρίων, του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, προκύπτει σαφώς ότι έχουν γίνει αυξήσεις και διορθώσεις στις τιμές των εισιτηρίων σε αρκετές βασικές γραμμές κατά το τελευταίο δωδεκάμηνο. Αλλά ας δούμε μερικές ενδεικτικές τιμές από το Παρατηρητήριο Τιμών: όπως προκύπτει μέσα στο δωδεκάμηνο αυξήθηκαν, με ταχύπλοο, κατά 19,69% τα εισιτήρια στη γραμμή Κάλυμνο – Κω και το εισιτήριο διαμορφώθηκε στα 28,87 ευρώ, ενώ στη γραμμή Πειραιάς – Μύκονος το εισιτήριο διαμορφώθηκε στα 78,17 ευρώ και η αύξηση ήταν 16,07%.
Οσον αφορά τα συμβατικά επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία, είχαμε τις ακόλουθες αυξήσεις:
– Στη γραμμή Λαύριο – Κέα το εισιτήριο επιβάτη διαμορφώθηκε στα 12,08 ευρώ, αύξηση 6,81%, ενώ για τα Ι.Χ. αυτοκίνητα το εισιτήριο πήγε στα 37,22 ευρώ, αύξηση 7,82%.
– Στη γραμμή Λαύριο – Κύθνος το εισιτήριο επιβάτη έφτασε τα 16,01 ευρώ, αύξηση 13,47%, και το εισιτήριο για το αυτοκίνητο στα 44,89 ευρώ, αύξηση 13,67%.
– Στη γραμμή Πειραιάς – Αίγινα το εισιτήριο επιβάτη διαμορφώθηκε στα 9,91 ευρώ, αύξηση 10,97%, και το εισιτήριο του αυτοκινήτου πήγε στα 26,67 ευρώ, αύξηση 0,57%.
– Στη γραμμή Πειραιάς – Χανιά το εισιτήριο επιβάτη πήγε στα 37,64 ευρώ, αύξηση 4,15%, και του αυτοκινήτου στα 81,51 ευρώ, αύξηση 4,15%.
– Στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο το εισιτήριο επιβάτη μειώθηκε κατά 2,34% και διαμορφώθηκε στα 28,39 ευρώ, ενώ το εισιτήριο για το αυτοκίνητο αυξήθηκε κατά 7,18% και διαμορφώθηκε στα 81,83 ευρώ.
– Στη γραμμή Ραφήνα – Ανδρος το εισιτήριο ανέβηκε στα 19,88 ευρώ, αύξηση 3,33%, και το εισιτήριο αυτοκινήτου στα 48,89 ευρώ, αύξηση 5,25%.
– Στη γραμμή Ραφήνα – Τήνος το εισιτήριο πήγε στα 29,66 ευρώ, αύξηση 10,10%, και του αυτοκινήτου στα 65,83 ευρώ, αύξηση 1,83%.
– Στη γραμμή Κάλυμνος – Κως το εισιτήριο του επιβάτη διαμορφώθηκε στα 5,97 ευρώ, αύξηση 15,03%.
– Στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Μυτιλήνη το εισιτήριο έφτασε τα 23,30 ευρώ, αύξηση 7,87%, και του αυτοκινήτου στα 78,69, μείωση 5,34%.
– Στη γραμμή Βόλος – Σκιάθος το εισιτήριο αυξήθηκε 8,17% στους επιβάτες και 10,63% στα οχήματα.
– Στη γραμμή Πειραιάς – Ηράκλειο το εισιτήριο αυξήθηκε 4,30% στους επιβάτες και 11,54% στα οχήματα.
– Στη γραμμή Πειραιάς – Χανιά, το εισιτήριο αυξήθηκε 3,10% στους επιβάτες και 6,16% στα οχήματα.
– Στη γραμμή Ραφήνα -Τήνος το εισιτήριο αυξήθηκε 6,53% στους επιβάτες και 3,55% στα οχήματα.
– Στη γραμμή Νάξος – Πάρος το εισιτήριο αυξήθηκε 19,27% στους επιβάτες και 10,94% στα οχήματα.
– Στη γραμμή Πάρος – Θήρα το εισιτήριο αυξήθηκε 6,11% στους επιβάτες και μειώθηκε 13,94% στα οχήματα.
– Στη γραμμή Σύρος – Μύκονος το εισιτήριο αυξήθηκε 4,88% στους επιβάτες και 12,18% στα οχήματα.
– Στη γραμμή Σύρος – Τήνος το εισιτήριο αυξήθηκε 8,43% στους επιβάτες και 6,98% στα οχήματα.
– Στη γραμμή Κυλλήνη – Ζάκυνθος το εισιτήριο αυξήθηκε 7,99% στους επιβάτες.
– Στη γραμμή Λαύριο – Κύθνος το εισιτήριο αυξήθηκε 4,12%.
– Στη γραμμή Πειραιάς – Ρόδος το εισιτήριο αυξήθηκε 8,32% στους επιβάτες και 5,90% στα οχήματα.
Οι «ισχυροί» της ελληνικής επιβατικής ναυτιλίας
Η Attica Group είναι ο μεγαλύτερος ελληνικός όμιλος επιβατηγού ναυτιλίας, ενώ κατέχει την πρώτη θέση παγκοσμίως στη μεταφορική ικανότητα επιβατών, με τη δραστηριοποίηση, λειτουργώντας τις εταιρίες Blue Star Ferries, Superfast Ferries, Hellenic Seaways και Anek Lines, αριθμεί 42 πλοία, από τα οποία τα 28 είναι συμβατικά επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία, τα 12 είναι ταχύπλοα και δύο πλοία είναι φορτηγά – οχηματαγωγά. Ολα τα πλοία του ομίλου είναι ιδιόκτητα, πλην δύο επιβατηγών – οχηματαγωγών, τα οποία είναι ναυλωμένα.
Η εταιρία υπέγραψε συμφωνία με τη Stena RoRo για τη μακροχρόνια ναύλωση δύο πλοίων τύπου E-Flexer. Τα πλοία θα ναυπηγηθούν από τη Stena RoRo στο ναυπηγείο CMI Jinling Weihai, της Κίνας, με παράδοση το 2027. Η συμφωνία περιλαμβάνει, επίσης, την προοπτική επέκτασης για τη ναυπήγηση από τη Stena RoRo, για λογαριασμό της Attica, δύο επιπλέον πλοίων. Τα νέα πλοία θα είναι πιστοποιημένα methanol ready και battery ready, με μηχανές οι οποίες είναι σχεδιασμένες ώστε να λειτουργούν με τρεις διαφορετικούς τύπους καυσίμου και είναι εξοπλισμένα με τεχνολογία αιχμής, ώστε να μειωθούν οι εκπομπές αερίων ρύπων κατά 60% ανά μεταφορικό έργο, συγκριτικά με τα υφιστάμενα πλοία. Αντικατάσταση πλοίων με αρχή από τις γραμμές του Σαρωνικού. Ο σχεδιασμός προβλέπει την αντικατάσταση των τριών ταχύπλοων Aero με 2 νέα Aero μεγαλύτερα και με δυνατότητα να λειτουργούν με περισσότερους από έναν τύπους καυσίμων. Η επένδυση αυτή θα προσεγγίσει τα 50 εκατ. ευρώ. Η εταιρία διαθέτει, επίσης, δύο ξενοδοχεία στη Νάξο και ένα στην Τήνο.
Η εταιρία Seajets, συμφερόντων του Μάριου Ηλιόπουλου, αποτελεί τη μεγαλύτερη ιδιωτική ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρία με στόλο 29 πλοία (24 ταχύπλοα και πέντε συμβατικά). Η εταιρία του Μάριου Ηλιόπουλου διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο ταχυπλόων παγκοσμίως και εξυπηρετεί 50 νησιά στο Αιγαίο, με 400 διασυνδέσεις μεταξύ λιμανιών των νησιών του. Η Seajets χρησιμοποιεί τα περισσότερα ταχύπλοα πλοία της κατά την υψηλή τουριστική περίοδο, προσαρμόζοντας τα δρομολόγιά της.
Οι Μινωικές Γραμμές για ολόκληρη την προηγούμενη χρήση δραστηριοποιήθηκε στην ακτοπλοϊκή γραμμή Πειραιάς – Μήλος – Ηράκλειο, ενώ δραστηριοποιήθηκε στο εξωτερικό στη γραμμή Ηγουμενίτσα – Μπρίντιζι.
H Fast Ferries ιδρύθηκε από τους Παναγιώτη και Γιάννη Παναγιωτάκη τo 1989. Ο στόλος της εταιρίας αποτελείται από πέντε πλοία. Δραστηριοποιείται στις γραμμές Ραφήνα – Ανδρο- Τήνο- Μύκονο και Πειραιά – Σύρο – Μύκονο – Νάξο.
H Golden Star Ferries, των αδελφών Γιώργου και Δημήτρη Στεφάνου, διαθέτει τρία πλοία, τα οποία με αφετηρία το λιμάνι της Ραφήνας εκτελεί καθημερινά δρομολόγια για Ανδρο, Τήνο, Μύκονο, Πάρο, Σαντορίνη, Ιο.
Η Levante Ferries, συμφερόντων Γιώργου Θεοδόση, δημιουργήθηκε το 2015 με την ένωση τριών ακτοπλοϊκών εταιριών, των Levante, Ionissos και Zante Ferries. Εχει έξι πλοία, τα «Fior de Levante», «Mare di Levante», «Ανδρέας Κάλβος», «Κεφαλλονιά», «Smyrna di Levante» και «Contessa di Levante», εκ των οποίων τα τέσσερα είναι δρομολογημένα στις γραμμές Πάτρα/Κυλλήνη – Ζάκυνθος – Κεφαλλονιά – Ιθάκη.
Η Dodekanisos Seaways, της οικογένειας Σπανού, δραστηριοποιείται στις θαλάσσιες συγκοινωνίες στα Δωδεκάνησα και τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου. Διαθέτει δύο ταχύπλοα καταμαράν, το «Dodekanisos Express» και το «Dodekanisos Pride», καθώς και το «Ε/Γ – Ο/Γ Παναγία Σκιαδενή», τα οποία καλύπτουν 17 νησιωτικούς προορισμούς.
Η Magic Sea Ferries, του Γιώργου και του Μάριου Γιαλόζογλου, προτίθεται να δρομολογήσουν τρία ταχύπλοα καταμαράν από τον Πειραιά και να συνδέσουν τα λιμάνια Αγίας Μαρίνας, Μέθανα, Πόρο, Υδρα, Σπέτσες και τον Πειραιά με την Αίγινα και το Αγκίστρι. Τα καταμαράν «Magic 1», «Magic 2», «Magic 3», που ταξιδεύουν με την κυπριακή σημαία, θα αποτελέσουν τη νέα δυναμική ανάπτυξης των νησιών του Αργοσαρωνικού. Σύμφωνα με την τελευταία εκτίμηση του «Forbes», η εταιρία του Γιώργου και Μάριου Γιαλόζογλου διαθέτει 29 ποντοπόρα πλοία, συνολικής αξίας 669,5 εκατ. δολάρια.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 2/5/2025)