Σε πορεία σταθερής ανάκαμψης κινείται η παγκόσμια βιομηχανία της κρουαζιέρας, με προβλέψεις για 37,7 εκατομμύρια επιβάτες το 2025, σύμφωνα με την ετήσια έκθεση της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA).
Ο αριθμός αυτός ξεπερνά τα 34,6 εκατομμύρια που αναμένονται το 2024 και τα 31,69 εκατομμύρια του 2023, αποτυπώνοντας τη διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση για διακοπές εν πλω.
Η CLIA επισημαίνει ότι η βάση των ταξιδιωτών διευρύνεται, καθώς νέες γενιές, όπως οι Millennials και οι Gen X, επιλέγουν την κρουαζιέρα για την εμπειρία πολλαπλών προορισμών και την ποιότητα των υπηρεσιών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ
Παρά το μικρό μερίδιο 2% στον παγκόσμιο τουρισμό, η κρουαζιέρα είχε οικονομική συμβολή 168 δισ. δολαρίων το 2023, υποστηρίζοντας 1,6 εκατ. θέσεις εργασίας. Στις ΗΠΑ μόνο, η επίδραση άγγιξε τα 65 δισ. δολάρια με 290.000 θέσεις απασχόλησης.
Η συνεισφορά αυτή επεκτείνεται τοπικά, καθώς το 69% των επιβατών διαμένει σε ξενοδοχεία πριν ή μετά το ταξίδι και το 60% επιστρέφει μελλοντικά στον προορισμό, ενισχύοντας τοπικές οικονομίες.
ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΤΑΣΕΙΣ
Η Καραϊβική, οι Μπαχάμες και οι Βερμούδες ήταν οι πιο δημοφιλείς περιοχές για το 2024, συγκεντρώνοντας το 43% της παγκόσμιας ζήτησης. Η Βόρεια Αμερική παρέμεινε κορυφαία αγορά προέλευσης, με αύξηση 13% συγκριτικά με το 2023.
Επιπλέον, παρατηρείται αύξηση στα πολυγενεακά ταξίδια (1/3 των επιβατών), καθώς και στην προτίμηση για θεματικές και εξερευνητικές κρουαζιέρες, οι οποίες κατέγραψαν άνοδο 22% σε έναν χρόνο.
ΒΙΩΣΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Ο κλάδος επενδύει συστηματικά στη βιώσιμη ανάπτυξη. Περισσότερα από 300 πλοία είναι ήδη ενεργά, ενώ μέχρι το 2028, το 50% των νέων πλοίων θα διαθέτει φιλικούς προς το περιβάλλον κινητήρες. Επίσης, το 72% του στόλου θα είναι εξοπλισμένο για σύνδεση με χερσαία παροχή ρεύματος.
Το 2025 θα προστεθούν 11 νέα πλοία στον παγκόσμιο στόλο, με 56 προγραμματισμένες παραδόσεις έως το 2036, ύψους 56,8 δισ. δολαρίων. Το μεγαλύτερο ποσοστό αφορά πλοία μικρού και μεσαίου μεγέθους.
ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΩΣΗ
Ο ναυπηγικός όμιλος Fincantieri και η Viking Cruises προχωρούν στην κατασκευή των πρώτων πλοίων με σύστημα πρόωσης υδρογόνου. Το Viking Libra, μήκους 239 μέτρων και χωρητικότητας 998 επιβατών, θα παραδοθεί το 2026, ενώ θα ακολουθήσει το Viking Astrea το 2027. Τα πλοία αυτά θα μπορούν να προσεγγίζουν οικολογικά ευαίσθητες περιοχές, χωρίς εκπομπές ρύπων.
Ο εκτελεστικός πρόεδρος της CLIA, Bud Darr, τονίζει πως «η κρουαζιέρα εξελίσσεται σε βασικό μοχλό ανάπτυξης στον τουρισμό και την παγκόσμια οικονομία, με ισχυρή δυναμική στις νεότερες γενιές και έμφαση στις επενδύσεις για το μέλλον».