Έρευνα: Ο στρατηγικός ρόλος της ναυτιλίας για την Ελλάδα

Η ποντοπόρος αποτελεί σημαντικό πυλώνα της εγχώριας οικονομίας, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία για τη Γερμανία ή η ωρολογοποιία για την Ελβετία

Η ελληνική ναυτιλία υποστηρίζει 150.000 θέσεις εργασίας στη χώρα, συνεισφέρει στην εγχώρια οικονομία 14 δισ. δολάρια, ενώ συγχρόνως οι Ελληνες εφοπλιστές επανεπενδύουν ετησίως περίπου 1,5 δισ. δολ. σε διαφορετικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν από τον Απόστολο Ζαμπέλα (Partner, Leader of Shipping Practice, McK) στο πλαίσιο της έρευνας McKinsey & Company, στο ναυτιλιακό συνέδριο της «Ναυτεμπορικής», είναι εντυπωσιακά.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη μελέτη η οποία παρουσιάστηκε την Τετάρτη 28 Μαΐου η Ελλάδα (μια χώρα που αντιπροσωπεύει λιγότερο από το 0,3% του παγκόσμιου ΑΕΠ) ελέγχει περίπου το 20% της παγκόσμιας ποντοπόρου ναυτιλίας. Αυτή η δυσανάλογη επιρροή αναδεικνύει τη στρατηγική σημασία της ναυτιλίας για τη χώρα μας, με τον κλάδο να επηρεάζει 1 στις 15 θέσεις εργασίας στον εγχώριο ιδιωτικό τομέα! Με άλλα λόγια, η ποντοπόρος ναυτιλία αποτελεί σημαντικό πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, όπως η αυτοκινητοβιομηχανία για τη Γερμανία ή η ωρολογοποιία για την Ελβετία.

Στη μελέτη της McKinsey & Company αναδεικνύονται και μια σειρά από παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να συμβάλουν ουσιαστικά στην περαιτέρω ενίσχυση της θέσης της. Αναλυτικότερα, μπορούν να προκύψουν επιπλέον 3-4 δισ. δολάρια σε ετήσια επίδραση, κυρίως από την επέκταση της βάσης των Ελλήνων ναυτικών, τα ναυπηγεία και τη ναυτιλιακή τεχνολογία.

Επιπλέον, η μελέτη αναφέρει ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση ελέγχει περίπου το 32% της παγκόσμιας ναυτιλιακής χωρητικότητας, ενώ μόλις το 10% έως 20% των παγκόσμιων εμπορικών ροών περνούν μέσα από τα ευρωπαϊκά λιμάνια. Από αυτή την τεράστια χωρητικότητα, περίπου τα δύο τρίτα ανήκουν σε ελληνικά συμφέροντα, καθιστώντας την Ελλάδα παγκόσμιο ηγέτη στη θαλάσσια μεταφορά φορτίων.

ΣΤΟΛΟΣ

Ο ελληνικός στόλος αριθμεί πάνω από 5.000 πλοία, καθιστώντας τον έναν από τους μεγαλύτερους και πιο σημαντικούς στον κόσμο. Πάνω από το 26% των θαλάσσιων εισαγωγών αργού πετρελαίου της Ευρώπης πραγματοποιείται με ελληνικά δεξαμενόπλοια, τα οποία αντιπροσωπεύουν περίπου το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας δεξαμενόπλοιων. Παράλληλα, το 21% της παγκόσμιας χωρητικότητας πλοίων υγροποιημένου φυσικού αερίου (ΥΦΑ) είναι ελληνικής ιδιοκτησίας.

Η ελληνική ναυτιλία ελέγχει σχεδόν το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας στην ποντοπόρο ναυτιλία, αποδεικνύοντας την τεχνογνωσία και τη στρατηγική διορατικότητα του κλάδου. Η συνολική αξία του ελληνικού ναυτιλιακού ενεργητικού εκτιμάται μεταξύ 140 και 180 δισ. δολ., με τα ετήσια ακαθάριστα έσοδα να κυμαίνονται στα 40 με 50 δισ. δολ.

Σε παγκόσμια κλίμακα, υπάρχουν περίπου 60.000 υπερωκεάνια πλοία άνω των 1.000 gross tonnage (GT), με περισσότερες από 11.000 εταιρίες να δραστηριοποιούνται στην ποντοπόρο ναυτιλία. Η συνολική αξία ενεργητικού για σκάφη ξεπερνά το 1,1 έως 1,3 εκατ. δολ. ανά πλοίο, ενώ τα συνολικά ετήσια έσοδα του κλάδου εκτιμώνται μεταξύ 400 και 450 δισ. δολ.

Η ελληνική ναυτιλία συνεχίζει να αποτελεί έναν από τους βασικότερους μοχλούς της ελληνικής οικονομίας, με ισχυρό αποτύπωμα τόσο σε διεθνές όσο και σε εθνικό επίπεδο. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, τα ελληνόκτητα πλοία αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό ποσοστό των παγκόσμιων «τόνων – μιλίων», δηλαδή του συνδυασμού του βάρους φορτίου και της απόστασης μεταφοράς.

Ειδικότερα, το 16% των παγκόσμιων τόνων – μιλίων των δεξαμενόπλοιων γίνεται από ελληνικά πλοία. Το 16% των τόνων – μιλίων των χύδην φορτηγών, επίσης, καλύπτεται από την εγχώρια πλοιοκτησία και το 27% των τόνων – μιλίων στη μεταφορά LNG (υγροποιημένου φυσικού αερίου) πραγματοποιείται από ελληνικά πλοία.
Η παρουσία αυτή είναι καθοριστική για την ελληνική οικονομία. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός ότι περίπου 15% αυτής της απασχόλησης προέρχεται από δραστηριότητες μη ναυτιλιακές, καταδεικνύοντας το εύρος των παράπλευρων ωφελειών.

Σε επίπεδο απασχόλησης και μισθοδοσίας: α) το 10% του συνολικού ιδιωτικού μισθολογίου στην Ελλάδα συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με τη ναυτιλία και β) το 6% της συνολικής ιδιωτικής απασχόλησης προέρχεται από τον ναυτιλιακό τομέα.

Οι ναυτιλιακές θέσεις εργασίας προσφέρουν τριπλάσιους μισθούς από τον ελληνικό μέσο όρο. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι o μέσος ετήσιος μισθός για χερσαίες ναυτιλιακές θέσεις φθάνει περίπου τα 55.000 ευρώ. Για τους ναυτικούς ο μέσος ετήσιος μισθός αγγίζει τα 65.000 ευρώ.

Οι θέσεις εργασίας που δημιουργούνται έχουν ως εξής: 20.000 θέσεις στον τομέα της διαχείρισης πλοίων, 17.000 ναυτικοί σε ελληνόκτητα πλοία και 9.000 θέσεις στο ευρύτερο ναυτιλιακό cluster (πρακτορεία, νομικές και τεχνικές υπηρεσίες, ναυλώσεις κ.λπ.).
Στη μελέτη υπογραμμίζεται και η έντονη φιλανθρωπική παρουσία του ελληνικού εφοπλισμού. Οι Ελληνες πλοιοκτήτες προσφέρουν σημαντικά κεφάλαια, που εκτιμάται ότι ξεπερνούν τα 400-500 εκατ. δολ. ετησίως, σε δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης. Μεγάλη σημασία αποδίδεται στον υγειονομικό τομέα, με 100-120 εκατ. δολ. ετησίως, αλλά και στην εκπαίδευση, με 50-60 εκατ. δολ. ανά έτος.

Μελίνα Τραυλού

«Αντιμετωπίζουμε πολλαπλά μέτωπα που διαρκώς επεκτείνονται» επισήμανε η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, Μελίνα Τραυλού, στο ναυτιλιακό συνέδριο της «Ναυτεμπορικής» και πρόσθεσε:

«Από μη ρεαλιστικούς στόχους και κανονισμούς για την απανθρακοποίηση, μέχρι έναν συνεχώς εντεινόμενο προστατευτισμό και το μείζον ζήτημα της ασφάλειας. Ολα αυτά δοκιμάζουν καθημερινά την ανθεκτικότητα του κλάδου της ναυτιλίας».

Γιώργος Αλεξανδράτος

Για την ανάγκη ενίσχυσης του ελληνικού ναυτιλιακού cluster, μέσω συνεργασιών και ενότητας, στρατηγικής προβολής και στροφής στη νέα γενιά, μίλησε στο συνέδριο ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδος, Γιώργος Αλεξανδράτος, και τόνισε χαρακτηριστικά:

«Το cluster της ελληνικής ναυτιλίας υπάρχει ήδη και έχει όνομα: Maritime Hellas. Το cluster είναι “συστάδα”, μία ομάδα. Στην Ελλάδα υπάρχει και πρέπει να το υποστηρίξουμε όλοι».

Πάνος Λασκαρίδης

Ο Πάνος Λασκαρίδης ακόμα μία φορά μίλησε με ειλικρίνεια και επισήμανε αλήθειες. Μιλώντας στο συνέδριο της «Ναυμπορικής», αναφέρθηκε στο τεράστιο θέμα της συρρίκνωσης του εθνικού νηολογίου και τόνισε:

«Δεν είναι οι γεωπολιτικές εντάσεις ή οι εμπορικοί πόλεμοι και η πολιτική του Τραμπ τόσο οι παράγοντες εκείνοι που απασχολούν σε καθημερινή βάση τις ελληνικές ναυτιλιακές και διαμορφώνουν τη στρατηγική τους. Δεν ασχολείται κανείς με τον Τραμπ. Εμείς ασχολούμαστε με τα πληρώματα, με τη λειτουργία των πλοίων. Ας μιλήσουμε για όσα μας επηρεάζουν πραγματικά».

Χαράλαμπος Σημαντώνης

Ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων και πρόεδρος του European Shortsea Network, Χαράλαμπος Σημαντώνης, αναφέρθηκε στον καθοριστικό ρόλο της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων.

Ο κ. Σημαντώνης τόνισε: «Εχει καθοριστική σημασία για την ελληνική και την ευρωπαϊκή οικονομία, γιατί μεταφέρει κατά αποκλειστικότητα τα καύσιμά μας και ενώνει τη νησιωτική με την ηπειρωτική χώρα. Πρέπει να επικοινωνήσουμε με κάθε τρόπο την ανάγκη στήριξης της βιώσιμης πράσινης μετάβασης της ναυτιλίας, που, ενώ είναι η πρωταγωνίστρια, μένει τελευταία, επωμιζόμενη σειρά νομοθετημάτων με μη ρεαλιστικά deadlines».

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 30/5/2025)

- Διαφήμιση -
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

spot_img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ