Στην ανάγκη να υπάρξουν σωστός προγραμματισμός και επίσπευση της δημιουργίας υποδομών που απαιτούνται στους κυριότερους προορισμούς της χώρας, για να υπάρξει περαιτέρω αύξηση των επισκεπτών με κρουαζιερόπλοια, επιμένουν διάφοροι φορείς, οι τοπικές Αρχές και κοινωνίες, ζητώντας επί της ουσίας από την Πολιτεία να προχωρήσει στην υλοποίηση των απαραίτητων μέτρων.
«Το Σάββατο 31 Μαΐου 2025 αντιμετωπίσαμε ακόμα μία φορά μια ολόκληρη μέρα με κυκλοφοριακό χάος στο λιμάνι του Πειραιά αλλά και στους γύρω δρόμους, αφού με την άφιξη πέντε κρουαζιερόπλοιων μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, τα οποία αποβίβασαν περίπου 15.000 επιβάτες και πληρώματα, η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο. Επιπροσθέτως, αν αναφέρουμε την κίνηση τουριστικών λεωφορείων, ταξί, mini buses παράλληλα με τη διακίνηση εφοδίων για την προμήθεια και τον ανεφοδιασμό των πλοίων αυτών, αντιλαμβάνεται κανείς τη χαώδη κατάσταση που επικράτησε» ανέφερε ο Θεόδωρος Κόντες, εκ των παλαιότερων στελεχών της κρουαζιέρας και επίτιμος πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιέρας και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), επισημαίνοντας τις αδυναμίες που υπάρχουν στο σύστημα υποδοχής των επιβατών κρουαζιέρας, και πρόσθεσε:
«Ευτυχώς που η άφιξη των πλοίων αυτών έγινε ημέρα Σάββατο και ήταν κλειστά τα περισσότερα ναυτιλιακά γραφεία και τα εμπορικά ναυτιλιακά καταστήματα. Ας σκεφθούμε μόνο τι μεγαλύτερο χάος θα υπήρχε στην πόλη του Πειραιά αν η ημέρα άφιξης ήταν καθημερινή, εργάσιμη ημέρα και επίσης αν, αντί για πέντε πλοία, είχαν αφιχθεί εννέα ή δέκα, εφόσον υπάρχουν οι κατάλληλες θέσεις στο λιμάνι.
Επιπλέον, ας αναλογιστούμε ότι με τις νέες τρεις επιπλέον θέσεις, που ίσως να είναι διαθέσιμες στον Πειραιά μετά τα έτη 2027-2028, με 12 ή και 13 πλοία, τι χειρότερη κατάσταση θα αντιμετωπίσουμε. Θα υπάρξει πλέον το αδιαχώρητο, με τους επισκέπτες να ταλαιπωρούνται, αλλά παράλληλα και με την τοπική κοινωνία να αντιμετωπίζει ογκώδη προβλήματα μετακίνησης.
Ηδη αυτό το Σάββατο πολλοί κάτοικοι του Πειραιά διαμαρτυρήθηκαν έντονα για τη χαοτική αυτή κατάσταση (μόνο με πέντε πλοία) στο πρώτο λιμάνι της χώρας, το οποίο είναι και κύριος προορισμός κρουαζιέρας».
«Επανειλημμένα έχουμε ζητήσει από διάφορες θέσεις και φορείς να προχωρήσει άμεσα η επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος της πόλης. Αν κι έχουν γίνει μελέτες προ αρκετών χρόνων, καμία πρόοδος δεν διαφαίνεται στον ορίζοντα» εκτιμά ο κ. Κόντες.
Η υπογειοποίηση του ΗΣΑΠ από το Νέο Φάληρο προς το κεντρικό λιμάνι του Πειραιά είναι η μόνη λύση, εκτιμά, διαθέτοντας δρόμο ταχείας κυκλοφορίας, ο οποίος θα προσφέρει ευκολία διακίνησης των οχημάτων προς και από τον Πειραιά προς την παραλιακή αρτηρία και πρόσβαση προς την Αθήνα για τη γρήγορη εξυπηρέτηση των επισκεπτών, αλλά και των κατοίκων του Πειραιά προς διάφορους προορισμούς.

Ο Θεόδωρος Κόντες επιμένει στις απόψεις του και τονίζει: «Ετσι, λοιπόν, για να συμπληρωθεί το έργο και να υπάρξει τελική λύση, πρέπει να να κατασκευαστούν υπέργεια οδικά δίκτυα πέριξ του λιμένος, με ανάλογες εξόδους σε όλες τις πύλες που εξυπηρετούν την κρουαζιέρα, αλλά και την ακτοπλοΐα. Αυτή η λύση περιμετρικά του λιμένα, με σύνδεση την κεντρική λεωφόρο (μετά την υπογειοποίηση του ΗΣΑΠ), θα λύσει οριστικά το πρόβλημα εξυπηρέτησης του επιβατηγού τμήματος του λιμένα, αλλά και θα εξυπηρετεί και τους κατοίκους της πόλης του Πειραιά».
Εχουν αναφερθεί και άλλες λύσεις για τη χρήση shuttle boats από το λιμάνι κρουαζιέρας προς το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας. Αυτή την πρόταση, όμως, ο κ. Κόντρες τη θεωρεί τελείως άστοχη, αφού θα πρέπει οι επιβάτες που θα έχουν αποβιβαστεί ήδη από τα κρουαζιερόπλοια να οδηγηθούν πάλι μέσω πλοιαρίων σε άλλο σημείο επιβίβασης κάτω από άγνωστες, ίσως δυσμενείς συνθήκες. «Είμαστε σίγουροι ότι και οι επιβάτες και οι εταιρίες κρουαζιέρας θα αντιδράσουν αρνητικά σε κάτι τέτοιο. Τέλεια αποτυχία» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Συνδυαστικό σχέδιο υπογειοποίησης και υπέργειου δικτύου
Η προαναφερθείσα λύση της υπογειοποίησης του τρένου συνδυαστικά με την περιμετρική κατασκευή υπέργειου δικτύου είναι η μόνη λύση για να εξυπηρετηθεί η πόλη του Πειραιά, προσθέτει ο επίτιμος πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ. Είναι κάτι που έχει επιλύσει παρόμοια προβλήματα σε άλλες πόλεις της Ευρώπης και όχι μόνο με ιδιαίτερα επιτυχημένα αποτελέσματα, όπως στη Γένοβα (Ιταλία), και έχουν εξυπηρετήσει άνετα και το λιμάνι και την πόλη. «Με την ανωτέρω μελέτη και την κατασκευή του ολοκληρωμένου σχεδίου λύνουμε το μεγαλύτερο θέμα του πρώτου προορισμού της κρουαζιέρας στη χώρα μας και παράλληλα εξυπηρετούμε άψογα όλους τους επισκέπτες, αλλά ιδιαίτερα τους home porting επιβάτες και τις μεταφορές από και προς το αεροδρόμιο» τονίζει ο κ. Κόντες.
«Ισως με τον ίδιο τρόπο», θεωρεί, «θα έπρεπε να αναφερθούμε προς τους άλλους προορισμούς που αντιμετωπίζουν διαφορετικά προβλήματα και τα οποία αφορούν περισσότερο θέμα προγραμματισμού και οργάνωσης με διαφοροποίηση σε κάθε προορισμό λόγω διαφορετικών εγκαταστάσεων και χωρητικότητας εξυπηρέτησης πλοίων και επιβατών.
Εχουμε αναφερθεί και πάλι σε δύο πολύ σοβαρά και άκρως απαραίτητα θέματα ανά προορισμό. Αυτά είναι ο προγραμματισμός αφίξεων, προτεραιότητα και αριθμός πλοίων / επιβαινόντων που μπορούν να εξυπηρετηθούν» επισημαίνει.
Είναι, λοιπόν, άκρως απαραίτητο, τονίζει ο κ. Κόντες, να λυθούν τα εν λόγω προβλήματα, με τη βελτίωση των υποδομών, την οργάνωση και τον σωστό προγραμματισμό στους περισσότερους προορισμούς. «Η Πολιτεία θα πρέπει να οργανώσει και να εφαρμόσει τις ανάλογες υποδομές, αν θέλουμε να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί σε διάφορους προορισμούς μας, με άψογη εξυπηρέτηση επιβατών και πλοίων. Αναμένουμε άμεσα τις θέσεις για την επίλυση των ανωτέρω αναφερθέντων βασικών θεμάτων» καταλήγει ο κ. Κόντες.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 12/6/2025)