Πεταλίδες-βόμβες και drones πλήττουν ελληνόκτητα δεξαμενόπλοια σε νευραλγικά θαλάσσια σημεία

Δολοφονικά χτυπήματα στα πλοία των Ελλήνων εφοπλιστών Οικονόμου, Βαφειά, Μποδούρογλου και Σάββα προκαλούν συναγερμό στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα

Εντείνεται η ανησυχία από τις αιματηρές επιθέσεις, που προκάλεσαν τη βύθιση πλοίου και τον θάνατο ναυτικών 

Οι θαλάσσιες νάρκες τύπου limpet, δηλαδή «οι θαλάσσιες νάρκες με σχήμα πεταλίδας», σύμφωνα με όλα τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί από τις δυνάμεις ασφαλείας των πλοίων, χρησιμοποιήθηκαν για να προκαλέσουν τις εκρήξεις στα δεξαμενόπλοια των εφοπλιστών Γιώργου Οικονόμου και Χάρη Βαφειά, καθώς και τουλάχιστον άλλων τεσσάρων αλλοδαπών εφοπλιστών. Το φαινόμενο με τις «πεταλίδες» έχει θορυβήσει την παγκόσμια κοινότητα και ιδιαίτερα τους Ελληνες εφοπλιστές, οι οποίοι αισθάνονται έντονα πλέον τις επιθέσεις και των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ήδη τις τελευταίες ημέρες αλλά δύο πλοία Ελλήνων εφοπλιστών, του Μιχάλη Μποδούρογλου και του Νίκου Σάββα, δέχθηκαν σοβαρά χτυπήματα με οβίδες και με drones, με αποτέλεσμα να έχουμε βύθιση πλοίου και νεκρούς από το δεύτερο πλοίο. Η Intercargo, η Διεθνής Ενωση των Χύδην Ξηρού Φορτίου Πλοίων, εξέφρασε τη δυσαρέσκειά της και καταδίκασε τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα. Ο πρόεδρος της Intercargo, Ιωάννης Ξυλάς, προέβη σε μια υπερασπιστική άποψη για τους ναυτικούς των πλοίων και τόνισε χαρακτηριστικά: «Οι ναυτικοί δεν αποτελούν στόχο. Είμαστε βαθιά σοκαρισμένοι από την επίθεση στο “Magic Seas” και οι σκέψεις μας είναι με το πλήρωμα. Είναι αθώοι άνθρωποι, που απλώς κάνουν τη δουλειά τους, διατηρώντας το παγκόσμιο εμπόριο σε κίνηση. Κανείς στη θάλασσα δεν πρέπει ποτέ να αντιμετωπίσει τέτοια βία. Η ασφάλεια των ναυτικών πρέπει να προηγείται. Καλούμε όλες τις αρμόδιες Αρχές να ενεργήσουν αποφασιστικά για να προστατεύσουν όσους βρίσκονται στη θάλασσα και να τηρήσουν το Διεθνές Δίκαιο. Η Intercargo στέκεται σταθερά στο πλευρό των μελών μας και όλων όσων επηρεάζονται».

Το bulk carrier «Magic Seas», του εφοπλιστή Μιχάλη Μποδούρογλου, δέχθηκε επίθεση από τις δυνάμεις των Χούθι 51 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά του λιμανιού Χοντέιντα της Υεμένης, στην Ερυθρά Θάλασσα. Σύμφωνα με όσα μετέδωσαν τα διεθνή πρακτορεία, το πλοίο δέχθηκε πυρά από μικρά σκάφη. Σχετικές αναφορές έκανε στις 6 Ιουλίου και η Υπηρεσία Ναυτιλιακού Εμπορίου του Ηνωμένου Βασιλείου (UKMTO).

Η έκρηξη στο «Vilamoura»

Η έκρηξη στο πλοίο «Vilamoura», που ανήκει στον όμιλο της TMS Tankers, του εφοπλιστή Γιώργου Οικονόμου, ήταν η αρχή των περιστατικών που αποδόθηκαν σε τοποθέτηση θαλάσσιων ναρκών τύπου «πεταλίδας». Το πλοίο, τύπου suezmax, είχε φορτώσει πετρέλαιο από τη Λιβύη και 80 ναυτικά μίλια από τις ακτές προκλήθηκε έκρηξη και προκάλεσε ρήγμα στο μηχανοστάσιο, με αποτέλεσμα να εισρεύσουν νερά. Κλήθηκε ρυμουλκό για βοήθεια, προκειμένου το τάνκερ να μεταφερθεί στον Λακωνικό Κόλπο για επισκευές και μεταφορά του φορτίου σε ασφαλές πλοίο.

Αξιοσημείωτο είναι ότι στην περίπτωση του δεξαμενόπλοιου της TMS, του Γιώργου Οικονόμου, η στρατιωτική υπηρεσία πληροφοριών της Ουκρανίας δημοσίευσε ένα άρθρο για την έκρηξη στον λογαριασμό της στην πλατφόρμα X χωρίς να αναλάβει την ευθύνη για την επίθεση, αλλά χαρακτηρίζοντας το πλοίο μέρος του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας. Η TMS διέψευσε ότι έχει οποιαδήποτε σχέση με τον ρωσικό «σκιώδη στόλο» των δεξαμενόπλοιων. Η εταιρία έκανε λόγο για έκρηξη που προήλθε από έναν μη αναγνωρισμένο εκρηκτικό μηχανισμό.

Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία της Kpler, το «Vilamoura» έχει προσεγγίσει ρωσικά λιμάνια φέτος, συμπεριλαμβανομένου του λιμανιού Ust Luga στη Βαλτική, και έχει μεταφέρει βαρέλια από το Καζακστάν, τα οποία δεν υπόκεινται στο καθεστώς κυρώσεων.

Διπλό «χτύπημα» και διαρροή αμμωνίας σε λιμάνι του Λένινγκραντ 

Το δεύτερο ελληνόκτητο πλοίο που χτυπήθηκε από θαλάσσιες νάρκες τύπου «πεταλίδας» είναι το νεότευκτο LPG carrier «Eco Wizard», του Χάρη Βαφειά. Στο πλοίο, μεταφορικής ικανότητας 40.000 cmb, όπως ανέφεραν τα ρωσικά μέσα, σημειώθηκε μικρή διαρροή αμμωνίας κατά τη διάρκεια φόρτωσής του κοντά στο λιμάνι του Ust Luga, στο Λένινγκραντ.

Οι ρωσικές Αρχές μετέδωσαν ότι «δεν υπήρξε κίνδυνος για τη ζωή και την υγεία των ναυτικών, ούτε αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Ο βροχερός καιρός και η έγκαιρη αντίδραση, με την τοποθέτηση συστημάτων, εξάλειψαν την πιθανότητα διασποράς της ουσίας στην ατμόσφαιρα και επέτρεψαν τον εντοπισμό και τη συλλογή της αμμωνίας». Ωστόσο, το πρακτορείο Bloomberg ανέφερε ότι η διαρροή προκλήθηκε από δύο εκρήξεις στο πλοίο της StealthGas.

Οσον αφορά τις αιτίες της έκρηξης, το πρακτορείο ειδήσεων δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να οφείλεται σε τοποθέτηση νάρκης ή άλλου εκρηκτικού μηχανισμού. Επισημαίνεται ότι το πλήρωμα εγκατέλειψε με ασφάλεια το πλοίο.

Νάρκες και εκρήξεις με… άρωμα Ουκρανών σαμποτέρ

Υπενθυμίζουμε ότι τον περασμένο Φεβρουάριο έγινε έκρηξη στο δεξαμενόπλοιο «Koala», ναυπήγησης 2003, χωρητικότητας 164.500 dwt, το οποίο διαχειρίζεται εταιρία με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Την ίδια περίοδο εκρήξεις σημειώθηκαν σε δύο ελληνόκτητα tankers της Thenamaris, των Κωνσταντίνου και Νικόλα Μαρτίνου. Η πρώτη έκρηξη σε πλοίο που, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, οφείλεται στις «πεταλίδες» έγινε στην Τουρκία και η δεύτερη έκρηξη σημειώθηκε σε πλοίο που βρίσκονταν στην Ιταλία.

Ακολούθησαν περιστατικά κατά τα οποία επλήγη δεξαμενόπλοιο της Grace Energy Shipping, εταιρίας με έδρα τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Η επίθεση που δέχτηκε, όμως, ένα πλοίο μεταφοράς γενικών φορτίων general cargo, ρωσικών συμφερόντων, στο τέλος του 2024, δεν άφησε περιθώρια παρερμηνείας για τους δολιοφθορείς του. Το πλοίο, ύστερα από τρεις εκρήξεις, βυθίστηκε στη Μεσόγειο. Η πλοιοκτήτρια εταιρία, η Oboronlogistics, είχε χαρακτηρίσει την επίθεση τρομοκρατική ενέργεια και κατονόμασε Ουκρανούς σαμποτέρ.

Οι ασφαλιστές προτείνουν ελέγχους με δύτες πριν από την απόπλευση

Η ασφαλιστική εταιρία Skuld σε εγκύκλιο που κυκλοφόρησε προς τις πλοιοκτήτριες εταιρίες προτείνει να χρησιμοποιούν δύτες και υποβρύχια σκάφη για να ελέγχουν την ύπαρξη εκρηκτικών μηχανισμών ύστερα από επισκέψεις σε λιμάνια υψηλού κινδύνου, μετά την έκρηξη στο «Vilamoura». Η Skuld επισήμανε στις εταιρίες να αποφεύγουν λιμάνια που εξελίσσονται γεωπολιτικές αναταράξεις, όπου αυτό είναι εφικτό, και υπογράμμισε τα εξής:

«Πέντε δεξαμενόπλοια που στοχοποιήθηκαν φέτος είχαν περάσει από τα εξωτερικά όρια του λιμανιού της Μάλτας και τουλάχιστον δύο είχαν συνδέσεις με λιμάνια της Λιβύης».

Τον τερματισμό των διελεύσεων από την Ερυθρά Θάλασσα ζητά η Πανελλήνια Ένωση Ναυτών

Ο Αντώνης Νταλακογιώργος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Ναυτών, δήλωσε πριν από λίγες ημέρες ότι συνολικά έχουν χτυπηθεί πάνω από 240 πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα και υποστήριξε: «Η κλιμάκωση της πολεμικής αντιπαράθεσης στην περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας και του Περσικού Κόλπου φέρνει για άλλη μια φορά στο προσκήνιο τους θανάσιμους κινδύνους για τα πληρώματα των πλοίων που πλέουν σε αυτές τις περιοχές. Ηδη από την έναρξη του πολέμου που ξεκίνησε το Ισραήλ πάνω από 240 πλοία έχουν δεχθεί επίθεση και οι ναυτεργάτες θρηνούν θύματα, νεκρούς και τραυματίες».

Ο πρόεδρος της ΠΕΝΕΝ τόνισε: «Από την αρχή του πολέμου έχουμε επισημάνει την ανάγκη να τερματιστούν τα ταξίδια μέσω Ερυθράς Θάλασσας. Ηδη αυτό το έχουν κάνει όλες οι μεγάλες ξένες ναυτιλιακές εταιρίες-κολοσσοί στην κατηγορία των containerships, των tankers και των φορτηγών πλοίων, και ανάλογες κινήσεις θα πρέπει να κάνουν και οι ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακές εταιρίες».

Μετά την επίθεση από δυνάμεις των Χούθι 51 ναυτικά μίλια νοτιοδυτικά του λιμανιού Χοντέιντα της Υεμένης, στην Ερυθρά Θάλασσα, την Κυριακή 6/7, στο υπό σημαία Λιβερίας φορτηγό πλοίο «Magic Seas», του Μιχάλη Μποδούρογλου και δεύτερο ελληνόκτητο πλοίο που έπλεε στα ανοιχτά της Υεμένης, έγινε στόχος των Χούθι. Το πλοίο «Eternity C», του Νίκου Σάββα, με σημαία Λιβερίας, δέχθηκε επίθεση από drones και ενόπλους που επέβαιναν σε λέμβους στα ανοικτά του λιμανιού Χοντέιντα. Εκπρόσωπος της διαχειρίστριας εταιρίας Cosmoship, η οποία εδρεύει στον Πειραιά, επιβεβαίωσε την πληροφορία ότι δύο μέλη του πληρώματος του «Eternity C» τραυματίστηκαν σοβαρά και άλλα δύο αγνοούνται. Αξιοσημείωτο είναι ότι στο «Eternity C» επέβαιναν ένοπλοι φρουροί. Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, από τη δεύτερη επίθεση που δέχθηκε το «Eternity C», αναφέρθηκαν 4 νεκροί, ενώ δεν υπήρχε οπτική επαφή με τα 22 μέλη του πληρώματος. Χθες το πρωί βρέθηκε ο Έλληνας φρουρός, μετά από 48 ώρες παραμονής στη θάλασσα.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (11 ΙΟΥΛΙΟΥ 2025)

Advertisement 2
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ