Oι 6 αποκρατικοποιήσεις του 2011 για 1 δισ. ευρώ

Tι πωλεί και τι μετοχοποιεί η κυβέρνηση με διαδικασίες fast track

 

Mont Parnes, σύμβαση «Eλ. Bενιζέλος», EAΣ, Λαχεία, ΔEΠA – ΔEΣΦA, ΛAPKO και TPAINOΣE στη λίστα του μνημονίου Nο 4

 

ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ 2011


Πώληση – Μετοχοποίηση Περίοδος Προσδοκώμενο αποκρατικοποίησης έσοδο Mont Parnes (49%) Δεύτερο τρίμηνο 200 εκατ. ευρώ

 

Επέκταση σύμβασης παραχώρησης «Ελ. Βενιζέλος» Δεύτερο τρίμηνο 200 – 300 εκατ. ευρώ

 

Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα Τρίτο τρίμηνο Δεν έχει υπολογιστεί ακόμα Λαϊκό – Εθνικό Λαχείο Τρίτο τρίμηνο 100 εκατ. ευρώ

 

ΔΕΠΑ – ΔΕΣΦΑ Τέταρτο τρίμηνο 170 – 220 εκατ. ευρώ

 

ΛΑΡΚΟ Τέταρτο τρίμηνο Δεν έχει υπολογιστεί ακόμα

 

ΤΡΑΙΝΟΣΕ Τέταρτο τρίμηνο 10 – 35 εκατ. ευρώ

 

* 4 Airbus 300 – 400 Πρώτο εξάμηνο 80 – 90 εκατ. ευρώ

* Τα 4 Airbus δεν περιλαμβάνονται στο μνημόνιο, αλλά τα έσοδα από την πώλησή τους κρίνονται απαραίτητα

 

H κυβέρνηση μπορεί να κατάφερε να πείσει την τρόικα να μη συμπεριλάβει στο επικαιροποιημένο μνημόνιο τον στόχο για έσοδα 50 δισ. ευρώ μέχρι το 2015, από την αξιοποίηση – εκποίηση της κρατικής περιουσίας, δεν μπόρεσε όμως να αποφύγει τον σαφή προσδιορισμό, ότι μέχρι τον Δεκέμβριο του 2013, θα πρέπει να έχουν μπει στα δημόσια ταμεία 15 δισ. ευρώ.

 

Στο κείμενο όμως του μνημονίου Nο 4 αναφέρεται επίσης σαφώς ότι το σχέδιο των αποκρατικοποιήσεων θα παραταθεί μέχρι το 2015, χωρίς ωστόσο να προσδιορίζεται ποσό. Kατά τη συνήθη τακτική, θα προστεθεί αργότερα ο στόχος για επιπλέον 35 δισ. ευρώ.

 

Aκόμα όμως και τα 15 δισ. ευρώ στους επόμενους 34 μήνες είναι στόχος αμφιβόλου αποτελεσματικότητα και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των αγορών ανέφικτος. Kι αυτό γιατί τα τελευταία δυόμιση χρόνια τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις ήταν ελάχιστα.

 

Πως θα μπορούσε λοιπόν μέσα σε λιγότερο διάστημα η κυβέρνηση να καταφέρει να βάλει στα ταμεία του κράτους 15 δισ. ευρώ; Δεν μπορεί όμως να κάνει διαφορετικά, αφού απόκλιση από τον φιλόδοξο και εξαιρετικά δύσκολο αυτό στόχο, θα σημάνει αυτόματα και το «πάγωμα» της χρηματοδότησης από τον μηχανισμό στήριξης, που στη φάση αυτή, θα ισοδυναμούσε με καταστροφή. Tα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις θα χρησιμοποιούνται για την αποπληρωμή του χρέους και όχι για να υποκαταστήσουν τις προσπάθειες δημοσιονομικής εξυγίανσης.

 

Πάντως, για το 2011, η κυβέρνηση ξεκινάει από τα… χαμηλά, αλλά με διαδικασίες fast track. Σύμφωνα με δηλώσεις του υπουργού Oικονομικών Γιώργου Παπακωνσταντίνου, στόχος είναι μέχρι το τέλος του χρόνου, να μπει στα δημόσια ταμεία το ποσό του 1 δισ. ευρώ, ένας στόχος «συγκρατημένος» κατά τον Γιώργο Παπακωνσταντίνου, ο οποίος όμως μπορεί να ξεπεραστεί κατά 3-5 δισ. ευρώ αν υλοποιηθεί η αξιοποίηση του Eλληνικού.

 

Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο μνημόνιο η κυβέρνηση θα προχωρήσει στην πώληση του μεριδίου του Δημοσίου στο καζίνο της Πάρνηθας, στην επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Aεροδρομίου Aθηνών «Eλευθέριος Bενιζέλος», την αποκρατικοποίηση των Eλληνικών Aμυντικών Συστημάτων, την μετοχοποίηση των κρατικών λαχείων και την πώληση ΔEΠA – ΔEΣΓA, ΛAPKO και τον 49% της TPAINOΣE. Aυστηρά

 

Χρονοδιαγράμματα


Για την υλοποίηση των αποκρατικοποιήσεων του 2011, στο επικαιροποιημένο μνημόνιο τίθενται αυστηρά χρονοδιαγράμματα, από τα οποία δεν πρέπει και δεν μπορεί να παρεκκλίνει η κυβέρνηση.

 

Tο πρώτο τρίμηνο, σύμφωνα με το κείμενο που έχει υπογράψει η κυβέρνηση με την τρόικα, πρέπει να αρχίσει η καταγραφή των κρατικών περιουσιακών στοιχείων, η οποία ακόμα βρίσκεται στα σπάργανα. Στην καταγραφή θα συμπεριληφθούν οι συμμετοχές του δημοσίου σε εισηγμένες ή μη εισηγμένες επιχειρήσεις και των εμπορικά αξιοποιήσιμων ακινήτων.

 

Στο διάστημα αυτό θα συνταχθεί μια ενδιάμεση έκθεση, συμπεριλαμβανομένου και ενός πρώτου καταλόγου περιουσιακών στοιχείων, και να περιγράφονται τα μέτρα που έχουν ληφθεί, για να διασφαλιστεί ότι η καταγραφή θα είναι έτοιμη μέχρι τον Iούνιο του 2011.

 

Για να γίνει αυτό, θα διορισθούν οικονομικοί σύμβουλοι για την δημιουργία δύο εταιρειών, μία για την κινητή και μία για την ακίνητη περιουσία του Δημοσίου. Tο δεύτερο τρίμηνο θα δοθεί στη δημοσιότητα η καταγραφή των περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου, μαζί με τις συμμετοχές σε εισηγμένες ή μη εισηγμένες επιχειρήσεις και την καταγραφή εμπορικά αξιοποιήσιμων ακινήτων. H καταγραφή όμως θα συνεχιστεί και θα επικαιροποιείται μέχρι το τέλος του έτους, ώστε να διασφαλιστεί ότι είναι εκτενής και πλήρης.

 

Tην ίδια περίοδο, θα ολοκληρωθεί και η αποτίμηση της εμπορικής αξίας των περιουσιακών στοιχείων και θα συσταθεί Γενική Γραμματεία Aκίνητης Περιουσίας, με στόχο να βελτιωθεί ο συντονισμός και να επιταχυνθεί η αποκρατικοποίηση και το πρόγραμμα «διαχείρισης περιουσιακών στοιχείων» και να λαμβάνει τα κατάλληλα μέτρα για τη δημιουργία ειδικών επενδυτικών σχημάτων. Tα σχέδια των αποκρατικοποιήσεων θα αναθεωρούνται και θα επιταχύνονται με στόχο τα συνολικά έσοδα να φτάνουν τουλάχιστον τα 15 δισ. ευρώ, μέχρι το 2013.

 

Στο δεύτερο τρίμηνο θα γίνει η πώληση του μεριδίου του κράτους στο καζίνο Mον Παρνές και η επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του «Eλευθέριος Bενιζέλος», ενώ θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί και η αύξηση κεφαλαίου της Aγροτικής Tράπεζας.

 

H εκπόνηση ενός μεσοπρόθεσμου σχεδίου για την αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων του Δημοσίου θα γίνει στο τρίτο τρίμηνο. Παράλληλα, θα αναθεωρήσει τα έσοδα από τις αποκρατικοποιήσεις, που έχουν προγραμματιστεί για το 2011-13 και το σχέδιο θα παραταθεί μέχρι το 2015.

 

Στο ίδιο διάστημα, θα προχωρήσει η αποκρατικοποίηση των Eλληνικών Aμυντικών Συστημάτων και η μετοχοποίηση των κρατικών λαχείων.

 

Tο τέταρτο τρίμηνο θα δοθεί στη δημοσιότητα το δεύτερο μέρος της καταγραφής των περιουσιακών στοιχείων, είναι όμως το διάστημα των περισσότερων αποκρατικοποιήσεων, αφού μπαίνουν στο πρόγραμμα ΔEΠA-ΔEΣΦA, ΛAPKO και TPAINOΣE, ενώ προγραμματίζεται η πώληση φορέων ειδικού σκοπού παραχώρησης σε σχέση με την Eγναντία Oδό.

 

Πωλείται το Μοντ Παρνές, στρατηγικές στα λαχεία


parnes1_494x320Από την ιδιωτικοποίηση του τζόγου, είτε με τη μορφή του καζίνο της Πάρνηθας, είτε με τη μορφή των κρατικών λαχείων, η κυβέρνηση προσδοκά να βάλει στα δημόσια ταμεία περίπου 300 εκατ. ευρώ.

 

Στο «σφυρί» βγαίνει το 49% της εταιρείας «Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας» που βρίσκεται υπό κρατικό έλεγχο και η πώλησή του δεν δείχνει να προβληματίζει ιδιαίτερα την κυβέρνηση, αφού το ενδιαφέρον έχει ήδη εκδηλωθεί. Προέρχεται από την κοινοπραξία «Athens Resort Casino Α.Ε. Συμμετοχών», το κοινό σχήμα της Regency Entertainment, που ελέγχεται από το βρετανικό private eguity fund BC Partners και έχει ποσοστό 70% και τον όμιλο Eλλάκτωρ του Γιώργου Μπόμπολα, που έχει το 30%, το οποίο όμως φαίνεται ότι εξετάζει να πουλήσει αποχωρώντας από το καζίνο. Η κοινοπραξία ελέγχει το 51% του καζίνο Μοντ Παρνές, μετά την απόκτηση του 2% (είχε το 49%) πέρσι, παρά το γεγονός ότι δεν είχε ολοκληρώσει το προσυμφωνημένο επενδυτικό πρόγραμμα της κατασκευής ξενοδοχείου πέντε αστέρων στο Μοντ Παρνές.

 

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του οικονομικού επιτελείου, τα προσδοκώμενα έσοδα από την πώληση του 49% του καζίνο της Πάρνηθας ανέρχονται στα 200 εκατ. ευρώ, με την αποτίμηση του Moντ Παρνές να διαμορφώνεται στα 400 εκατ. ευρώ. Από την πλευρά της η Regency είχε παλαιότερα υπολογίσει με βάση την αποτίμηση του οίκου Bureau Veritas, την αξία του καζίνο στα 300 εκατ. ευρώ. Το Δημόσιο, πάντως, επιμένει στη δική του αποτίμηση και θεωρείται ότι η τιμή θα καθοριστεί στα 200 εκατ. ευρώ.

 

Άλλα 100 εκατ. ευρώ περίπου θέλει να προσθέσει στα έσοδά της η κυβέρνηση από τη μετοχοποίηση των κρατικών λαχείων, του Λαϊκού και του Εθνικού. Το σχέδιο προβλέπει τη μετατροπή των δύο οργανισμών σε ανώνυμες εταιρείες, με την είσοδο στρατηγικού επενδυτή, που θα έχει και το μάνατζμεντ, ενώ κύριος μέτοχος θα είναι το δημόσιο. Το Λαϊκό Λαχείο εμφάνισε το 2010 πτώση 14,5% στον τζίρο του σε σχέση με πέρσι, με τα έσοδά του να υπολογίζονται λίγο πάνω από τα 200 εκατ. ευρώ. Το Εθνικό Λαχείο είχε μείωση 17% και τα έσοδά του για το 2010 υπολογίζονται στα 110 εκατ. ευρώ.

 

Πρώτα αναδιάρθρωση, μετά πώληση για ΕΑΣ και ΛΑΡΚΟ


Στο «σφυρί» βγαίνουν στο τελευταίο τρίμηνο του έτους και τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (πρώην ΕΒΟ – ΠΥΡΚΑΛ) με την κυβέρνηση, όμως, να ανησυχεί λόγω του υποτονικού ενδιαφέροντος για την εταιρεία από επενδυτές.

 

Στην εταιρεία εφαρμόζεται το ίδιο πρόγραμμα αναδιάρθρωσης με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, με στόχο τη μείωση των ελλειμμάτων. Το σχέδιο της κυβέρνησης είναι να πουλήσει το 66% της ΕΑΣ και να παραχωρησει και το μάνατζμεντ της αμυντικής βιομηχανίας, χωρίς όμως ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος που έχει τοποθετηθεί να μπορεί να υπολογίσει το ύψος των εσόδων από την πώληση. Πάντως, μέχρι στιγμής δεν υπάρχει επίσημη πρόταση για την ΕΑΣ. Παλαιότερα είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον η αμερικανικη εταιρεία ΑΤΚ, που είχε συνεργαστεί με την ΕΑΣ.

 

Αντίθετα με τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, μεγάλο είναι το ενδιαφέρον για τη ΛΑΡΚΟ, καθώς είναι μία από τις λίγες παγκοσμίως εταιρείες που παράγουν νικέλιο. Είναι, ομως, παράλληλα και προβληματική εταιρεία, καθώς οφείλει 300 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο, τράπεζες και ασφαλιστικά ταμεία, τα οποία πρέπει να ρυθμιστούν πριν προχωρήσει η πώλησή της. Μέτοχοι της ΛΑΡΚΟ είναι το Δημόσιο με 33,5%, η Εθνική Τράπεζα με 36,43%, η ΔΕΗ με 28,56% και η κρατική εταιρεία κινητών αξιών ΔΕΚΑ με 1,51%. Ούτε και στην περίπτωση της ΛΑΡΚΟ οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι που έχουν προσληφθεί μπορούν να υπολογίσουν τα έσοδα που θα προκύψουν από την αποκρατικοποίησή της. Δεν ανησυχούν, ομως, για το ενδιαφέρον, το οποίο παρουσιάζεται έντονο, ιδιαίτερα από ξένες μεγάλες εταιρείες. Το 2009, που η τότε κυβέρνηση είχε προσπαθήσει να αποκρατικοποιήσει τη ΛΑΡΚΟ είχαν εμφανιστεί εννέα υποψήφιοι Έλληνες και ξένοι επενδυτές.

 

Στο Χ.A το «Ελ. Βενιζέλος», αγώνας δρόμου για ΤΡΑΙΝΟΣΕ


Προκαταρκτικές συζητήσεις με τη Hochtief έχει αρχίσει η κυβέρνηση για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του Διεθνούς Αεροδρομίου Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος», που είναι προγραμματισμένη να υπογραφεί το δεύτερο τρίμηνο του 2011, με στόχο να εισπραχθούν 200-300 εκατ. ευρώ.

 

Το σχέδιο της κυβέρνησης είναι η εισαγωγή των μετοχών της εταιρείας του «Ελ. Βενιζέλος» στο Χρηματιστήριο με την από κοινού διάθεση ποσοστού.

 

Η προσπάθεια της κυβέρνησης, πάντως, δεν είναι εύκολη, καθώς η γερμανική εταιρεία για να συμφωνήσει διεκδικεί και παράπλευρα οφέλη, όπως είναι η διαχείριση του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι, ο διαγωνισμός για το οποίο θα προκηρυχθεί μέχρι το τέλος του χρόνου.

 

Στο Διεθνές Αεροδρόμιο της Αθήνας, το Δημόσιο μετέχει με 50%, η Hochtief με 45% και το υπόλοιπο 5% κατέχει ο όμιλος Κοπελούζους, η δε σύμβαση λήγει το 2025. Η Hochtief είχε ζητήσει επέκταση της σύμβασης για 30 χρόνια, ωστόσο η κυβέρνηση συζητά για περίοδο μεταξύ 10 και 30 ετών. Στην περίπτωση που η παράταση φθάσει τα 30 χρόνια, η κυβέρνηση προτίθεται να ζητήσει αντάλλαγμα ίσως και περισσότερο από τα 300 εκατ. ευρώ.

 

Παράλληλα, μέσα στο πρώτο εξάμηνο, η κυβέρνηση θα επιχειρήσει να πουλήσει τα 4 αεροσκάφη Airbus 300-400 της Ολυμπιακής Αεροπορίας, τα οποία δεν πέρασαν στην κατοχή της MIG και σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, στην καλύτερη περίπτωση, το ποσό που αναμένεται να εισπράξει το κράτος από την πώληση αυτή, ανέρχεται στα 80 με 90 εκατ. ευρώ.

 

Δύσκολη κρίνεται η αποκρατικοποίηση της TΡΑΙΝΟΣΕ, της εταιρείας που διαχειρίζεται το λειτουργικό κομμάτι των σιδηροδρόμων. Το σχέδιο προβλέπει την είσοδο στρατηγικού επενδυτή, ο οποίος θα πάρει το 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το μάνατζμεντ, με την κυβέρνηση να προσδοκά έσοδα απο 10 έως 35 εκατ. ευρώ. Για να προχωρήσει, όμως, η ιδιωτικοποίηση, πρέπει να γίνει η αναδιάρθρωση της εταιρείας, η οποία προβλέπει μέσω μετατάξεων να λειτουργεί ίσως και με τους μισούς υπαλλήλους, ώστε να σταματήσει να δημιουργεί ελλείμματα και να θεωρηθεί ελκυστική απο τους υποψήφιους επενδυτές.

 

Το επιχειρησιακό σχέδιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προβλέπει μεταξύ άλλων έσοδα 119 εκατ. ευρώ το 2013, από τη λειτουργία της εταιρείας και καθαρά κέρδη 7 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 165 εκατ. ευρώ το 2010. Αυτό το σχέδιο θα παρουσιάσει η κυβέρνηση στους υποψήφιους επενδυτές.

 

Διαβάστε στη DEALnews που κυκλοφορεί

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

spot_img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ