Σημαντική αύξηση καταγράφεται στις τιμές ναύλωσης των μεγάλων δεξαμενόπλοιων που διέρχονται από το Στενό του Ορμούζ, έναν από τους σημαντικότερους θαλάσσιους διαύλους στον κόσμο για τη διακίνηση πετρελαίου. Η άνοδος αυτή συνδέεται άμεσα με τις γεωπολιτικές εξελίξεις στη Μέση Ανατολή και συγκεκριμένα με την πρόσφατη επίθεση του Ισραήλ στο Ιράν.
ΤΙΜΕΣ ΝΑΥΛΩΣΗΣ
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Clarksons Research, το κόστος ναύλωσης ενός πολύ μεγάλου δεξαμενόπλοιου (VLCC) – τύπου που μπορεί να μεταφέρει έως 2 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου – στη διαδρομή από τον Περσικό Κόλπο προς την Κίνα αυξήθηκε από 19.998 δολάρια την ημέρα την Τετάρτη πριν την επίθεση, στις 47.609 δολάρια την ημέρα λίγες ημέρες αργότερα. Πρόκειται για υπερδιπλασιασμό των τιμών μέσα σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Η εν λόγω αύξηση υπερβαίνει σημαντικά την παράλληλη άνοδο κατά 12% του Δείκτη Baltic Dirty Tanker, ο οποίος παρακολουθεί τις παγκόσμιες τιμές ναύλωσης για δεξαμενόπλοια αργού πετρελαίου.
ΑΠΟΧΗ ΠΛΟΙΟΚΤΗΤΩΝ
Η γεωπολιτική αστάθεια έχει οδηγήσει αρκετούς πλοιοκτήτες να αποφεύγουν τη διέλευση από την περιοχή, περιορίζοντας την προσφορά πλοίων και ενισχύοντας τη δυναμική των τιμών. Όπως αναφέρει ο Joakim Hannisdahl, επικεφαλής της Gersemi Asset Management, αρκετοί πλοιοκτήτες αναμένουν περαιτέρω άνοδο των ναύλων, εκτιμώντας ότι το ρίσκο που συνεπάγεται η παρουσία στην περιοχή θα αντισταθμιστεί από υψηλότερες αποδόσεις.
ΕΞΑΓΩΓΕΣ ΙΡΑΝ
Παράλληλα, η επενδυτική δραστηριότητα επηρεάζεται και από την αβεβαιότητα σχετικά με την ικανότητα του Ιράν να συνεχίσει τις εξαγωγές αργού πετρελαίου υπό καθεστώς αυξημένων εντάσεων. Ο Richard Fulford-Smith της Eden Ocean επισημαίνει ότι η χρήση του λεγόμενου «σκοτεινού στόλου» – πλοίων που δεν καλύπτονται από διεθνείς ασφαλιστικούς και ρυθμιστικούς μηχανισμούς – αυξάνει το ρίσκο για τη διεθνή ναυτιλία και τους επενδυτές.