Η κυβέρνηση του πρώην προέδρου Ντόναλντ Τραμπ προχώρησε σε περιορισμένη χαλάρωση των εξαγωγικών κανόνων για το αιθάνιο, ένα παράγωγο του πετρελαίου που χρησιμοποιείται κυρίως στην παραγωγή πλαστικών. Η απόφαση αυτή αποτελεί τροποποίηση των μέτρων που είχαν τεθεί στο πλαίσιο των εμπορικών πιέσεων προς την Κίνα.
Με βάση τη νέα ρύθμιση, οι εταιρείες Enterprise Products Partners LP και Energy Transfer LP θα μπορούν να φορτώνουν αιθάνιο σε δεξαμενόπλοια και να το μεταφέρουν σε κινεζικά λιμάνια. Ωστόσο, η εκφόρτωση του προϊόντος για χρήση από κινεζικές επιχειρήσεις παραμένει απαγορευμένη, σύμφωνα με πηγές με γνώση του θέματος.
Η Enterprise Products “δεν μπορεί να ολοκληρώσει τις εξαγωγές αιθανίου σε κινεζικές οντότητες χωρίς περαιτέρω άδεια της BIS”, ανέφερε το Γραφείο Βιομηχανίας και Ασφάλειας των ΗΠΑ σε επιστολή που έστειλε την Πέμπτη στην εταιρεία. Η Energy Transfer ειδοποιήθηκε επίσης για την αλλαγή, δήλωσαν οι άνθρωποι, όπως μεταδίδει το Bloomberg.
Η μετατόπιση αυτή έγινε μετά από εβδομάδες πιέσεων από τους υποστηρικτές της πετρελαϊκής βιομηχανίας, οι οποίοι είπαν στους αξιωματούχους της κυβέρνησης ότι οι περιορισμοί προκαλούν περισσότερο πόνο στις ΗΠΑ παρά στην Κίνα. Η χρήση του αιθανίου, για το οποίο η Κίνα εξαρτάται σχεδόν εξ ολοκλήρου από την Αμερική, ως διαπραγματευτικό χαρτί του εμπορικού πολέμου έχει διαταράξει τις αλυσίδες εφοδιασμού και έχει αναπροσανατολίσει τις ροές.
Ενώ τα αμερικανικά αποθέματα αιθανίου -ουσιαστικά ένα υποπροϊόν της παραγωγής σχιστολιθικών πετρωμάτων στο Δυτικό Τέξας- αυξήθηκαν, τα ακριβά πλοία που κατασκευάστηκαν ειδικά για να μεταφέρουν το καύσιμο αναγκάστηκαν να αδρανοποιηθούν ή να πλεύσουν σε νέους προορισμούς όπως η Ινδία, αφού προηγουμένως εκτελούσαν μόνο ειδικά δρομολόγια μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας.
Μέχρι τα τέλη της περασμένης εβδομάδας, η INEOS Group Holdings SA είχε ένα δεξαμενόπλοιο γεμάτο αιθάνιο που περίμενε να το στείλει και η Enterprise Products Partners είχε τρία έως τέσσερα φορτηγά πλοία κολλημένα σε εκκρεμότητα, σύμφωνα με άτομο που γνωρίζει το θέμα.
Εκπρόσωποι της Enterprise Products, της Energy Transfer και του Υπουργείου Εμπορίου, το οποίο εποπτεύει την BIS, δεν απάντησαν αμέσως σε αιτήματα για σχολιασμό της μετατόπισης, που αναφέρθηκε πρώτα από το Reuters.
“Τι συμβαίνει όταν φτάσουν στον προορισμό τους;”
Ενώ οι αναθεωρημένες απαιτήσεις αδειοδότησης θα μειώσουν τη συμφόρηση στους τερματικούς σταθμούς φόρτωσης της ακτής του Κόλπου των ΗΠΑ, επιτρέποντας στα προηγουμένως κολλημένα πλοία αιθανίου να κατευθυνθούν επιτέλους προς την Κίνα, “το ερώτημα εξακολουθεί να παραμένει: τι συμβαίνει όταν φτάσουν στον προορισμό τους;” δήλωσε η Samantha Hartke, επικεφαλής της ανάλυσης αγοράς για την Αμερική στη Vortexa.
Η κίνηση της κυβέρνησης Τραμπ θα μπορούσε ουσιαστικά να κερδίσει χρόνο για να εξασφαλίσουν οι ΗΠΑ μεγαλύτερη ασφάλεια γύρω από τις εξαγωγές υλικών σπάνιων γαιών από την Κίνα, ένα βασικό στοιχείο του εμπορικού πλαισίου στο οποίο κατέληξε η Ουάσινγκτον με το Πεκίνο νωρίτερα αυτόν τον μήνα. Τα πλοία που μεταφέρουν αιθάνιο από το Χιούστον θα χρειάζονταν γενικά περίπου 30 ημέρες για να φτάσουν σε κινεζικά λιμάνια.
Η κυβέρνηση είχε περιορίσει τις εξαγωγές λογισμικού για τσιπ, κινητήρων αεροσκαφών και αιθανίου πριν από τις εμπορικές συνομιλίες των δύο χωρών νωρίτερα αυτό το μήνα, σε μια κίνηση που θεωρήθηκε ως μοχλός πίεσης για παραχωρήσεις γύρω από τις εξαγωγές σπάνιων γαιών της Κίνας.