Η βιομηχανία της εμπορικής ναυτιλίας ερευνά νέες τεχνολογίες πρόωσης για τα εμπορικά πλοία φορτίου, με τη χρήση πυρηνικής ενέργειας και μηδενικές εκπομπές άνθρακα. Οπως αναφέρει το gCaptain, ενώ η εμπορική ναυτιλία ευθύνεται για το 3% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου παγκοσμίως -περισσότερο και από τη χώρα της Ιαπωνίας-, η Διεθνής Ναυτιλιακή Οργάνωση δεσμεύτηκε για μείωση εκπομπών έως και 30% έως το 2030 και παντελή εξάλειψη των εκπομπών έως το 2050.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η Core Power, σε συνεργασία με την HD Korea Shipbuilding και τη Southern Co., θέλει να λανσάρει πειραματικά εμπορικά πλοία με πυρηνικούς αντιδραστήρες χωρίς άνθρακα από την Terra Power LLC, του Μπιλ Γκέιτς, έως το 2035. Η τεχνολογία αυτή μπορεί να κάνει τα φορτηγά πλοία ταχύτερα, οικονομικότερα και επιτρέπει την αύξηση του χώρου φορτίου κατά ~10%, λόγω εξάλειψης των δεξαμενών καυσίμου και ανεφοδιασμού.
Σύμφωνα με τον Χοσέ Εστέβ, επικεφαλής της Bureau Veritas S.A., οι πρώτες δοκιμές πυρηνικών εμπορικών πλοίων αναμένονται στα μέσα της δεκαετίας, με ευρύτερη επέκταση έως το 2030. Η αρχική επένδυση για τον πλοιοκτήτη θα κοστίζει διπλάσια έως τριπλάσια από ένα συμβατικό φορτηγό πλοίο, αλλά σε βάθος χρόνου 25 ετών το λειτουργικό κόστος εκτιμάται χαμηλότερο.
Ο Εστέβ προσθέτει ότι, παρά τις υπάρχουσες εναλλακτικές λύσεις (π.χ., αμμωνία, μεθανόλη, υδρογόνο, ιστία), οι αλυσίδες εφοδιασμού δεν μπορούν να εγγυηθούν επάρκεια ή τιμές την κατάλληλη στιγμή και γι’ αυτό τον λόγο δεν είναι βιώσιμες.
Βασικά προβλήματα εξακολουθούν να παραμένουν η ασφάλιση, λόγω αδιαπραγμάτευτου κινδύνου πυρηνικού ατυχήματος, η αστάθεια ραδιενεργού υλικού, η απειλή για δολιοφθορά και πειρατεία, καθώς και το νομικό πλαίσιο λειτουργίας των πλοίων. Η Διεθνής Ναυτιλιακή Οργάνωση σχεδιάζει να αναθεωρήσει επιθεωρήσεις και κώδικες ασφάλειας (MEA) τον Ιούνιο – Οκτώβριο, αλλά μένει να αποδειχθεί ότι τα νέα σχέδια αντιδραστήρων χαμηλής πίεσης μπορούν να περιορίσουν αυτά τα ρίσκα.
Συνολικά, η λύση με πυρηνικά πλοία υπόσχεται: μηδενικές εκπομπές, ταχύτερη μεταφορά, μείωση του κόστους καυσίμου, αύξηση του χώρου φορτίου και ελάχιστες στάσεις ανεφοδιασμού.
Συμπερασματικά, το εγχείρημα είναι αρκετά τολμηρό και απαιτεί υψηλή αρχική επένδυση, αναθεώρηση του ασφαλιστικού πλαισίου, αναπροσαρμογή των λιμενικών υποδομών και αυστηρή διαχείριση ασφάλειας και κανονιστικού πλαισίου.
Κύριοι, πιστεύουμε ότι αξίζει τον κόπο!
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 27/6/2025)