Ένα σημαντικό οδικό έργο για την Αττική, ο τριπλός κόμβος Σχιστού, αναμένεται να δημοπρατηθεί μέσα στο 2025, σύμφωνα με δηλώσεις του Γενικού Γραμματέα Υποδομών, Δημήτρη Αναγνώπουλου, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Το έργο θα συνδέει τη Δυτική Περιφερειακή του Αιγάλεω με την Εθνική Οδό, την Αττική Οδό και τη Λεωφόρο Σχιστού, ενισχύοντας την κυκλοφοριακή ροή στη δυτική πλευρά της πρωτεύουσας.
Το έργο θα ολοκληρωθεί σε 36 μήνες και θα αποφορτίσει το τεράστιο κυκλοφοριακό στον Κηφισό όπου ταλαιπωρούνται καθημερινά χιλιάδες οδηγοί.
Ο κ. Αναγνώπουλος αναφέρει επίσης ότι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με την παράδοση του μεγαλύτερου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος το καλοκαίρι του 2025, θα εκκινήσει άμεσα τις διαδικασίες ανεύρεσης χρηματοδότησης και παράλληλα, θα ζητηθεί από την παραχωρησιούχο εταιρεία η υποβολή προτάσεων για την επέκταση κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα: Πύργος – Κόμβος Αλφειού – Καλό Νερό – Τσακώνα.
Τονίζει ακόμη ότι το πιο δύσκολο τμήμα της Παράκαμψης του Μπράλου, της οδικής σύνδεσης δηλαδή του αυτοκινητόδρομου Αθήνα- Θεσσαλονίκη με την Ιονία οδό, που βρίσκεται σε φάση κατασκευής, κινείται εντός των χρονοδιαγραμμάτων και θα ολοκληρωθεί εντός του 2028.
Πρόκειται για τα τμήματα Μπράλος – αρχή παράκαμψης Γραβιάς και Ισόπεδου Κόμβου Μεταλλείων Βωξίτη – Άμφισσα. Είναι ένα απαιτητικό τεχνικά έργο, συνολικού μήκους περίπου 30 χλμ., που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την κατασκευή 2 σηράγγων, 7 γεφυρών και 6 ισόπεδων κόμβων.
Ολόκληρη η συνέντευξη του Γενικού Γραμματέα Υποδομών Δημήτρη Αναγνώπουλου στον Γιώργο Ψύλλια έχει ως εξής:
Κύριε Γενικέ γραμματέα Υποδομών κ Δημήτρη Αναγνώπουλε σε ποιο στάδιο βρίσκεται το έργο του Μπράλου της σύνδεσης δηλαδή του οδικού άξονα Αθήνα Θεσσαλονίκη με την Ιόνια Οδό; Πόσα χιλιόμετρα είναι αυτός ο δρόμος και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του;
To έργο του Διαγώνιου Οδικού Άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο ο οποίος θα συνδέει τον αυτοκινητόδρομο Αθήνας – Θεσσαλονίκης (Ε65) με την Ιόνια Οδό και, μέσω αυτής, την Ολυμπία Οδό, βρίσκεται σε φάση κατασκευής στα τμήματα Μπράλος – αρχή παράκαμψης Γραβιάς και Ισόπεδου Κόμβου Μεταλλείων Βωξίτη – Άμφισσα. Πρόκειται για ένα απαιτητικό τεχνικά έργο, συνολικού μήκους περίπου 30 χλμ., που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την κατασκευή 2 σηράγγων, 7 γεφυρών και 6 ισόπεδων κόμβων.
Σήμερα, έχει ολοκληρωθεί οι διαδικασίες απαλλοτριώσεων, το σύνολο των οριστικών μελετών ενώ έχουν ξεκινήσει χωματουργικές εργασίες, διάνοιξη μετώπων σηράγγων, εκσκαφή και προσωρινή υποστήριξη της μίας εκ των σηράγγων, κατασκευή γεφυρών και λοιπές εργασίες. Η πρόοδος κινείται εντός του χρονοδιαγράμματος και αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2028. Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε €300 εκατ., χρηματοδοτούμενα από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Για τα υπόλοιπα τμήματα βρισκόμαστε σε διαδικασίες προτεραιοποίησης προκειμένου να αποφασιστεί ποιο θα είναι το επόμενο που θα δρομολογηθεί.
Πολύς κόσμος ταλαιπωρείται καθημερινά στον Κηφισό. Πότε ξεκινούν τα έργα στον κόμβο του Σχιστού και ποια λύση συζητάτε για την μεγάλο μποτιλιάρισμα που παρατηρείται καθημερινά στο ύψος της Μεταμόρφωσης στο σημείο που μπαίνει η Αττική Οδός στη Λεωφόρο Κηφισού;
Το πλήθος των οχημάτων που κυκλοφορούν στην πρωτεύουσα υπερβαίνει κατά πολύ τη χωρητικότητα του οδικού δικτύου, γεγονός που συντελεί στην έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση που παρατηρείται στους περισσότερους άξονες. Το πρόβλημα οφείλεται σε μία σειρά αιτιάσεων, που δεν εμπίπτουν εξ ολοκλήρου στην αρμοδιότητα του Υπουργείου μας. Σε ό,τι μας αφορά, εργαζόμαστε για τη δημιουργία υποδομών που θα διευκολύνουν την κυκλοφορία, πλέον της αναβάθμισης των συγκοινωνιών προκειμένου να μειωθεί η χρήση Ι.Χ.
Ειδικότερα, η τριπλή παρέμβαση στο Αιγάλεω είναι ένα έργο που δύναται να συμβάλει σε αυτή την κατεύθυνση και γι΄ αυτό περιλαμβάνεται στον σχεδιασμό του Υπουργείου. Το έργο της σύνδεσης της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω με την Εθνική Οδό (Ε.Ο.) Αθηνών – Κορίνθου και την ολοκλήρωση του Κόμβου Σκαραμαγκά αφορά στην ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, του Ημικόμβου Σκαραμαγκά για την σύνδεση της Περιφερειακής με την Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου. Παράλληλα, θα αναβαθμιστεί ο υφιστάμενος ανισόπεδος κόμβος Σχιστού, θα κατασκευαστεί ανισόπεδος κόμβος στα Ναυπηγεία, θα αναδιαμορφωθεί η Ε.Ο. Αθηνών – Κορίνθου και η Λεωφόρος Σχιστού στο τμήμα μεταξύ των παραπάνω κόμβων και θα υπάρξει μέριμνα για την κατασκευή του απαιτούμενου δικτύου συλλεκτήρων ομβρίων στην περιοχή.
Στην παρούσα φάση, έχουν εγκριθεί οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου και έχουν ήδη κηρυχθεί οι απαλλοτριώσεις. Βρισκόμαστε σε διαδικασίας οριστικοποίησης του χρηματοδοτικού εργαλείου, με τον προϋπολογισμό του έργου να ανέρχεται σε €65 εκατ. Η δημοπράτηση του έργου εκτιμάται να γίνει εντός του έτους, με ορίζοντα ολοκλήρωσης 36 μήνες από την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Η ολοκλήρωση του συγκεκριμένου έργου, αφενός θα αναβαθμίσει το υπάρχον οδικό δίκτυο αλλά και θα συμβάλλει στην αποσυμφόρηση της Λεωφόρου Κηφισού, με την εξυπηρέτηση αυξημένης κίνησης.
Ένα σημαντικό κομμάτι του έργου Πάτρα – Πύργος είναι και οι παρεμβάσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας μέχρι την ολοκλήρωση του έργου. Ποιες είναι αυτές αναλυτικά;
Η αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους είναι ύψιστη προτεραιότητα της κυβέρνησης διαχρονικά. Με αυτόν τον γνώμονα, στο πλαίσιο υλοποίησης του έργου Πάτρα – Πύργος κρίθηκε απαραίτητο να προχωρήσουμε σε σημαντικές παρεμβάσεις αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας στον υφιστάμενο οδικό άξονα, ύψους €30 εκατ. που περιλαμβάνουν:
– Διαχωρισμό των κατευθύνσεων κυκλοφορίας με εύκαμπτα πλαστικά κολωνάκια σήμανσης.
– Διευθέτηση των ανεξέλεγκτων προσβάσεων με την απαγόρευση αριστερών στροφών και τη διαμόρφωση εισόδων-εξόδων.
– Ενδιάμεση εναλλασσόμενη λωρίδα στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας για ασφαλείς προσπεράσεις.
– Αντιολισθηρή στρώση κυκλοφορίας σε όλο το μήκος της οδού και αποκατάσταση του ασφαλτοτάπητα.
– Διαγράμμιση σε όλο το μήκος της οδού.
– Φωτεινή σηματοδότηση σε 18 κόμβους, κατασκευή οδοφωτισμού σε 7 κόμβους καθώς και 5 νέες σηματοδοτούμενες διαβάσεις πεζών.
– Ειδική διαμόρφωση στις εισόδους των οικισμών – οικιστικών πυκνώσεων, με πρόσθετα μέτρα προειδοποίησης και περιορισμού της ταχύτητας.
– Βελτίωση της κατακόρυφης σήμανσης.
– Τοποθέτηση νέων στηθαίων ασφαλείας.
– Κλαδοκοπές και φυτοκοπές της παράπλευρης βλάστησης και καθαρισμός των τάφρων.
– Δημιουργία δεκαεπτά (17) νέων εσοχών έκτακτης ανάγκης στα υπεραστικά τμήματα μονής λωρίδας στις δύο κατευθύνσεις.
– Εντός των οικισμών, μείωση της επιφάνειας αποκλεισμού στην κεντρική νησίδα (από 4 μ. σε 0,5 μ.) και δημιουργία επιφάνειας αποκλεισμού πλευρικά της οδού με πλάτος 1,75 μ. εκατέρωθεν.
Μετά την παράδοση σύντομα του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος τι σχέδια κάνει το Υπουργείο για την ολοκλήρωση του οδικού άξονα μέχρι την Τσακώνα;
Ο οδικός άξονας Πύργος – Κόμβος Αλφειού – Καλό Νερό – Τσακώνα, αποτελεί έργο ενταγμένο στην Παραχώρηση της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΟΔΟΥ.
Μετά την επανένταξη στο έργο παραχώρησης του συγκεκριμένου οδικού άξονα, το Υπουργείο, με επιστολή του προς την Παραχωρησιούχο εταιρεία, ζήτησε την επικαιροποίηση των αναγκαίων μελετών που απαιτούνται στα επιμέρους διακριτά τμήματα, ιδιαίτερα στο τμήμα της Λίμνης Καϊάφα, λαμβάνοντας υπόψη τους περιορισμούς της απόφασης του Συμβουλίου Επικρατείας. Ταυτόχρονα, δρομολογούνται οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και θα εξαχθούν οι τελικοί προϋπολογισμοί των εργασιών, επιμέρους και συνολικά.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, με την παράδοση του μεγαλύτερου τμήματος του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος το καλοκαίρι του 2025, θα εκκινήσει άμεσα τις διαδικασίες ανεύρεσης χρηματοδότησης και παράλληλα, θα ζητηθεί από την παραχωρησιούχο εταιρεία η υποβολή προτάσεων για την επέκταση κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα: Πύργος – Κόμβος Αλφειού – Καλό Νερό – Τσακώνα, σταδιακά με την ωρίμανση των προαναφερθέντων, συνεκτιμώντας τους όρους, την εφικτότητα οικονομικής διαχείρισης και τη σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Οι διαδικασίες για το νέο δρόμο της Πύλου που βρίσκονται;
Το έργο κατασκευής και αναβάθμισης του τμήματος της Εθνικής Οδού Καλαμάτα -Ριζόμυλος – Πύλος και Πύλος – Μεθώνη, μέσω Σύμπραξης Δημοσίου & Ιδιωτικού Τομέα, οριστικοποιούνται οι μελέτες και έχουν εκκινήσει εργασίες στα τμήματα που δεν εκκρεμούν θέματα απαλλοτριώσεων. Πρόκειται για έργο μήκους περίπου 49 χιλιομέτρων, σε τρία διακριτά τμήματα: Καλαμάτα – Ριζόμυλος, Ριζόμυλος – Πύλος και Πύλος – Μεθώνη. Η σύμβαση κατασκευής υπεγράφη τον Απρίλιο του 2023 και έχει περίοδο ολοκλήρωσης των μελετών και της κατασκευής 4 χρόνια από την υπογραφή της που ενδέχεται να παραταθεί εξαιτίας καθυστερήσεων στην παράδοση χώρων λόγω της αρχαιολογίας και των απαλλοτριώσεων.