Η ελληνική οικονομία συνεχίζει να καταγράφει ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης, παραμένοντας πάνω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης και της ΕΕ, σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Συγκεκριμένα, το ΑΕΠ προβλέπεται να αυξηθεί κατά 2,3% το 2025 και 2,2% το 2026, ενισχυμένο από τη συνεχιζόμενη ιδιωτική κατανάλωση και τις επενδύσεις που υποστηρίζονται από κοινοτικά κονδύλια.
Η ανάπτυξη το 2024 διαμορφώθηκε επίσης στο 2,3%, με βασικούς μοχλούς την εσωτερική ζήτηση, τις επενδύσεις και τη συσσώρευση αποθεμάτων. Παρά τη συσταλτική δημοσιονομική πολιτική, η εγχώρια ζήτηση παρέμεινε ισχυρή.
ΕΥΡΩΖΩΝΗ
Αντιθέτως, η Επιτροπή αναθεώρησε καθοδικά τις προβλέψεις για την ευρωζώνη και την ΕΕ. Για το 2025, η αύξηση του ΑΕΠ αναμένεται στο 0,9% και 1,1% αντίστοιχα, ενώ το 2026 οι αντίστοιχοι ρυθμοί διαμορφώνονται στο 1,4% και 1,5%.
Η ελληνική οικονομία αναμένεται να επηρεαστεί ελάχιστα από εξωτερικούς παράγοντες, όπως οι δασμοί των ΗΠΑ, λόγω περιορισμένων εμπορικών δεσμών. Ωστόσο, οι γεωπολιτικές εντάσεις και η επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας ενδέχεται να επηρεάσουν τον τουρισμό και τις εξαγωγές.
ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Η ανεργία μειώνεται σταδιακά και αναμένεται να φτάσει στο 9,3% το 2025 και στο 8,7% το 2026. Η απασχόληση εξακολουθεί να αυξάνεται, αν και με βραδύτερο ρυθμό, λόγω ελλείψεων δεξιοτήτων και χαμηλής συμμετοχής, κυρίως από γυναίκες.
Οι πραγματικοί μισθοί ανά εργαζόμενο προβλέπεται να αυξηθούν κατά 1,3% ετησίως, ενισχυμένοι από τις αυξήσεις του κατώτατου μισθού και τις φορολογικές ελαφρύνσεις.
ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ
Ο πληθωρισμός στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στο 3% το 2024 και αναμένεται να μειωθεί στο 2,8% το 2025 και στο 2,3% το 2026. Οι πιέσεις στις τιμές, κυρίως από τον τομέα των υπηρεσιών και τους μισθούς, παραμένουν, με τον δομικό πληθωρισμό να διατηρείται σε υψηλότερα επίπεδα.
ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
Το ισοζύγιο της γενικής κυβέρνησης παρουσίασε πλεόνασμα 1,3% του ΑΕΠ το 2024, υπερβαίνοντας τις αρχικές προβλέψεις. Για το 2025, το πλεόνασμα προβλέπεται να διαμορφωθεί στο 0,7% και να αυξηθεί στο 1,4% το 2026.
Η εξέλιξη αυτή οφείλεται σε ενίσχυση των φορολογικών εσόδων και περιορισμό των δαπανών, καθώς και στην εφαρμογή μέτρων όπως η ψηφιακή κάρτα εργασίας, οι έλεγχοι στη φοροδιαφυγή και η αύξηση των εισφορών.
ΧΡΕΟΣ
Ο λόγος χρέους προς ΑΕΠ αναμένεται να συνεχίσει την καθοδική πορεία του, φτάνοντας το 146,6% το 2025 και το 140,6% το 2026. Η μείωση αυτή στηρίζεται στην αύξηση του ονομαστικού ΑΕΠ και στα πλεονάσματα του προϋπολογισμού.
Η δημοσιονομική πολιτική αναμένεται να διατηρηθεί επεκτατική, στηριζόμενη σε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, με έμφαση στις επενδύσεις, την κοινωνική προστασία και τη βελτίωση των δημοσίων υπηρεσιών.