300 ελληνόκτητα πλοία στη… δίνη του κυκλώνα στο Ορμούζ

Οι Ελληνες εφοπλιστές ακολουθούν το «δόγμα του Ανδρέα Μιαούλη», θέτοντας το συμφέρον πάνω από τους αποκλεισμούς

40 δεξαμενόπλοια με ελληνική σημαία βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή του Περσικού Κόλπου και θα συνεχίσουν να φορτώνουν υπό όποιες συνθήκες επικρατήσουν στην περιοχή, εξαιτίας του ρουκετοπόλεμου μεταξύ Ισραήλ και Ιράν

«Οι Ελληνες εφοπλιστές πάντα σε έκρυθμες και σε εμπόλεμες καταστάσεις τολμούσαν και έβγαζαν υπερκέρδη. Αυτό έκαναν στην Κούβα, στη Ροδεσία, στον πόλεμο του Περσικού που ταξίδευαν, όταν κινδύνευαν από τα Exocet, πρόσφατα στη Ρωσία, παρά τις κυρώσεις. Το δόγμα του Ανδρέα Μιαούλη πάντα διαπερνά τις αποφάσεις τους». Ενας έμπειρος ναυλομεσίτης της Ακτής Μιαούλη υποστήριζε ότι υπάρχουν αυτή την εβδομάδα περί τα 300 ελληνόκτητα τάνκερ, από τα οποία γύρω στα 40 δεξαμενόπλοια είναι με ελληνική σημαία, στην ευρύτερη περιοχή του Ορμούζ και του Περσικού Κόλπου και θα συνεχίσουν να φορτώνουν όποιες και να είναι οι συνθήκες που θα επικρατήσουν στην περιοχή, εξαιτίας του ρουκετοπόλεμου μεταξύ Ισραήλ και Ιράν.

Επισημαίνεται ότι από το στενό του Ορμούζ διέρχονται κάθε μήνα περί τα 3.000 δεξαμενόπλοια. Μόνο στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους τα ελληνόκτητα πλοία που πέρασαν από το στενό ανήλθαν σε 1.201 τάνκερ.

Αλλά να θυμηθούμε ποιο είναι το «δόγμα του Ανδρέα Μιαούλη»:

Ο Ανδρέας Μιαούλης ήταν η αντιπροσωπευτική μορφή του ναυτικού επαγγέλματος το 1800, που κυριαρχούσε η έντονη διάθεση της περιπέτειας και της υπέρβασης του κινδύνου.

Είναι γνωστή η απόφαση του Ανδρέα Μιαούλη να διασπάσει το εμπάργκο των Αγγλων στη Γαλλία. Σε ένα ταξίδι το 1802 στο Κάδιξ ο Αγγλος ναύαρχος Οράτιος Νέλσον ακινητοποίησε το πλοίο του Ελληνα πλοιάρχου και καραβοκύρη.

Ο διάλογος που ακολούθησε μεταξύ του Μιαούλη και του Νέλσον δείχνει τη γενναιότητα, αλλά και την αποφασιστικότητα του Ελληνα θαλασσόλυκου:
– Είσαι Ελληνας;
– Μάλιστα, ναύαρχε!
– Το ξέρεις πως σ’ αυτά τα μέρη εφαρμόζω αποκλεισμό;
– Το γνωρίζω πολύ καλά, κύριε ναύαρχε!
– Και τότε γιατί τον παραβιάζεις;
– Για το συμφέρον μου, ναύαρχε!
– Αν ήμουν εγώ στη θέση σου και εσύ στη δική μου, τι θα έκανες;
– Θα σε κρέμαγα απ’ τον λαιμό, στο πινό της μαΐστρας, ναύαρχέ μου!

«Για το συμφέρον μου, ναύαρχε». Αυτό είναι με απλά λόγια το «δόγμα του Ανδρέα Μιαούλη».

Επί δύο αιώνες οι Ελληνες εφοπλιστές αξιοποιούν όλες τις ευκαιρίες και μεταφέρουν φορτία εκεί που δεν πάνε οι άλλοι.

ΟΙ ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ

Οι συζητήσεις αυτές τις ημέρες περιστρέφονται για το αν θα κλείσει το στενό του Ορμούζ και θα αρχίσουν να ανεβαίνουν οι τιμές του πετρελαίου. Υπάρχει τέτοιος κίνδυνος; Πάντα υπάρχει αυτό το ενδεχόμενο και σε αυτή τη φάση όλα είναι πιθανά και επικρατεί ρευστότητα.

«Δεδομένης της στρατηγικής σημασίας του στενού του Ορμούζ για τον παγκόσμιο εφοδιασμό με πετρέλαιο, ένα πλήρες κλείσιμο από το Ιράν παραμένει απίθανο» τονίζει ο οίκος Drewry, ενώ η Gibson Shipbrokers επισημαίνουν: «Το Ιράν θα διαταράξει τη ναυτιλία στο Ορμούζ ή θα χρησιμοποιήσει τους Χούθι για να αυξήσει τις επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα; Το Ιράν θα μπορούσε να προσπαθήσει να κλείσει το Στενό του Ορμούζ. Ενα παρατεταμένο κλείσιμο είναι εξαιρετικά απίθανο να επιτύχει, αλλά, αν το έκανε, θα είχε καταστροφικές επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου. Περίπου 20 εκατ. βαρέλια αργού πετρελαίου και προϊόντων διέρχονται καθημερινά από το στενό του Ορμούζ, ποσότητα που δεν μπορεί να αντικατασταθεί πλήρως από άλλες πηγές ή να ανακατευθυνθεί μέσω αγωγών».

«Οποιοδήποτε κλείσιμο του στενού του Ορμούζ θα οδηγήσει σε αναδρομολόγηση των υπηρεσιών, με αυξημένη εξάρτηση από τα λιμάνια της Δυτικής Ακτής της Ινδίας για τη σύνδεση της Απω Ανατολής με την ινδική υποήπειρο. Η αναπόφευκτη αναστάτωση και η συμφόρηση των λιμένων, καθώς και η πιθανότητα υψηλότερων τιμών του πετρελαίου θα προκαλέσουν απότομη αύξηση των ναύλων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων για θαλάσσιες μεταφορές, με τους μεταφορείς πιθανότατα να πιέζουν επίσης για μια “επιβάρυνση ασφαλείας” σε αυτές τις μεταφορές τις επόμενες ημέρες» δήλωσε ο επικεφαλής αναλυτής της Xeneta, Peter Sand.

Προειδοποιήσεις για πρόσθετες απειλές και drones στις ρότες

Προειδοποίηση προς τη ναυτιλία για πιθανή στρατιωτική κλιμάκωση στην περιοχή του Αραβικού Κόλπου, η οποία θα μπορούσε να επηρεάσει άμεσα τις θαλάσσιες επιχειρήσεις, υπήρξε σε ενημερωτικό δελτίο, το οποίο εκδίδεται από το γραφείο Ναυτιλιακών Εμπορικών Επιχειρήσεων του Ηνωμένου Βασιλείου (UKMTO). Οπως ενημέρωσε ο UKMTO, η προειδοποίηση δόθηκε εν μέσω επιδείνωσης των πυρηνικών διαπραγματεύσεων ΗΠΑ – Ιράν. Προς το παρόν δεν υπάρχουν άμεσες ενδείξεις ότι η εμπορική ναυτιλία γίνεται στόχος. Ωστόσο, δεδομένης της εγγύτητας των περιφερειακών σημείων ανάφλεξης, σε μεγάλες θαλάσσιες οδούς και σημεία συμφόρησης, δεν θα πρέπει να υποτιμάται η πιθανότητα ταχείας κλιμάκωσης που αφορά το θαλάσσιο περιβάλλον. Πρόσθετες απειλές από μη κρατικούς παράγοντες όπως οι Χούθι, οι οποίοι έχουν δηλώσει δημόσια την πρόθεσή τους να απαντήσουν εάν θεωρηθεί ότι οι ΗΠΑ εμπλέκονται, αυξάνουν επίσης τον κίνδυνο ευρύτερων περιφερειακών επιπτώσεων.

Η απειλή θα είναι αυξημένη μέχρι νεωτέρας για τα πλοία που δραστηριοποιούνται στον Περσικό Κόλπο, στο στενό του Ορμούζ και στη Βόρεια Αραβική Θάλασσα ή διέρχονται από αυτόν. Συνιστάται στους πλοιάρχους και τους CSO να διατηρούν στενή επαφή με τα περιφερειακά κέντρα θαλάσσιας ασφάλειας, UKMTO και Κέντρο Ναυτικής Ασφάλειας Ινδικού Ωκεανού (MSCIO), και να παρακολουθούν τις επίσημες κυβερνητικές και στρατιωτικές προειδοποιήσεις.

«Η πίεση εξαπλώνεται πολύ πέρα από τον Περσικό Κόλπο. Η Mitsui OSK έχει εκδώσει προειδοποιήσεις ασφαλείας για ολόκληρο τον στόλο και ο UKMTO προειδοποιεί για δραστηριότητα ταχύπλοων σκαφών, καθώς και drones που θα μπορούσαν να απειλήσουν ξανά τις λωρίδες της Ερυθράς Θάλασσας» επισημαίνει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv για τις συνθήκες που διαμορφώνονται και προσθέτει: «Κάθε πρόσθετο επίπεδο προσοχής επιμηκύνει τα ταξίδια, παγιδεύει τα πλοία σε ουρές και περιορίζει την αποτελεσματική προσφορά, ενισχύοντας όχι μόνο τα VLCC και τα LR2, αλλά και τα MR carriers, που προσπαθούν να επαναφέρουν τις διαταραγμένες διαδρομές».

Παγκόσμιος πανικός με πυρήνα τα «καυτά» 21 ναυτικά μίλια του στενού

Unknown Industrial ship. Mediterranean sea.

«Η αστραπιαία αεροπορική επιδρομή του Ισραήλ στις 13 Ιουνίου έβγαλε την αντιπαράθεση Ιράν – Ισραήλ από τις σκιές των δι’ αντιπροσώπων και την οδήγησε σε ανοιχτή σύγκρουση» αναφέρουν οι αναλυτές της Xclusiv, με συνέπεια την ανατιμολόγηση αμέσως για κάθε βαρέλι, κυβικό μέτρο και τόνο-μίλι που συνδέεται με τον Κόλπο. Το brent εκτοξεύτηκε σχεδόν 10% και διαμορφώθηκε στα 76 δολ. το βαρέλι εντός της ημέρας, ωστόσο το πιο δυνατό σήμα ήρθε από τις μεταφορές και την ασφάλιση: Ο κόλπος του Ορμούζ είναι τεχνικά ανοιχτός, αλλά οι ναυλωτές συμπεριφέρονται τώρα σαν να ήταν μισόκλειστος στην είσοδό του, των 21 ναυτικών μιλίων.

Τα ασφάλιστρα κινδύνου πολέμου, τονίζουν οι αναλυτές της Xclusiv, καθρεφτίζουν την κατάσταση.

«Ενα άμεσο VLCC Ras Tanura-Ningbo, που κόστισε 0,25 δολ. ΗΠΑ/βαρέλι για ασφάλιση την Πέμπτη, διαμορφώθηκε στο 0,70-0,80 δολ. ΗΠΑ/βαρέλι την Παρασκευή, με ξαφνικά στάνταρ ρήτρες ακύρωσης 96 ωρών. Οι προσφορές για ανυψώσεις TD3C Ιουλίου ήταν στα WS 65 – οκτώ μονάδες υψηλότερα κατά τη διάρκεια της νύχτας-, ενώ ένα φορτίο LR2 AG-UKC μεταφέρει τώρα επιπλέον 0,6 εκατ. δολ. για μια επιλογή στο Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας. Οι ιδιοκτήτες υπερδεξαμενόπλοιων επιμένουν σε μερικές προπληρωμές εμπορευμάτων και αρκετές από τις τιμές του Ιουλίου έχουν ήδη ανατιμολογηθεί στα μέσα του ταξιδιού, καθώς ξεπερνούν τις τιμές spot» υπογραμμίζουν οι αναλυτές της Xclusiv.

Η έκθεση στο φυσικό αέριο είναι ακόμα πιο έντονη, επισημαίνουν οι αναλυτές της Xclusiv, και συνεχίζουν στην εβδομαδιαία έκθεσή τους: «Το LNG του Κατάρ, δηλαδή το 18% της παγκόσμιας προσφοράς, και οι αυξανόμενοι όγκοι των ΗΑΕ εξακολουθούν να περνούν από το Ορμούζ. Η Κίνα βασίζεται σε αυτά τα ρεύματα για 26,9 mt ετησίως, με ένα φορτίο στα τέσσερα να παραλαμβάνεται. Σε περίπτωση παρεμπόδισης των ροών, οι αγοραστές του Ειρηνικού θα επιτεθούν στη λεκάνη του Ατλαντικού, σύροντας τον δείκτη Ιαπωνίας – Κορέας ήδη κοντά στα 12,8 USD/MMBtu στα μέσα της δεκαετίας του ’10. Η μίσθωση LNG MEG – Ιαπωνίας έχει διευρυνθεί σε περίπου 110.000 USD/ημέρα, καθώς οι ναυλωτές απαιτούν σύγχρονα διπλά καύσιμα ικανά για έναν περίπλου της ανατολικής Αφρικής».

Η φυσική υποδομή παραμένει άθικτη -το Ιράν λέει ότι οι αγωγοί «λειτουργούν κανονικά» και οι δορυφόροι δεν δείχνουν ασυνήθιστες εκρήξεις στο Kharg-, ωστόσο οι αγορές προεξοφλούν το μέλλον, τονίζουν με έμφαση οι αναλυτές της Xclusiv και προσθέτουν:

«Τα μοντέλα των οίκων δείχνουν ότι ένα κλείσιμο δύο εβδομάδων θα αφαιρέσει περίπου 6 mbd αργού και προϊόντων από το σύστημα και θα τραβήξει τα αποθέματα του ΟΟΣΑ κάτω από τον πενταετή μέσο όρο μέσα σε έξι εβδομάδες, ένα φόντο που θα μπορούσε να τραβήξει το brent προς τα μέσα της δεκαετίας του ’90 και να διατηρήσει την προσφορά εμπορευμάτων στις καμπύλες αργού, προϊόντων και φυσικού αερίου».

Τα παιχνίδια… ισορροπίας ξαναδίνουν ζωή στη γερασμένη πλοιοκτησία

Η Τεχεράνη, επιμένουν οι αναλυτές της Xclusiv, δεν μπορεί να κλείσει το Ορμούζ χωρίς να παραλύσει η ίδια. Η νέα έξοδος Jask ανατολικά του στενού έχει φορτώσει κάτω από 300.000 bpd και λειτούργησε μόνο για έναν μήνα πέρυσι, ενώ σχεδόν όλες οι εξαγωγές του Ιράν, ύψους 1,7-1,8 mbpd -κυρίως προς την Κίνα-, εξακολουθούν να πλέουν από το Kharg. Ενας ολοκληρωτικός αποκλεισμός θα εκτόξευε τις τιμές, θα αποξένωνε τους γείτονες, θα προσκαλούσε την παρέμβαση των ΗΠΑ και θα εξέθετε τα ιρανικά περιουσιακά στοιχεία. Η διαπραγμάτευση, όχι το κλείσιμο, παραμένει η ορθολογική πορεία, αναφέρουν με νόημα οι αναλυτές της Xclusiv.

Επομένως, οι επενδυτές προστατεύονται από αμφίδρομες κινήσεις. Αναφέρεται έντονο αμφίδρομο ενδιαφέρον για Aframaxes άνω των 15 ετών, καθώς οι ιδιοκτήτες τιμολογούν μια αγορά πλοίων ανεκτικών στις κυρώσεις σε περίπτωση που οι δυτικοί στόλοι αποσυρθούν. Ωστόσο, αυτή η αξία της επιλογής περιορίζεται από μια αμήχανη αλήθεια: Η πλεονάζουσα χωρητικότητα, ικανή να μετριάσει μια ιρανική διακοπή, βρίσκεται σε τερματικούς σταθμούς της Σαουδικής Αραβίας, του Κουβέιτ και των Εμιράτων εντός της ίδιας ακτίνας πυραύλων. Μέχρι να δείξει η διπλωματία στο Μουσκάτ ορατή πρόοδο, η αγορά θα συνεχίσει να διαπραγματεύεται σε μια ζώνη 70-90 δολ., ο δείκτης αναφοράς JKM θα κυμαίνεται γύρω στα 13-15 δολάρια και η αστάθεια των κερδών των δεξαμενόπλοιων που ανταμείβει τα σύγχρονα πλοία ευέλικτα ως προς τα καύσιμα θα συνεχίσει, ενώ παράλληλα θα δίνει στη γερασμένη χωρητικότητα μια απροσδόκητη παράταση ζωής.

Αλλοι αναλυτές υποστηρίζουν ότι υπάρχουν φόβοι ότι το Ιράν θα μπορούσε να στοχεύσει μία από τις πιο ζωτικές πετρελαϊκές αρτηρίες στον κόσμο, το στενό του Ορμούζ.

Ωστόσο, οι παρατηρητές της αγοράς πιστεύουν ότι το πλήρες κλείσιμο αυτού του θαλάσσιου περάσματος είναι απίθανο, δεδομένης της στρατηγικής σημασίας του στενού του Ορμούζ για την παγκόσμια προσφορά πετρελαίου.

Ενώ το Ιράν έχει απειλήσει στο παρελθόν να κλείσει το στενό ως απάντηση σε γεωπολιτικές εντάσεις, δεν έχει ακόμη λάβει μέτρα για τέτοιες απειλές.

Η προοπτική μιας ευρύτερης περιφερειακής σύγκρουσης, μετά τις αεροπορικές επιδρομές του Ισραήλ στο Ιράν, έχει ανανεώσει τις ανησυχίες για πιθανές διαταραχές του εφοδιασμού και για την άνοδο των τιμών του πετρελαίου.

Οι αναλυτές προσπαθούν να προβλέψουν τον πιθανό αντίκτυπο στη ναυτιλία, ενώ ορισμένα νηολόγια πλοίων εκδίδουν ήδη συμβουλές σε πλοία που δραστηριοποιούνται στον Αραβικό Κόλπο.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (20 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025)

- Διαφήμιση -
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

spot_img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ