Σε κρίσιμο σταυροδρόμι το ναυτικό των ΗΠΑ

Σε βαθιά κρίση η αμερικανική ναυτιλία, που χάνει τον στρατηγικό έλεγχο, θέτοντας σε κίνδυνο ακόμα και την ασφάλεια και την αυτονομία της χώρας

Μια νέα έκθεση του Open Markets Institute, με τίτλο «Charting a New Course: Steering U.S. Maritime Policy Towards Security and Prosperity», του αναλυτή Arnav Rao, παρουσιάζει μια ανησυχητική εικόνα για τη συρρίκνωση της ναυτικής ισχύος των Ηνωμένων Πολιτειών, υπογραμμίζοντας σοβαρούς κινδύνους για την εθνική ασφάλεια και την οικονομική ανεξαρτησία της χώρας.

Οπως αναφέρει το gCaptain, ενώ το 80% του διεθνούς εμπορίου των ΗΠΑ και το 90% της μεταφοράς στρατιωτικού εξοπλισμού γίνονται διά θαλάσσης, οι ΗΠΑ κατασκευάζουν μόλις το 0,13% των μεγάλων εμπορικών πλοίων παγκοσμίως. Την ίδια στιγμή η Κίνα κυριαρχεί στη ναυτιλιακή βιομηχανία, εφόσον παράγει το 60% των νέων πλοίων και ελέγχει σημαντικούς τομείς, όπως η παραγωγή κοντέινερ και η κατασκευή γερανών. Αυτή η εξάρτηση από ξένες δυνάμεις προκαλεί στρατηγικούς κινδύνους για τις ΗΠΑ.

Το πρόβλημα έχει ήδη αρχίσει να απαιτεί άμεση στρατιωτική εγρήγορση. Το 2024 το Πολεμικό Ναυτικό αναγκάστηκε να αποσύρει 17 πλοία υποστήριξης λόγω έλλειψης πληρωμάτων. Επιπλέον, η χώρα διαθέτει λιγότερα από 15 δεξαμενόπλοια καυσίμων, ενώ θα απαιτούνταν πάνω από 100 για μια ενδεχόμενη σύγκρουση στον Ειρηνικό Ωκεανό.

Η έκθεση αποδίδει την κρίση στις πολιτικές απορρύθμισης της δεκαετίας του 1980, που μετέτρεψαν τη ναυτιλία σε δημόσια επιχείρηση κοινής ωφέλειας, επιτρέποντας στις ξένες ναυτιλιακές εταιρίες να περιθωριοποιήσουν τις αμερικανικές. Η πανδημία Covid-19 φανέρωσε τα αποτελέσματα αυτής της εξάρτησης, όταν διεθνείς ναυτιλιακές συμμαχίες εγκατέλειψαν αμερικανικές εξαγωγές, προτιμώντας πιο κερδοφόρες διαδρομές στην Ασία.

Ο Rao υπογραμμίζει την ανάγκη για επιστροφή σε ένα μοντέλο δημόσιου ενδιαφέροντος, με κρατικό έλεγχο της ναυτιλίας, ώστε να εξυπηρετεί στρατηγικούς και οικονομικούς στόχους. Η έκθεση προτείνει δημόσιες επενδύσεις σε ναυπηγεία και υποδομές, αυστηρότερους κανόνες αγοράς από την Ομοσπονδιακή Ναυτιλιακή Επιτροπή και εφαρμογή αντιμονοπωλιακών νόμων για την καταπολέμηση των ξένων καρτέλ.

Τέτοιου είδους μεταρρυθμίσεις μπορεί να αυξήσουν προσωρινά τα κόστη στη ναυτιλία, αντισταθμίζονται όμως μακροπρόθεσμα με την ενίσχυση της εθνικής ασφάλειας, της οικονομικής ανεξαρτησίας και της αποτελεσματικότητας της αμερικανικής ναυτιλιακής ισχύος.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (5 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025)

- Διαφήμιση -
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

spot_img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ