Τα τρία «πακέτα» μέτρων της ΔΕΘ δεν δίνουν ανάσα στις ΜμΕ

Το οικονομικό επιτελείο εστιάζει στη μεσαία τάξη και προσανατολίζεται περισσότερο προς τους τομείς της αγοράς ακινήτων και του φόρου εισοδήματος

Τρεις μόλις μήνες απέχουν από τις ανακοινώσεις της ΔΕΘ με τα μέτρα για το 2026 και τα σενάρια «δίνουν και παίρνουν», καθώς και η ίδια η κυβέρνηση βρίσκεται σε φάση έντονης επεξεργασίας των προτάσεων που έχουν πέσει στο τραπέζι.

Και αυτό διότι θα πρέπει με προσοχή να υπολογιστεί το δημοσιονομικό κόστος κάθε ξεχωριστής παρέμβασης, αφού πρώτα όλα τα στοιχεία φανερώσουν το τελικό μέγεθος του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου, το οποίο θα κατευθυνθεί στα μέτρα που θα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός.

Μέχρι στιγμής τα σημάδια είναι θετικά. Η υπεραπόδοση των δημόσιων εσόδων του 2024, που βασίστηκε κυρίως στα αποτελέσματα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, αλλά και η αναμενόμενη, στις 4 Ιουλίου, έγκριση της Κομισιόν για τη ρήτρα διαφυγής από τις αμυντικές δαπάνες θα διαμορφώσουν ένα ισχυρό «κουμπαρά», που ενδεχόμενα να φτάσει έως και το 1,5 δισ. ευρώ, και θα κατευθυνθεί στη χρηματοδότηση των παροχών του επόμενου έτους.

Παρ’ όλα αυτά, η εικόνα δεν είναι τελική, καθώς απομένουν στοιχεία που θα επιβεβαιώσουν εάν η ανοδική πορεία διατηρείται. Σήμερα είναι η προγραμματισμένη ανακοίνωση της ΕΛ.ΣΤΑΤ. για τα στοιχεία ανάπτυξης πρώτου τριμήνου 2025, που θα παρουσιάσει τις επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας στην επέκταση του ΑΕΠ, στα πλεονάσματα κ.λπ., ενώ και αργότερα μέσα στο καλοκαίρι θα φανεί πώς προχωρούν τα δημόσια έσοδα από φορολογία, τουρισμό κ.λπ.

ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ 

Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και μέχρι να φτάσουμε στον Σεπτέμβριο οι επιχειρήσεις κάθονται σε «αναμμένα κάρβουνα», αναμένοντας το τι λαγό θα βγάλει από το καπέλο της η κυβέρνηση και γι’ αυτές.

Μέχρι στιγμής η έμφαση του οικονομικού επιτελείου δίνεται σε μέτρα που θα αφορούν τη μεσαία τάξη και προσανατολίζονται περισσότερο προς την αγορά ακινήτων, τους φόρους εισοδήματος κ.λπ., με κάποια από αυτά να έχουν έμμεσες επιπτώσεις στους επιχειρηματίες, χωρίς να λείπουν, ωστόσο, και οι στοχευμένες προτάσεις για τη στήριξη και την ελάφρυνση συγκεκριμένα των επιχειρήσεων.

Και αυτό γιατί ενώ οι ρυθμοί ανάπτυξης βαίνουν καλώς, δεν σημαίνει αυτόματα πως υπάρχει ευρωστία στις επιχειρήσεις. Τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδος έδειξαν πως τον Απρίλιο οι καταθέσεις των επιχειρήσεων στις τράπεζες μειώθηκαν πάνω από 1 δισ. ευρώ, στοιχείο που, αν μη τι άλλο εάν συνεχιστεί ως τάση, θα πρέπει να προκαλέσει προβληματισμό. Ως εκ τούτου, κάθε παρέμβαση που θα μειώσει τα βάρη του επιχειρηματικού κόσμου θεωρείται καλοδεχούμενη.

Έτσι, οι προτάσεις που εξετάζει το οικονομικό επιτελείο εν όψει ΔΕΘ για τις επιχειρήσεις είναι:

Περαιτέρω μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Η παρέμβαση αυτή αναμένεται ευρέως πως θα υλοποιηθεί κατά 0,5%-1%, κάτι που μαζί με τη μείωση κατά 1% από φέτος θα διαμορφώσει τη συνολική μείωση στο 5,4% από το 2019, «ξαλαφρώνοντας» σημαντικά τους εργοδότες. Μάλιστα, η υπεραπόδοση των δημόσιων εσόδων του 2024 οφείλεται σε έναν μεγάλο βαθμό και στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών, καθώς ο περιορισμός του λεγόμενου μη μισθολογικού κόστους για τις επιχειρήσεις οδήγησε σε περισσότερες προσλήψεις και με υψηλότερες απολαβές.

Κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος και για τις επιχειρήσεις και για τα υποκαταστήματά τους. Μέχρι σήμερα η κυβέρνηση έχει ήδη καταργήσει το εν λόγω τέλος που «κρατά» από την εποχή της Μνημονίων για όσους έχουν την έδρα τους σε χωριά με λίγους κατοίκους, τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους εργαζομένους με μπλοκάκι, ενώ τώρα εξετάζει να συμπεριλάβει και όλα τα νομικά πρόσωπα που ασκούν επιχειρηματική δραστηριότητα και έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως 200.000 κατοίκους και για νομικά πρόσωπα που ασκούν εμπορική επιχείρηση και έχουν την έδρα τους σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους. Την πρόταση επανέλαβε σε πρόσφατη κοινή συνεδρίαση με τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών και η Διαρκής Επιστημονική Φορολογική Επιτροπή των Φορέων της Αγοράς. Σημειώνεται πως το «βαρίδι» του τέλους επιτηδεύματος συνεχίζει να ταλαιπωρεί έως και σήμερα τα νομικά πρόσωπα (π.χ., Α.Ε., ΕΠΕ, Ο.Ε., Ε.Ε.) με επιβάρυνση:

– 800 ευρώ ετησίως: Για νομικά πρόσωπα που έχουν την έδρα τους σε τουριστικούς τόπους και σε πόλεις ή χωριά με πληθυσμό έως 200.000 κατοίκους.

– 1.000 ευρώ ετησίως: Για νομικά πρόσωπα με έδρα σε πόλεις με πληθυσμό πάνω από 200.000 κατοίκους.

– 600 ευρώ ετησίως: Για κάθε υποκατάστημα νομικού προσώπου.

Μείωση τεκμηρίων ελάχιστου εισοδήματος ελεύθερων επαγγελματιών. Εάν και, όπως επισημαίνουν αρμόδιες πηγές του ΥΠΟΙΚ στο «DEALnews», προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η κατά πάσα πιθανότητα μείωση των τεκμηρίων διαβίωσης. Στο τραπέζι έχει πέσει και η μείωση των ορίων του τεκμαρτού εισοδήματος των ελεύθερων επαγγελματιών, με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως εξετάζεται η μείωση των τεκμηρίων κατά 30%. Επιπλέον, αναμένεται σχετική παρέμβαση, καθώς η αναπροσαρμογή του κατώτατου μισθού από 830 ευρώ σε 880 ευρώ από την 1η Απριλίου 2025 αναμένεται να οδηγήσει σε μεγαλύτερους φόρους λόγω της αύξησης του τεκμαρτού εισοδήματος από 11.620 ευρώ το 2024 σε 12.320 ευρώ το 2025, καθώς βάσει νόμου ο εκάστοτε κατώτατος μισθός λαμβάνεται υπόψη ως βάση υπολογισμού των ελάχιστων τεκμαρτών ποσών φορολογητέου εισοδήματος. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, στο κυβερνητικό πλάνο, εφόσον δεν υπάρξουν δημοσιονομικοί εκτροχιασμοί και «εκπλήξεις», συμπεριλαμβάνεται και η πρόβλεψη έως το 2027 να καταργηθεί πλήρως το τεκμαρτό εισόδημα στους ελεύθερους επαγγελματίες. Ο λόγος είναι πως εφόσον «δουλεύουν» όλα τα μέσα αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής στους επαγγελματικούς κλάδους και αποκαλύπτονται στο μεγαλύτερό τους μέρος τα «κρυμμένα» εισοδήματα προηγούμενων ετών, από το οικονομικό επιτελείο κρίνεται πως το τεκμαρτό εισόδημα δεν θα έχει καμία χρησιμότητα, καθώς ο λόγος ύπαρξής του και μόνο συνιστά «ομολογία» αδυναμίας υπολογισμού του πραγματικού φορολογητέου εισοδήματος.

Κ.Α.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (5 ΙΟΥΝΙΟΥ 2025)

- Διαφήμιση -
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

spot_img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ