Κορκίδης: «Άμεσες και σοβαρές οι επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία από τη σύρραξη Ισραήλ – Ιράν»

Η νέα γεωπολιτική κρίση προκαλεί έντονες ανησυχίες στους τομείς της ενεργειακής ασφάλειας, των θαλάσσιων μεταφορών, του διεθνούς εμπορίου και των χρηματοπιστωτικών αγορών

Τις πολλαπλές και άμεσες οικονομικές επιπτώσεις που μπορεί να προκαλέσει η νέα πολεμική ένταση μεταξύ Ισραήλ και Ιράν, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε εθνικό επίπεδο, αναδεικνύει το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς. Ο πρόεδρός του, Βασίλης Κορκίδης, προειδοποιεί για ένα κύμα αβεβαιότητας που απειλεί βασικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας, ειδικά ενόψει της θερινής περιόδου.

Η νέα γεωπολιτική κρίση προκαλεί έντονες ανησυχίες στους τομείς της ενεργειακής ασφάλειας, των θαλάσσιων μεταφορών, του διεθνούς εμπορίου και των χρηματοπιστωτικών αγορών. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, πιθανή αναστάτωση στα Στενά του Ορμούζ – διαδρομή-κλειδί για το 26% του παγκόσμιου πετρελαίου – θα μπορούσε να οδηγήσει σε εκτόξευση των τιμών ενέργειας, με τιμή πετρελαίου άνω των 80 δολαρίων το βαρέλι, φέρνοντας ξανά στο προσκήνιο τον πληθωρισμό.

Ο κ. Κορκίδης επισημαίνει ότι το ΔΝΤ προβλέπει αύξηση του πληθωρισμού κατά 0,6% έως 1% στις προηγμένες οικονομίες και αρνητική επίδραση έως -1% στο παγκόσμιο ΑΕΠ. Στο εμπόριο και τη ναυτιλία, ο φόβος για επιθέσεις σε εμπορικά πλοία ενδέχεται να προκαλέσει αυξήσεις στα ναύλα και τα ασφάλιστρα, πλήττοντας τις εισαγωγές πρώτων υλών, τροφίμων και πετροχημικών, αλλά και τις εξαγωγές.

Στο εσωτερικό μέτωπο, η Ελλάδα αναμένεται να υποστεί σημαντικές συνέπειες σε πέντε βασικούς τομείς: τουρισμό, ναυτιλία, εμπόριο, ενεργειακό κόστος και γεωπολιτική σταθερότητα. Όπως τονίζει το Ε.Β.Ε.Π., η χώρα κινδυνεύει να ενταχθεί – στην αντίληψη του διεθνούς κοινού – στη «γειτονική ζώνη αστάθειας», με πιθανές ακυρώσεις ή αλλαγές σε τουριστικά πακέτα και δρομολόγια κρουαζιέρων που περιλαμβάνουν την Ανατολική Μεσόγειο. Η αρνητική εικόνα μπορεί να επηρεάσει κρατήσεις από αγορές-κλειδιά όπως οι ΗΠΑ και η Ασία, ενώ η αύξηση ασφαλιστικών καλύψεων στους ταξιδιωτικούς παρόχους θεωρείται δεδομένη.

Η ελληνική ναυτιλία, ένας στρατηγικός τομέας της οικονομίας, βρίσκεται σε κατάσταση επιφυλακής. Ενδεχόμενες εμπλοκές στα στενά του Ορμούζ ή στην Ερυθρά Θάλασσα θα μπορούσαν να αναγκάσουν τα πλοία να ακολουθούν μακρύτερες και ακριβότερες διαδρομές, με επιπλέον λειτουργικό κόστος που εκτιμάται σε 300-500 εκατ. ευρώ και μείωση έως και 1% στα έσοδα του ελληνόκτητου στόλου.

Παράλληλα, το κόστος ενέργειας για παραγωγή και θέρμανση αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά, με την Ελλάδα να χρειάζεται επιπλέον 1 δισ. ευρώ για εισαγωγές ενέργειας, εάν οι τιμές πετρελαίου και φυσικού αερίου αυξηθούν κατά 20%. Οι καθυστερήσεις και τα αυξημένα κόστη logistics αναμένεται να μειώσουν τον κύκλο εργασιών στο εμπόριο κατά 200-300 εκατ. ευρώ, ενώ θα αυξηθεί και το κόστος των εισαγόμενων προϊόντων από την Ασία κατά 5-7%, με αντίκτυπο στον πληθωρισμό.

Στο ίδιο πλαίσιο, υπολογίζεται πως αν η ένταση διατηρηθεί για ένα τρίμηνο, οι συνολικές απώλειες για την ελληνική οικονομία θα κυμανθούν μεταξύ 2,1 και 2,6 δισ. ευρώ, με αρνητικό αντίκτυπο της τάξεως του -1% στο ΑΕΠ. Στον τουρισμό, οι απώλειες μπορεί να φτάσουν τα 600-800 εκατ. ευρώ, με μείωση αφίξεων 10-15% και επίπτωση -6% στα τουριστικά έσοδα του έτους.

Ο πρόεδρος του Ε.Β.Ε.Π., μιλώντας στην ΕΡΤ, προειδοποίησε για την ένταση των πιέσεων που δέχεται η χώρα:
«Η Ελλάδα, αν και δεν εμπλέκεται άμεσα στις στρατιωτικές επιχειρήσεις, πλήττεται άμεσα λόγω της χρονικής συγκυρίας και της γεωγραφικής της θέσης. Ο τουρισμός και η ενέργεια είναι οι πρώτοι τομείς που επηρεάζονται, αλλά η αναστάτωση έχει ντόμινο επιπτώσεις και στο εμπόριο, τη βιομηχανία, ακόμα και στη διπλωματική μας θέση», δήλωσε χαρακτηριστικά.
Καταλήγοντας, υπογράμμισε την ανάγκη ψυχραιμίας και στρατηγικής διαχείρισης: «Η Ελλάδα οφείλει να διατηρήσει την ισορροπία της ως ενεργειακός και γεωπολιτικός κόμβος. Μακάρι η κρίση να παραμείνει διαχειρίσιμη και να μην επεκταθεί».

- Διαφήμιση -
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

spot_img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ