Σούπερ μάρκετ: Ενα deal με… παρελθόν φέρνει νέες ανατροπές

Το παρασκήνιο της συμφωνίας για την εξαγορά του 40% της Bazaar από τη Retail & More

Η πώληση που δεν προχώρησε ποτέ από την οικογένεια Βερούκα και οι τρεις απόπειρες της θυγατρικής του Ομίλου AVE για την απόκτηση ελληνικής αλυσίδας στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων

Του ΜΙΧΑΛΗ ΚΟΣΜΕΤΑΤΟΥ

Η αλυσίδα Bazaar ήρθε στην πρώτη γραμμή της επικαιρότητας αυτές τις ημέρες λόγω του μνημονίου που υπογράφηκε για την εξαγορά του 40% αυτής από τη Retail & More, θυγατρική του Ομίλου AVE, συμφερόντων του Νίκου Θ. Βαρδινογιάννη και του Γιάννη Θ. Βαρδινογιάννη, σε μια εποχή που οι ανακατατάξεις στον κλάδο των σούπερ μάρκετ συνεχίζονται.

Η μεν Retail & More διαχειρίζεται -μεταξύ άλλων- το εν Ελλάδι δίκτυο της Carrefour, η δε Bazaar είναι επιχείρηση χονδρικής και λιανικής πώλησης τροφίμων και ποτών, η οποία δημιουργήθηκε πριν από περίπου τρεις δεκαετίες από τον αείμνηστο Δήμο Βερούκα και τον νυν επικεφαλής της Γιώργο Βερούκα.

Σε μια περίοδο που «εκκρεμεί» και η εξαγορά της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός από τη Μασούτης (με την προοπτική της δημιουργίας ενός «παίκτη» ικανού να διεκδικήσει ακόμα και τη δεύτερη θέση του κλάδου, στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, με αθροιστικό τζίρο λίγο κάτω από τα 2 δισ. ευρώ), το νέο, κυοφορούμενο deal έρχεται για να «ταράξει και πάλι τα νερά», σε μια αγορά με συνολικό τζίρο κοντά στα 15 δισ. ευρώ.

Σύμφωνα με όσα συζητιούνται από ανθρώπους του κλάδου, η Bazaar αποτελεί ένα βασικό «όχημα» μέσω του οποίου η Carrefour επιχειρεί να διευρύνει το αποτύπωμά της στην ελληνική αγορά των σούπερ μάρκετ. Ενα deal που ενδεχομένως θα προκαλέσει νέες ανατροπές στην αγορά, ανάλογα και με τους ρυθμούς ανάπτυξης που θα ακολουθήσει η «ενισχυμένη» Retail & More…

Το story της Bazaar αρχίζει από το 1994, όταν ιδρύθηκε από την οικογένεια Βερούκα και αναπτύχθηκε δυναμικά στον χώρο των convenience discount stores με περισσότερα από 180 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα.

Δεν βρίσκεται, φυσικά, για πρώτη φορά στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος. Στο παρελθόν αναφέρθηκε είτε ως υποψήφιος επενδυτής για εξαγορές άλλων ομοειδών επιχειρήσεων είτε η ίδια ως στόχος εξαγοράς, χωρίς όμως να ενδώσει σε φημολογούμενες κρούσεις.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι προτού περάσει στον ολοκληρωτικό έλεγχο του Γιώργου Βερούκα σενάρια ήθελαν την Bazaar κοντά σε συμφωνία εξαγοράς της από τον Ιωάννη Μασούτη, που σήμερα μετρά αντίστροφα για την απόκτηση της Κρητικός (εφόσον δεν συμβούν απρόοπτα και ολοκληρωθεί το deal).

Η δε Retail & More κατά τη διάρκεια της τελευταίας 2ετίας προσπάθησε, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ, να εξαγοράσει μία από τις ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός και Market In χωρίς επιτυχία και φαίνεται να τα καταφέρνει με την τρίτη της απόπειρα για την απόκτηση ελληνικής αλυσίδας στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων!

ΡΥΘΜΙΣΤΗΣ ΤΩΝ ΕΞΕΛΙΞΕΩΝ

Σε κάθε περίπτωση η Bazaar ανήκε από τα προηγούμενα, πιο δύσκολα χρόνια στους «παίκτες» που ανέβαζαν σταδιακά το μέγεθός τους και φαινόταν ικανή να διαδραματίσει ρόλο ρυθμιστή για τον κλάδο, μέλος της πρώτης δεκάδας του κλάδου.

Ο αιφνίδιος θάνατος του Δήμου Βερούκα, τον Φεβρουάριο του 2020, άλλαξε πολλά.
Η επιχείρηση έμεινε, τότε, στα δύο αδέρφια του και στη σύζυγό του, ενώ αργότερα ο Γιώργος Βερούκας εξαγόρασε τα μερίδια που κατείχαν οι υπόλοιποι κληρονόμοι.
Ο,τι δεν συνέβη για την Bazaar εκείνο τον καιρό με τη Μασούτης συνέβη λίγα χρόνια πιο μετά, με Retail & More, του Ομίλου AVE, η οποία -κατά πληροφορίες- διατηρεί το δικαίωμα εξαγοράς και του υπολοίπου 60% σε βάθος χρόνου, με την προϋπόθεση ότι θα βοηθήσουν οι συνθήκες στην αγορά και η πορεία της εταιρίας, με την απαραίτητη ολοκλήρωση των ελέγχων στην τρέχουσα συναλλαγή.

Σήμερα η Bazaar, με κύκλο εργασιών 245 εκατ. ευρώ το 2023, αυξημένο κατά 9,54% έναντι του 2022 (όπως προκύπτει από τις τελευταίες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις), φέρει μηδενικό τραπεζικό δανεισμός, γεγονός που της παρέχει επιχειρησιακή ευελιξία και δυνατότητα αυτόνομης ανάπτυξης.

Από την άλλη πλευρά, αν «τελειώσει» και αυτή η εξαγορά θα είναι η δεύτερη της Retail & More A.E. που αναπτύσσει το σήμα της Carrefour τόσο στην ελληνική αγορά όσο και σε άλλες χώρες, όπως η Βουλγαρία, όπου ήδη έχει αναπτύξει δίκτυο.
Στη διάρκεια του 2024 στο δίκτυο της Carrefour ενσωματώθηκαν και 11 καταστήματα Economy, τα οποία εξαγόρασε στο τέλος του 2023.

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 20/6/2025)

- Διαφήμιση -
spot_img

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

spot_img

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ