Η τελευταία ανάλυση της Kaspersky αποκαλύπτει μια ανησυχητική πραγματικότητα: καθημερινά καταγράφονται πάνω από 1 εκατομμύριο απόπειρες παρακολούθησης χρηστών στο διαδίκτυο. Σύμφωνα με την έκθεση, το 2024 ανιχνεύτηκαν περισσότερα από 38 δισεκατομμύρια περιστατικά συλλογής δεδομένων από τις 25 πιο διαδεδομένες υπηρεσίες παρακολούθησης ιστού.
Τι είναι η παρακολούθηση ιστού;
Η διαδικτυακή παρακολούθηση αφορά τη συλλογή δεδομένων για τις συνήθειες και τη συμπεριφορά των χρηστών στο διαδίκτυο. Αυτά τα δεδομένα περιλαμβάνουν πληροφορίες όπως οι σελίδες που επισκέπτονται οι χρήστες, οι ενέργειές τους (όπως τα κλικ ή η κύλιση), καθώς και τα δημογραφικά τους στοιχεία. Οι πληροφορίες αυτές αξιοποιούνται από επιχειρήσεις για να βελτιώσουν την εμπειρία των χρηστών, να αυξήσουν την αποδοτικότητα των διαφημίσεών τους και να αναλύσουν την απόδοση των ιστοσελίδων τους.
Ποιες υπηρεσίες παρακολούθησης κυριαρχούν;
Σύμφωνα με την Kaspersky, οι υπηρεσίες της Google κατέχουν την πρωτοκαθεδρία, με το Google Display & Video 360 και το Google Analytics να καταγράφουν τα υψηλότερα ποσοστά ανιχνεύσεων σε περιοχές όπως η Ασία και η Λατινική Αμερική. Η συλλογή δεδομένων από τις πλατφόρμες αυτές βοηθά στην εξατομίκευση διαφημίσεων και στη βελτιστοποίηση της απόδοσης ιστοσελίδων. Παράλληλα, άλλες υπηρεσίες όπως το Bing της Microsoft και η New Relic παρακολουθούν την online δραστηριότητα των χρηστών παγκοσμίως.
Πώς μπορούν οι χρήστες να προστατευθούν;
Η Kaspersky προσφέρει εργαλεία όπως το Do Not Track (DNT), το οποίο αποκλείει τους trackers που συλλέγουν δεδομένα χωρίς τη συγκατάθεση των χρηστών. Ωστόσο, οι ειδικοί τονίζουν ότι οι χρήστες πρέπει να αναλάβουν ενεργό ρόλο στην προστασία των δεδομένων τους, επιλέγοντας προσεκτικά τις πλατφόρμες με τις οποίες αλληλεπιδρούν και χρησιμοποιώντας εργαλεία προστασίας της ιδιωτικότητας.
Η συνεχής αύξηση των περιστατικών παρακολούθησης υπενθυμίζει ότι, όσο περισσότεροι οργανισμοί συλλέγουν δεδομένα, τόσο αυξάνεται και ο κίνδυνος για την ασφάλεια και το απόρρητο των χρηστών.