Επενδύει 2,6 δις δολ. στα πλωτά γεωτρύπανα «απειλώντας» την κυριαρχία του Γ. Οικονόμου
Έχει ήδη εξασφαλίσει το «o.k.» από δύο μεγάλους ομίλους, ένας από τους οποίους είναι η Shell, που συνεργάζεται με τον ανταγωνιστή του.
Η υψηλή κερδοφορία που υπόσχονται οι εξορύξεις πετρελαίου, κέντρισαν το ενδιαφέρον του καπετάν Παναγιώτη Τσάκου, ο οποίος τον τελευταίο καιρό έχει επιδοθεί σε ένα σαφάρι στις θάλασσες του πετρελαίου, υλοποιώντας ένα επενδυτικό πλάνο 2,6 δις δολαρίων με κατασκευή πλωτών γεωτρύπανων (drillships) και ειδικών τάνκερ μεταφοράς αργού πετρελαίου από εξέδρα θαλάσσιας γεώτρησης. Επιδίωξή του είναι να πάρει τα σκήπτρα από τον κυρίαρχο του χώρου Γιώργο Οικονόμου, τα χνάρια του οποίου ακολούθησε.
Η είσοδος του ομίλου Τσάκου στις εξορύξεις, με τις εταιρείες Tsakos Shipping και την εισηγμένη στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης Tsakos Energy Navigation (TEN) με επικεφαλής τον Νίκο Τσάκο, σηματοδοτήθηκε με την σύσταση κοινοπραξίας με την νορβηγική εταιρεία Marina Subsea, μιας από τις μεγαλύτερες εταιρείες στον κόσμο και αντίπαλον δέος της επίσης νορβηγικής Ocean Ring, στην οποία διευθύνων σύμβουλος είναι ο Γιώργος Οικονόμου. Στην κοινοπραξία ο όμιλος Τσάκου κατέχει το 40%, το άλλο 40% οι Νορβηγοί ενώ το 20% κατέχει η κρατική πετρελαϊκή εταιρεία της Αγκόλα Sonangol.
Το ενδιαφέρον του Παναγιώτη Τσάκου «κέντρισε» το γεγονός ότι οι ημερήσιοι ναύλοι των drillships, ανάλογα με τις επιχειρησιακές τους δυνατότητες, κυμαίνονται περί τα 600.000 δολάρια, όταν το ημερήσιο κόστος διαχείρισης ενός τέτοιου πλοίου υπολογίζεται στα 120.000 δολάρια.
Γι’ αυτό, αμέσως μετά το deal με τους Νορβηγούς, η αξία του οποίου υπερέβη τα 600 εκατ. δολάρια, ο Παναγιώτης Τσάκος προχώρησε στην κατασκευή ενός drillship έναντι 800 εκατ. δολαρίων, του οποίου η ικανότητα υποθαλάσσιας γεώτρησης φθάνει σε βάθος 12.200 μέτρων, επιδιώκοντας να ξεπεράσει τις δυνατότητες των γεωτρύπανων του Γιώργου Οικονόμου που φθάνουν μέχρι τα 10.000 μέτρα βάθος.
Η αναζήτηση κοιτασμάτων πετρελαίου από τις μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες είχε αρχίσει να αυξάνει σε όλα τα πελάγη εδώ και πολύ καιρό, ενώ η περίπτωση των εξορύξεων στο Αιγαίο και το Ιόνιο, που θα αποτελέσουν αφορμή «ναυμαχίας» μεταξύ των εταιρειών που έχουν στην κατοχή τους γεωτρύπανα, όταν θα ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί από την κυβέρνηση μέσα στην επόμενη χρονιά, έθεσε τον Παναγιώτη Τσάκο σε εγρήγορση. Έτσι, η ΤΕΝ, παρά τις δυσκολίες χρηματοδότησης από τις Τράπεζες, έχοντας τη συμμαχία της Marine Subsea, προχώρησε στην παραγγελία κατασκευής, σε ναυπηγεία της Νοτίου Κορέας, άλλων δύο πλωτών γεωτρύπανων μεγάλου βάθους, αξίας 1,2 εκατ. δολαρίων, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν στη μέση και τα τέλη του 2012.
Στα… νερά του αντιπάλου
Η επένδυση είναι πολύ μεγάλη και από τους ναυτιλιακούς αναλυτές θεωρήθηκε ρίσκο. Ο Παναγιώτης Τσάκος όμως είχε αρχίσει ήδη τις διαπραγματεύσεις με εταιρείες πετρελαιοειδών για την μίσθωση από τώρα των νέων γεωτρύπανων και οι πληροφορίες λένε ότι έχει ήδη εξασφαλίσει το «οκ» από δύο μεγάλους ομίλους, μία από τους οποίους είναι η Shell, με την οποία συνεργάζεται η εταιρεία του Γιώργου Οικονόμου Dryships. Υπάρχει όμως η υποστήριξη της νορβηγικής εταιρείας, η οποία έχει προσβάσεις στις αγορές της Αγκόλα, της Γκαμπόν και του Κονγκό, αλλά και σε άλλες περιοχές της Δυτικής Αφρικής. Σύμφωνα με πληροφορίες, το νέο drillship που κατασκευάζει η κοινοπραξία Τσάκου – Marine Subsea έχει κλείσει τρεις συμφωνίες στη Δυτική Αφρική.
Οι επαφές με τις πετρελαϊκές εταιρείες για την εξόρυξη πετρελαίου, απέφεραν κι άλλη συμφωνία για τον όμιλο Τσάκου και άνοιξαν νέα ρότα στις θάλασσες του «μαύρου χρυσού».
Η ΤΕΝ συμφώνησε λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, με εθνική εταιρεία πετρελαίου για την ναύλωση DP2 Suezmax shuttle tankers για διάστημα 15 ετών, μια ναύλωση που θα αποφέρει έσοδα 520 εκατ. δολάρια στην εταιρεία. Το όνομα της εταιρείας δεν ανακοινώθηκε επισήμως, όμως ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι πρόκειται για την Petrobras, εταιρεία με την οποία επίσης συνεργάζεται η Dryships του Γιώργου Οικονόμου.
Τα Shuttle tankers είναι ένας εξειδικευμένος τομέας, καθώς είναι σχεδιασμένα να μεταφέρουν αργό πετρέλαιο από εξέδρα θαλάσσιας γεώτρησης και ο όμιλος Τσάκου, για αν ανταποκριθεί στη νέα «χρυσοφόρα» συμφωνία, προχώρησε στην παραγγελία δύο πλοίων αυτού του τύπου, τα οποία θα παραδοθούν από τα ναυπηγεία το 2012, ενώ η κατασκευή θα χρηματοδοτηθεί από ίδια κεφάλαια, τα οποία ενισχύθηκαν κατά 85 εκατ. δολάρια από την πρόσφατη διάθεση μετοχών και με τραπεζικό δανεισμό.
«Χτίζει» κι άλλο πλοίο μεταφοράς LNG
Μπορεί το «χτίσιμο» πλωτών γεωτρύπανων και ειδικών δεξαμενοπλοίων να αποτελεί τον βασικό στόχο των Παναγιώτη και Νίκου Τσάκου για να είναι έτοιμοι όταν ανοίξει περισσότερο η αγορά, όπως αναμένεται το 2011, ωστόσο ο όμιλος ενεργοποιείται ήδη και στο φυσικό αέριο, με ένα πλοίο μεταφοράς LNG, το οποίο είναι ναυλωμένο στην εταιρεία BG, η οποία είναι εφάμιλλη της BP, έναντι 55.000 δολαρίων την ημέρα.
Θα μείνει όμως με ένα πλοίο, τώρα που ανοίγει η αγορά του φυσικού αερίου και αποκτά και ελληνικό ενδιαφέρον με τα κοιτάσματα που υπολογίζεται ότι βρίσκονται στον υποθαλάσσιο χώρο της Κρήτης; Ο σχεδιασμός του Νίκου Τσάκου πρόβλεπε πριν από δύο χρόνια, την παραγγελία και δεύτερου πλοίου, η οποία όμως αναβλήθηκε, καθώς λόγω της οικονομικής κρίσης σταμάτησε να αναπτύσσεται η αγορά του υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Τα πράγματα άλλαξαν ραγδαία τον τελευταίο καιρό και η ΤΕΝ προσαρμόστηκε στις νέες συνθήκες.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι γίνονται ήδη διαπραγματεύσεις με τα ναυπηγεία για την κατασκευή ακόμα ενός πλοίου μεταφοράς LNG, και παράλληλα συζητήσεις για την ναύλωση του πλοίου, σε τιμές πολύ καλύτερες από του πρώτου, που υπολογίζεται ότι θα ανέρχονται σε 80.000 έως 100.000 δολάρια την ημέρα.