Ο ελληνικός εμπορικός στόλος εμφανίζει σημάδια ανάκαμψης, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ). Ειδικότερα, τον Αύγουστο του 2024 καταγράφηκε αύξηση 0,5% στη δύναμή του σε ετήσια βάση, αντιστρέφοντας την τάση μείωσης 0,4% που είχε παρατηρηθεί το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους.
Ωστόσο, παρά την αύξηση στον αριθμό των πλοίων, η συνολική χωρητικότητα του στόλου παρουσίασε μείωση 2,6% σε ετήσια βάση. Αυτό σημαίνει ότι, ενώ τα πλοία αυξήθηκαν σε αριθμό, ο μέσος όρος χωρητικότητας ανά πλοίο μειώθηκε. Η τάση αυτή είχε ξεκινήσει από το προηγούμενο έτος, όταν η μείωση στη χωρητικότητα είχε φτάσει το 3,2%.
Η αύξηση στη δύναμη του στόλου αποτελεί θετικό σημάδι για την ελληνική ναυτιλία, καθώς υποδηλώνει επενδύσεις και ανάπτυξη στον τομέα. Ωστόσο, η παράλληλη μείωση στη χωρητικότητα εγείρει ερωτήματα σχετικά με τον τύπο των πλοίων που προστίθενται στον στόλο. Είναι πιθανό να παρατηρείται μια στροφή προς μικρότερα πλοία ή πλοία ειδικών χρήσεων, τα οποία ανταποκρίνονται σε συγκεκριμένες αγοραίες συνθήκες.
Ωστόσο, ο ελληνικός εμπορικός στόλος αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις, όπως ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από άλλες ναυτιλιακές χώρες, οι περιβαλλοντικές ρυθμίσεις και οι γεωπολιτικές αναταράξεις. Η πανδημία του COVID-19 επηρέασε σημαντικά τον τομέα, ενώ η ενεργειακή κρίση και ο πόλεμος στην Ουκρανία έχουν δημιουργήσει πρόσθετες αβεβαιότητες.