Γιώργος Προκοπίου: Επενδύσεις σε θάλασσα και στεριά

Οι φιλοδοξίες του Γιώργου Προκοπίου σταματούν στο τέλος της θάλασσας, δηλαδή δεν έχουν όρια. Δεν υπάρχουν σύνορα στις βλέψεις και στις επιδιώξεις του. 

Αλλωστε, πρόσφατα τόνισε ότι «στην τρέχουσα περίοδο υπάρχουν τόσες ευκαιρίες που πρέπει να αγοράζουμε ό,τι πλέει», ενώ σε άλλο συνέδριο είπε: «Aν δεν είσαι άνθρωπος που παίρνει ρίσκα, τότε δεν κάνεις για τη ναυτιλία. Μόνο ο τολμών έχει μέλλον».

Αλλά το καλύτερο το δήλωσε σε μια ομιλία του μπροστά σε νέους ανθρώπους που θέλουν να σταδιοδρομήσουν στη θάλασσα: «Επειτα από 72 χρόνια που ασχολούμαι με τη ναυτιλία, μπορώ να πω ότι έκανα το χόμπι μου. Kαι έχω μετανιώσει για όσα δεν έχω κάνει και όχι για ό,τι έχω κάνει. Ελπίζω και προσεύχομαι ο Θεός να μου δώσει χρόνια ώστε να μπορέσω να κάνω πραγματικότητα όσα ονειρεύομαι».

Ο Γιώργος Προκοπίου τα τελευταία δύο χρόνια έχει επενδύσει συνολικά πάνω από 1 δισ. ευρώ σε ακίνητα στην Ελλάδα, ενώ οι επενδύσεις του στα 80 υπό ναυπήγηση πλοία του ανέρχονται σε 6,48 δισ. δολ.!

Το ποσό των 6,48 δισ. αντιστοιχεί στα συμβόλαια των παραγγελιών, όμως, αν υπολογιστούν οι υπεραξίες που απέκτησαν σε αυτό το χρονικό διάστημα, η συνολική αξία των πλοίων αυτών υπερβαίνει τα 7 δισ. δολ.

Με μια απλή πράξη, αντιλαμβάνεται κάποιος ότι από τις υπεραξίες κερδίζει σήμερα 600 εκατ. δολ.

Αναλυτικά, 1,1 δισ. δολ. έχει επενδύσει σε πλοία bulk carriers, 2,10 δισ. δολ. σε πλοία μεταφοράς gas και 3,3 δισ. δολ. σε τάνκερ, σύμφωνα με εκτιμήσεις ναυλομεσιτών.

Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο μήνα Ιούνιο το «Forbes» είχε στη λίστα με τους 50 μεγαλύτερους Ελληνες εφοπλιστές τον Γιώργο Προκοπίου στη δεύτερη θέση, με 159 πλοία, συνολικής αξίας 10.955.8 δισ. δολ.

Οσον αφορά τις επενδύσεις στη στεριά, να θυμίσουμε ορισμένες, όπως είναι η αγορά του ακινήτου του Δημήτρη Κοντομηνά στην Ερμιονίδα, του Ευγένιου Τίγκα στη Σαρωνίδα, την πρόσφατη στο Ελληνικό και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά.

Τις τελευταίες ημέρες η Dynacom Tankers, του Γιώργου Προκοπίου, συνδέεται με την πώληση τριών δεξαμενόπλοιων, σε τιμή που προσεγγίζει τα 72 εκατ. δολ.

Τα πλοία είναι κατηγορίας ice-class-1A, χωρητικότητας 70.400 dwt, και πρόκειται για τα τάνκερ «Ice Energy» και «Ice Victory», και το 70.300 dwt «Ice Fighter», τα οποία κατασκευάστηκαν το 2006.

Υπενθυμίζεται ότι και τα τρία πλοία ναυπηγήθηκαν στο ναυπηγείο Onomichi, στην Ιαπωνία.

Η VesselsValue εκτίμησε τα πλοία στα 70 εκατ. δολ. και η πλατφόρμα MSI Horizon, της Maritime Strategies International, τα αποτίμησε στα 72 εκατ. δολ.

Το προφίλ του

Ο Γιώργος Προκοπίου γεννήθηκε στις 8 Ιουνίου 1946 στην Αθήνα και οι δύο γονείς του ήταν πρόσφυγες, ο πατέρας του από τη Σμύρνη και η μητέρα του από την Οδησσό. Σπούδασε πολιτικός μηχανικός και ασχολήθηκε με τον κατασκευαστικό κλάδο.

Αγόρασε το πρώτο του πλοίο το 1971, με 10 εκατ. δολ., το δεξαμενόπλοιο «Πενσυλβάνια», με άλλους δύο φίλους του. Σταδιακά ίδρυσε τις εταιρίες Dynacom Tankers, Sea Traders και Dynagas.

«Οταν ήμουν έξι ετών έφτιαξα από ένα μαδέρι ένα μικρό πλοίο. Οταν το έβαλα στη θάλασσα, στην παραλία της Γλυφάδας, και το οδήγησα στα κύματα ένιωσα υπέροχα. Από τότε ήξερα τι θα κάνω» αφηγήθηκε για το πώς άρχισε η λατρεία του για τη θάλασσα.

Τον Μάρτιο του 2015 η περιουσία του έφτανε τα 2 δισ. δολ. και οι εταιρίες του κατείχαν 89 πλοία, σύμφωνα με το Bloomberg.

Το 2016 το ναυτιλιακό περιοδικό «Lloyd’s List» τον κατέταξε 12ο στον κατάλογο των 100 ατόμων με τη μεγαλύτερη επιρροή παγκοσμίως στη βιομηχανία. Εχει διατελέσει μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, ενώ τα τελευταία χρόνια στον συλλογικό θεσμό του ελληνικού εφοπλισμού συμμετέχει η κόρη του Ιωάννα Προκοπίου.

Το 1991 ο Γιώργος Προκοπίου ίδρυσε την Dynacom Tankers Management Ltd, ενώ το 2004 την Dynagas Ltd. και το 2013 την Dynagas LNG Partners LP, την οποία εισήγαγε μετοχές της στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Επισημαίνεται ότι την περίοδο 2002-2018 οι τρεις ναυτιλιακές του εταιρίες υλοποίησαν ένα πρόγραμμα κατασκευής 119 νεότευκτων πλοίων σε ναυπηγεία της Κίνας, της Νότιας Κορέας και της Ιαπωνίας.

Το 2012 το LNG Carrier «Ob River» της Dynagas πέρασε στην ιστορία, καθώς ήταν το πρώτο LNG Carrier στον κόσμο που διέσχισε ολόκληρο το Βόρειο Πέρασμα στον Αρκτικό κύκλο (Northern Sea Route).

Είναι αδελφός του εφοπλιστή Δημήτρη Προκοπίου, που διευθύνει τη ναυτιλιακή εταιρία Centrofin. Είναι νυμφευμένος με την Αλεξάνδρα και έχουν τέσσερις κόρες: Την Ελίζα, την Ιωάννα, τη Μαρίνα και τη Μαρία Ελένη. Η Ελίζα είναι παντρεμένη με τον Νίκο Χρυσάκη, η Ιωάννα με τον Γιάννη Kαΐρη, η Mαρίνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Dynagas LNG Partners Τόνι Λόριντζεν και η Μαρία Eλένη ασχολείται με τον οικονομικό σχεδιασμό του ομίλου.

Τα ακίνητα

Πριν από λίγες ημέρες ο Γιώργος Προκοπίου ενδιαφέρθηκε για τον «Αστέρα Βουλιαγμένης». Η ιστορία με τον «Αστέρα Βουλιαγμένης» άρχισε τον Οκτώβριο του 2016, όταν ολοκληρώθηκε το deal της πώλησης του «Αστέρα Βουλιαγμένης» από την Εθνική Τράπεζα και το ΤΑΙΠΕΔ στην Apollo Investment ΗoldCo, μια θυγατρική εταιρία της Jermyn Street Real Estate Fund IV LP.

Η εταιρία αραβικών συμφερόντων είχε πλειοδοτήσει στη σχετική διαγωνιστική διαδικασία. Στην κοινοπραξία, εκτός από τους Αραβες, συμμετείχε και ο Φερίτ Σαχέντ, της Dogus. Δαπάνησαν συνολικά 393,1 εκατ. ευρώ αποκτώντας το 88,5% των μετοχών της Αστήρ Παλλάς Βουλιαγμένης ΑΞΕ.

Στη συνέχεια επένδυσαν άλλα 140 εκατ. ευρώ για την ανακαίνιση των ξενοδοχείων «Ναυσικά» και «Αρίων», με τη Four Season να αναλαμβάνει τη διαχείριση του πολυτελούς συγκροτήματος. Ωστόσο, τα χρυσά κέρδη βγήκαν για τους ιδιοκτήτες από την πώληση των 13 οικοπέδων που ήταν στη θέση του ξενοδοχείου «Αφροδίτη».

Η κοινοπραξία εισέπραξε στα ταμεία της περίπου 500 εκατ. ευρώ. Οι 11 από τις 13 ιδιοκτησίες στη θέση του παλιού ξενοδοχείου «Αφροδίτη» αγοράστηκαν από τον εφοπλιστή Διαμαντή Διαμαντίδη, ενώ δύο οικόπεδα κατέληξαν στην οικογένεια της Μαριάννας Λάτση. Η συνολική έκταση του «Αστέρα» είναι 300 στρέμματα και τα δεκατρία οικόπεδα καλύπτουν μόνο 80.400 τ.μ.

Η επένδυση στο Ελληνικό, τα ακίνητα του Δημ. Κοντομηνά και του Ευγ. Τσίγκα και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά

nafpigeiaΗ έκταση που εξαγοράστηκε από τον Γιώργο Προκοπίου στην περιοχή του Ελληνικού είναι συνολικής επιφάνειας 187.000 τ.μ., ενώ η συμφωνία προβλέπει την υλοποίηση έργων υποδομών στα οικόπεδα που προϋπολογίστηκε σε περίπου 28 εκατ. ευρώ.

Συνολικά, η επενδυτική δέσμευση του Γιώργου Προκοπίου για το Ελληνικό ανέρχεται σε 500 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένης της επένδυσης ύψους 120 εκατ. για την αγορά γης απέναντι από το Γκολφ της Γλυφάδας.

Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση στο οικόπεδο είναι σχεδόν 86.000 τ.μ., 30.000 τ.μ. για οικιστικές αναπτύξεις, έκταση που μεταβιβάστηκε αντί 2.100 ευρώ ανά τ.μ. οικοδομήσιμης επιφάνειας, 35.658 τ.μ. για ανάπτυξη χώρων γραφείων, που πωλήθηκαν αντί 1.150 ευρώ ανά τ.μ., και 20.000 τ.μ. για την ανάπτυξη εκπαιδευτικών ιδρυμάτων, με μέσο τίμημα συναλλαγής 850 ευρώ ανά τ.μ.

Επίσης, ο Γιώργος Προκοπίου εξασφάλισε το ακίνητο του Δημήτρη Κοντομηνά στην Ερμιονίδα σε πλειστηριασμό, αντί 7.841.000, δηλαδή 1.000 ευρώ παραπάνω σε σχέση με την τιμή εκκίνησης, το 95% εξ αδιαιρέτου ενός αγροκτήματος 300 στρεμμάτων με δύο οικίες, με υπόγειο 44 τ.μ. και ισόγειο επιφανείας 85 τ.μ. και πρώην ποιμνιοστάσιο με ισόγειο επιφανείας 153 τ.μ., στο 20ό χλμ. της επαρχιακής οδού Γαλατά – Ερμιόνης, καθώς και το υπόλοιπο 5% αυτού αντί 413.000 ευρώ, για το οποίο η τιμή εκκίνησης είχε οριστεί στα 412.680 ευρώ.

Για το ακίνητο του Ευγένιου Τίγκα και της Στέλλας Λαζάρου, ο Γιώργος Προκοπίου προσέφερε διπλάσια προσφορά από την τιμή εκκίνησης, που ήταν 15 εκατ. ευρώ. Κατέθεσε τίμημα 30,5 εκατ. ευρώ κι έτσι απέκτησε το παραθαλάσσιο φιλέτο της Σαρωνίδας.

Σημειώνεται ότι το ακίνητο ήταν ιδιοκτησία της Starlet Κτηματικής, εταιρίας του Ευγένιου Τίγκα, το οποίο κατασχέθηκε για 1 εκατομμύριο, ενώ η οφειλή της Α.Ε. στην Τράπεζα Πειραιώς, που ήταν επισπεύδουσα, ξεπερνούσε τα 10 εκατ. ευρώ.

Με βάση την κατασχετήρια έκθεση, το οικόπεδο (πρώην αγροτεμάχιο) είναι άρτιο και οικοδομήσιμο, έκτασης 20 στρεμμάτων (19.756,50 τ.μ.), στο Λαγονήσι, λίγο πριν από το συγκρότημα «Grand Resort Lagonissi».

Για το Ναυπηγείο Σκαραμαγκά ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου πρόσφερε συνολικά 62,5 εκατ. ευρώ για την απόκτησή του. Στον διαγωνισμό της ΕΤΑΔ, που περιελάμβανε τη Δεξαμενή 5 και τις Προβλήτες 3 και 4, έδωσε 37,3 εκατ. ευρώ και για τον διαγωνισμό της ΕΝΑΕ έδωσε άλλα 25,2 εκατ. ευρώ. Τα δύο αυτά ποσά είναι υψηλότερα από την τιμή εκκίνησης.

Τον Μάρτιο του 2023 ο Γιώργος Προκοπίου υπέγραψε τη σύμβαση μεταβίβασης στο υπουργείο Οικονομίας των περιουσιακών στοιχείων του Ναυπηγείου της ΕΝΑΕ στον Σκαραμαγκά, μετά τη σχετική διαγωνιστική διαδικασία τον Ιούλιο του 2021. Φανερά ικανοποιημένος, τότε, δήλωσε:

«Είναι μια τομή της αγάπης μου στις κατασκευές και στις εργασίες της στεριάς, ως πολιτικός μηχανικός, με την άλλη αγάπη μου, τη θάλασσα. Αλλά θέλω να σας πω κιόλας ότι η υποδοχή που είχα από τους ανθρώπους του Ναυπηγείου, γιατί έκανα προσωπικά συνεντεύξεις σε πολλούς ανθρώπους, είδα ανθρώπους που το αγαπάνε, ανθρώπους που το θέλουν να προχωρήσει, που στενοχωριόνταν πολύ. Τώρα πώς κατάφεραν αυτοί οι ίδιοι άνθρωποι να το διαλύσουν μου κάνει μεγάλη εντύπωση. Γιατί οι ίδιοι άνθρωποι το διέλυσαν και οι ίδιοι πάλι στενοχωριόνταν που το διέλυσαν. Επομένως, κατάλαβα ότι είναι βαρύ το τιμόνι και ο καπετάνιος είναι που δίνει την πορεία. Επομένως, για πολλά χρόνια δεν είχε καπετάνιο εκεί πέρα. Αλλά κανείς έχει ένα όνειρο και μετά το όνειρο γίνεται όραμα και μετά το όραμα προσπαθεί να το υλοποιήσει. Εμένα το όραμά μου είναι αυτό, να γίνει αιχμή της τεχνολογίας στη ναυτιλιακή και την αμυντική βιομηχανία, που να μπορέσουμε να γίνουμε αυτάρκεις σε πολλά θέματα, να μην έχουμε ανάγκη κανέναν και μας μη μας βγάζουν από την πρίζα. Υπάρχει ένα σχέδιο. Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε να το υλοποιήσουμε. Θέλουμε τη συνεργασία των εργαζομένων, αλλά πρέπει να έχουν αντικείμενο. Εμείς, από τη δική μας πλευρά, θα προσπαθήσουμε πολύ να έχουν αντικείμενο, διότι αυξανόμενου του αντικειμένου, αυξάνεται και ο αριθμός των εργαζομένων. Η καρδιά μας και η θέλησή μας είναι να αναδείξουμε την πατρίδα μας, ότι μπορεί να μη ζηλεύει τίποτα από κανέναν και να μπορεί να ζήσει τον κόσμο της πάρα πολύ καλά, διότι είμαστε στο ωραιότερο σημείο, τώρα πια το έχουν καταλάβει όλοι. Με αυτές τις σκέψεις θέλω να κλείσω, λέγοντας ότι δεν θέλουμε να είμαστε κρατικοδίαιτοι, αλλά θέλουμε το χαμόγελο της πατρίδας γι’ αυτά που κάνουμε. Αυτό μόνο ζητάμε».

ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 8/11/2024)

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ