Οι εφοπλιστές οδηγούν τις παγκόσμιες ναυπηγικές εξελίξεις, διαμορφώνοντας έναν εκσυγχρονισμένο, πράσινο στόλο
Οι πολεμικές συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή ωθούν τους ναύλους κυρίως των δεξαμενόπλοιων σε συνεχή άνοδο, με αποτέλεσμα αυτό να αποτυπώνεται στα οικονομικά αποτελέσματα των εισηγμένων ναυτιλιακών εταιριών. Οι ναυτιλιακές εταιρίες ελληνικών συμφερόντων οι οποίες διαθέτουν υψηλή ρευστότητα έχουν προγραμματίσει ένα μεγαλεπήβολο ναυπηγικό πρόγραμμα και διαμορφώνουν έναν διαφοροποιημένο και εκσυγχρονισμένο πράσινο στόλο που ανταποκρίνεται στις μελλοντικές ανάγκες της παγκόσμιας ναυτιλίας.
Τα κέρδη των εταιριών που διευθύνονται από Ελληνες εφοπλιστές προέρχονται και από τις πωλήσεις παλαιών πλοίων τους, από τις οποίες αποκομίζουν τεράστια κέρδη. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η πρόσφατη πώληση πλοίου από τη Navios, της Αγγελικής Φράγκου, με κέρδος λίγο πιο πάνω από τα 25 εκατ. δολ. Οι εταιρίες που διαχειρίζονται φορτηγά πλοία μείωσαν τα έσοδά τους και τα κέρδη τους, ωστόσο σε προηγούμενα τρίμηνα είχαν σημαντικά κέρδη, όπως και οι εταιρίες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Ορισμένες εισηγμένες εταιρίες, εκτός από τις επενδύσεις που πραγματοποιούν σε νέα πλοία, δημιουργούν και Spin Off προς όφελος των μετόχων τους, τους οποίους ανταμείβουν και με ικανοποιητικά μερίσματα.
Τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου του τρέχοντος έτους αποδεικνύουν ότι οι Ελληνες εφοπλιστές έχουν την ικανότητα να δημιουργούν πλούτο με τις επιχειρηματικές τους επιλογές και κινήσεις. Πρώτη σε κερδοφορία είναι η ναυτιλιακή εταιρία του Γιάννη Κούστα, η Danaos, η οποία κατέγραψε κέρδη 113,4 εκατ. δολ., ναυπηγεί 15 πλοία και αύξησε κατά οκτώ πλοία τον στόλο της στο δωδεκάμηνο που πέρασε. Τα συνολικά έσοδα της εισηγμένης, το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους, διαμορφώθηκαν στα 253,307 εκατ. δολ., από τα οποία τα 236,190 προήλθαν από την εκμετάλλευση των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα 17,117 εκατ. δολ. από τα φορτηγά πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Η Danaos ανακοίνωσε, επίσης, μέρισμα 0,85 δολαρίων ανά κοινή μετοχή για το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Κέρδη είχε και η Costamare, του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, τα οποία ανήλθαν σε 95 εκατ. δολ., ενώ η ρευστότητα παρέμεινε σε υψηλά επίπεδα των 1,022,6 δισ. δολ. και τα συμβολαιοποιημένα έσοδα στα 2,3 δισ. δολ. Η εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρία Costamare Inc. κατέγραψε καθαρά κέρδη για το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους 95,0 εκατ. δολ. (0,79 δολ. ανά μετοχή). Τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη για τους κοινούς μετόχους για το πρώτο τρίμηνο του 2025 ανέρχονται σε 73,3 εκατ. δολ. (0,61 δολ. ανά μετοχή). Η ρευστότητα διαμορφώθηκε σε 1.022,6 εκατ. δολ. Υπενθυμίζεται ότι στις 6 Μαΐου 2025 ολοκληρώθηκε η απόσχιση της ναυτιλιακής επιχείρησης ξηρού χύδην φορτίου της Costamare σε μια ανεξάρτητη εισηγμένη εταιρία μέσω αναλογικής διανομής μετοχών της Costamare Bulkers Holdings Limited («CMDB» ή «Costamare Bulkers») στους μετόχους της Costamare. Κατά τη διανομή, κάθε μέτοχος της Costamare έλαβε μία κοινή μετοχή της CMDB για κάθε πέντε κοινές μετοχές της Costamare που κατείχε κατά το κλείσιμο των εργασιών στις 29 Απριλίου 2025.
Κερδοφόρος ήταν στο πρώτο τρίμηνο και η Navios Maritime της Αγγελικής Φράγκου, η οποία είχε έσοδα 304,1 εκατ. δολ. και κέρδη 41,7 εκατ. δολ. Η εισηγμένη παρέλαβε τον Ιανουάριο και τον Απρίλιο του τρέχοντος έτους δύο νεότευκτα δεξαμενόπλοια aframax/LR2, τα οποία έχουν ναυλωθεί με μέσο ναύλο 26.349 δολ. καθαρά ανά ημέρα για περίοδο πέντε ετών. Επίσης, η εταιρία κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους είχε έσοδα 304,1 εκατ. δολ., καθαρά κέρδη 41,7 εκατ. δολ. και EBITDA 147,6 εκατ. δολ. Επιπλέον, τα κέρδη ανά κοινή μετοχή διαμορφώθηκαν σε 1,38 δολ. για το πρώτο τρίμηνο του 2025.
Η εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρία TEN, του Νίκου Τσάκου, είχε έσοδα 197,1 εκατ. δολ. και λειτουργικά έσοδα 60,6 εκατ. δολ. Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 37,7 εκατ. δολ. και τα κέρδη ανά μετοχή σε 1,04 δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2025. Τα κέρδη EBITDA για το πρώτο τρίμηνο του 2025 ήταν 103 εκατ. δολ. Επίσης, να αναφερθεί ότι η μέση αξιοποίηση του στόλου το πρώτο τρίμηνο του 2025 αυξήθηκε στο 97,2%, από 91,3% την ίδια περίοδο του 2024. Τα κέρδη από ισοδύναμες χρονοναυλώσεις (TCE), παρά τις διακυμάνσεις της αγοράς, έφτασαν τα 30.741 δολ. ανά πλοίο την ημέρα. Τα λειτουργικά έξοδα πλοίων για το πρώτο τρίμηνο του 2025 ανήλθαν σε 49,6 εκατ. δολ., ενώ, όπως αναφέρει η εταιρία, χάρη στις συνεχείς προσπάθειες των τεχνικών της διευθυντών τα ημερήσια λειτουργικά έξοδα ανά πλοίο ανήλθαν σε ανταγωνιστικό ποσό 9.502 δολ. Στις 31 Μαρτίου 2025 τα ταμειακά αποθέματα της εταιρίας παρέμειναν σταθερά σε περίπου 350 εκατ. δολ., 1,3 εκατ. δολ. υψηλότερα από το τέλος του έτους 2024.
Κέρδη είχε και η Safe Bulkers, του Πόλυ Β. Χατζηιωάννου. Τα κέρδη διαμορφώθηκαν στα 28,6 εκατ. δολ., ενώ διαθέτει 49 πλοία και ναυπηγεί άλλα έξι. Τα έσοδα διαμορφώθηκαν στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους στα 64,3 εκατ. δολ., έναντι 71,5 εκατ. δολ. που ήταν το αντίστοιχο περσινό τρίμηνο. Τα προσαρμοσμένα κέρδη ανήλθαν σε 28,6 εκατ. δολ., έναντι 41,9 εκατ. δολ. Τον Απρίλιο του 2025 η εταιρία σύναψε νέα πιστωτική διευκόλυνση ύψους έως 84,3 εκατ. δολ. με χρηματοπιστωτικό ίδρυμα, η οποία θα ολοκληρωθεί το τρίτο τρίμηνο του 2025.
Αλλά και η εταιρία του Γιώργου Γιουρούκου, η Global Ship Lease, είχε αύξηση εσόδων και κερδών το πρώτο τρίμηνο. Τα λειτουργικά έσοδα για το πρώτο τρίμηνο του 2025 ανήλθαν σε 190,975 εκατ. δολ., σημειώνοντας αύξηση 6,3% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2024. Τα μεικτά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 121,010 εκατ. δολ. ή 3,40 δολ. ανά μετοχή (EPS), αυξημένα κατά 35,2% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2024. Το πρώτο τρίμηνο του 2025 τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 94, 277 εκατ. δολ. ή τα κέρδη ανά μετοχή (EPS) στα 2,65 δολ., σημειώνοντας αύξηση 5,8% σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2024. Το αντίστοιχο τρίμηνο του 2024 τα έσοδα ήταν 179,561 εκατ. δολ. και τα καθαρά κέρδη 89,055 εκατ. δολ. Τα προσαρμοσμένα κέρδη EBITDA για το 1ο τρίμηνο του 2025 ανήλθαν στα 132,3 εκατ. δολ., αυξημένα κατά 5,5% σε σχέση με το 1ο τρίμηνο του 2024.
Προστέθηκαν επίσης 352 εκατ. δολ. σε συμβατικά έσοδα κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2025, ανεβάζοντας τα συνολικά εξασφαλισμένα έσοδα στις 31 Μαρτίου 2025 σε 1,87 δισ. δολ., σε μια σταθμισμένη μέση υπολειπόμενη διάρκεια 2,3 ετών.
Σε κερδοφόρα ρότα ήταν και η Castor Maritime, του Πέτρου Παναγιωτίδη, η οποία είχε κέρδη 15,3 εκατ. δολ. και ρευστότητα 87,9 εκατ. δολ. Η Castor Maritime Inc. γνωστοποίησε συνολικά έσοδα από την εκμετάλλευση των πλοίων από συνεχιζόμενες δραστηριότητες 65,1 εκατ. δολ. για το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2024, σε σύγκριση με 97,5 εκατ. δολ. για το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2023 ή μείωση 33,2%. Τα καθαρά έσοδα από συνεχείς δραστηριότητες ανήλθαν σε 15,3 εκατ. δολ. για το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2024, σε σύγκριση με καθαρά κέρδη 21,3 εκατ. δολ. για το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2023 ή μείωση 28,2%. Τα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 15,3 εκατ. δολ. για το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2024, σε σύγκριση με 38,6 εκατ. δολ. για το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2023 ή μείωση 60,4%. Τα κέρδη ανά κοινή μετοχή είναι 3,50 δολ. ανά μετοχή για το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2024, σε σύγκριση με 2,05 δολ. ανά μετοχή για το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2023.
Η πτώση των ναύλων επηρέασε τα έσοδα της εταιρίας του Πέτρου Παππά της Star Bulk.
«Παρά την εποχική αδυναμία της αγοράς κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025, η Star Bulk παρέμεινε κερδοφόρα, με καθαρά κέρδη 0,5 εκατ. δολ., EBITDA 58 εκατ. δολ. και συνολική συνολική αξία ανά πλοίο την ημέρα 12.439 δολ.» τόνισε ο Πέτρος Παππάς, διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας. Για το πρώτο τρίμηνο του 2025 η εταιρία είχε καθαρά κέρδη 0,5 εκατ. δολ., σε σύγκριση με καθαρά κέρδη για το πρώτο τρίμηνο του 2024 ύψους 74,9 εκατ. δολ. ή 0,89 δολ. κέρδη ανά μετοχή. Τα καθαρά έσοδα που προέκυψαν από λειτουργικές δραστηριότητες για το πρώτο τρίμηνο του 2025 ανήλθαν σε 48,5 εκατ. δολ., σε σύγκριση με 114,3 εκατ. δολ. για το πρώτο τρίμηνο του 2024. Τα προσαρμοσμένα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 49 εκατ. δολ. για το πρώτο τρίμηνο του 2025, σε σύγκριση με 123 εκατ. δολ. για το πρώτο τρίμηνο του 2024.
Η εισηγμένη ναυτιλιακή εταιρία Euroseas Ltd., του Αριστείδη Πίττα, είχε συνολικά καθαρά έσοδα 56,3 εκατ. δολ. Τα καθαρά κέρδη στα 36,9 εκατ. δολ. ή 5,31 δολ. και 5,29 δολ. κέρδη ανά μετοχή, αντίστοιχα. Τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη για την περίοδο ανήλθαν σε 26,2 εκατ. δολ. ή 3,76 δολ. ανά μετοχή. Τα προσαρμοσμένα κέρδη EBITDA ανήλθαν σε 37,1 εκατ. δολ. Κατά μέσο όρο 23,71 πλοία ήταν στην κατοχή και λειτουργία κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025, με μέσο ημερήσιο ναύλο 27.563 δολ. Η εταιρία ανακοίνωσε τριμηνιαίο μέρισμα ύψους 0,65 δολ. ανά μετοχή για το πρώτο τρίμηνο του 2025, πληρωτέο στις 16 Ιουλίου 2025.
Η έτερη ναυτιλιακή εταιρία του εφοπλιστή EuroDr είχε έσοδα κατά το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους που διαμορφώθηκαν στα 9,2 εκατ. δολ. Ωστόσο, κατέγραψε ζημία που αποδίδεται στους μετόχους ύψους, 3,7 εκατ. δολ. ή 1,35 δολ.ζημία ανά μετοχή. Η προσαρμοσμένη καθαρή ζημία που αποδίδεται στους μετόχους για το τρίμηνο διαμορφώθηκε είναι στα 5,7 εκατ. δολ. ή 2,07 δολ. ζημία ανά μετοχή. Κατά μέσο όρο 12,8 πλοία ήταν στην ιδιοκτησία της εταιρίας και λειτουργούσαν κατά τη διάρκεια του πρώτου τριμήνου του 2025, με μέσο ισοδύναμο ναύλο χρονοναύλωσης 7.167 δολ. την ημέρα. Μέχρι σήμερα περίπου 5,3 εκατ. δολ. αξιοποιήθηκαν για την επαναγορά 334.674 μετοχών της.
Τα έσοδα της Globus Maritime Limited, του Αθανάσιου Φειδάκη, διαμορφώθηκαν στα 8,6 εκατ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2025, σε σύγκριση με 7,7 εκατ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2024. Τα προσαρμοσμένα EBITDA ανήλθαν πλέον στα 2 εκατ. δολ. τόσο στο πρώτο τρίμηνο του 2025 όσο και στο πρώτο τρίμηνο του 2024. Τα ημερήσια έσοδα ανά πλοίο ήταν στο ανασκοπούμενο τρίμηνο στα 9.225 δολ.την ημέρα, σε σύγκριση με 11.862 δολ. την ημέρα το πρώτο τρίμηνο του 2024.
Η Diana Shipping Inc., της Σεμιράμιδος Παληού, είχε καθαρά κέρδη ύψους 3 εκατ. δολ. και καθαρά κέρδη που αποδίδονται στους κοινούς μετόχους ύψους 1,6 εκατ. δολ για το πρώτο τρίμηνο του 2025. Αυτό συγκρίνεται με καθαρά κέρδη ύψους 2,1 εκατ. δολ. και καθαρά κέρδη που αποδίδονται στους κοινούς μετόχους ύψους 0,6 εκατ. δολ. κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024. Η εταιρία ανακοίνωσε μέρισμα μετρητών επί των κοινών μετοχών της ύψους 0,01 δολ. ανά μετοχή, με βάση τα αποτελέσματα λειτουργίας της εταιρίας κατά το πρώτο τρίμηνο, που έληξε στις 31 Μαρτίου 2025.
Η εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Nasdaq StealthGas Inc, του Χάρη Βαφειά, επαναγόρασε από έναν από τους εταίρους της σε κοινοπραξία το υπόλοιπο μερίδιο (49,9%) στα δύο πλοία «Eco Lucidity» και «Gas Haralambos». Η εταιρία διευκρίνισε ότι η συμφωνία υπόκειται στην υποβολή οριστικών συμβολαίων και στους συνήθεις όρους και αναμένεται να πραγματοποιηθεί εντός του Ιουνίου 2025.
Η StealthGas γνωστοποίησε, επίσης, δωδεκάμηνη χρονοναύλωση για το πλοίο μεταφοράς υγραερίου «Eco Dominator», κατασκευής 2016, έως τον Μάρτιο του 2026, δωδεκάμηνη παράταση χρονοναύλωσης για το πλοίο μεταφοράς υγραερίου «Eco Nical», κατασκευής 2016, έως τον Μάιο του 2026 και εξάμηνη παράταση χρονοναύλωσης για το πλοίο μεταφοράς υγραερίου» Gas Esco», κατασκευής 2012, έως τον Σεπτέμβριο του 2025.
Η StealthGas διαθέτει στόλο 31 πλοίων μεταφοράς υγραερίου, συμπεριλαμβανομένων τριών πλοίων κοινοπραξίας στο νερό. Αυτά τα πλοία LPG έχουν συνολική χωρητικότητα 349.170 κυβικών μέτρων (cbm).
Οσον αφορά τη ναυτιλιακή εταιρία Imperial Petroleum, η οποία είναι μία από τις τρεις εισηγμένες του Χάρη Βαφειά, είχε καθαρά κέρδη 11,3 εκατ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2025, έναντι 16,7 εκατ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2024, που αντιστοιχούν σε βασικά κέρδη ανά μετοχή 0,32 δολ. Τα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν σε 14,7 εκατ. δολ., ενώ τα έσοδα και τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν κατά 5,9 εκατ. δολ. (ή 22,5%) και 7,4 εκατ. δολ.(ή 189,7%) αντίστοιχα, στο πρώτο τρίμηνο του 2025 σε σύγκριση με το τέταρτο τρίμηνο του 2024.
Η Dynagas LNG Partners LP, του Γιώργου Προκοπίου, κατά το πρώτο τρίμηνο είχε καθαρά κέρδη ύψους 13,6 εκατ. δολ. και κέρδη ανά κοινή μετοχή 0,28 δολ. Τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη διαμορφώθηκαν στα 14,3 εκατ. δολ. και τα προσαρμοσμένα κέρδη ανά κοινή μετοχή στα 0,30 δολ. Η εταιρία δήλωσε ότι θα δώσει μέρισμα 0,5625 δολ. ανά μετοχή για τις Προτιμώμενες Μονάδες Σειράς Α (NYSE: DLNG PR A) για την περίοδο από 12 Νοεμβρίου 2024 έως 11 Φεβρουαρίου 2025 και 0,677286319 δολ. ανά μετοχή για τις Προτιμώμενες Μονάδες Σειράς Β (NYSE: DLNG PR B) για την περίοδο από 22 Νοεμβρίου 2024 έως 23 Φεβρουαρίου 2025.
Η Seanergy Maritime Holdings Corp., του Σταμάτη Τσαντάνη, γνωστοποίησε τη διανομή μερίσματος ύψους 0,05 δολ. ανά μετοχή για το πρώτο τρίμηνο. Πρόκειται για το 14ο συνεχόμενο τριμηνιαίο μέρισμα, στο πλαίσιο της υφιστάμενης μερισματικής πολιτικής της εταιρίας. Κατά το πρώτο τρίμηνο του 2025 η εταιρία πραγματοποίησε καθαρό κύκλο εργασιών ύψους 24,2 εκατ. δολ., έναντι 38,3 εκατ. δολ. για την ίδια περίοδο του 2024. Οι καθαρές ζημίες και οι προσαρμοσμένες καθαρές ζημίες για το τρίμηνο ήταν 6,8 εκατ. και 5,2 εκατ. δολ., αντίστοιχα, σε σύγκριση με τα καθαρά κέρδη ύψους 10,2 εκατ. δολ. και τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη ύψους 11,6 εκατ. δολ. το πρώτο τρίμηνο του 2024. Το EBITDA και το προσαρμοσμένο EBITDA για το τρίμηνο ανήλθαν σε 6,6 εκατ. και 8 εκατ. δολ., αντίστοιχα, έναντι 21,6 εκατ. και 23,2 εκατ. δολ. για την ίδια περίοδο του 2024.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ (ΦΥΛΛΟ 27/6/2025)