Στον έλεγχο 895 πλοίων κάθε εθνικότητας και σημαίας στα ελληνικά λιμάνια, θα πρέπει να προχωρήσει το υπουργείο Θαλασσίων Υποθέσεων Νήσων και Αλιείας για να καλυφθούν οι απαιτήσεις του νέου καθεστώτος επιθεώρησης πλοίων (New Inspection Regime / NIR), το οποίο τίθεται σε ισχύ από 1ης Ιανουαρίου 2011.
Οι έλεγχοι θα πρέπει γίνουν μέσα στο 2011 σύμφωνα με σχετική εγκύκλιο του υπουργείο και της Διεύθυνσης Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας η οποία εξειδικεύει τις απαιτήσεις και τον τρόπο εφαρμογής του NIR το οποίο αναπτύχθηκε από το Μνημόνιο των Παρισίων (Paris MoU).
Το νέο σύστημα επιθεωρήσεων αναπτύχθηκε κατόπιν διαβουλεύσεων με την ευρύτερη ναυτιλιακή κοινότητα, σε συνεργασία με τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τη σημαντική συνεισφορά του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για την Ασφάλεια στη Θάλασσα (EMSA) και όλων των Κρατών μελών (Κ-μ) του Paris MoU.
Κύριος σκοπός του NIR είναι να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στις επιθεωρήσεις Κράτους Λιμένα σε πλοία υπό ξένη σημαία (Port State Control / PSC), με απώτερο στόχο την επιβράβευση των ποιοτικών πλοίων με τη διενέργεια επιθεωρήσεων σε μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα.
Αντιθέτως, πλοία υψηλού κινδύνου θα υπόκεινται σε υποχρεωτική επιθεώρηση (expanded inspection) κάθε έξι μήνες, ενώ στα πλοία που έχει απαγορευθεί ο απόπλους (detention) τρεις ή περισσότερες φορές, θα επιβάλλεται το μέτρο της απαγόρευσης πρόσβασης (banning) σε λιμένες της περιοχής του Paris MoU με ελάχιστη χρονική περίοδο άρσης αυτού τους τρεις μήνες.
Με το Νέο Καθεστώς Επιθεωρήσεων (NIR) τίθεται νέος Ποσοτικός Στόχος Επιθεώρησης (Fair Share Scheme).
Συγκεκριμένα, η εν λόγω υποχρέωση της χώρας μας για το έτος 2011 καθορίστηκε στην επιθεώρηση 895 πλοίων προτεραιότητας Ι και ΙΙ.