Με χρεοκοπία κινδυνεύει ο δήμος εξαιτίας του χρέους-μαμούθ των 150 εκατ.ευρώ εάν δεν επιτευχθεί νομοθετική ρύθμιση των οφειλών και διαγραφή των προστίμων. Τι απαντά ο Β. Παπαγεωργόπουλος .
Περίπου στα 150 εκατ. ευρώ ανέρχονται τα χρέη του δήμου Θεσσαλονίκης προς τρίτους, σύμφωνα με όσα δήλωσε κατά την συνέντευξη Τύπου για παρουσίαση του προϋπολογισμού του δήμου, ο αντιδήμαρχος Ανάπτυξης και Διαχείρισης Οικονομικών Πόρων, κ. Χασδάι Καπόν. Από αυτά τα 35 εκατ. ευρώ είναι προς τους προμηθευτές, 42 εκατ. ευρώ προς τις τράπεζες, 51,4 εκατ. ευρώ προκύπτουν από το θέμα της υπεξαίρεσης και 17 εκατ. ευρώ από τα πρόστιμα της ΔΟΥ φορολογικά και ταμειακά.
Στα χρέη του δήμου, δεν έχουν περιληφθεί ακόμα τα πρόστιμα για το ΦΠΑ – το ύψος των οποίων είναι άγνωστο μέχρι στιγμής- θέμα που πρώτη είχε αναδείξει η Voria.gr, καθώς και οι διεκδικήσεις των μουσικών της συμφωνικής και φιλαρμονικής ορχήστρας του δήμου, το ύψος των οποίων είναι ακόμη άγνωστο. Δεν περιλαμβάνεται επίσης η αγωγή γνωστού φωτογράφου εναντίον του Δήμου Θεσσαλονίκης, ύψους περίπου 300.000 ευρώ, για την ανάρτηση φωτογραφιών του στην ιστοσελίδα του Δήμου χωρίς την άδειά του.
Για όλα αυτά η δημοτική αρχή επιδιώκει να υπάρξει νομοθετική ρύθμιση, προκειμένου να ρυθμιστούν οι οφειλές και να διαγραφούν τα πολλά πρόστιμα. Ήδη ο δήμος έχει κάνει παράσταση στο υπουργείο Οικονομικών για το θέμα. Όπως ανέφερε ο κ. Καπόν ο δήμος δεν μπαίνει στη ρύθμιση του Ταμείου Παρακταθηκών και Δανείων, ωστόσο, βρίσκεται σε διαδικασία διαπραγματεύσεων για την μείωση του επιτοκίου δανεισμού του ΤπκΔ.
Από την πλευρά του πάντως ο Αντιδήμαρχος Ανάπτυξης και Διαχείρισης Οικονομικών Πόρων, άφησε αιχμές εναντίον της αρμόδιας ΔΟΥ αλλά και των ασφαλιστικών ταμείων που τόσα χρόνια, δεν προχώρησαν σε ελέγχους στη δημοτική αρχή, ενώ γνωστοποίησε, ότι ο δήμος αυτή την στιγμή δεν έχει ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα.
«Ο κίνδυνος χρεοκοπίας του δήμου θα αποφευχθεί όταν υπάρξει νομοθετική ρύθμιση των οφειλών και θα μας διαγραφούν τα περισσότερα πρόστιμα», ανέφερε ο κ. Καπόν, εκφράζοντας παράλληλα, την αισιοδοξία του ότι σε λίγα χρόνια η δήμος θα είναι σε καλή οικονομική κατάσταση. «Εμείς πιστεύουμε ότι ο δήμος είναι βιώσιμος και το σωστό συμμάζεμα και τη σωστή διαχείριση, θα είμαστε σε 2-3 χρόνια σε πολύ καλή κατάσταση» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Καπόν.
Με αγωγές απειλεί η νέα δημοτική αρχή
Αναφορικά με το θέμα της μαύρης τρύπας, όπως είπε ο κ. Μπουτάρης, ο δήμος παρίστανται ως πολιτική αγωγή και αν υπάρξουν παραπομπές σε δικαστήριο συγκεκριμένων προσώπων, τότε θα κατατεθούν αγωγές, προκειμένου η δημοτική αρχή να διεκδικήσει τα ποσά. Ανάλογη διαδικασία θα ακολουθηθεί και εναντίον όσων πήραν με παράνομο τρόπο, αμοιβές από τον δήμο. Είναι ανοιχτό το ενδεχόμενο να κινηθεί δικαστικά και εναντίον όσων ήταν υπεύθυνοι (αρμόδιοι αντιδήμαρχοι) για το θέμα της μη καταβολής και απόδοσης του ΦΠΑ.
Παράλληλα, σύμφωνα με τον κ. Καπόν, εξετάζεται το ενδεχόμενο, ο δήμος Θεσσαλονίκης να διεκδικήσει αποζημιώσεις και από τους ορκωτούς ελεγκτές, που έλεγχαν όλα αυτά τα χρόνια τα οικονομικά του δήμου, για την πλημμελέστατη άσκηση των καθηκόντων τους. «Όπου υπάρχουν τέτοια φαινόμενα, ο δήμος θα ασκήσει όλα τα νόμιμα δικαιώματα, έχουμε την υποχρέωση να το κάνουμε» τόνισε ο κ. Καπόν. «Δεν είναι θέμα εκδικητικής μανίας, αυτά τα λεφτά πήρες, θα τα επιστρέψεις με τόκο» σημείωσε από την πλευρά του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης.
Καθημερινότητα οι κατασχέσεις
Όπως διευκρίνισε ο κ. Καπόν, είναι πλέον στην καθημερινότητα του οι κατασχέσεις, εξηγώντας ότι υπάρχει αυτή τη στιγμή, μπλοκάρισμα της δυνατότητας του δήμου να μεταβιβάζει την ακίνητή περιουσία του ή να την υποθηκεύει. Οι κατασχέσεις που υπάρχουν σε βάρος του δήμου, έρχονται κυρίως από εργολήπτες και από υπάλληλους του δήμου και των μουσικών.
Ψαλίδι 40% στο προϋπολογισμό του 2011
Μειωμένος κατά 40% θα είναι ο φετινός προϋπολογισμός του δήμου Θεσσαλονίκης που δεν θα ξεπερνά τα 200 εκατ. ευρώ, ενώ πέρσι ανήλθε στα 320 εκατ. ευρώ. «Θα είναι για πρώτη φορά ισοσκελισμένος αλλά και πραγματικός, δεν εγγράφονται έσοδα ή δραστηριότητες που είναι αποκυήματα επιστημονικής φαντασίας» υπογράμμισε ο Αντιδήμαρχος Ανάπτυξης και Διαχείρισης Οικονομικών Πόρων.
Το τακτικό τμήμα του Προϋπολογισμού (κρατική επιχορήγηση, έσοδα από πρόστιμα, άδειες, μισθώματα ακινήτων, κτλ.) δύσκολα θα υπερβαίνει τα 160 εκ Ευρώ. Τα έκτακτα έσοδα (επιχορήγηση για τα Σχολεία, για τα έργα ΣΑΤΑ, επιχορήγηση από το πρόγραμμα ΘΗΣΕΑΣ που ολοκληρώθηκε, όπου υπάρχουν έργα σε εξέλιξη και εγκεκριμένα έργα για τα οποία αναμένονται οι σχετικές πιστώσεις) μένουν προς το παρόν στα περυσινά επίπεδα, αν και το αρμόδιο Υπουργείο δεν μας έχει κοινοποιήσει ακόμη πόση θα είναι η ΣΑΤΑ ή η επιχορήγηση για άλλες υπηρεσίες. Επιπλέον, τα έκτακτα έσοδα θα ενισχυθούν από Ευρωπαϊκά Προγράμματα, για τα οποία βρισκόμαστε στη φάση διεκδίκησης. «Η προσπάθειά μας είναι να είναι όσο το δυνατόν πιο αυξημένος, μέσω άλλων πόρων, όπως τα Ευρωπαϊκά και άλλα Προγράμματα» τόνισε ο κ. Καπόν.
Η σημερινή κατάσταση των υπηρεσιών του Δήμου
Με τα πιο μελανά χρώματα περιέγραψε ο αρμόδιος αντιδήμαρχος την οργανωτική λειτουργία των οικονομικών υπηρεσιών του δήμου, όπως και των Νομικών Προσώπων και των Δημοτικών Επιχειρήσεών, κάνοντας λόγο για χάος και μπάχαλο:
1.Ανυπαρξία Μηχανογραφημένου Διπλογραφικού Λογιστικού Συστήματος.
2.Το Ταμείο του Δήμου έκλεινε κάθε χρόνο με «καρφωτές» λογιστικές εγγραφές, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρές Λογιστικές διαφορές.
3.Πλασματική απεικόνιση των χρεών του Δήμου: ενώ απεικονίζονταν χρέη, τα οποία και ο πρώην Δήμαρχος αναφέρει πως ανέρχονται σε περίπου 12,5 εκ. Ευρώ, τα πραγματικά χρέη προς προμηθευτές υπερβαίνουν τα 30 εκ. Ευρώ.
4.Ανακαλύφθηκαν πληθώρα ακαταχώριστων τιμολογίων που συσσωρεύονταν σε περιφερειακές διευθύνσεις του δήμου μέσα από ένα ανεξέλεγκτο σύστημα παραλαβής υπηρεσιών και παραστατικών τους.
5.Ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν διατηρεί Μητρώο και Σύστημα Παρακολούθησης Παγίων Στοιχείων, με αποτέλεσμα να είναι σχεδόν αδύνατη η γνώση για τον τόπο που ενδέχεται να βρίσκονται αυτά, ή για τον τρόπο με τον οποίο αυτά μετακινούνται μεταξύ των υπηρεσιών του Δήμου.
6.Παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις και παροτρύνσεις των Φορολογικών Αρχών να εφαρμόσει σωστά τις διατάξεις περί εφαρμογής ΦΠΑ, ο Δήμος Θεσσαλονίκης καταστρατηγούσε επί σειρά ετών τις σχετικές φορολογικές διατάξεις, με αποτέλεσμα σήμερα να διεξάγεται απ’ τη Θ’ ΔΟΥ ενδελεχής έλεγχος για την επιβολή προστίμων.
7.Ο Δήμος Θεσσαλονίκης δεν διατηρεί Μηχανογραφημένο Σύστημα Παρακολούθησης των Αποθηκών και της διακίνησης υλικών μεταξύ των υπηρεσιών του ή από τις κεντρικές αποθήκες στα σημεία των έργων.
8.Αγνοεί τις φορολογικές διατάξεις και δεν διατηρεί Σημεία Φορολογικών Υποκαταστημάτων στις κατά τόπους δραστηριότητές του.
9.Δεν μεταχειρίζεται Δελτίο Αποστολής για τα υλικά που μετακινεί είτε προς τρίτους (πχ Ανακύκλωση) είτε προς δικές του υπηρεσίες, με αποτέλεσμα να είναι παντελώς αδύνατη η ορθολογιστική διαχείριση των αποθηκών και των έργων που εκτελούσε με αυτεπιστασία.
10.Μέχρι και σήμερα είναι αδύνατη η συμφωνία του Ταμείου του Δήμου με την πραγματικότητα ενώ οι υπηρεσιακοί παράγοντες αρνούνται να υπογράψουν την Παραλαβή και Συμφωνία του Ταμείου, διότι επί σειρά ετών οι διοικήσεις του Δήμου μετέφεραν πιστώσεις από Ειδικούς Λογαριασμούς (πχ ΣΑΤΑ), στον Γενικό Λογαριασμό του Δήμου.
Το αποτέλεσμα ήταν να σπαταλούνται τα χρήματα των Ειδικών Λογαριασμών σε καταναλωτικές δαπάνες του Δήμου, ενώ έμεναν απλήρωτα τα έργα που χρηματοδοτούνταν από ειδικά προγράμματα του Ελληνικού Δημοσίου (ΣΑΤΑ, ΘΗΣΕΑΣ). Έτσι, σήμερα ο Δήμος Θεσσαλονίκης αναγκάζεται να καλύπτει ιδιοίς πόροις το σύνολο αυτών των υποχρεώσεων που γίνονται απαιτητές με αμετάκλητες δικαστικές αποφάσεις από τους συμβαλλόμενους με το Δήμο.
11.Υπερωρίες: Το πλήθος των πλασματικών υπερωριών (καθ’ ομολογίαν των υπηρεσιών) που αποδίδονταν επιλεκτικά σε ημέτερους χωρίς κανένα τεχνοκρατικό κριτήριο, προκαλούσε – πέραν όλων των άλλων οικονομικών προβλημάτων – και συναισθήματα αγανάκτησης σε όλο το υπόλοιπο προσωπικό.
Σοβαρές δυσλειτουργίες στο σύνολο των Δημοτικών Επιχειρήσεων και το Νομικών Προσώπων
1.Στο σύνολο των Επιχειρήσεων καταγράφηκε μετακίνηση υπαλλήλων από και προς τον Κεντρικό Δήμο, χωρίς να έχουν τηρηθεί οι νόμιμες διαδικασίες (πχ απόσπαση). Έτσι, μεγάλος αριθμός υπαλλήλων προσλαμβανόταν με ανορθόδοξο τρόπο (είτε μέσα από τις διαδικασίες των Τετράμηνων, Οκτάμηνων και Δίμηνων συμβάσεων, είτε με Συμβάσεις Έργου στην Καθαριότητα ή αλλού και κατέληγαν να εργάζονται στο Βιβλιοπωλείο της Αγιορείτικης Εστίας, ως Δημοσιογράφοι στη ΔΕΠΘΕ, ως Λογιστές στο Ωδείο, και σε διάφορες άλλες υπηρεσίες του Δήμου).
2.ΔΕΠΘΕ: Καταβάλλονταν επιμίσθια, χωρίς καμία διαδικασία εγκρίσεων απ’ το Δ.Σ. της ΔΕΠΘΕ, αλλά και υπέρογκες πλασματικές υπερωρίες σε μεγάλο αριθμό διευθυντικών και μη στελεχών της Επιχείρησης. Το σύνολο των υπερωριών αυτών ανερχόταν για το 2010 στο ύψος των 390.000 Ευρώ.
3.Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Θεσσαλονίκης (ΔΗΚΕΘΕ): Δεν υποβλήθηκαν δηλώσεις ΦΠΑ, ύψους περίπου 80.000 ευρώ, στα τέλη του 2010, με αποτέλεσμα και αυτή να είναι υπόλογη σε φορολογικά πρόστιμα.
4.Δημοτική Κοινωφελής Επιχείρηση Τεχνών και Άθλησης (ΚΕΤΑ): Υπάλληλοι αορίστου χρόνου (χορευτές) παραμένουν απλήρωτοι για περισσότερους από τέσσερις μήνες, χωρίς να έχει φροντίσει η προηγούμενη δημοτική αρχή να τους πληρώσει, ως οφείλει εκ του νόμου.
5.ΚΑΠΗ: Στο σύνολο των πέντε ΚΑΠΗ του τέως Δήμου Θεσσαλονίκης υπάρχουν συσσωρευμένα χρέη προς προμηθευτές, χωρίς κανείς να μπορεί να εξηγήσει γιατί και πώς προέκυψαν. Το ύψος τους διερευνάται ακόμη.
6.ΚΕΦΟ (Κέντρα Φροντίδας Οικογένειας) και Πρώην Κρατικοί Βρεφονηπιακοί Σταθμοί: ενώ ο Δήμος Θεσσαλονίκης ελάμβανε απ’ την Κεντρική Κυβέρνηση συγκεκριμένες επιχορηγήσεις για τη λειτουργία τους, παρακρατούσε παρανόμως τα χρήματα αυτά, τα οποία αξιοποιούσε για δικές του καταναλωτικές ανάγκες, θέτοντας έτσι καθημερινά σε κίνδυνο τη λειτουργία τους, όπως προκύπτει και από αλληλογραφία της πρώην προέδρου των Πρώην Κρατικών Βρεφονηπιακών Σταθμών, κ. Χρυσούλας Γιαταγάνα, με την πρώην Διοίκηση του Δήμου.
Η απάντηση του πρώην δημάρχου Βασ. Παπαγεωργόπουλου
Κατώτερη των περιστάσεων και ανασφαλή χαρακτηρίζει τη νέα διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης, ο πρώην δήμαρχος Βασ. Παπαγεωργόπουλος, ενώ κάνει λόγο για χαλκευμένα στοιχεία αναφορικά με την οικονομική κατάσταση των δημοτικών ταμείων. Ο κ. Παπαγεωργόπουλος σε ανακοίνωσή του καλεί τη νέα δημοτική αρχή, «αντί να συκοφαντεί με χαλκευμένα στοιχεία την προηγούμενη Διοίκηση και αντί να λασπολογεί, να ασχολείται με θέματα της πόλης π.χ. με το παραεμπόριο και τη καθαριότητα».
«Τελείως ανασφαλής πρέπει να αισθάνεται η νέα Διοίκηση , αφού την ώρα που την Θεσσαλονίκη ταλανίζουν δεκάδες προβλήματα αυτή ασχολείται με την προηγούμενη Διοίκηση, μια Διοίκηση που ψήφισαν οι συμπολίτες μας για 3 συνεχόμενες φορές σπάζοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ, μια Διοίκηση που άφησε πίσω της ένα τεράστιο έργο που το γνωρίζουν πολύ καλά όλοι οι συμπολίτες μας» αναφέρει ο πρώην δήμαρχος.
«Αντί να κάνει εξαγγελίες για μνημείο Νεοτούρκων, γκέι παρελάσεις, περιοχή πορνείων, ευθανασία αδέσποτων κ.λ.π., θα έπρεπε να ασχολείται με τα «διπλοπαρκαρισμένα» που έχουν καταστήσει τους κυριότερους δρόμους της πόλης μας κυριολεκτικά απροσπέλαστους. Αντί να διώκει ευσυνείδητους υπαλλήλους, να απολύει μονίμους και να αποκαλεί φασίστες συνδικαλιστές του δήμου μας, θα έπρεπε να δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας και να αγκαλιάζει όλους τους εργαζόμενους.
Αντί να παροπλίζει επιτυχημένα πολιτιστικά συγκροτήματα όπως το «Παραδοσιακό» του Δήμου μας, και να καταργεί θεσμούς όπως η «Γιορτή του Αθλητισμού» να δίνει πραγματική πολιτιστική τροφή στους συμπολίτες μας. Αντί να καταργεί τα επιδόματα προς τις πολύτεκνες οικογένειες, να στηρίζει με όλους τους τρόπους τους δοκιμαζόμενους συνανθρώπους μας. Αντί να στεφανώνει με την ημισέληνο την κεφαλή του Μεγάλου Αλεξάνδρου και αντί να προτείνει το «Νέα Μακεδονία» για όνομα των Σκοπίων θα έπρεπε να στηρίζει τις Εθνικές μας θέσεις που καταγράφονται στα ψηφίσματα του Δημοτικού μας Συμβουλίου» καταλήγει στην ανακοίνωσή του ο κ. Παπαγεωργόπουλος.
Πηγή: www.voria.gr