Τι δείχνουν οι συζητήσεις με το ΤΑΪΠΕΔ – Εξελίξεις τον Σεπτέμβρη
Πρωταγωνιστικός αναμένεται ο ρόλος τού καναδικού συνταξιοδοτικού Ταμείου PSP το οποίο διαχειρίζεται μεγάλα επενδυτικά κεφάλαια. Καθώς πλησιάζει η στιγμή εκκίνησης για την αποκρατικοποίηση του διεθνούς αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος, το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων (ΤΑΙΠΕΔ) σκοπεύει να απευθύνει επίσημη πρόσκληση στους Καναδούς που το διαχειρίζεται, ώστε να γίνουν γνωστά τα όποια σχέδιά της για το εν λόγω ζήτημα.
Βεβαίως, σύμφωνα και με ασφαλείς πληροφορίες της Dealnews.gr, το ΤΑΙΠΕΔ ήδη διεξάγει συζητήσεις με τους Καναδούς, ωστόσο δεν αναμένεται καμμία εξέλιξη επί του θέματος πριν τον προσεχή Σεπτέμβριο, καθώς προς το παρόν το ενδιαφέρον του Ταμείου έχει στραφεί στην αξιοποίηση άλλων, περιφερειακών αερολιμένων, αλλά και στην ολοκλήρωση της περαιτέρω αξιοποίησης των μεγάλων λιμένων της χώρας.
Το 2013 δόθηκε το πρώτο «πράσινο φως»
Να σημειωθεί ότι τα «ευγενή» Ταμεία του Καναδά -ο επενδυτικός βραχίονας των οποίων ήδη από το 2013 έχει εξαγοράσει το ποσοστό που κατείχε η Hochtief Airports- έχουν από πέρυσι τον Σεπτέμβριο λάβει το «πράσινο φως» της ελληνικής κυβέρνησης (συγκεκριμένα από τους τότε υπουργούς Οικονομικών Γιάννη Στουρνάρα και Υποδομών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη) για να προχωρήσουν στην υποβολή προσφοράς για το περίπου 30% που κατέχει το ελληνικό Δημόσιο.
Πάντως τώρα η συγκυρία είναι καλύτερη από ποτέ, καθώς το αερολιμένας κατά τους τελευταίους μήνες παρουσιάζει αυξημένη κίνηση, παρά τις ισχνές απώλειες κερδών της προηγούμενης χρονιάς (2013).
Υπό την προϋπόθεση ότι το χρονοδιάγραμμα θα εφαρμοστεί χωρίς καθυστερήσεις, εκτιμάται ότι οι ενδιαφερόμενοι θα μπορέσουν να καταθέσουν τις προσφορές τους στις αρχές της επόμενης χρονιάς.
Οι υποψήφιοι επενδυτές θα έχουν τη δυνατότητα σύναψης συμφωνίας τόσο με βάση την υφιστάμενη σύμβαση, η οποία λήγει το 2026, όσο και με χρονική παράταση της σύμβασης -κάτι το οποίο επιθυμεί η πλευρά του Δημοσίου.
Η αποκρατικοποίηση του αερολιμένα με παράλληλη επέκταση της χρονικής διάρκειας της σύμβασης είναι η λύση που αναμένεται ότι θα επικρατήσει, έστω και δύσκολα. Εξάλλου το διάστημα που απομένει έως τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης, το 2026, θεωρείται μικρός χρόνος, προκειμένου μια επένδυση αυτού του μεγέθους να αποδώσει.
Ωστόσο, εφόσον κάποιος επενδυτής το επιθυμεί, θα μπορεί να επενδύσει για το διάστημα που υπολείπεται.
Τα μεγέθη κατά το 2013
Κατά την προηγούμενη χρονιά, η οποία ήταν από τις πλέον δύσκολες στην ιστορία του αερολιμένα, το Ελευθέριος Βενιζέλος κατάφερε να συγκρατήσει τα κέρδη του, καταγράφοντας μικρή μόνο μείωση σε σχέση με το 2012. Συγκεκριμένα, τα κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν στα 93,9 εκατ. ευρώ, έναντι 97,5 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 3,7%. Πτώση κατά 8% σημείωσαν τα λειτουργικά έσοδα (περιλαμβάνονται και οι εισροές από το ΤΕΑΑ («Σπατόσημο»), τα οποία ανήλθαν στα 311,8 εκατ. ευρώ, έναντι 338,8 εκατ. ευρώ το 2012.
Μείωση κατά 10,2% κατέγραψαν οι λειτουργικές δαπάνες, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 108,4 εκατ. ευρώ, έναντι 120,7 εκατ. ευρώ το 2012. Η πρόταση της διοίκησης του αερολιμένα για την προηγούμενη χρονιά προβλέπει την διανομή μερίσματος 65,1 εκατ. ευρώ στους μετόχους του ΔΑΑ.
Κέρδη υψηλότερα του μέσου όρου της συγκεκριμένης Αγοράς
Ο πρόεδρος του ΔΑΑ, καθηγητής Νικόλαος Τραυλός, στην έκθεσή του για τα οικονομικά αποτελέσματα της προηγούμενης χρονιάς, σημειώνει ότι «παρά τις εξαιρετικά δυσμενείς μακροοικονομικές συνθήκες, με απώλειες στην κίνηση και συρρίκνωση των περισσοτέρων επιχειρηματικών δραστηριοτήτων, η εταιρεία αεροδρομίου του ΔΑΑ εξακολουθεί να παρουσιάζει υγιή κερδοφορία, διατηρώντας περιθώρια κέρδους, υψηλότερα από το μέσο όρο της αεροδρομιακής Αγοράς και άλλων μεγάλων ελληνικών εταιρειών».
Ο κ. Τραυλός δεν παραλείπει να αναφέρει ότι, το 2013, το ΑΕΠ της Ελλάδας συρρικνώθηκε κατά 3,90% και ο δείκτης ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 6%, επηρεάζοντας σημαντικά την ταξιδιωτική ζήτηση των Ελλήνων.
Επιπλέον στην έκθεση αναφέρεται ότι, πέραν του δυσμενούς οικονομικού περιβάλλοντος της χώρας, η αναδιοργάνωση των ξένων αερομεταφορέων και ο εξορθολογισμός των δικτύων, συμπεριλαμβανομένης της αποχώρησης των Κυπριακών Αερογραμμών από την εγχώρια αγορά, αποτέλεσαν παράγοντες που επηρέασαν αρνητικά την αεροπορική Aγορά.
Ωστόσο αναφορά γίνεται και στις θετικές τάσεις που κατέγραψε ο εισερχόμενος τουρισμός, αλλά και η διαφαινόμενη, ήδη από την προηγούμενη χρονιά, σταδιακή επανάκαμψη της Αθήνας ως δημοφιλούς τουριστικού προορισμού.
Επιστρέφει δοκιμαστικά η Singapore Airlines
Θετική εξέλιξη για το αεροδρόμιο της Αθήνας αποτελεί και η «δοκιμαστική» επιστροφή της Singapore Airlines [βλ. σχετικά: Επιστρέφει στο Ελ. Βενιζέλος η Singapore Airlines . Η μεγάλη ασιατική εταιρεία, μετά από ενάμιση χρόνο απουσίας από την αγορά της Αθήνας, πραγματοποίησε την πρώτη της πτήση τη Δευτέρα. Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι η εταιρεία θα πραγματοποιεί δύο πτήσεις την εβδομάδα στο δρομολόγιο Αθήνα – Σιγκαπούρη, ως τις 9 Οκτωβρίου. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της εταιρείας, εφόσον η πορεία του δρομολογίου κριθεί θετική θα επαναληφθεί, ενδεχομένως και με αυξημένη συχνότητα, το ερχόμενο καλοκαίρι.
Στελέχη του αερολιμένα σημείωναν χθες ότι, σε επίπεδο συμβολισμού, η επιστροφή της Singapore έχει ιδιαίτερη αξία, καθώς πρόκειται για μια από τις σημαντικότερες εταιρείες παγκοσμίως, με ιδιαίτερα ισχυρό brand name.