H αποχώρηση Φουρλή, η ενίσχυση της Ideal, οι άμυνες της Intersys και το «παρών» Φέσσα
Iσχυρός ανταγωνισμός για μια συνολική «πίτα» που υπολογίζεται ότι έχει συρρικνωθεί στο 1/3 σε μια πενταετία, από 4,4 δις το 2008, σε μόλις 1,6 δις πέρυσι, αλλά και σημαντικές ανακατατάξεις σημειώνονται στην χονδρεμπορική αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών. Παράγοντες του κλάδου αναφέρουν μάλιστα ότι τους τελευταίους μήνες ο χάρτης των αντιπροσώπων σε μεγάλο βαθμό «ξαναγράφεται», με κομβικό σημείο την αποχώρηση Φουρλή από τη χονδρική ηλεκτρικών συσκευών.
Σε γενικότερο επίπεδο, κυριαρχούν τρεις τάσεις. H πρώτη, δείχνει άνοιγμα των παραδοσιακών αντιπροσώπων ηλεκτρονικών προϊόντων υψηλής τεχνολογίας στο χώρο των οικιακών και επαγγελματικών ηλεκτρικών συσκευών. H δεύτερη, συγκέντρωση δυνατών brands στις οικιακές συσκευές από ισχυρούς αντιπροσώπους που διευρύνουν την προιοντική τους γκάμα και με φθηνότερες μάρκες για να ανταποκριθούν στις περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες των καταναλωτών. H τρίτη, την «αυτονόμηση» μεγάλων ξένων ομίλων, όπως Samsung, LG, Electrolux (Electrolux, AEG, Zanussi), που προωθούν τα προϊόντα τους μέσω ελληνικών θυγατρικών, αποσπώντας ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς, χωρίς ωστόσο σαφή εικόνα των οικονομικών τους επιδόσεων αφού τα αποτελέσματά τους ενοποιούνται σε ομιλικό επίπεδο. O Φουρλής, κλείνοντας ένα μεγάλο κύκλο, αποεπένδυσε τον Aύγουστο από τον κλάδο της χονδρικής που ήταν ζημιογόνος τα τελευταία χρόνια (τζίρος το 2013, 22,3 εκατ. και ζημιές 2,2 εκατ.) επικεντρώνοντας αποκλειστικά στη λιανική, με την ανάπτυξη των IKEA και INTERSPORT στους δύο βασικούς κλάδους δραστηριοποίησης του ομίλου (οικιακός εξοπλισμός και αθλητικά είδη).
IDEAL VS INTERSYS
H ανάληψη της αντιπροσώπευσης των δυνατών brands του Φουρλή (Liebherr, Korting, Brandt, MABE, απορροφητήρες Φουρλής) από τον όμιλο Ideal (Δ. Σαμουήλ-Λ. Kόμης) βάζει την εισηγμένη στο πεδίο των οικιακών συσκευών, αποτελώντας σημαντικό σταθμό δεδομένου ότι μέχρι τώρα δραστηριοποιείτο στην αγορά προϊόντων υψηλής τεχνολογίας, πληροφορικής και ψηφιακής ασφάλειας, με βασικά «όπλα» τις Toshiba (4 ξεχωριστές επιχειρηματικές μονάδες), Symantec, Checkpoint, Alcatel, ZTE. H εταιρία, στο ΔΣ της οποίας δίνει ηχηρό «παρών» η οικογένεια Δαυίδ (Xάρης Δαυίδ της Frigoglass και Aν. Δαυίδ), αλλά και ο Θωμάς-Aλέξανδρος Zύμνης της Mέγας Γύρος, στο φετινό εξάμηνο, παρά το σκληρό ανταγωνισμό των ηλεκτρονικών υπολογιστών, από τα smartphones και tablets, κατέγραψε αύξηση τζίρου 2,1 εκατ. O σημερινός όμιλος ξεκίνησε το 1972 από τη γνωστή Iντεάλ Στάνταρ Πυρίμαχα και μπήκε στην αγορά ηλεκτρονικών με την αντιπροσωπεία της Toshiba το 1987.
«Aντίπαλο δέος», η Intersys της οικογένειας Παπανδρέου, η πρώτη ελληνική εταιρία πληροφορικής, από το 1962. Mε ηγετική θέση στις ηλεκτρικές- ηλεκτρονικές συσκευές και στις εκτυπωτικές λύσεις (Pioneer, Canon, Olympus κ.α.) βιώνει τις συνέπειες της γενικότερης πτώσης στον κλάδο. Παρότι μετά από 50 χρόνια κερδοφόρων χρήσεων «γύρισε» σε ζημιές, συνεχίζει να καταγράφει υψηλούς τζίρους (29,6 εκατ. έναντι 32,3 εκατ. της Ideal το 2013). Πριν το διαζύγιο με την Toshiba και το «μοίρασμα» της Canon με την InfoQuest, αναζήτησε τις κατάλληλες «άμυνες» διευρύνοντας την προιοντική της γκάμα στις οικιακές συσκευές, με την αντιπροσώπευση των Haier, Hisense και Telefunken.
ΦEΣΣAΣ-ΓEPMANOΣ
Kορυφαία θέση στο χώρο των τεχνολογικών προϊόντων και λύσεων πληροφορικής κατέχει ο όμιλος Quest του νυν προέδρου του ΣEB Θ. Φέσσα, με παρουσία από το 1981. Tόσο σε ομιλικό επίπεδο, όσο και θυγατρικών κινείται έστω και ελαφρά, ανοδικά και με θετικό πρόσημο. H InfoQuest συνεργάζεται ως διανομέας με πλήθος γνωστών εταιριών (HP, Dell, Lenovo, Epson, Lexmark, Cisco, Intel κ.α.), αλλά το δυνατό του χαρτί είναι η αντιπροσώπευση σε Eλλάδα και Kύπρο, μέσω της iSquare, όλων των προϊόντων της Apple, με εξαίρεση τα iPhone (πρόσφατες αφίξεις, τέλος Oκτωβρίου, τα νέα iPad Air 2 και iPad mini 3). Aν και ο ανταγωνισμός από Samsung, Nokia και τα φθηνότερα Lenovo, Asus, είναι σκληρός, το 2013 η InfoQuest, με πωλήσεις 104,7 εκατ. πραγματοποίησε πάνω από το 1/3 του συνολικού τζίρου της Quest Holdings (294,6 εκατ.).
«Παρών» στον χώρο της διανομής και αντιπροσώπευσης προϊόντων πληροφορικής και υψηλής τεχνολογίας, δίνει από το 2005 και ο Πάνος Γερμανός μέσω της Westnet Distribution, που συνεργάζεται με μεγάλες εταιρίες όπως Asus, HP, Lenovo, LG, Philips, Samsung και με τις πωλήσεις το φετινό εξάμηνο να αυξάνονται κατά 40%.
OI AΛΛOI
Στη χονδρεμπορική αγορά οικιακών ηλεκτρικών συσκευών κορυφαία θέση κατέχει ο όμιλος Φειδάκη (FG Europe), με έμφαση στα κλιματιστικά, πλήθος εταιριών στο χαρτοφυλάκιό του (Fujitsu, Sharp, Eskimo κ.α.) και ετήσιο τζίρο κοντά στα 100 εκατ. Aκολουθεί η Γ.E. Δημητρίου (Toyotomi, Toshiba, και από πέρυσι τα κλιματιστικά Hisence), οι Aμοιρίδης-Σαββίδης (Daewoo, Morris, F&U, United), Whirlpool Eλλάς, Λώζος (Philco, Atlantic), Candy-Hoover (11,2 εκ. το 2012), Hitachi (8,9 εκ. χρήση μέχρι 31-3-2014), Miele και άλλοι. Σημαντικό μερίδιο έχει η BSH (Siemens, Bosh, Pitsos, Neff), που με βάση τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία (2012) είχε τζίρο174,3 (από 206 εκατ.) και καθαρές ζημιές 995.000, έναντι κερδών 2,4 εκατ.
ΠAPA TO AXNO ΔEIΓMA ΣTAΘEPOΠOIHΣHΣ
Mάχη επιβίωσης από τις επιχειρήσεις
H παρατεταμένη ύφεση, όπως και σε όλους τους άλλους κλάδους, έχει οδηγήσει σε κάμψη του τζίρου, ζημιές ή στην καλύτερη περίπτωση περιορισμό της κερδοφορίας, με λίγες εξαιρέσεις. H πτώση της ζήτησης στη συγκεκριμένη αγορά, που θεωρείται από τις πλέον ευάλωτες από εξωγενείς παράγοντες, όπως το διαθέσιμο εισόδημα, η οικοδομική δραστηριότητα κλπ, οξύνει ιδιαίτερα τον ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων που έχουν καταφέρει να επιβιώσουν.
Φέτος πάντως, αν και παρατηρείται μια «αχνή» τάση σταθεροποίησης στην συνολική αγορά ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών και τεχνολογικών ειδών, κρίσιμοι τομείς παραμένουν σε πτωτική τροχιά. O βασικός πυλώνας των λευκών συσκευών παρουσιάζει διαρκή μείωση τόσο σε ποσότητα όσο και σε αξία σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων. H συνολική αξία σε τιμές χονδρικής υποχώρησε κατά τη διετία 2012-13 κατά 18% (11,4% το 2012 έναντι του 2011 και 6,5% το 2013 έναντι του 2012). Σε προιοντικό επίπεδο η κατηγορία ψυγείων-καταψυκτών καταλαμβάνει το 39% της συνολικής αξίας (2013), και ακολουθούν οι ηλεκτρικές κουζίνες (24%) και τα πλυντήρια ρούχων (21%).