Oι στρατηγικές κινήσεις 3+3 ισχυρών παικτών στο χονδρεμπόριο
Μετά το λιανεμπόριο
Η ραγδαία αναπτυσσόμενη αγορά των cash & carry αποτελεί το επόμενο πεδίο σκληρών «μαχών» ανάμεσα στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ. Η ειδική κατηγορία του χονδρικού εμπορίου προϊόντων που απευθύνονται σε επαγγελματίες κερδίζει διαρκώς έδαφος στην Ελλάδα εξ ου και τα τελευταία χρόνια παρατηρείται ενίσχυση των επενδύσεων των παικτών του λιανεμπορίου και σε αυτό τον τομέα.
Ο όμιλος Μαρινόπουλου, ο Σκλαβενίτης και η Μετρό ΑΕΒΕ του ομίλου Παντελιάδη τον τελευταίο καιρό κινούνται δυναμικά σε αυτόν τον τομέα, αν και οι αντίπαλοί τους, ΑΒ Βασιλόπουλος, Βερόπουλος και Μασούτης έχουν επίσης, λάβει θέσεις. Στόχος να ενισχύσουν ακόμη περισσότερο τους συνολικούς τζίρους και τα κέρδη τους, δίνοντας έμφαση και σε αγορές που έχουν προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης, όπως εκείνη της χονδρικής πώλησης.
Οι τρεις πρώτοι, δίνουν ιδιαίτερο βάρος και αυτό αποδεικνύεται από τη στρατηγική ανάπτυξης που ακολουθούν. Ο leader του λιανεμπορίου τροφίμων, με 893 καταστήματα, όμιλος Μαρινόπουλου μπορεί να πραγματοποίησε σχετικά πρόσφατα είσοδο στα cash & carry, όμως και για το 2015 ετοιμάζει νέες επενδύσεις.
Ο Μαρινόπουλος ξεκίνησε να δραστηριοποιείται με τα Terra Market στην αγορά του χονδρεμπορίου τον Ιούνιο του 2013, εγκαινιάζοντας το πρώτο του κατάστημα στην Πυλαία Θεσσαλονίκης.
Ήδη σήμερα η αλυσίδα διαθέτει 5 καταστήματα χονδρικής στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, τη Λειβαδιά, τα Τρίκαλα και τα Χανιά προσφέροντας χιλιάδες κωδικούς προϊόντων. Με «όπλα» στη φαρέτρα του την ποικιλία των αγαθών, την καινοτομία και την ελκυστική τιμολογιακή πολιτική έχει καταφέρει σε διάστημα μόλις ενάμιση έτους να διεκδικεί ένα σημαντικό μερίδιο σε μια αγορά που συνεχώς αναπτύσσεται.
Για την τρέχουσα χρονιά ο όμιλος με επικεφαλής στην διοίκηση τον Jerome Loubere, έχει σχεδιάσει να προχωρήσει και στο άνοιγμα νέων καταστημάτων, στη Ρόδο και στο Ηράκλειο της Κρήτης, ενώ δεν αποκλείεται και το άνοιγμα δύο ακόμη ως το τέλος της χρονιάς. Η στρατηγική ανάπτυξής του εστιάζει κυρίως σε τουριστικές περιοχές, καθώς με δεδομένη την αύξηση του τουριστικού ρεύματος και της καταναλωτικής ζήτησης, ποντάρει στην περαιτέρω αύξηση των πωλήσεων και του κύκλου εργασιών, ο οποίος ξεπερνά τα 2,5 δισ. ευρώ στη λιανική.
Η πρόσφατη είσοδος του Σκλαβενίτη στον κλάδο των cash & carry είναι μία ακόμη απόδειξη πως προμηνύονται σκληρές «μάχες». Η αλήθεια είναι πως η οικογένεια Σκλαβενίτη καθυστέρησε να εισέλθει σε μια αγορά που ήδη διαθέτουν παρουσία οι ανταγωνιστές της. Κύκλοι της αγοράς τροφίμων υποστηρίζουν ότι ήταν αποτέλεσμα και αυτό της «συντηρητικής» πολιτικής που ακολουθούσε μέχρι πρότινος και εστιαζόταν στο λιανικό εμπόριο και μόνο εντός Αττικής. Πλέον όμως, αυτή έχει αλλάξει.
Έτσι, τον περασμένο Νοέμβριο η αλυσίδα που πραγματοποιεί τζίρους της τάξεως του 1,2 δις. ευρώ συμφώνησε για την εξαγορά των Makro Cash & Carry αντί 60 εκ. ευρώ. Με την εξαγορά της γερμανικής αλυσίδας θα λειτουργεί 9 επιπλέον σημεία πώλησης εκ των οποίων τα 7 σε μεγάλες πόλεις της Αττικής, ενώ θα προσθέσει στον τζίρο της και τα 300 εκατ. ευρώ που πραγματοποιούσε η Makro στην Ελλάδα.
Και μπορεί η τελευταία να αντιμετώπιζε «αρρυθμίες» στην χώρα μας από όταν ξέσπασε η οικονομική κρίση, όμως, το όνομά της είναι σημαντικό και ηχηρό στην αγορά του χονδρικού εμπορίου για επαγγελματίες.
Από τους παραδοσιακούς παίκτες στην κατηγορία αυτή αποτελεί και η METRO Cash & Carry του ομίλου Παντελιάδη. Δεν είναι τυχαίο πως στο χαρτοφυλάκιό του ο όμιλος, ο οποίος πραγματοποιεί τζίρους 700 εκατ. ευρώ έχει ήδη 46 καταστήματα. Μάλιστα, το 46ο το εγκαινίασε τον περασμένο Οκτώβριο στον Άλιμο. Πρόκειται για το ένατο κατάστημα στην Αττική και για το πρώτο στα Νότια Προάστια και εκτείνεται σε έναν χώρο 1.865 τ.μ.
ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΠΑΙΚΤΕΣ
Παρουσία στα Cash & Carry έχουν όμως και οι όμιλοι ΑΒ Βασιλόπουλος, Βερόπουλος και Μασούτης οι οποίοι έχουν αποκτήσει πρόσβαση στη συγκεκριμένη αγορά εδώ και χρόνια. Η ΑΒ έκανε την αρχή από το 2001 μέσω της ΕΝΑ Foods, ενώ διαθέτει σημεία πώλησης ανά την Ελλάδα.
Και οι τρεις αλυσίδες, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να εντείνουν τις επενδυτικές τους κινήσεις στο χονδρεμπόριο, με στόχο να μη μείνουν πίσω και από τον ανταγωνισμό, αλλά και για να διεκδικήσουν νέα μερίδια αγοράς.
ΣΕ ΚΥΠΡΟ – ΒΑΛΚΑΝΙΑ
«Βλέπουν» ευκαιρίες και εκτός Ελλάδας
Εκτός από την Ελλάδα, οι μεγάλοι όμιλοι των σούπερ μάρκετ φαίνεται πως αναζητούν επενδυτικές ευκαιρίες και εκτός συνόρων με σκοπό να διεισδύσουν και σε αγορές όπου το χονδρικό εμπόριο παρουσιάζει προοπτικές ανάπτυξης.
Ήδη, η Μετρό του ομίλου Παντελιάδη από το 2013 είχε στρέψει το… βλέμμα του προς την Κύπρο, όπου διαθέτει ακίνητα προς αξιοποίηση.
Αλλά και άλλοι παίκτες «βλέπουν» προς τη Μεγαλόνησο, αλλά και σε γειτονικές βαλκανικές χώρες με σκοπό να διαπιστώσουν τι περιθώρια υπάρχουν για να διεισδύσουν στις τοπικές αγορές cash & carry.
Σύμφωνα με παράγοντα του κλάδου του λιανεμπορίου τροφίμων, ειδικά τα Βαλκάνια αποτελούν μια ευρεία αγορά, πρόσφορη για να απευθυνθείς σε επαγγελματίες που θέλουν να αγοράζουν φθηνότερα προϊόντα. Βέβαια, δεν παραβλέπουν πως ο ανταγωνισμός και εκεί είναι ήδη μεγάλος.