Άνοιξε μόλις 6 καταστήματα σε 4 χρόνια, ενώ οι αντίπαλοί της προχωρούν σε μπαράζ εξαγορών
Σε παρατηρητή των ραγδαίων αλλαγών που διαδραματίζονται στον κλάδο των σούπερ μάρκετ έχει μετατραπεί η Lidl Hellas. Την ώρα που οι περισσότερες μεγάλες δυνάμεις του λιανεμπορίου τροφίμων προχωρούν σε μπαράζ επενδύσεων και εξαγορών, με αποκορύφωμα το big deal εξαγοράς των ελληνικών δραστηριοτήτων του Βερόπουλου από τον Σκλαβενίτη και ενώ η αγορά περιμένει και άλλη συμφωνία ανάλογου βεληνεκούς που θα αλλάξει περαιτέρω τις ισορροπίες στον κλάδο, η γερμανική αλυσίδα δείχνει να έχει χάσει έδαφος στο power game της περαιτέρω ανάπτυξης στη «μάχη» για την πίτα των 13 δισ. ευρώ.
Η Lidl Hellas, φαίνεται πως μένει εκτός των διεργασιών και των ζυμώσεων, επιλέγοντας τον «μοναχικό δρόμο» σε έναν κλάδο που η κρίση, η πτώση της κατανάλωσης την τελευταία εξαετία, η έλλειψη ρευστότητας και η όξυνση του ανταγωνισμού επιβάλλουν τις τάσεις συγκέντρωσης. Η αλυσίδα, η οποία δραστηριοποιείται στην Ελλάδα εδώ και 16 χρόνια, μοιάζει να χάνει έδαφος σε σχέση με τους αντιπάλους της, οι οποίοι διευρύνουν τη δύναμή τους, μέσω της περαιτέρω επέκτασης των δικτύων τους και της ενίσχυσης των μεριδίων αγοράς, ενώ η ίδια παραμένει σε ένα καθεστώς στασιμότητας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι πριν από πέντε χρόνια (το 2010), η Lidl Hellas μετρούσε 206 καταστήματα, τα οποία αύξησε στα 220 μέχρι το τέλος του 2011 -αξιοποιώντας κυρίως την αποχώρηση της επίσης γερμανικής εταιρίας Aldi από τη χώρα μας- και μέσα στην τελευταία τετραετία έχει προσθέσει μόλις έξι νέα καταστήματα, φτάνοντας τα 226 συνολικά. Στον αντίποδα, οι ανταγωνιστές της από το 2010 μέχρι σήμερα έχουν ενισχυθεί ακόμη περισσότερο. Χαρακτηριστικό είναι πως ο leader της αγοράς, ο όμιλος Μαρινόπουλου από 567 καταστήματα που αριθμούσε προ πενταετίας, σήμερα έχει σπάσει το… φράγμα των χιλίων και μετρά 1.023. Αλλά και η ΑΒ Βασιλόπουλος του βελγικού ομίλου Delhaize είχε 223 σημεία πώλησης, τα οποία έχουν αυξηθεί πλέον στα 328, ενώ ο Σκλαβενίτης που το 2010 διέθετε ένα δίκτυο μόλις 73 καταστημάτων μόνο εντός των τειχών της Αττικής όχι μόνο έχει επεκταθεί και στην περιφέρεια, αλλά μετά τη συμφωνία με τον Βερόπουλο θα φτάσει τα 342 καταστήματα. Ο όμιλος METRO – My Market της οικογένειας Παντελιάδη, διαθέτει ένα δίκτυο 108 καταστημάτων (σούπερ μάρκετ και cash & carry) από 84 πριν από λίγα χρόνια, ενώ και η βορειοελλαδίτικη αλυσίδα «Μασούτης» το 2010 λειτουργούσε 215 σημεία πώλησης και με τις νέες επενδύσεις του θα φτάσει τα 262.
ΛΙΓΟ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 10%
Αλλά και ως προς τα μερίδια αγοράς, η γερμανική αλυσίδα κινείται λίγο πάνω από το 10%, απέχοντας σχεδόν 14,5 ποσοστιαίες μονάδες από τον πρώτο, τον όμιλο Μαρινόπουλο (24,5%) και περίπου 11 μονάδες από την ΑΒ Βασιλόπουλος. Πολιτική της γερμανικής εταιρίας στην Ελλάδα, της οποίας το «τιμόνι» της διοίκησης έχει αναλάβει από τον Οκτώβριο του περασμένου έτους ο κ. Ιάκωβος Ανδρεανίδης, είναι να διεκδικεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κομμάτι από την «πίτα» μέσω μιας επιθετικής τιμολογιακής πολιτικής και προσφορών σε προϊόντα της, αλλά και της έντονης διαφημιστικής καμπάνιας και όχι τόσο με την προσθήκη νέων κρίκων στην αλυσίδα της, όπως έχει αποδείξει μέχρι τώρα. Ο τζίρος της, σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιευμένα στοιχεία, φτάνει τα 1,3 δισ. ευρώ, όταν του ομίλου Μαρινόπουλου ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ.
H διοίκηση της Lidl Hellas υποστηρίζει πως η αλυσίδα, όλα αυτά τα χρόνια που δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, έχει επενδύσει πάνω από 1,1 δισ. ευρώ και πως ειδικά πέρυσι αποφάσισε να δώσει έμφαση στον τομέα των logistics, με τη λειτουργία του νέου κέντρου στα Καλύβια Αττικής, μία επένδυση ύψους 55 εκατ. ευρώ, το οποίο συνεισφέρει σημαντικά στην ανάπτυξη του αποθηκευτικού της δικτύου στην Ελλάδα φτάνοντας συνολικά τα πέντε κέντρα διανομής. Αλλά και με το νέο κέντρο στη Θεσσαλονίκη 60.000 τετραγωνικών μέτρων, που αποτελεί τη μεγαλύτερη εγκατάσταση της Lidl σε όλη την Ευρώπη.
Βέβαια, η «μάχη» του ανταγωνισμού είναι σκληρή. Η Lidl Hellas μπορεί να λειτουργεί ως αυτόνομη εταιρία στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες αγορές του εξωτερικού όπου δραστηριοποιείται, όμως, έχει τη στήριξη της γερμανικής μητρικής εταιρίας. Ίσως είναι και αυτός ένας από τους λόγους, σύμφωνα με εκπροσώπους της αγοράς των σούπερ μάρκετ, που δεν την ενδιαφέρει τόσο να μπει στο «παιχνίδι» των εξαγορών ή των συγχωνεύσεων για να ενδυναμώσει την παρουσία της παραπάνω.
ΤΗΣ ΚΟΣΤΙΣΑΝ…
Τα 3+1 «αγκάθια» στην ελληνική αγορά
Τα τελευταία χρόνια, η Lidl Hellas έμεινε στάσιμη, καθώς επηρεάστηκε, όπως λένε κύκλοι της αγοράς του λιανεμπορίου τροφίμων και από μια σειρά άλλων παραγόντων, πέραν της οικονομικής κρίσης. Καταρχήν, με τα μνημόνια και τη σκληρή στάση της πολιτικής ηγεσίας της Γερμανίας την τελευταία τετραετία, αλλά και την ανθελληνική εκστρατεία γερμανικών ΜΜΕ εναντίον της Ελλάδας, επηρεάστηκε μεγάλη μερίδα Ελλήνων καταναλωτών έναντι των γερμανικών επιχειρήσεων της χώρας μας μεταξύ των οποίων και η Lidl. Επίσης, ο θόρυβος από την απόσυρση ακατάλληλων προϊόντων από τα ράφια της κατά καιρούς, αλλά και η μέχρι προ τριετίας μικρή παρουσία ελληνικών προϊόντων στα καταστήματά της, είχαν επιπτώσεις στο να παραμείνουν οι πωλήσεις της στάσιμες ή και κάποιες χρονιές να μειωθούν.
Ειδικά ως προς το κομμάτι της ελληνικότητας των προϊόντων, εδώ και δύο χρόνια περίπου η διοίκηση καταβάλλει προσπάθειες να την ενισχύσει. Σχεδόν το 52% του τζίρου της προήλθε το 2013 από τα ελληνικά προϊόντα, όπου εισάγει διαρκώς νέους κωδικούς, ενώ προσπαθεί να προωθεί τα ελληνικά προϊόντα σε 26 χώρες του εξωτερικού. Είναι χαρακτηριστικό ότι προϊόντα, όπως η φέτα, τα κρασιά κ.ά. έχουν διευρύνει το δίκτυο διανομής τους και πωλούνται αυτομάτως στα ράφια και των καταστημάτων της στο εξωτερικό.