Επενδυτική στορφή στο εξωτερικό και takeaway concept στα πλάνα του Λαρισαίου επιχειρηματία Λευτέρη Κυριακάκη
Η διαπίστωση ότι, υπό την πίεση της οικονομικής κρίσης και μετά την ανάπτυξη περισσοτέρων από 120 καταστημάτων, η αποφόρτιση του δικτύου της Mikel Coffee Company ήταν πλέον επιβεβλημένη, αλλά και η προοπτική εξαγωγής των δραστηριοτήτων της εταιρείας εκτός Ελλάδας, ήταν θέμα χρόνου να ωθήσει σε νέα concept την επιχείρηση.
Επικρατέστερο σενάριο θεωρείται, σύμφωνα με πληροφορίες, η δημιουργία μιας σειράς από καταστήματα – καντίνες, στην βάση του αμερικανικού (και όχι μόνο) takeaway concept.
Ο Λευτέρης Κυριακάκης, μετά από επτά έτη επιτυχούς παρουσίας στον χώρο της εστίασης, παρά την επιδείνωση των συνθηκών της Αγοράς λόγω κρίσης, συνεχίζει δυναμικά, μέσω ενός ανασχεδιασμού της επιχειρηματικής του πολιτικής και φιλοσοφίας, να αντιμετωπίζει τις νέες προκλήσεις θεωρώντας ότι ευκαιρίες υπήρχαν, υπάρχουν και πάντα θα υπάρχουν, παρά τον προβληματισμό που κατά καιρούς δημιούργησαν οι απολύσεις στελεχών, οι καταγγελίες δυσαρεστημένων υπαλλήλων σε συνδικαλιστικούς φορείς, το έντονο παρασκήνιο για συνομιλίες τόσο με επιχειρηματίες franchisees του δικτύου όσο και με νομικούς εμπειρογνώμονες.
Περισσότερο όμως προβλημάτισε τον επιχειρηματία η απότομη διόγκωση του δικτύου σ΄ ένα περιβάλλον αβεβαιότητας και οικονομικής ύφεσης –παράγοντες που ασφαλώς επέτειναν τα προβλήματα στον τομέα της εσωτερικής δομής της εταιρείας και κυρίως ανέδειξαν αυτά που προκάλεσε η αδυναμία κάποιων franchisees να διαχειριστούν τις παρενέργειες της πτώσης της ζήτησης και της περιορισμένης ρευστότητας. Σε αυτή την τελευταία περίπτωση μάλιστα δεν έλειψαν, όπως ήταν ευνόητο, και οι διενέξεις μεταξύ franchisor και franchisees.
Το κλείσιμο των κεντρικών Γραφείων στην Αθήνα (μεταφέρθηκαν στην Λεωφόρο Αθηνών), η αποχώρηση του Γρηγόρη Αρναούτογλου (μια επένδυση που είχε πάρει δημοσιότητα λόγω της δημοφιλίας του επιχειρηματία, ο οποίος σύμφωνα με πληροφορίες απέσυρε την συμμετοχή του σε καταστήματα στα οποία ήταν συνιδιοκτήτης), η διένεξη στην οποία βρέθηκε η εταιρεία με συνεργάτη της για την επέκταση του σήματος στην κυπριακή Αγορά, το λουκέτο στο ένα από τα δύο καταστήματα της Πάτρας (το οποίο, σύμφωνα με την εταιρεία, έχει να κάνει με την επιλογή του franchisee να ανοίξει κατάστημα στην πρωτεύουσα) και το κλείσιμο ενός ακόμη καταστήματος, στην Λεωφόρο Αθηνών (στο Χαϊδάρι, το οποίο επίσης μεταφέρθηκε σε άλλο σημείο της λεωφόρου), είναι ενδεικτικά του κλίματος που είχε δημιουργηθεί.
Υπάρχουν ωστόσο και μεμονωμένες περιπτώσεις, όπου κάποιος franchisee απεχώρησε και κρίθηκε συμφέρουσα η διατήρηση των επιχειρήσεων στο δίκτυο, οπότε αυτές μεταβιβάστηκαν στον έλεγχο της εταιρείας.
Σύμφωνα με την επίσημη θέση της Mikel Coffee Company, αυτός ο έλεγχος περιορίζεται σε λιγότερο από το 1/5 των καταστημάτων και δεν έχουν παρατηρηθεί ιδιαίτερες διακυμάνσεις σε αυτή την ποσόστωση. Σήμερα λειτουργούν 122 καταστήματα Mikel στην Ελλάδα, ενώ τέσσερα είναι υπό κατασκευή.
Αλλαγή στρατηγικής – Ανάπτυξη στο εξωτερικό
Η εταιρεία σχεδιάζει επέκταση στο εξωτερικό, με την αρχή να γίνεται στην Κύπρο. Επίσης ανοίγει το πρώτο Mikel στο Ντουμπάι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, ενώ με το νέο concept takeaway, που συνοδεύεται από γκάμα μικρογευμάτων, στοχεύει να αποφορτίσει το δίκτυο franchise προσφέροντας υπηρεσίες σε σημεία όπου δεν υπάρχει η δυνατότητα φιλοξενίας μεγάλων χώρων εστίασης για εξυπηρέτηση τύπου dine-in.
Το πρώτο Mikel Cantina άνοιξε τον περασμένο Μάρτιο στη Λάρισα και σήμερα λειτουργούν τέτοια καταστήματα στη Χαλκιδική, τον Πλαταμώνα, τα Τρίκαλα, τον Βόλο και την Ξάνθη, ενώ ήδη ετοιμάζονται δύο νέα Mikel Cantina σε Ναύπλιο και Ηγουμενίτσα.
Η Cantina έχει ωφέλιμο χώρο 8 τ.μ. έως 10 τ.μ. με κόστος επένδυσης που ανέρχεται ενδεικτικά στις 70.000 ευρώ πλέον ΦΠΑ.