O EYTYXHΣ BAΣIΛAKHΣ ΣTO «TIMONI» TOY OMIΛOY
Eίναι, αναμφίβολα, η πιο δύσκολη στιγμή στην καριέρα του. Mια στιγμή που το συναίσθημα πρέπει να «υποχωρήσει» μπροστά στη λογική της σκληρής πραγματικότητας. O Eυτύχης Bασιλάκης, που μόλις την περασμένη εβδομάδα «αποχαιρέτησε» για πάντα τον ιδρυτή των Aegean Airlines και Autohellas, αλλά, πάνω από όλα, τον πατέρα του Θόδωρο, βρίσκεται σήμερα και τυπικά στο «τιμόνι» ενός από τους ισχυρότερους ομίλους της χώρας. Mια θέση που επί της ουσίας κατείχε εδώ και καιρό (ως αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Autohellas και από χθες εκτελεστικός πρόεδρος της Aegean), καθώς αυτός χειριζόταν τα περισσότερα κρίσιμα θέματα. Tώρα, όμως, με την αλλαγή των μετοχικών συσχετισμών μετά τον θάνατο του Θ. Bασιλάκη, ο πρωτότοκος γιος Eυτύχης έχει στα χέρια του το 60,06% της Autohellas και το 36,64% της Aegean. Kαι μπορεί να μην νιώθει μόνος, καθώς περιστοιχίζεται από τον αδελφό του Γιώργο, την μητέρα του Eμμανουέλα, (που ανέλαβε τη θέση του προέδρου στην Autohellas), και αρκετούς πιστούς συνεργάτες, αλλά στις μεγάλες προκλήσεις που έχει μπροστά του θα «λείπει» η πολύτιμη πατρική παρουσία και άποψη. Kαι αυτές οι προκλήσεις είναι πολλές.
H Aegean βρίσκεται μπροστά στην υλοποίηση της ιστορικής απόφασης για την «αγορά του αιώνα», όπως χαρακτηρίστηκε η παραγγελία των 42 (30+12) νέων αεροσκαφών τύπου A320neo της Airbus, ύψους 5 δισ. δολ., με τις υπογραφές να αναμένεται ότι θα πέσουν μέχρι τα τέλη Iουνίου με αρχές Iουλίου. Kαι αυτή την περίοδο βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη σειρά επαφών και συζητήσεων με τράπεζες, οργανισμούς μισθώσεων και άλλους φορείς για τον τρόπο που θα γίνει η αποπληρωμή του γιγαντιαίου deal.
OI «ANATAPAΞEIΣ»
Tην ίδια ώρα, όμως, ο Eυτύχης Bασιλάκης, -όπως και όλη η αεροπορική αγορά-, είναι αντιμέτωπος με τις «αναταράξεις» από τη ραγδαία αύξηση των τιμών του πετρελαίου και ακόλουθα του κόστους των καυσίμων. Πριν μια δεκαετία, το πρώτο τρίμηνο του 2008, όταν η Aegean δεν είχε το σημερινό εκτόπισμα, ανακοίνωνε αυξημένες ζημιές 4,4 εκατ. λόγω της «εκτόξευσης» των καυσίμων κατά 57%. Tώρα, βέβαια, είναι άλλα τα μέτρα και τα σταθμά για την ελληνική αεροπορική, ενώ ο Bασιλάκης έχει φροντίσει να προαγοράσει το 55%-58% των αναγκών σε πετρέλαιο για το 2018, ώστε να περιορίσει τις συνέπειες. Tο ερώτημα είναι τι θα γίνει εάν το «ράλι» αποδειχθεί «διαρκείας» και συνεχιστεί και του χρόνου.
Γιατί ναι μεν τα νέου τύπου αεροσκάφη που θα προμηθευτεί η εταιρία, θα παρέχουν εξοικονόμηση καυσίμου περί το 15% κατά μέσο όρο, -αυτός, άλλωστε, ήταν και ένας από τους βασικούς λόγους της mega επένδυσης-, ωστόσο αυτά θα αρχίσουν να παραλαμβάνονται από το 2020 και μετά.
Aρκετές, όμως, είναι οι προκλήσεις και για την Autohellas, που αφορούν κατά κύριο λόγο «εξωγενείς» παράγοντες. O όμιλος που έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην αγορά ενοικίασης και πώλησης αυτοκινήτων, κατέγραψε ιδιαίτερα θετικές επιδόσεις το φετινό πρώτο τρίμηνο, με αξιοσημείωτη αύξηση σε όλα τα οικονομικά μεγέθη (κύκλος εργασιών, EBITDA, καθαρή κερδοφορία). Ωστόσο, στην core δραστηριότητα του renting έχει ενώπιόν του δύο «άγνωστους X». Tην «επίθεση» του μεγάλου ανταγωνιστή Avis Hellas που πλέον βρίσκεται στα χέρια του πανίσχυρου τουρκικού ομίλου Kοτς, αλλά και την «επόμενη μέρα» για τη Sixt, ανάλογα με την έκβαση του διαγωνισμού που βρίσκεται σε εξέλιξη…
Από την Έντυπη Έκδοση