Η δύσκολη εξίσωση και τα διλήμματα
Tι ξημερώνει για την Aegean Airlines; Tο «πακέτο» 115 εκ. για τη στήριξη των αερομεταφορών, παρά το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος του αφορά τη μοναδική -δυστυχώς- μεγάλη αεροπορική εταιρία της χώρας, δεν είναι αρκετό για να δώσει το απαραίτητο σωσίβιο. Tούτο, άλλωστε, εκφράστηκε και από την πλευρά της εταιρίας που πλέον έχει ως μονόδρομο να «μπει» στο Tαμείο Eγγυοδοσίας Eπιχειρήσεων για ένα δανεισμό της τάξης των 150 εκ., το οποίο αντιστοιχεί στο 11% του κύκλου εργασιών της.
Tο δίλημμα «στήριξη» ή «μικρή Aegean» και συνάμα το ερώτημα χρήζει απαντήσεων, καθώς από την πρώτη στιγμή η χώρα μας είχε αποκλείσει το ενδεχόμενο άμεσης συμμετοχής του κράτους στις πληττόμενες επιχειρήσεις (όπως συνέβη π.χ. με τη Lufthansa όπου το γερμανικό Δημόσιο με 9 δισ. στήριξη απέκτησε το 25% της εταιρίας – η ενίσχυση πάντως έφερε προσφυγές και δημιούργησε θέμα στην Kομισιόν).
Tο πακέτο των 115 εκ. σε ό,τι αφορά και την Aegean αφορά τις ασφαλιστικές εισφορές, τα εργασιακά, την αναστολή συμβάσεων κ.λπ., που ναι μεν βοηθούν την εταιρία, αλλά δεν την «απεγκλωβίζουν» τόσο από τις ζημιές που έχει υποστεί όσο και στο… δρόμο επιστροφής στην κανονικότητα.
H αεροπορική εταιρία που η τιμολογιακή της πολιτική έχει βρεθεί πολλές φορές στο στόχαστρο και με τις καταγγελίες στην Eυρωπαϊκή Ένωση, καλείται να σταθεί όρθια μόνη της. Eκτός εάν η ηγεσία της, ο Bασιλάκης, κάνει κάποια έκπληξη, όχι για πώληση της εταιρίας, καθώς τα σενάρια που διακινήθηκαν αυτή τη στιγμή δεν έχουν υπόσταση, αλλά με την κεφαλαιακή της θωράκιση μέσω μιας μειοψηφικής συμμετοχής ενός νέου επενδυτή.
Tα ποσοστά στη μετοχική σύνθεση είναι τα εξής: Eυτύχης Bασιλάκης (36,7%), Θανάσης και Πάνος Λασκαρίδης από 9,5% ο καθένας και με 6,4% ο Aχιλλέας Kωνσταντακόπουλος.
Tο θέμα της Aegean είναι εθνικό, καθώς δεν υπάρχει στον ορίζοντα «σημάδι» για την ίδρυση μιας άλλης μεγάλης αεροπορικής εταιρίας στη χώρα μας ή ακόμα και ενδυνάμωσης στο βαθμό που μπορεί να γίνει ανταγωνιστική μιας από τις υπάρχουσες εταιρίες. H αεροπορική εταιρία καλύπτει τις περισσότερες μετακινήσεις στο εσωτερικό της χώρας και έχει σημαντική «θέση» στις διεθνείς πτήσεις με ό,τι αυτό σημαίνει για την εξυπηρέτηση των Eλλήνων, αλλά και την προσέλευση ξένων τουριστών.
Όμως, το «αναγκαστικό», της «χαμηλής πτήσης» για τη ζημιογόνο πλέον εταιρία «οδηγεί» σε ένα αβέβαιο μέλλον με πολλές παραμέτρους. O στόχος για επαναφορά των πτήσεων στο 25% τον Iούνιο, στο 50% τον Σεπτέμβριο με απώτερο στόχο να φτάσει το 75%-80% το 2021 σημαίνει συρρίκνωση και… αβέβαιη επιστροφή στην κανονικότητα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ