Χάνει 4 ισχυρά brands με υψηλές πωλήσεις, την ώρα που ψάχνει λύση στα οικονομικά προβλήματα
Σε τεντωμένο σκοινί έτοιμο να σπάσει κινείται πλέον ο Σπύρος Παζαρόπουλος. Ενάμιση σχεδόν χρόνο μετά τις «πληγές» που άφησε στον όμιλο η διακοπή συνεργασίας του με την Kosmocar, αποκλειστικό εισαγωγέα αυτοκινήτων Volkswagen και Audi, δύο μάρκες με τις οποίες είχε ταυτίσει το όνομά του στην ελληνική αγορά, ήρθε και δεύτερο πλήγμα από το «διαζύγιο» με την Fiat Group Automobiles Hellas.
Ακόμα κι αν είχε καταφέρει να επουλώσει κάποιες από τις πληγές από την απώλεια της Kosmocar, το νέο πλήγμα από τη Fiat κάνει ακόμα πιο θολό το τοπίο στην επιχειρηματική παρουσία του κ. Παζαρόπουλου στην αγορά του αυτοκινήτου.
Η απώλεια των brands Fiat, Alfa Romeo, Fiat Professional και Abarth και των υπηρεσιών συνεργείου και ανταλλακτικών από το χαρτοφυλάκιο της εταιρείας του Σπύρου Παζαρόπουλου έχει σημάνει συναγερμό στα στελέχη της, αλλά και στο σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου των τεσσάρων τροχών και στα τραπεζικά ιδρύματα που συνεργάζονται μαζί του. Θα είναι άραγε αυτή η χαριστική βολή για τον έμπορο αυτοκινήτων, καθώς εκτιμάται πως θα επιδεινώσει τα οικονομικά προβλήματά του ή ο επιχειρηματίας που έχει αποδειχθεί και στο παρελθόν πως είναι… πολύ σκληρός για να πεθάνει θα βρει εκ νέου λύση;
Η αλήθεια είναι πως μετά την διακοπή συνεργασίας με την Kosmocar τον Ιούλιο του 2010 ο Σπύρος Παζαρόπουλος είχε ρίξει το βάρος του στις συνεργασίες του με την Fiat Hellas και την Ford Hellas, αλλά και την προώθηση των υπόλοιπων brands που διανέμει, όπως τα Scoda, Lancia, Seat και Opel. Ειδικά όμως, τα μοντέλα της Fiat αποτελούσαν το ισχυρό του όπλο μέσα στην κρίση που έχει πλήξει την αγορά των ΙΧ, με την πτώση να αγγίζει το 31% στο σύνολο του 2011. Πιο συγκεκριμένα, τα Fiat παρά τη μείωση πωλήσεων 36,3% σε σχέση με το 2010 βρίσκονται στην πρώτη πεντάδα των αυτοκινήτων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, ενώ τα Alfa Romeo βρίσκονται στις πρώτες 20 θέσεις και μάλιστα είναι από τους κερδισμένους της περσινής χρονιάς δεδομένου ότι το ποσοστό τους ανήλθε στο +11,3%.
Γι’ αυτό και το «διαζύγιο» με την ιταλική θυγατρική ήρθε την πιο ακατάλληλη χρονική στιγμή για τον Παζαρόπουλο. Μια στιγμή που ενώ ισχυροί ελληνικοί όμιλοι της αγοράς αυτοκινήτου, όπως η «Σφακιανάκης», η «Σαρακάκης» και εσχάτως ο Συγγελίδης, αλλά και μικρότεροι όπως η Spicar και η Lamda συμπεριλαμβάνονται στο επίσημο δίκτυο της ιταλικής φίρμας και μάλιστα σε μια περίοδο που την τελευταία πενταετία η Fiat Hellas έχει αυξήσει το μερίδιό της από 4,9% στο 7,8%, αξιοποιώντας την άνοδό της, η Σ. Κ. Παζαρόπουλος μένει… εκτός παιχνιδιού.
Τα προβλήματα
Αν και οι λόγοι του διαζυγίου μεταξύ Παζαρόπουλου και Fiat Hellas δεν έχουν ανακοινωθεί επισήμως, οι πληροφορίες θέλουν την ιταλική θυγατρική να σκέφτεται εδώ και καιρό την διακοπή συνεργασίας της με τον επιχειρηματία.
Οι ίδιες πληροφορίες λένε πως είναι στρατηγική των Ιταλών να λήγουν τις συνεργασίες τους με αντιπροσώπους και διανομείς, οι οποίοι δεν πετυχαίνουν τον συγκεκριμένο αριθμό πωλήσεων καινούριων αυτοκινήτων και δεν καλύπτουν την σύμβαση που έχουν συνάψει με την εισαγωγική για την κάλυψη της περιοχής τους σε όγκους πωλήσεων. Ανάλογη πολιτική είχε ακολουθήσει η Fiat Hellas και με την Autopower Τόλιας ΕΠΕ, με την οποία τερμάτισε την μεταξύ τους σύμβαση τον Μάρτιο του 2010.
Τον δικό τους σημαντικό ρόλο στην διακοπή της συνεργασίας τους με τον Παζαρόπουλο, όμως, όπως επισημαίνουν οι καλά γνωρίζοντες, διαδραμάτισαν και τα προβλήματα ταμειακής ρευστότητας του 43χρονου επιχειρηματία, τα οποία, όπως και σε άλλες επιχειρήσεις του κλάδου, δημιουργούν ένα κλίμα αβεβαιότητας και διαταράσσουν τις ήπιες σχέσεις που είχαν μέχρι πρότινος εισαγωγείς και ιδιοκτήτες κάθετων μονάδων.
Ο όμιλος του Σπύρου Παζαρόπουλου, ο οποίος εν μέρει «πληρώνει και το τίμημα» της επιθετικής πολιτικής του παρελθόντων ετών, τότε που προσέφερε μεγαλύτερες εκπτώσεις σε σχέση με τους ανταγωνιστές του θυσιάζοντας τα περιθώρια κέρδους του, ήταν από τους πρώτους που αντιμετώπισε προβλήματα καθώς βρέθηκε στην κρίση με υψηλό δανεισμό και με μεγάλα ανοιχτά υπόλοιπα σε αποκλειστικούς εισαγωγείς. Μάλιστα πολλοί ήταν εκείνοι που προεξοφλούσαν την πτώχευσή του, όταν εκείνος έκανε λόγο για συγκυριακό πρόβλημα.
Μέχρι και το 2010 οι υποχρεώσεις του προς τις εισαγωγικές εταιρείες έφταναν στα 18-22 εκατ. ευρώ και προς τις τράπεζες τα 35 εκατ. ευρώ, δημιουργώντας ταμειακή «ασφυξία». Ωστόσο, οι πληροφορίες θέλουν την κρίση στην αγορά των ΙΧ να έχει επηρεάσει τις συνολικές πωλήσεις του ομίλου προς τα κάτω, ο ίδιος να βρίσκεται ακόμη σε ένα «γαϊτανάκι» επαφών με τις τράπεζες για την αναδιάρθρωση των δανείων του και την αναχρηματοδότησή του και η επόμενη μέρα να μοιάζει με «θολό τοπίο».
Ψάχνει στηρίγματα
Όσοι γνωρίζουν καλά τον Σπύρο Παζαρόπουλο κάνουν λόγο για έναν άνθρωπο που δεν εγκαταλείπει εύκολα τον αγώνα.
Οι πληροφορίες αναφέρουν πως σκοπεύει να δώσει έμφαση στην αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, αλλά και να ρίξει το βάρος του στον τομέα του service, ενώ κάποιοι ήδη κάνουν λόγο για «επερχόμενο πόλεμο» στον τομέα των ανταλλακτικών και των επισκευών, αφού διαθέτει πολλές εξοπλισμένες μονάδες. Πριν από δύο χρόνια επένδυσε 2,5 εκατ. ευρώ σε ένα μεγάλο Κέντρο Γνήσιων Ανταλλακτικών στου Ρέντη.
Την ίδια ώρα συνεχίζει τις προσπάθειες τιθάσευσης στα κόστη με κλείσιμο εκθέσεων και συνεργείων, ενώ οι πληροφορίες φέρουν τον επιχειρηματία να έχει πραγματοποιήσει τις πρώτες διερευνητικές επαφές για την αναζήτηση επενδυτή που θα «ξεμπλόκαρε» την εταιρεία από την οικονομική «ασφυξία».
Κερδισμένος βγήκε ο Σαρακάκης
Μετά την διακοπή της συνεργασίας ανάμεσα στην Fiat και τον Παζαρόπουλο, η έκθεση με αυτοκίνητα και ανταλλακτικά της Fiat και Alfa Romeo που διατηρούσε ο Σπύρος Παζαρόπουλος στην οδό Πειραιώς 40 στο Μοσχάτο νοικιάστηκε από την εταιρεία «Αφοί Σαρακάκη», η οποία με αυτόν τον τρόπο επεκτείνει περαιτέρω το δίκτυο πωλήσεών της.
Με βάση πληροφορίες, υπήρξε συμφωνία μεταξύ των τριών, Fiat- Παζαρόπουλου και Σαρακάκη για να περάσει στον έλεγχό του τελευταίου η συγκεκριμένη έκθεση.
Άλλωστε, ο Σαρακάκης είναι ένας από τους μεγαλύτερους ομίλους με τους οποίους συνεργάζεται η Fiat Hellas Automobiles, ενώ στο χαρτοφυλάκιό του διαθέτει και άλλα ισχυρά brands αυτοκινήτων, όπως τα ιαπωνικά Mitsubishi και Honda, τα σουηδικά Volvo κ. α. Με αυτή την συμφωνία στην ουσία ενδυναμώνει την καθετοποίηση του δικτύου της και αναμένει σημαντικά οφέλη και ως προς τα οικονομικά της μεγέθη. Οι διαπραγματεύσεις ανάμεσα στις τρεις πλευρές δεν κράτησαν πάνω από μια βδομάδα, όπως λένε πηγές από την εταιρεία.