Έχασε το έργο επέκτασης της 6ης προβλήτας, 151 εκ. λόγω αδυναμίας να καταθέσει εγγυητική
«Βούλιαξε» στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης η «Μοχλός». Η κατασκευαστική εταιρία του Κωνσταντίνου Στέγγου, η οποία είχε ανακηρυχθεί προσωρινός ανάδοχος για το έργο επέκτασης της 6ης προβλήτας, συνολικού ύψους 151 εκατ. ευρώ, βγαίνει εκτός «παιχνιδιού».
Αιτία είναι ότι δεν κατάφερε να προσκομίσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και την εγγυητική επιταγή των 57 εκατ. ευρώ μέχρι την περασμένη Παρασκευή (οπότε και έληγε η σχετική προθεσμία), με αποτέλεσμα να μην μπορεί να προχωρήσει η διαδικασία υπογραφής της σύμβασης.
Ο μεγαλοκατασκευαστής πριν από μερικούς μήνες είχε δώσει «μάχη» για να επικρατήσει έναντι των ισχυρών αντιπάλων του (Άκτωρ του Γιώργου Μπόμπολα, ΓΕΚ Τέρνα του Γιώργου Περιστέρη, Μηχανική του Πρόδρομου Εμφιετζόγλου, J&P Άβαξ του Δάκη Ιωάννου και ΑΕΓΕΚ του Γιάννη Μαρούλη), προσφέροντας τη μεγαλύτερη έκπτωση της τάξεως του 50,97% στο διαγωνισμό του ΟΛΘ, καθώς θεωρούσε το συγκεκριμένο project «ανάσα» για την εταιρία.
Όμως, υπό το βάρος των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει τόσο σε επίπεδο ομίλου με την Τεχνική Ολυμπιακή (ψάχνει ρευστό για το μεγαλύτερο περιουσιακό της στοιχείο, το ξενοδοχείο Πόρτο Καρράς), όσο και με τη θυγατρική «Μοχλός», η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με συνολικές υποχρεώσεις 88 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 66 εκατ. ευρώ βραχυπρόθεσμες και με ζημίες 999 χιλ. ευρώ το 2011 έναντι κερδών 142 χιλ. το 2010, δεν μπόρεσε να τηρήσει τις δεσμεύσεις του για το έργο της 6ης προβλήτας. Κάτι το οποίο δεν προκάλεσε μεγάλη έκπληξη στους επιχειρηματικούς κύκλους, οι οποίοι γνωρίζουν την ταμειακή «ασφυξία» που βιώνει ο όμιλος και υποστηρίζουν πως πρόκειται για ένα ακόμη «κομμάτι» του ντόμινο της κρίσης που τον έχει πλήξει.
Οι πληροφορίες θέλουν πάντως, τον Κωνσταντίνο Στέγγο τους τελευταίους δύο μήνες να πιέζει ασφυκτικά τις τράπεζες για να εξασφαλίσει την απαιτούμενη εγγυητική επιστολή, όμως, εκείνες εμφανίστηκαν επιφυλακτικές τόσο εξαιτίας των μεγάλων υποχρεώσεων της εταιρίας, όσο και επειδή έχουν κλείσει τη στρόφιγγα της χρηματοδότησης λόγω της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας.
Φαίνεται πως μετά την εν λόγω εξέλιξη εν αμφιβόλω τίθεται και το εάν η «Μοχλός» θα είναι σε θέση να διεκπεραιώσει και το έτερο έργο του ΟΛΘ, το οποίο διεκδικεί έναντι της κοινοπραξίας «Άκτωρ- ΑΚΤΕ VEGA- Cosmos Yachting» και της Lamda Development, συμφερόντων Σπύρου Λάτση, αν προκριθεί η προσφορά του. Πρόκειται για το project κατασκευής και λειτουργίας μαρίνας σκαφών αναψυχής στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, μια επένδυση ύψους 11,3 εκατ. ευρώ, η παραχώρηση της οποίας θα έχει χρονική διάρκεια τουλάχιστον 30 ετών.
Νέες καθυστερήσεις
Η «αποβολή» του Στέγγου από το έργο δεν έχει επιπτώσεις μόνο στην εταιρία του, αλλά προκαλεί και νέες καθυστερήσεις στην υλοποίηση του project ενόψει και της αποκρατικοποίησης του ΟΛΘ.
Η επέκταση της 6ης προβλήτας αποτελεί το σημαντικότερο έργο υποδομής για τον ΟΛΘ, καθώς θα υπερδιπλασιάσει τη δυναμικότητα του ΣΕΜΠΟ, εξυπηρετώντας περίπου 1,24 εκατ.
εμπορευματοκιβώτια σε ετήσια βάση από 405.000 σήμερα, αποφέροντας μεγαλύτερα έσοδα και προσδίδοντας ακόμη μεγαλύτερη αξία στο λιμάνι και τις προοπτικές του. Γι’ αυτό και για την διοίκηση του Στέλιου Αγγελούδη, η οποία είχε ήδη και εξασφαλισμένους πόρους από την ΕΤΕπ για την χρηματοδότησή του, ήταν ό, τι χειρότερο η ανατροπή με την «Μοχλός» τη δεδομένη χρονική στιγμή.
Άλλωστε δεν είναι η πρώτη φορά που παρουσιάζονται κωλυσιεργίες. Περίπου έξι μήνες έχουν ήδη χαθεί, αφού το αρχικό χρονοδιάγραμμα προέβλεπε την εγκατάσταση αναδόχου πριν από το φθινόπωρο του 2011, κάτι το οποίο δεν κατέστη εφικτό λόγω των προσφυγών που είχαν σε προηγούμενο στάδιο του διαγωνισμού καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας εναντίον της «Μοχλός»- κυρίως για την έκπτωση που είχε προσφέρει,- σχεδόν όλες οι εταιρίες που είχαν συμμετάσχει.
Δεδομένων όλων αυτών και λαμβανομένου υπόψη του χρόνου των 46 μηνών που τίθεται για περαίωση του τεχνικού αντικειμένου, η επέκταση της 6ης προβλήτας δεν θα ολοκληρωθεί πριν από το καλοκαίρι του 2016.
Στη συμπρωτεύουσα έχει δημιουργηθεί έτσι ένα κλίμα αβεβαιότητας για την αποκρατικοποίηση του λιμανιού. Οικονομικοί παρατηρητές επισημαίνουν την κήρυξη ως «ατελέσφορου λόγω μη συμμετοχής» του διεθνούς δημοσίου διαγωνισμού του ΟΛΘ για την 25ετή παραχώρηση σε ιδιώτη της 4ης προβλήτας, όπου βρίσκονται τα σιλό δημητριακών και για την επέκταση των υφιστάμενων εγκαταστάσεων.
Και όλα αυτά σε μια περίοδο που τα κέρδη μετά από φόρους της ΟΛΘ ΑΕ το 2011 αυξήθηκαν κατά 96,90%, ανερχόμενα στα 12,098 εκατ. ευρώ από 6,144 εκατ. ευρώ το 2010, ενώ και ο κύκλος εργασιών ήταν αυξημένος κατά 3,23%, καθώς διαμορφώθηκε στα 51,22 εκατ. ευρώ.
Στα… χέρια του Άκτορα περνά το project
Κερδισμένος μετά την εξέλιξη με την «Μοχλός» βγαίνει ο Γιώργος Μπόμπολας. Η εταιρία του, «Άκτωρ» ήταν ο δεύτερος μειοδότης στο διαγωνισμό για την επέκταση της 6ης προβλήτας, με την προσφορά του να δίνει έκπτωση 45,58% επί του αρχικού προϋπολογισμού του έργου.
Τις επόμενες μέρες η διοίκηση του ΟΛΘ αναμένεται να προσκαλέσει την εταιρία να προσκομίσει τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και εφόσον αυτή ανταποκριθεί, ο φάκελος θα ξαναπεράσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Εάν δεν υπάρξουν άλλα απρόβλεπτα, για την ανάθεση θα απαιτηθεί περίπου ένας μήνας.
Από την πρώτη στιγμή που ο Οργανισμός ανακοίνωσε τα σχέδιά του να προχωρήσει σε επενδύσεις για την αναβάθμιση του λιμανιού της συμπρωτεύουσας, ο όμιλος Μπόμπολα είχε δείξει ενδιαφέρον. Εκτός από την 6η προβλήτα και τη μαρίνα, το «παρών» θα δώσει και στη διεκδίκηση της επέκτασης και εκβάθυνσης του συμβατικού λιμανιού και συγκεκριμένα του κρηπιδώματος 24 στα 14 μέτρα από 11,5 μέτρα που είναι σήμερα, ώστε να μπορεί να υποδέχεται πλοία μεταφοράς συμβατικού φορτίου δυναμικότητας άνω των 50.000 τόνων.
Η επένδυση είναι προϋπολογισμού 30 εκατ. ευρώ και θα συνδυαστεί με τη δημιουργία logistic center προϋπολογισμού 21 εκατ. ευρώ.