Τον πρώτο λόγο για τα ποσοστά της ΕΤΑ έχουν Λάτσης – Κοπελούζος. Θα υπάρξουν άλλοι διεκδικητές;
Μαρίνες Φλοίσβου και Ζέας. Δύο από τα βασικότερα «φιλέτα» της Αττικής αναμένεται να αποτελέσουν το επόμενο διάστημα «πεδίο» μάχης για ισχυρούς. Ο σχεδιασμός της κυβέρνησης να παραχωρήσει το Δημόσιο τα ποσοστά που διαθέτει σε κρατικές επιχειρήσεις και ακίνητα σε ιδιώτες, προκειμένου να ενισχύσει τα έσοδα των ταμείων του κράτους, έχει προκαλέσει έντονη κινητικότητα στα επιτελεία πολλών επιχειρηματικών ομίλων, οι οποίοι «γλυκοκοιτάζουν» τις μεγάλες μονάδες θαλάσσιου τουρισμού και ιδίως στο παραλιακό μέτωπο της Αττικής.
Στον Φλοίσβο και την ΖΕΑ η Εταιρία Τουριστικών Ακινήτων ελέγχει ποσοστά τα οποία ανέρχονται στο 22,77% και στο 25% αντίστοιχα. Και στις δύο περιπτώσεις συμμετέχει σε κοινοπραξίες (στην πρώτη στην εταιρία Lamda Flisvos Marina του Σπύρου Λάτση, ο οποίος κατέχει το 77,23% και στη δεύτερη με τους ομίλους Κοπελούζου και Κυριακούλη, οι οποίοι κατέχουν 52,1% και 22,4%), οι οποίες έχουν αναλάβει με συμβάσεις παραχώρησης 40 ετών κατόπιν διαγωνισμού την ανάπτυξη, λειτουργία και διαχείριση των μαρίνων.
Γι’ αυτό και αν τελικά προχωρήσει το κυβερνητικό πλάνο για να παραχωρηθούν τα ποσοστά της ΕΤΑ, όπως εκτιμούν επιχειρηματικοί κύκλοι, τον πρώτο λόγο για την εξαγορά τους έχουν ο Σπύρος Λάτσης και ο Δημήτρης Κοπελούζος αντιστοίχως. Κανείς ωστόσο, δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να «πολιορκήσουν» τις δύο μαρίνες, οι οποίες είναι από τις μεγαλύτερες στην Αττική, και άλλοι υποψήφιοι «μνηστήρες», ακόμη και αν οι πιθανότητες για την απόκτηση μετοχών είναι μικρές.
Ιδιαιτέρως στην μαρίνα του Φλοίσβου, τα πράγματα αναμένεται να είναι πολύ πιο δύσκολα για τους ενδιαφερόμενους επενδυτές. Και αυτό επειδή η Lamda Development του Σπύρου Λάτση δεν φέρεται διατεθειμένη να δώσει… χώρο σε άλλον ιδιώτη στρατηγικό επενδυτή, καθώς η μέχρι τώρα στρατηγική της δείχνει πως θέλει να αποτελέσει «κυρίαρχη δύναμη» στο παραλιακό μέτωπο.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, Οδυσσέας Αθανασίου έχει πολλές φορές δηλώσει πως η εταιρία ενδιαφέρεται και για την απόκτηση επιπλέον ποσοστών στη μαρίνα του Φλοίσβου, ενδεχομένως να διεκδικήσει μέρος και της Ζέας, αλλά και σε άλλες περιφερειακές μαρίνες που πιθανόν θα πωληθούν.
Η Lamda Development είναι η μοναδική ελληνική εταιρία, η οποία έχει περάσει στην επόμενη φάση του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του Ελληνικού, «μονομάχησε» μέχρι τέλους με την «Αστήρ Παλλάς» για τη μαρίνα της Βουλιαγμένης (στην οποία πλειοδότησε τελικά ο Αστέρας με τίμημα 43 εκατ. ευρώ), πριν από μια πενταετία περίπου διεκδίκησε τη μαρίνα Φαλήρου (και θα την ξαναδιεκδικήσει αν γίνει διαγωνισμός παραχώρησης), ενώ όσοι παρακολουθούν τον τρόπο με τον οποίο κινείται υποστηρίζουν πως στην ουσία «θέλει όλες τις μαρίνες της Αττικής».
Στη μαρίνα Ζέας από την άλλη πλευρά, προτεραιότητα για την απόκτηση του 25% έχει ο όμιλος Κοπελούζου, καθώς είναι ήδη ο μεγαλομέτοχός της. Ωστόσο, όπως έχει διδάξει η προηγούμενη εμπειρία, ο Δημήτρης Κοπελούζος θα μπορούσε να δεχτεί και έναν άλλον ιδιώτη στρατηγικό επενδυτή. Ήδη τη μαρίνα Ζέας την ελέγχει από κοινού με τον όμιλο Κυριακούλη, ενώ παλαιότερα στο μετοχικό της κεφάλαιο συμμετείχε και η J & P Άβαξ του Δάκη Ιωάννου.
Οι άλλοι «μνηστήρες»
Οι δύο μαρίνες της Αττικής φαίνεται να προσελκύουν το ενδιαφέρον πολλών επιχειρηματιών κυρίως του κατασκευαστικού κλάδου, οι οποίοι θέτουν σοβαρή «υποψηφιότητα» για την διεκδίκηση των ποσοστών της ΕΤΑ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, μεταξύ αυτών είναι η J & P Άβαξ του Δάκη Ιωάννου, ο οποίος δραστηριοποιείται στον χώρο των μαρίνων μέσω της θυγατρικής Αθηνά, η Ελλάκτωρ του Γιώργου Μπόμπολα, ο Κωνσταντίνος Στέγγος, ο οποίος θέλει να επανέλθει δυναμικά στον χώρο των μαρίνων μετά από την πώληση μαρίνων που διαχειριζόταν στα νησιά, αλλά και ο όμιλος Folli Follie Group της οικογένειας Κουτσολιούτσου, σε συνεργασία με τους Τούρκους, οι οποίοι διαχειρίζονται ήδη τη μαρίνα Μυτιλήνης. Στην… κούρσα διεκδίκησης ενδέχεται να μπουν και ξένοι όμιλοι σε συνεργασία ή αυτόνομα με ελληνικούς.
Τόσο η μαρίνα Φλοίσβου, όσο και η μαρίνα Ζέας αποτελούν «δέλεαρ» λόγω των υπηρεσιών που προσφέρουν και των εσόδων που αποφέρουν. Η πρώτη μπορεί το πρώτο εξάμηνο του 2012 να παρουσίασε λειτουργικές ζημίες κατά 0,3 εκατ. ευρώ κυρίως λόγω της αύξησης κατά 20% του ενοικίου προς το ελληνικό Δημόσιο, όμως, προσφέρει την δυνατότητα περισσότερων από 150 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μεγαλύτερα των 30 μέτρων, μετατρέποντάς την σε πρώτη επιλογή για πελάτες με mega yachts (το μηνιαίο κόστος ανά μέτρο είναι 142 ευρώ), ενώ διαθέτει σε έκταση 3.800 τ.μ. εγκαταστάσεις για χρήσεις αναψυχής και εμπορικές που επίσης αποφέρουν έσοδα. Με 620 θέσεις ελλιμενισμού η μαρίνα Ζέας και 4.780 τ. μ κτιριακές εγκαταστάσεις που παρέχουν σύγχρονες και αναβαθμισμένες υπηρεσίες, κατέγραψε καθαρά κέρδη 1 εκατ. ευρώ, ο τζίρος της ανέρχεται στα 4,5 εκατ. ευρώ και τα διαθέσιμά της φτάνουν στα 7,1 εκατ. ευρώ. Οι βασικοί μέτοχοι μάλιστα, όλα αυτά τα χρόνια που την διαχειρίζονται έχουν κάνει επενδύσεις της τάξεως των 10 εκατ. ευρώ.
Στη… σειρά για αξιοποίηση Γλυφάδα και Άλιμος
Στην «σειρά» για αξιοποίηση μπαίνουν και οι μαρίνες Γλυφάδας και Αλίμου. Η πρώτη βρίσκεται στην δικαιοδοσία του Δήμου Γλυφάδας και η δεύτερη στην δικαιοδοσία της ΕΤΑ. Και οι δύο υστερούν σε παροχές, ενώ για τη μαρίνα Γλυφάδας τα «παρατράγουδα» σχετικά με τον χειρισμό των θέσεων ελλιμενισμού ήταν πάρα πολλά. Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι ο διαγωνισμός για την παραχώρηση των μαρίνων σε ιδιώτες να πραγματοποιηθεί άμεσα, όχι μόνο για τις συγκεκριμένες δύο μαρίνες, αλλά για 14 ακόμη στην Αττική και στην περιφέρεια.
Πάντως, και για Γλυφάδα- Άλιμο οι διεκδικητές αναμένεται να είναι ορισμένα από τα ηχηρά ονόματα του επιχειρηματικού κόσμου, όπως ο Δάκης Ιωάννου, ο Γιώργος Μπόμπολας κ. α, ενώ ενδιαφέρον φέρεται να δείχνουν και μεγάλοι διεθνείς όμιλοι.