Αγκάθι για τους μνηστήρες οι οφειλές 500 εκ. ευρώ προς την εταιρία
Προβληματισμό στην κυβέρνηση και στο ΤΑΙΠΕΔ προκαλούν οι πληροφορίες για χαμηλότερα τιμήματα από τους Ρώσους στη φάση των δεσμευτικών προσφορών, αλλά και η διαφαινόμενη απροθυμία τόσο των Αζέρων, όσο των Ελλήνων μνηστήρων να «χτυπήσουν» το διαγωνισμό για τη ΔΕΠΑ.
Το κλίμα κατά το management presentation της εταιρίας προς τους υποψήφιους επενδυτές, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες πηγές, δεν άφησε μεγάλα περιθώρια αισιοδοξίας, καθώς υπάρχει το μεγάλο αγκάθι των οφειλών ύψους 500 εκ. από τους ανεξάρτητους ηλεκτροπαραγωγούς και βιομηχανικούς πελάτες, που εκτιμάται ότι θα επηρεάσει σε ένα βαθμό και το ύψος των δεσμευτικών προσφορών.
ΕΝΔΟΡΩΣΙΚΗ ΥΠΟΘΕΣΗ
Παράλληλα, όμως, το ότι, όπως όλα δείχνουν, η προσπάθεια να συγκροτηθεί μια ισχυρή δυτική υποψηφιότητα με τη συμμετοχή των μεγάλων ευρωπαϊκών εταιριών σε σύμπραξη είτε με τα ελληνικά σχήματα, είτε με τη Socar, δεν απέδωσε καρπούς, καθιστά σε μεγάλο βαθμό την αποκρατικοποίηση «ενδορωσική υπόθεση». Ναι μεν το στρατηγικό ενδιαφέρον της Μόσχας για την απόκτηση της ελληνικής εταιρίας αερίου είναι δεδομένο, αλλά από τη στιγμή που Gazprom και Sintez καθίστανται κυρίαρχες του παιχνιδιού διαφαίνεται πρόθεση να χαμηλώσουν τον πήχη των τιμημάτων σε σχέση με τις ενδεικτικές προσφορές.
Ειδικά για την Gazprom υπάρχει και το ακανθώδες ζήτημα του τι θα πράξει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού, -που ήδη διεξάγει έρευνα σε βάρος της για κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες- στην οποία θα υποβληθεί το αποτέλεσμα του διαγωνισμού, με μεγάλη πιθανότητα να το απορρίψει ή να επιβάλλει στους Ρώσους επαχθή «ανταλλάγματα», όσον αφορά την παραχώρηση δραστηριοτήτων τους σε άλλες αγορές. Όλα αυτά ενώ είναι ακόμη σε εκκρεμότητα το θέμα της εγγυητικής επιστολής, με τις πληροφορίες να αναφέρουν ότι η πρόταση στην οποία καταλήγει το ΤΑΙΠΕΔ προβλέπει μείωση του ποσοστού από το 20% αλλά όχι και των όρων. Το θέμα είχε βάλει η Gazprom καθώς αν πλειοδοτούσε στο διαγωνισμό και «κοβόταν» από την Κομισιόν θα έχανε, -με βάση την ενδεικτική προσφορά της- περί τα 180 εκ. ευρώ. Με τη μείωση του ποσοστού της εγγυητικής σε συνδυασμό με το αναμενόμενο χαμηλότερο τίμημα το πρόβλημα περιορίζεται, χωρίς όμως να λύνεται.
ΓΟΡΔΙΟΣ ΔΕΣΜΟΣ
Αν και τον «γόρδιο δεσμό» σχετικά με την παρουσία των δύο ρωσικών εταιριών στην τελική φάση του διαγωνισμού θα κληθεί να λύσει τελικά το Κρεμλίνο, σε κάθε περίπτωση υπάρχουν δεδομένα που δημιουργούν σκιές, ενόψει της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών στις 29 Απριλίου.
Η συγκεκριμένη ημερομηνία σύμφωνα με την κυβέρνηση, θεωρείται «αμετάθετη», καθώς έχουν προηγηθεί πολλές αναβολές και άλλα περιθώρια ελιγμών δεν υπάρχουν, ιδιαίτερα κάτω από την ασφυκτική πίεση της Τρόικας που ζητεί άμεση προώθηση των αποκρατικοποιήσεων.
Με δεδομένο, όμως, ότι ο Α. Σαμαράς, σύμφωνα με τις αποκλειστικές πληροφορίες που δημοσίευσε η DEAL, θα βρίσκεται στο Κρεμλίνο 15-17 Μαΐου, δεν μπορεί να αποκλεισθεί μια ακόμη αναβολή προκειμένου να ξεκαθαριστούν οι ρωσικές προθέσεις. Ακόμη κι αυτό όμως δεν είναι απαραίτητο, όπως παρατηρούν κυβερνητικές πηγές, καθώς οι όποιες εξελίξεις θα μπορούσαν να υπάρξουν και μετά τις προσφορές, ενώ θα ήταν και ένα «ατού» για τον Σαμαρά να πάει στη Μόσχα έχοντας στις βαλίτσες του το προβάδισμα των ρωσικών εταιριών, που σημαίνει ότι ο διαγωνισμός εξελίχθηκε, παρά τις έντονες πιέσεις, με αντικειμενικό και δίκαιο τρόπο.
Από πλευράς των δύο ελληνικών υποψηφιοτήτων, της M&M Gas των Μυτιληναίου-Βαρδινογιάννη και της κοινοπραξίας ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ –PPF, δεν φαίνεται να έχουν αποδώσει οι συζητήσεις για ευρύτερη συμμαχία με κάποια εκ των ευρωπαϊκών εταιριών που συμμετείχαν στην πρώτη φάση του διαγωνισμού. Ωστόσο, τα δύο ελληνικά σχήματα εμφανίζονται αποφασισμένα να δώσουν το «παρών» στη φάση των δεσμευτικών προσφορών, αλλά οι πληροφορίες κατεβάζουν τον πήχη των τιμημάτων.
ΟΙ ΑΖΕΡΟΙ
Σύννεφα δημιουργούνται και όσον αφορά την υποψηφιότητα της κρατικής εταιρίας του Αζερμπαϊτζάν Socar. Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν ότι οι Αζέροι εμφανίζονται προβληματισμένοι και δυσαρεστημένοι από το γεγονός ότι στο πλαίσιο του διαγωνισμού δεν εκτιμήθηκε δεόντως η γεωστρατηγική διάσταση της δικής τους προσφοράς από την ελληνική κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ.
Κι αυτό παρά το γεγονός ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η υπόθεση του νότιου διαδρόμου με τους υποψήφιους αγωγούς ΤΑΡ και West Nabucco να συγκεντρώνουν αυτή τη στιγμή ίσες πιθανότητες και με δεδομένο το στρατηγικό ενδιαφέρον της ελληνικής πλευράς για τον ΤΑΡ ως μια από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις στη χώρα ύψους 1,5 δις ευρώ.
Οι Αζέροι δεν φαίνονται πλέον «ζεστοί» να χτυπήσουν τον ΔΕΣΦΑ.
Όπως αναφέρουν συγκεκριμένες πληροφορίες από αξιωματούχους της κυβέρνησης του Αζερμπαϊτζάν, εξετάστηκε κάποια στιγμή ακόμη και το ενδεχόμενο απόσυρσης από τη διαδικασία κάτι όμως που απορρίφθηκε.
Έτσι το επικρατέστερο σενάριο λέει ότι μένουν στο διαγωνισμό αλλά η δεσμευτική προσφορά τους θα κινείται στο επίπεδο της πραγματικής αξίας της εταιρίας, χωρίς δηλαδή να προστίθεται το γεωστρατηγικό premium το οποίο αυτή ενσωματώνει.
ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΕΣΦΑ
«Κράχτης» κερδοφορία και επενδυτικό πρόγραμμα
Με «κράχτη» τα θετικά αποτελέσματα και το επενδυτικό πρόγραμμα των 1,6 δις για την επόμενη δεκαετία ολοκληρώθηκε το management presentation και για τον ΔΕΣΦΑ προς τους εκπροσώπους των υποψήφιων επενδυτών της Socar, της Sintez και της ΓΕΚ Τέρνα – PPF.
Οι επιτελείς της εταιρίας επικέντρωσαν στην εντυπωσιακή άνοδο της καθαρής κερδοφορίας του ΔΕΣΦΑ την τελευταία τριετία, που έφτασε στα 88,7 εκ. ευρώ, από 86,1 εκ. ευρώ το 2011 και έναντι 22,5 εκ. ευρώ το 2009. Το μεγάλο ενδιαφέρον των μνηστήρων εστιάσθηκε στο επενδυτικό πρόγραμμα που περιλαμβάνει την αναβάθμιση του σταθμού της Ρεβυθούσας με την κατασκευή τρίτης δεξαμενής LNG, λιμενικά και παροχετευτικά έργα, καθώς και την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου σε Πελοπόννησο και Εύβοια. Παράλληλα, προβλέπεται η δημιουργία αποθηκευτικού χώρου στο εξαντλημένο κοίτασμα της νότιας Καβάλας, αλλά και η λειτουργία του Σταθμού της Νέας Μεσημβρίας που επιτρέπει την εισροή μεγαλυτέρων ποσοτήτων φυσικού αερίου από τα Ελληνοβουλγαρικά και Ελληνοτουρκικά σύνορα.
Σε επίπεδο ΔΕΣΦΑ πιο ώριμη από πλευράς project plan φέρεται η Sintez που σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά προβλέπει επενδύσεις για τον εκσυγχρονισμό της Ρεβυθούσας, τη δημιουργία νέου τερματικού σταθμού, με προοπτική να λειτουργήσει ως hub προς την ευρωπαϊκή αγορά, καθώς και την κατασκευή δικτύου αγωγών που θα διασυνδέουν το ελληνικό σύστημα με τα Σκόπια.
Η Socar από την πλευρά της ποντάρει στην αύξηση της αποθηκευτικής δυναμικότητας της εταιρίας, προκειμένου να αυξήσει τη συμμετοχή της τόσο στην εσωτερική όσο και στην ευρωπαϊκή αγορά.
Παράλληλα, η κοινοπραξία ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ με το τσέχικο fund PPF έχει στο στόχαστρό της τόσο το κατασκευαστικό κομμάτι, όσο και αυτό της διανομής. Υπενθυμίζεται ότι ο Γ. Περιστέρης βρίσκεται το τελευταίο διάστημα σε συζητήσεις με την τουρκική Botas για ανεξάρτητες εισαγωγές ποσοτήτων αερίου.