Εστάλη αργά χθες το βράδυ εμπρόθεσμα η πρόταση της ελληνικής κυβέρνησης για το πακέτο μέτρων, προκειμένου να κλείσει η πολυπόθητη συμφωνία, η οποία μεταξύ άλλων περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τριετή χρηματοδότηση των δανειακών αναγκών της χώρας ύψους περίπου 70 δισ. ευρώ, ρύθμιση του ελληνικού χρέους αλλά και αναπτυξιακό πακέτο ύψους 35 δισ. ευρώ.
Μέχρι στιγμής δεν υπάρχει επίσημη απάντηση από τους δανειστές, με την πρόταση να βρίσκεται ήδη στη Βουλή, προκειμένου ο Πρωθυπουργός να λάβει εξουσιοδότηση και να προχωρήσει σε συμφωνία το αργότερο έως την Κυριακή.
Τα μέλη της κυβέρνησης εμφανίζονται αισιόδοξα για την επίτευξη συμφωνίας, ωστόσο δεν λείπουν και οι εσωκομματικές αντιδράσεις, όπως αυτή του Παναγιώτη Λαφαζάνη σχετικά με το περιεχόμενο της ελληνικής πρότασης
Ουσιαστικά δεν υπάρχουν αποκλίσεις σε σχέση με τις προτάσεις Γιούνκερ της 28ης Ιουνίου. Ωστόσο το νέο πακέτο προτάσεων περιλαμβάνει και «ρήτρες» σε περίπτωση που πέσουν έξω τα μέτρα που προτείνει η ελληνική πλευρά. Αν δεν επιτευχθούν οι προβλεπόμενες εισπράξεις φόρων, τότε θα ληφθούν μέτρα όπως:
(i) αύξηση του φορολογικού συντελεστή στα έσοδα από ενοίκια, σε 15% αντί 11% για εισοδήματα έως 12.000 ευρώ ετησίως για πρόσθετα έσοδα 160 εκατομμύρια ευρώ σε 35% από 33% στα εισοδήματα πάνω από 12.000 ευρώ, για επιπλέον έσοδα 40.000.000 ευρώ.
(ii) ο φόρος εισοδήματος νομικών προσώπων θα αυξηθεί κατά επιπλέον ποσοστιαία μονάδα (δηλαδή από 28% έως 29%), που θα οδηγήσει σε πρόσθετα έσοδα ύψους 130.000.000 ευρώ.
Με τις νέες προτάσεις βαίνει προς πλήρη ιδιωτικοποίηση και ο ΟΤΕ, θα εφαρμοστούν τα μέτρα (toolkit) που προτείνει ο ΟΟΣΑ, μειώνονται οι μισθοί των νεοπροσλαμβανομένων στο δημόσιο, δεν αυξάνεται ο κατώτατος μισθός στο δημόσιο (παρά εμμέσως μόνον μέσω της επαναφοράς των συλλογικών συμβάσεων) και μειώνονται οριακά κατά 100 εκατ. φέτος και 200 εκατ. το 2016 τα ανώτατα όρια αμυντικών δαπανών.
1. Προϋπολογισμός
– Θα κατατεθεί συμπληρωματικός προϋπολογισμός αλλά θα τεθούν σε νέα διαπραγμάτευση οι στόχοι πρωτογενούς πλεονάσματος 1%, 2%, 3%, και 3,5% του ΑΕΠ για τα έτη 2015, 2016, 2017 και 2018 αντίστοιχα, λόγω της ύφεσης και της κακής κατάστασης της Οικονομίας.
– νέος οργανικός νόμος και νέο σύστημα ελέγχου της πορείας του προϋπολογισμού
2. Φορολογία
– βασικός συντελεστής 23% (θα περιλαμβάνει και εστιατόρια και υπηρεσίες τροφοδοσίας),
– μειωμένος συντελεστής 13% για βασικά τρόφιμα, ενέργεια, ξενοδοχεία και νερό, (εκτός από την αποχέτευση),
– υπερ-μειωμένος συντελεστής 6% μόνο για φάρμακα, βιβλία, και τα θέατρα,
(ii) καταργούνται εξαιρέσεις και απαλλαγές από ΦΠΑ (ασφάλιστρα κλπ)
(iii) καταργούνται σταδιακά οι εκπτώσεις στα κοσμοπολίτικα νησιά του Αιγαίου, που έχουν το υψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα και δέχονται τον μεγαλύτερο αριθμό τουριστών. Η μείωση των εκπτώσεων θα αρχίσει από τον Οκτώβριο φέτος και θα ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2016. Προβλέπεται να δοθούν αντισταθμιστικά μέτρα ενίσχυσης για τους κατοίκους.
Η αύξηση αυτή του συντελεστή ΦΠΑ μπορεί να αναθεωρηθεί στο τέλος του 2016, με την προϋπόθεση ότι θα βρεθούν ισοδύναμα πρόσθετα έσοδα από την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής κλπ.
(iv) αλλαγές στο καθεστώς υπαγωγής στον ΦΠΑ των μικρομεσαίων
(β) μπαίνουν περιορισμοί για ένταξη στο καθεστώς φορολόγησης των αγροτών, αλλά καταργείται και η ειδική έκπτωση στο πετρέλαιο των αγροτών.
(γ) επιβάλλεται άμεσα 100% προκαταβολή του φόρου για την επόμενη χρονιά στα κέρδη των επιχειρήσεων, αλλά και για τον φόρο εισοδήματος ατομικών επιχειρήσεων μέχρι τα τέλη του 2017 (αντί του 2016 που είχε προτείνει πριν δύο εβδομάδες ο Γιούνκερ).
(δ) αυξάνεται η εισφορά αλληλεγγύης αλλά μονιμοποιείται και η παρακράτησή της στην πηγή των εισοδημάτων.
(ε) περιορίζονται οι δικαιούχοι επιδότησης για πετρέλαιο θέρμανσης το 2016.
(στ) αλλάζουν οι τιμές ζώνης των αντικειμενικών αξιών, αλλά αυξάνονται οι συντελεστές φόρου ακινήτων, αν χρειαστεί, για να διασφαλιστούν το 2015 και το 2016 έσοδα από τον φόρο ακίνητης περιουσίας ύψους 2,65 δισ. ευρώ.
(ζ) νέα ποινική νομοθεσία σχετικά με τη φοροδιαφυγή και τη φορολογική απάτη
(η) αλλάζει ο συντελεστής του φόρου του ναυτιλιακού κλάδου
(θ) αύξηση στον φορολογικό συντελεστής εταιρειών από 26% σε 28% από τον Σεπτέμβριο
(ι) φόρος επί των τηλεοπτικών διαφημίσεων
(ια) καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων και τσιγάρων
(ιβ) φόρος πολυτελείας για τα σκάφη αναψυχής άνω των 10 μέτρων και αύξηση του συντελεστή από 10% σε 13%, που θα επιβληθεί με τα εκκαθαριστικά που εκδίδονται φέτος
3. Συντάξεις
(α) ρήτρα μηδενικού ελλείμματος για τις επικουρικές συντάξεις και τα εφάπαξ
(β) μεταρρυθμίσεις με ισχύ από την 1η Ιουλίου 2015, ώστε να επιτευχθεί σταδιακά εξοικονόμηση ύψους 0,25% -0,5% του ΑΕΠ ετησίως το 2015 και 1 % του ΑΕΠ για ολόκληρο το έτος το 2016
(γ) εφαρμογή ισχυρών αντικινήτρων για την πρόωρη συνταξιοδότηση και σταδιακή εξάλειψη των εξαιρέσεων λόγω θεμελιωμένων δικαιωμάτων
(δ) σταδιακή προσαρμογή του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης στα 67 έτη, ή στα 62 έτη και εισφορές 40 ετών μέχρι το 2022 (πλην των βαρέων και ανθυγιεινών και των μητέρων παιδιών με ειδικές ανάγκες (ΑΜΕΑ).
(ε) περιορισμός των κοινωνικών συντάξεων
(στ) αύξηση των συντάξεων του ΟΓΑ για τους ανασφάλιστους
(ζ) σταδιακή κατάργηση του επιδόματος αλληλεγγύης (ΕΚΑΣ) και υποκατάσταση από το εγγυημένο εισόδημα έως τα τέλη Δεκεμβρίου 2019. Κόβεται άμεσα το ΕΚΑΣ για το 20% των δικαιούχων με τα υψηλότερα εισοδήματα.
(η) εξομοίωση εισφορών σε όλα τα συνταξιοδοτικά ταμεία (και του ΟΓΑ) με τα ισχύοντα στο ΙΚΑ από 1ης Ιουλίου 2015
(θ) στενότερη σύνδεση μεταξύ εισφορών και παροχών
(ι) σταδιακή κατάργηση των φόρων υπέρ τρίτων
4. Εργασιακά
(α) θεσμοθέτηση το φθινόπωρο των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας. Δεν προβλέπεται άλλος τρόπος για αυξήσεις ή επαναφορά του κατώτατου μισθού «με ένα νόμο».
(β) μέτρα για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας
Συγκεκριμένα στις προτάσεις αναφέρεται:
«Έναρξη διαδικασίας διαβούλευσης παρόμοιας με εκείνη που προβλέπεται για τον προσδιορισμό του κατώτατου μισθού (άρθ. 103 του Ν. 4172/2013) για την αναθεώρηση των υφιστάμενων πλαισίων για τις ομαδικές απολύσεις, τη συνδικαλιστική δράση και τις συλλογικές διαπραγματεύσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις βέλτιστες πρακτικές σε άλλα μέρη της Ευρώπης.
Περαιτέρω συμβολή στην επανεξέταση που περιγράφεται ανωτέρω θα παρασχεθεί από διεθνείς οργανισμούς και το ILO (Διεθνές Γραφείο Εργασίας). Η οργάνωση και τα χρονοδιαγράμματα θα καταρτιστούν σε διαβούλευση με τους θεσμούς. Δεν θα γίνει καμία αλλαγή στο τρέχον πλαίσιο των συλλογικών διαπραγματεύσεων πριν από την περάτωση της επανεξέτασης και, σε κάθε περίπτωση, όχι πριν από τα τέλη του 2015. Κάθε προτεινόμενη τροποποίηση του νομοθετικού πλαισίου θα γίνει μόνο σε συμφωνία με την ΕΕ/ΕΚΤ/ΔΝΤ. Οι αρχές θα λάβουν μέτρα για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των νόμιμων επιχειρήσεων και η προστασία των εργαζομένων, καθώς και τα φορολογικά έσοδα και οι πόροι της κοινωνικής ασφάλισης».
5. Δημόσια διοίκηση
(α) ενιαία μισθολογική κλίμακα, με έναρξη ισχύος την 1η Ιανουαρίου 2016 με άνοιγμα της «ψαλίδας» μεταξύ υψηλών και χαμηλών μισθών και μείωση του εισαγωγικού μισθού στα 586 ευρώ
(β) περιορισμοί σε άδειες, ημερήσιες αποζημιώσεις, έξοδα ταξιδίων, επιδόματα κλπ.
(γ) πλαφόν για μισθολογικές δαπάνες και το προσωπικό στο δημόσιο, που θα μειώνονται ως το 2019
(δ) αξιολογητές των επιδόσεων όλων των υπαλλήλων
6. Αγορές
• Εφαρμογή όλων των συστάσεων από την εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ (toolkit I και ΙΙ)
• Άνοιγμα των επαγγελμάτων μηχανικών, συμβολαιογράφων, αναλογιστών, δικαστικών επιμελητών, και απελευθέρωση της αγοράς τουριστικών μισθωμάτων και μεταφοράς με πορθμεία
• μείωση της γραφειοκρατίας αδειοδότησης επενδύσεων κλπ
• μεταρρύθμιση της αγοράς φυσικού αερίου
7. Ιδιωτικοποιήσεις
• αποκρατικοποίηση της εταιρείας μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας ΑΔΜΗΕ ή θα εξεταστεί άλλη εναλλακτική πρόταση έως τον Οκτώβριο του 2015.
• το δημόσιο θα μεταβιβάσει στο ΤΑΙΠΕΔ το υπόλοιπο πακέτο μετοχών του ΟΤΕ.
• ολοκλήρωση διαδικασιών για τους περιφερειακούς αερολιμένες, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την ΕΓΝΑΤΙΑ, τους λιμένες Πειραιά και Θεσσαλονίκης και του Ελληνικού (ακριβής κατάλογος περιλαμβάνεται στο τεχνικό υπόμνημα)
• διεθνής δημόσιος διαγωνισμός για την απόκτηση τηλεοπτικών αδειών και τα σχετικά τέλη χρήσης των σχετικών συχνοτήτων
• φορολογία 30% επί των ακαθαρίστων εσόδων από τυχερά παιχνίδια και στα VLT («φρουτάκια) που προβλέπεται να εγκατασταθούν στο δεύτερο εξάμηνο του 2015 και το 2016
• υποβολή προσφορών για την έκδοση αδειών 4G και 5G.
Η Μετάφραση στα Ελληνικά
Ελλάδα: Προαπαιτούμενες Ενέργειες
Πολιτικές Δεσμεύσεις και πράξεις που λαμβάνονται, μετά από διαβούλευση με στελέχη των ΕΚΤ-ΔΝΤ-Κομισιόν:
1. Συμπληρωματικός Προϋπολογισμός 2015 και Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 2016-19
Εφαρμόζεται από την 1η Ιουλίου 2015 συμπληρωματικός προϋπολογισμός για το 2015 και ένα μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πρόγραμμα, το οποίο συνοδεύεται από ένα πακέτο αξιόπιστων κέντρων. Το νέο δημοσιονομικό μονοπάτι βασίζεται σε στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων 1%, 2%, 3% και 3,5% του ΑΕΠ για 2015, 2016, 2017 και 2018. Στο πακέτο περιλαμβάνονται μεταρρυθμίσεις στον ΦΠΑ, άλλα φορολογικά μέτρα, μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό, μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση, μεταρρυθμίσεις που αφορούν την ενίσχυση του φοροεισπρακτικού μηχανισμού και άλλα παραμετρικά μέτρα που εξηγούνται παρακάτω.
2. Μεταρρύθμιση ΦΠΑ
Εφαρμογή νομοθεσίας για μεταρρυθμίσεις στο σύστημα ΦΠΑ, που θα εφαρμοστεί από 1η Ιουλίου 2015. Η μεταρρύθμιση θα στοχεύσει σε αύξηση των εσόδων που αντιστοιχεί στο 1% του ΑΕΠ σε ετήσια βάση από τις παραμετρικές μεταβολές.
Το νέο σύστημα ΦΠΑ:
I. Ενοποιήση των συντελεστών σε έναν βασικό συντελεστή 23%, στον οποίο θα περιλαμβάνονται εστιατόρια και catering και έναν μειωμένο συντελεστή στο 13% για βασικά τρόφιμα, ενέργεια, ξενοδοχεία και νερό (εξαιρείται η αποχέτευση) και έναν ιδιαίτερα μειωμένο συντελεστή 6% για φάρμακα, βιβλία και θέατρα, ii. Άρση των εξαιρέσεων και διεύρυνση της βάσης και αύξηση του συντελεστή για την ασφάλεια και iii. Κατάργηση του μειωμένου συντελεστή στα νησιά, ξεκινώντας από τα νησιά με υψηλό εισόδημα και αυτά που αποτελούν τους πιο δημοφιλής τουριστικούς προορισμούς, ενώ εξαιρούνται τα πλέον απομακρυσμένα. Θα ολοκληρωθεί στα τέλη του 2016 ως αρμόζει και θα έχει στόχο δημοσιονομικά ουδέτερα μέτρα προκειμένου να αποζημιωθούν οι κάτοικοι που αντιμετωπίζουν τις μεγαλύτερες ανάγκες. Οι νέοι συντελεστές ΦΠΑ για ξενοδοχεία και νησιά θα εφαρμοστούν από τον Οκτώβριο του 2015.
Η αύξηση στον συντελεστή του ΦΠΑ, όπως περιγράφεται παραπάνω, θα επανεξετασθεί στο τέλος του 2016, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχουν επιπρόσθετα έσοδα μέσω μέτρων κατά της φοροδιαφυγής και βελτιωθεί η εισπραξιμότητα του ΦΠΑ. Κάθε απόφαση για επανεξέταση και αναμόρφωση θα ληφθεί σε συνεργασία με τους θεσμούς.
3. Δημοσιονομικά διαρθρωτικά μέτρα
Εφαρμογή νομοθεσίες για:
– «διαγραφούν» οι πιθανότητες φοροαποφυγής (π.χ. αλλαγή του τρόπου ορισμού για τον χαρακτηρισμό ως αγρότης), λήψη μέτρων για αύξηση του φορολογικού συντελεστή για επιχειρήσεις το 2016 και προκαταβολή 100% του φόρου επιχειρήσεων και σταδιακά για τις ατομικές επιχειρήσεις έως το 2017. Κατάργηση της ειδικής φορολογικής μεταχείρισης των αγροτών στον φορολογικό κώδικα έως το 2017, αύξηση της εισφοράς αλληλεγγύης,
– κατάργηση επιχορηγήσεων του πετρελαίου για τους αγρότες και εφαρμογή καλύτερων προϋποθέσεων, προκειμένου να καταργηθούν οι δαπάνες των επιχορηγήσεων για το πετρέλαιο θέρμανσης στον προϋπολογισμό του 2016,
– σε ό,τι αφορά την αναμόρφωση των φόρων ανά ζώνη ιδιοκτησίας, θα υπάρξει προσαρμογή του φόρου ακινήτων εάν κριθεί απαραίτητο, ώστε να διασφαλιστούν τα έσοδα 2,65 δισ. ευρώ, από τη φορολόγηση ακινήτων για το 2015 και το 2016 και αλλαγή του ελάχιστου φόρου προσωπικού εισοδήματος,
– κατάργηση του διασυνοριακού φόρου που εφαρμόστηκε βάσει του νόμου (ΧΧΧΧ/2015) και αλλαγή των πρόσφατων τροποποιήσεων του ITC στον νόμο για τη δημόσια διοίκηση (ΧΧΧΧ/2015), συμπεριλαμβανομένης και της ειδικής μεταχείρισης των εισοδημάτων των αγροτών,
– εφαρμογή σημαντικών μεταρρυθμίσεων στους κώδικες για τον φόρο εισοδήματος και φορολογικών εσόδων: εφαρμογή νέου Ποινικού Νόμου για την Φοροδιαφυγή και Απάτη, ώστε να μεταρρυθμιστεί το Ειδικός Νόμος Προστίμων 2523/1997 και οποιοσδήποτε άλλη νομοθεσία και να αντικατασταθεί το Άρθρο 55, παράγραφοι 1 και 2 του Κώδικα Φορολογικών Εσόδων και με στόχο να εκσυγχρονιστεί και να διευρυνθεί η έννοια της φορολογικής απάτης και φοροδιαφυγής για όλες τις μορφές φόρων. Κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Αρχείων για τα πρόστιμα, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που έχουν επιβληθεί μέσω του νόμου 2523/1997, ο οποίος αφορά το φορολογικό πλαίσιο για συγκεκριμένα επενδυτικά σχήματα και των συμμετεχόντων σε αυτά, βάσει του ITC και σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις καλύτερες πρακτικές της Ευρωζώνης,
– εφαρμογή νομοθεσίας για αναβάθμιση του οργανικού νόμου για τον προϋπολογισμό: I. Εισαγωγή πλαισίου για τις ανεξάρτητες αρχές, ii. Κατάργηση των εξωδικαστικών συμφωνιών του Ελεγκτικού Συνεδρίου και των λογιστών (υπόλογοι), iii. Παροχή στη ΓΓΔΕ αποκλειστική οικονομική δυνατότητα και των αρμοδιοτήτων του ΓΛΚ προκειμένου να «παρακολουθεί» τα δημόσια οικονομικά και iv. Κατάργηση του γραφείου των δημοσιονομικών ελεγκτών έως τον Ιανουάριο του 2017,
– αύξηση του φορολογικού συντελεστή για το τονάζ και κατάργηση του ειδικού φορολογικού καθεστώτος για την ναυτική βιομηχανία.
Έως τον Σεπτέμβριο του 2015 (I) απλοποίηση του χρονοδιαγράμματος φόρων προσωπικού εισοδήματος, (ii) επανασχεδίαση και ενσωμάτωση στο ITC του επιδόματος αλληλεγγύης για τα εισοδήματα του 2016, προκειμένου να επιτευχθεί καλύτερη χρονική εφαρμογή για το φορολογικό σύστημα (iii) διανομή ενός κύκλου προστίμων ώστε να διασφαλιστεί η κατανοητή και ορθή εφαρμογή του Κώδικα Φορολογικών Εσόδων, (iv) και άλλες εναπομείνασες μεταρρυθμίσεις όπως αναφέρονται στην έκθεση του ΔΝΤ για τη χώρα (Country Report No. 14/151).
Στην υγεία, με εφαρμογή από 1η Ιουλίου 2015: (I) επαναφορά της πλήρους συνταγογράφησης φαρμάκων generics και μη προστατευμένων από πατέντα, χωρίς εξαιρέσεις, (ii) μείωση, ως πρώτο βήμα της τιμής των μη προστατευμένων από πατέντα φαρμάκων κατά 50% και όλων των generics κατά 32,5% σε σύγκριση με την τιμή της πατέντας και ανάκληση των εξαιρέσεων εξαιτίας κεκτημένων δικαιωμάτων για φάρμακα τα οποία κυκλοφορούν στην αγορά από το 2012 και (iii) επαναπροσδιορισμός και περιορισμός των τιμών των διαγνωστικών εξετάσεων προκειμένου να ευθυγραμμιστούν οι δομικές δαπάνες με τους στόχους του claw back και (iv) πλήρης είσπραξη για το 2015 όλων των εσόδων του claw back από τις ιδιωτικές κλινικές, τα διαγνωστικά κέντρα, τη φαρμακοβιομηχανία και επέκταση των ορίων του claw back που ισχύουν για το 2015 και στο 2016.
Εφαρμογή της Επανεξέτασης του Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης βάσει των συμφωνηθέντων αναφορών και σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα ώστε να επιτευχθεί εξοικονόμηση δαπανών που θα αντιστοιχεί στο 1/2% του ΑΕΠ, με στόχο να χρηματοδοτηθεί, χωρίς δημοσιονομική επιβάρυνση η σταδιακή κατάργηση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος τον Ιανουάριο του 2016.
Εφαρμογή νομοθεσίας ώστε να υπάρξει:
– μείωση των αμυντικών δαπανών κατά 100 εκατ. ευρώ το 2015 και 200 εκατ. το 2016, μέσω στοχευμένων κινήσεων, συμπεριλαμβανομένης της μείωσης των προμηθειών αλλά και του προσωπικού,
– εφαρμογή μεταρρύθμισης στον κώδικα εισοδήματος για (ώστε να καλύπτει και τη φορολόγηση κεφαλαίου), επενδυτικά «οχήματα», αγρότες, αυτοαπασχολούμενους κτλ,
– αύξηση του φορολογικού συντελεστή για τις επιχειρήσεις στο 28% από 26%,
– επιβολή φόρου στις τηλεοπτικές διαφημίσεις,
– προκήρυξη διεθνούς δημόσιας προσφοράς για την απόκτηση τηλεοπτικών αδειών και χρήση των αντίστοιχων συχνοτήτων και
– επέκταση της εφαρμογής του φόρου πολυτελείας για σκάφη αναψυχής άνω των 5 μέτρων και αύξησή του στο 13% από 10%, εφαρμοζόμενη από τον φόρο εισοδήματος του 2014 και μετά,
– άντληση εσόδων μέσω της δημοπράτησης των αδειών κινητής τηλεφωνίας 4G και 5G.
Θα επεξεργαστούμε ορισμένα μέτρα επανόρθωσης σε περίπτωση δημοσιονομικού κενού και θα αφορούν: (I) αύξηση του φορολογικού συντελεστή για έσοδα από ενοίκια, για ετήσιο εισόδημα κάτω από 12.000 ευρώ στο 15% (από 11%), με επιπλέον έσοδα 160 εκατ. ευρώ και αύξηση στο 35% (από 33%) για ετήσια έσοδα άνω των 12.000 ευρώ, με στόχο επιπλέον έσοδα 40 εκατ. ευρώ, (ii) ο φορολογικός συντελεστής για επιχειρήσεις θα αυξηθεί κατά μία ποσοστιαία μονάδα (π.χ. στο 29% από 28%), κάτι το οποίο θα έχει ως αποτέλεσμα επιπλέον έσοδα 130 εκατ. ευρώ.
4. Μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος
Oι αρχές αναγνωρίζουν ότι ο συνταξιοδοτικό σύστημα είναι ασταθές και χρειάζεται θεμελιώδεις μεταρρυθμίσεις. Αυτό γιατί θα εφαρμοστεί πλήρως ο νόμος του 2010 για τις μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό σύστημα (3863/2010) και θα εφαρμοστούν στο σύνολό τους ή θα αντικατασταθούν/προσαρμοστούν οι παράγοντες βιωσιμότητας στις επικουρικές συντάξεις και τα εφάπαξ από τη μεταρρύθμιση του 2012, ως μέρος της νέας μεταρρύθμισης του συνταξιοδοτικού συστήματος, τον Οκτώβριο του 2015, για να επιταχυνθούν αντίστοιχες εξοικονομήσεις και να ληφθούν μέτρα για την περαιτέρω βελτίωση του συνταξιοδοτικού συστήματος.
Με ισχύ από την 1 Ιουλίου 2015 οι αρχές θα εφαρμόσουν σταδιακά μεταρρυθμίσεις που θα επιφέρουν μόνιμη εξοικονόμηση του ¼-½ τοις εκατό του ΑΕΠ το 2015 και 1% του ΑΕΠ για όλο το 2016 με τη θέσπιση νόμων με την:
Δημιουργία ισχυρών αντικινήτρων για την πρόωρη συνταξιοδότηση, συμπεριλαμβανομένης της προσαρμογής ή κυρώσεων για την πρόωρη συνταξιοδότηση και μέσω της σταδιακής κατάργησης των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και υιοθετώντας σταδιακά τα όρια συνταξιοδότησης των 67 ετών, ή στα 62 με 40 χρόνια ασφάλισης, από το 2022, που ισχύει για όσους θα συνταξιοδοτηθούν (εκτός από ανθυγιεινά επαγγέλματα και οι μητέρες με παιδιά με αναπηρία), με άμεση εφαρμογή.
Υιοθετείται νομοθεσία ώστε οι πρόωρες συνταξιοδοτήσεων από το Ταμείο Κοινωνικών Ασφαλίσεων να επιβαρύνονται με ετήσιο πρόστιμο, για όσους θίγονται από την επέκταση της ηλικίας συνταξιοδότησης, που ισοδυναμεί με το 10%, πάνω από την τρέχουσα ποινή του 6%.
Ενσωμάτωση στο ΕΤΕΑ (Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης) για όλα τα επικουρικά συνταξιοδοτικά ταμεία ώστε να διασφαλιστεί ότι, αρχής γενομένης από 1ης Ιανουαρίου 2015 όλα τα επικουρικά συνταξιοδοτικά ταμεία θα χρηματοδοτούνται μόνον από τις δικές τους συνεισφορές.
Καλύτερη στόχευση των κοινωνικών συντάξεων, αυξάνοντας την σύνταξη του ΟΓΑ για τους ανασφάλιστους.
Σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ για όλους τους συνταξιούχους από το τέλος Δεκεμβρίου του 2019. Αυτό πρέπει να νομοθετηθεί αμέσως και να αρχίζει (η κατάργηση) όσον αφορά το 20% των υψηλοσυνταξιούχων-δικαιούχων από το Μάρτιο του 2016, με τις λεπτομέρειες της σταδιακής κατάργησης να συμφωνούνται με τους θεσμούς.
Παγώνουν τα όρια για την μηνιαία καταβολή της βασικής συντάξης σε ονομαστικούς όρους μέχρι το 2021.
Υπάρχει πρόνοια για τα άτομα που συνταξιοδοτούνται μετά τις 30 Ιουνίου 2015, η βασική, εγγυημένη σύνταξη να λαμβάνεται μόνο κατά την επίτευξη της νόμιμης ηλικίας συνταξιοδότησης των 67 χρόνων.
Αυξάνεται η εισφορά των συνταξιούχων υπέρ του κλάδου υγείας από το 4% στο 6% κατά μέσω όρο και επεκτείνεται και στις επικουρικές συντάξεις.
Σταδιακή κατάργηση όλων των κρατικών χρηματοδοτικών εξαιρέσεων και εναρμόνιση στους κανόνες συμμετοχής για όλα τα συνταξιοδοτικά ταμεία στη δομή ή τις εισφορές του ΙΚΑ από 1 Ιουλίου του 2015.
Πάνω από όλα, προκειμένου να αποκατασταθεί η βιωσιμότητα του συνταξιοδοτικού συστήματος, οι αρχές από τις 31 Οκτωβρίου 2015 θα νομοθετήσουν περαιτέρω μεταρρυθμίσεις ώστε να τεθούν σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου 2016.
(Ι) Σχεδιασμός και παραμετρικές βελτιώσεις για την στενότερη σύνδεση μεταξύ εισφορών και παροχών
(II) να διευρυνθεί και να εκσυγχρονιστεί η βάση εισφοράς και σύνταξης για όλους τους αυτοαπασχολούμενους, περιλαμβανομένης της μετάβασης από το πλασματικό στο πραγματικό εισόδημα.
(iii) αναθεώρηση και εξορθολογισμός όλων των διαφορετικών συστημάτων βασικής εγγυημένης σύνταξης, μέσω δοκιμασμένων συνταγών του συνταξιοδοτικού συστήματος, λαμβάνοντας υπόψη τα κίνητρα για εργασία και τις εισφορές.
v) Εναρμόνιση εισφορών και καταβολή παροχών κανόνων και των διαδικασιών σε όλα τα κεφάλαια?
(iv) Ορθή ενοποίηση των ασφαλιστικών ταμείων, συμπεριλαμβανομένης της εναρμόνισης των εισφορών και των κανόνων για πληρωμή επιδομάτων και τον διαδικασιών σε όλα τα ταμεία.
(V) Κατάργηση όλων των φόρων υπέρ τρίτων που χρηματοδοτούν συντάξεις και αντιστάθμιση από τη μείωση των παροχών ή την αύξηση των εισφορών σε ισχύ από 31ης Οκτωβρίου 2015
(vi) την εναρμόνιση των επιδομάτων του Γεωργικού Ταμείου (ΟΓΑ) με τα υπόλοιπα του συνταξιοδοτικού συστήματος, κατ ‘αναλογία, εκτός αν ο ΟΓΑ συγχωνευθεί με άλλα ταμεία.
Η ενοποίηση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης θα λάβει χώρα μέχρι το τέλος του 2017. Το 2015, η διαδικασία αυτή θα ενεργοποιηθεί μέσω της νομοθεσίας για την ένωση των ταμείων κοινωνικής ασφάλισης σε μια ενιαία οντότητα και η λειτουργική ενοποίηση θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2016. Περαιτέρω μειώσεις του λειτουργικού κόστους και την αποτελεσματικότερη διαχείριση των αποθεμάτων των ταμείων συμπεριλαμβανομένης της βελτίωσης της εξισορρόπησης των αναγκών μεταξύ εκείνων των ταμείων που είναι σε καλύτερη θέση και εκείνων που είναι λιγότερο καλή.
Οι Αρχές θα θεσπίσουν νομοθεσία για να αντισταθμιστούν πλήρως οι φορολογικές επιπτώσεις της εκτέλεσης των δικαστικών αποφάσεων του 2012 σχετικά με τη μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού συστήματος.
Παράλληλα με τις μεταρρυθμίσεις στο συνταξιοδοτικό σύστημα, η μεταρρύθμιση του Ταμείου Κοινωνικής Ασφάλισης θα εξασφαλίσει την αμεροληψία των διαφόρων μεταρρυθμίσεων.
Οι θεσμοί είναι έτοιμοι να λάβουν υπόψη την επίδραση άλλων παραμέτρων εντός του συνταξιοδοτικού συστήματος, ισοδύναμου αποτελέσματος, ώστε να αντικαταστήσουν ορισμένα από τα προαναφερθέντα μέτρα, λαμβανομένων υπόψη των επιπτώσεών τους στην ανάπτυξη και υπό την προϋπόθεση ότι τα μέτρα αυτά παρουσιάστηκαν στους Θεσμούς στη φάση του σχεδιασμού και είναι συγκεκριμένα και μετρήσιμα.
5. Δημόσια Διοίκηση, Δικαιοσύνη και Πάταξη της Διαφθοράς
Εφαρμογή νόμου ώστε να υπάρξει:
– μεταρρύθμιση του ενιαίου μισθολογίου, αρχής γενομένης την 1η Ιανουαρίου 2016, που θα θέτει τις βασικές παραμέτρους με ουδέτερο δημοσιονομικό χαρακτήρα και σε συμμόρφωση με τον συμφωνηθέντα μισθολογικό προϋπολογισμό και με ορθή εφαρμογή σε όλο το πλαίσιο του δημοσίου τομέα, συμπεριλαμβανομένης της χαλάρωσης του μισθολογικού βάρους σε όλο το μισθολογικό φάσμα και σύνδεσή του με τις εργασιακές ικανότητες, την απόδοση και την υπευθυνότητα του προσωπικού. (Οι αρχές θα εφαρμόσουν, επίσης, νομοθεσία για τον εξορθολογισμό των ειδικών μισθολογίων, έως τα τέλη Νοεμβρίου 2015),
– ευθυγράμμιση των μη μισθολογικών προνομίων όπως των συμφωνιών για άδειες, των μεταφορικών, βάσει των καλύτερων πρακτικών της Ευρωζώνης και με εφαρμογή από την 1η Ιανουαρίου 2016,
– εφαρμογή των νέων μεσοπρόθεσμων ορίων για τον μισθολογικό προϋπολογισμό και του επιπέδου της δημόσιας διοίκησης με στόχο την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων και διασφάλιση της μείωσης του μισθολογικού προϋπολογισμού σε σχέση με το ΑΕΠ έως το 2019,
– πρόσληψη διευθυντικών στελεχών και σύνδεση της αποδοτικότητας όλων των υπαλλήλων (με στόχο να ολοκληρωθεί η πρόσληψη διευθυντικών στελεχών που θα πραγματοποιηθούν έως την 31η Δεκεμβρίου 2015, διαδικασία η οποία μπορεί να τεθεί υπό αναθεώρηση),
– εφαρμογή ενός νέου πλαισίου κινητικότητας έως το δ’ τρίμηνο του 2015. Το πλαίσιο θα προωθεί τη χρήση του ορισμού της θέσεως εργασίας και θα συνδέεται με μία online βάση δεδομένων που θα περιλαμβάνει όλες τις κενές θέσεις. Η τελική απόφαση για την κινητικότητα των υπαλλήλων θα αποφασίζεται για κάθε υπηρεσία που αφορά. Θα εκλογικεύει την «διάχυση» των υπαρχόντων πόρων και του προσωπικού σε όλο το φάσμα της Γενικής Κυβέρνησης,
– Μεταρρύθμιση του Κώδικα Δημοσίων Υπαλλήλων, σε ευθυγράμμιση με τις προηγούμενες συμφωνίες. Εφαρμογή μέτρων για τη μείωση του όγκου των υποθέσεων στα διοικητικά δικαστήρια. Στενή συνεργασία με τις ευρωπαϊκές αρχές και παροχή τεχνικής βοήθειας για την ηλεκτρονική δικαιοσύνη (e-justice), τη διαμεσολάβηση και τα δικαστικά στατιστικά στοιχεία,
– ενίσχυση της διακυβέρνησης της ΕΛΣΤΑΤ. Θα περιλαμβάνει (I) τον ρόλο και τη δομή των Συμβουλευτικών αρχών του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος, συμπεριλαμβανομένης της μετατροπής του Συμβουλίου του Ελεγκτικού Στατιστικού Οργανισμού σε μία Επιτροπή του Ελεγκτικού Στατιστικού Οργανισμού και του ρόλου της Αρχής Ορθής Πρακτικής, (ii) τη διαδικασία πρόσληψης του επικεφαλής της ΕΛΣΤΑΤ, ώστε να εξασφαλιστεί ότι θα προσληφθεί ένας πρόεδρος με άρτια επαγγελματικά προσόντα, μέσω διαφωνών διαδικασιών και επιλεγμένων κριτηρίων, (iii) τη συμμετοχή της ΕΛΣΤΑΤ σε κάθε νομοθετική διαδικασία ή άλλη νομική διαδικασία που αφορά στατιστικά θέματα, (iv) άλλα θέματα που αφορούν την ανεξαρτησία της ΕΛΣΤΑΤ, συμπεριλαμβανομένης της οικονομικής ανεξαρτησίας, παροχή της δυνατότητας στην ΕΛΣΤΑΤ για επαναπροσδιορισμό των υπαρχόντων μόνιμων θέσεων και την πρόσληψη προσωπικού όταν θεωρηθεί απαραίτητο και την πρόσληψη ειδικευμένου προσωπικού και την κατηγοριοποίηση του θεσμού ως θεσμού εφαρμογής δημοσιονομικής πολιτικής βάσει του νόμου 4270/2014 και τον ρόλο και τις αρμοδιότητες της ΤτΕ για στατιστικά θέματα, σε εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή νομοθεσία.
– Δημοσιοποίηση ενός αναθεωρημένου Στρατηγικού Σχεδίου για τη Διαφθορά έως την 31η Ιουλίου 2015. Μεταρρύθμιση και εφαρμογή του νομικού πλαισίου για την περιουσία και τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων και εφαρμογή νομοθεσίας κατά του οικονομικού εγκλήματος και των ερευνών για πάταξη της διαφθοράς, η οποία προήλθε και από πολιτική παρέμβαση.
Επιπρόσθετα, σε συνεργασία με τον ΟΟΣΑ, οι αρχές θα:
– ενισχύσουν τους ελέγχους των δημόσιων οργανισμών και κυρίως των δημοσίων επιχειρήσεων. Ενίσχυση των αρμόδιων υπηρεσιών ώστε να πραγματοποιούν ισχυρούς ελέγχους και να επιτηρούν τις έρευνες ορισμένων υπό έλεγχο αρχών συμπεριλαμβανομένων των δημοσίων επιχειρήσεων.
– ενισχύσουν τους ελέγχους και τις εσωτερικές διαδικασίες ελέγχων σε ΟΤΑ με υψηλές δαπάνες και των υπό έλεγχο νομικών οργανισμών τους.
– ενισχύσουν τους ελέγχους για περιπτώσεις δημόσιων και ιδιωτικών επενδυτικών θεμάτων, που χρηματοδοτούνται από το κράτος ή συγχρηματοδοτούνται, δημοσίων έργων και δημόσιων προμηθειών (π.χ. τομέας της υγείας, ΣΔΙΤ).
– ενισχύσουν την διαφάνεια, τον έλεγχο αλλά και τα προσόντα των φορολογικών και τελωνειακών αρχών.
– αντιμετωπίσουν τους κινδύνους που ελλοχεύουν στον κύκλο προσλήψεων, λαμβάνοντας υπόψη τις πρόσφατες διεργασίες (Central Purchasing και e-Purchasing: ΚΗΜΔΗΣ και ΕΔΗΣΗ) και την ανάγκη ύπαρξης ενός πιο ξεκάθαρου πλαισίου διακυβέρνησης. Εφαρμογή της στρατηγικής βάσει της αξιολόγησης (δ’ τρίμηνο 2015).
– εφαρμόσουν στρατηγική για άμβλυνση των κινδύνων που αφορούν τις δημόσιες προμήθειες (α’ τρίμηνο 2016).
– Αξιολόγηση δύο συγκεκριμένων τομέων, Υγείας και Δημοσίων Έργων, ούτως ώστε να καταστεί κατανοητή η ύπαρξη προβλημάτων που αφορούν την διαφθορά και άλλους κινδύνους και των μέτρων που πρέπει να ληφθούν ώστε να αντιμετωπιστούν. Εφαρμογή της αρμόζουσας στρατηγικής (δ’ τρίμηνο 2015).
6. Φορολογικές αρχές
Θα λάβει τις κάτωθι ενέργειες:
– Υιοθέτηση νομοθεσίας για την εγκαθίδρυση μιας αυτόνομης φοροεισπακτικής αρχής, που προσδιορίζει (i) την νομική υπόσταση της αρχής, την οργάνωση αυτής, την κατάσταση της, και το πεδίο δράσης αυτής της αρχής, (ii) οι εξουσίες και αρμοδιότητες του Διευθύνοντα Συμβούλου και του ανεξάρτητου Συμβουλίου Διοικητών, (iii) η σχέση του ΥΠΟΙΚ και άλλων κυβερνητικών φορέων, (iv) η ευελιξία του ανθρώπινου δυναμικού της αρχής και η σχέση με την Δημόσια Διοίκηση, (ν) αυτονομία του προϋπολογισμού, μέσω δικών του γενικών διευθύνσεων οικονομικών υπηρεσιών και ένα χρηματοδοτικό σχήμα ώστε να ευθυγραμμίζονται τα κίνητρα με την είσπραξη εσόδων και την εξασφάλιση της προβλεψιμότητας και της ευελιξίας του προυπολογισμού, (νi) αναφορά στην κυβέρνηση και το κοινοβούλιο, καθώς και (νii) άμεση μεταφορά όλων των φορολογικών και τελωνειακών ιδιοτήτων και τελών, καθώς και όλου του σχετικού προσωπικού στο ΣΔΟΕ και άλλων φορέων στην αρχή αυτή.
– περί ειδοποιήσεων κατασχέσεων, οφείλει να υιοθετήσει νομοθεσία ώστε να εξαλείψει το 25% πλαφόν σε μισθούς και συντάξεις, και να μειώσει τα όρια των 1.500 ευρώ, διασφαλίζοντας σε κάθε περίπτωση λογικά επίπεδα διαβίωσης.
Εντατικοποίηση των αγορών για υποδομή μηχανογράφησης / μηχανοργάνωσης ώστε να αυτοματοποιηθεί το σύστημα των e-κατασχέσεων, βελτίωση του κανονισμού για διαγραφή φορολογικών χρεών, εξάλειψη της προσωπικής ευθύνης εφόρων για την δίωξη παλαιών χρεών, απάλειψη περιορισμών στην διεξαγωγή ελέγχων σε φορολογικές δηλώσεις από το 2012, και η επιβολή, αν είναι νομίμως συμβατό, η προ-πληρωμή σε φορολογικές διαφορές.
– τροποποίηση (i) του φόρου από το 2014-15 και των διακανονισμών χρεών ώστε να αποκλείουν τους φορολογούμενους που δεν αποπληρώνουν τις τρέχουσες υποχρεώσεις τους, και την υποχρέωση των φορολογικών και ασφαλιστικών αρχών να μειώσουν την διάρκεια αποπληρωμής για όσους έχουν την δυνατότητα να πληρώσουν νωρίτερα, καθώς και η υιοθέτηση επιτοκίων που ισχύουν στην ελεύθερη αγορά, το LDU και KEAO θα αξιολογήσουν από το Σεπτ. 2015 για τους μεγαλο-οφειλέτες, οι οποίοι οφείλουν φόρους και ασφαλιστικές που ξεπερνούν το 1 εκατ. ευρώ (π.χ. να επιβεβαιώνει την ικανότητα τους ως προς την πληρωμή ώστε να πάρει διορθωτική ενέργεια) καθώς και (ii) το βασικό σχέδιο διακανονισμού για την ρύθμιση των επιτοκίων, που βασίζονται στην ελεύθερη αγορά, ώστε να ανασταλεί μέχρι το τέλος του 2017 η ανάγκη επιβεβαίωσης από τρίτους και η απαίτηση τραπεζικών εγγυήσεων.
– Υιοθέτηση νομοθεσίας για την επιτάχυνση των διαδικασιών διαγραφής και περιορισμός της διπλό-εγγραφής ΦΠΑ ώστε να διασφαλίζονται τα έσοδα από ΦΠΑ καθώς και η επιτάχυνση της προμήθειας λογισμικού ανάλυσης δικτύων. Προεδρικό διάταγμα για την σημαντική ενίσχυση και αναδιοργάνωση της διεύθυνσης για την είσπραξη ΦΠΑ ώστε να καταπολεμηθεί η μη καταβολή του μέσω της κυκλικής απάτης τύπου “καρουσέλ” (η οποία πραγματοποιείται στα πλαίσια των ενδοκοινοτικών συναλλαγών και της μετακύλισης του ΦΠΑ). Οι αρχές θα καταθέτουν αίτηση στην επιτροπή της Ε.Ε. για το ΦΠΑ και θα ετοιμάσουν μια αξιολόγηση για την επίδραση που θα έχει μια αύξηση του ορίου για το ΦΠΑ στα 25,000 ευρώ.
– Καταπολέμηση την λαθρεμπορίου καυσίμων μέσω νομοθετικών ρυθμίσεων για τον εντοπισμό αποθηκευτικών χωρών, είτε σταθερά ή κινητά.
– Παραγωγή ενός συνολικού σχεδίου για την τεχνική υποστήριξη προς την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, που συμπεριλαμβάνει (i) εντοπισμό μη δηλωμένων καταθέσεων μέσω ελέγχων των τραπεζικών συναλλαγών σε χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της Ελλάδας και του εξωτερικού, (ii) εισαγωγή ενός εθελοντικού προγράμματος αποκάλυψης καταθέσεων με ανάλογες ποινές, κίνητρα και διαδικασίες επιβεβαίωσης, συμβατές με της καλύτερη διεθνής πρακτική, και χωρίς καμία πρόβλεψη για αμνηστία (iii) αίτηση προς άλλες χώρες της Ε.Ε. για την παροχή πληροφοριών σε ότι αφορά την κυριότητα και απόκτηση περιουσιακών στοιχείων από Έλληνες πολίτες (iv) ανανέωση του αιτήματος για τεχνική βοήθεια προς τις φορολογικές αρχές και η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη εκμετάλλευση αυτού του πόρου (ν) θέσπιση ενός περιουσιολογίου για να βελτιωθεί ο έλεγχος.
– Ανάπτυξη κοστολογημένου σχεδίου για την προαγωγή των ηλεκτρονικών πληρωμών, χρησιμοποιώντας τα ευρωπαϊκά διαρθρωτικά και επενδυτικά ταμεία
– Δημιουργία μιας βάσης δεδομένων για την εξόρυξη γνώσης από βάσεις χρονοσειρών ώστε να ελέγχονται οι ισολογισμοί των μητρικών και θυγατρικών εταιρειών, ώστε να βελτιωθούν τα κριτήρια για την ανάλυση κινδύνων στην μεταφορά τιμολόγησης.
7. Χρηματοπιστωτικός τομέας
Υιοθέτηση: (i) τροπολογιών στο πτωχευτικό κώδικα για εταιρείες και νοικοκυριά, που θα καλύπτουν όλους του οφειλέτες, καθώς και την εναρμόνιση της νομοθεσίας για εταιρείες με το νόμο OCW
(ii) τροπολογίες στον πτωχευτικό κώδικα που αφορά τα νοικοκυριά μέσω της εισαγωγής ενός μηχανισμού που θα διαφοροποιεί τους “στρατηγικούς αφερέγγυους” από τους καλόπιστους οφειλέτες, καθώς και η απλοποίηση και ενίσχυση των διαδικασιών μαζί με την εισαγωγή μέτρων για να μειωθεί ο μεγάλος αριθμός καθυστερημένων υποθέσεων
(iii) τροπολογίες για την άμεση βελτίωση του δικαστικού πλαισίου για θέματα που αφορούν την πτώχευση εταιρειών και νοικοκυριών
(iv) νομοθεσία για την θέσπιση πλαισίου μέσω του οποίου θα δραστηριοποιούνται διαχειριστές για θέματα χρεοκοπίας, χωρίς να αφορά κανένα επάγγελμα αποκλειστικά και με γνώμονα την καλύτερη διεθνή πρακτική και εμπειριών από άλλες χώρες
(ν) ολοκληρωμένη στρατηγική για το χρηματοπιστωτικό σύστημα: αυτή η στρατηγική θα προστεθεί στο ανάλογο έγγραφο από το 2013, λαμβάνοντας υπ’οψιν το νέο περιβάλλον και συνθήκες του χρηματοπιστωτικού συστήματος, και με στόχο την επιστροφή των τραπεζών σε ιδιωτικά συμφέροντα μέσω της προσέλκυσης διεθνών στρατηγικών επενδυτών καθώς και την επίτευξη ενός βιώσιμου μοντέλου χρηματοδότησης στο μεσοδιάστημα, και
(νi) μια ολιστική στρατηγική για την επίλυση του θέματος των μη εξυπηρετούμενων δανείων, με την βοήθεια ενός στρατηγικού συμβούλου.
8. Αρχή μιας συμβουλευτικής διαδικασίας για την αναθεώρηση όλου του φάσματος των υφιστάμενων θεμάτων στην αγορά εργασίας, με γνώμονα τις πρακτικές που ισχύουν αλλού στην Ευρώπη. Παρατηρήσεις σε αυτήν την διαδικασία θα δοθούν από διεθνείς οργανισμούς, όπως η Διεθνής Οργάνωση Εργασίας. Η οργάνωση και τα χρονοδιαγράμματα θα καθοριστούν σε συνεργασία με τους Θεσμούς. Σε αυτό το πλαίσιο, η νομοθεσία για ένα νέο σύστημα συλλογικών συμβάσεων θα είναι έτοιμη μέχρι το τέταρτο τρίμηνο του 2015. Οι αρχές θα πάρουν μέτρα για την καταπολέμηση της αδήλωτης εργασίας ώστε να εμπεδωθεί η ανταγωνιστικότητα των νόμιμων εταιρειών και για να προστατεύονται οι υπάλληλοι και να διασφαλίζονται τα φορολογικά και ασφαλιστικά έσοδα.
9. Αγορά προϊόντων
Εφαρμογή νομοθεσίας ώστε:
– να εφαρμοστούν όλες οι εναπομείνασες συστάσεις από την εργαλειοθήκη Ι ανταγωνισμού του ΟΟΣΑ, εκτός των Over The Counter φαρμακευτικών προϊόντων, ξεκινώντας με: τουριστικά λεωφορεία, άδειες φορτηγών, κώδικας προστατευμένων παραδοσιακών τροφίμων, κώδικες στα υλικά οικοδομών και όλες τις συστάσεις της εργαλειοθήκης ΙΙ του ΟΟΣΑ για χυμούς και πετρελαϊκά προϊόντα,
– να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός και να ενισχυθεί άμεσα η ευμάρεια των καταναλωτών θα εφαρμοστεί μία νέα ανταγωνιστική διαδικασία, σε συνεργασία και με την τεχνική βοήθεια του ΟΟΣΑ, αναφορικά με το χονδρεμπόριο, τις κατασκευές, το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα ΜΜΕ. Η διαδικασία θα ολοκληρωθεί στο α’ τρίμηνο του 2016. Οι προτάσεις θα εφαρμοστούν έως το β’ τρίμηνο του 2016.
– να «ανοίξουν» τα κλειστά επαγγέλματα των μηχανικών, των συμβολαιογράφων, των λογιστών και των δικαστικών επιμελητών και απελευθέρωσης της αγοράς τουριστικών ενοικίων.
– μείωση των μη αμοιβαίων, κοινωνικών χρεώσεων και ευθυγράμμιση των μη κοινωνικών χρεώσεων στις παρεχόμενες υπηρεσίες,
– μειωθεί η γραφειοκρατία, συμπεριλαμβανομένων των οριζόντιων απαιτήσεων για επενδύσεις και των δραστηριοτήτων χαμηλού ρίσκου όπως συστήνει η Παγκόσμια Τράπεζα και του διοικητικού βάρους για των επιχειρήσεων βάσει των συστάσεων του ΟΟΣΑ και (ii) δημιουργία μίας επιτροπής για τις ένδο-υπουργικών διαδικασιών νομοθέτησης. Τεχνική βοήθεια από την Παγκόσμια Τράπεζα ώστε να επιτευχθεί η εφαρμογή της χαλάρωσης των απαιτήσεων για παροχή αδειών
– σχεδιαστούν ηλεκτρονικά one-stop shops για επιχειρήσεις μέσω ανάλυσης των πληροφοριών για τις υποχρεώσεις που οι επιχειρήσεις πρέπει να εφαρμόσουν και να βοηθηθεί ο σχεδιασμός για την ανάπτυξη των αναγκαίων εργαλείων και δομών (γ’ τρίμηνο 2015). Δημιουργία της θεσμικής και συνεργατικής δομής, καταγραφή των επιχειρηματικών διαδικασιών συμπεριλαμβανομένων, καθορισμός και καταγραφή των πληροφοριών για τις υποχρεώσεις και τις θεσμικές διαδικασίες και την εκπαίδευση των αξιωματούχων (δ’ τρίμηνο 2015). Εφαρμογή το α’ τρίμηνο του 2016.
– υιοθετηθεί η μεταρρύθμιση στην αγορά φυσικού αερίου και ο ειδικός οδικός της χάρτης και ακολούθως θα υπάρξει εφαρμογή.
– λήψη μη μετατρέψιμων μέτρων (συμπεριλαμβανομένης και της ανακοίνωσης της κατάθεσης των προσφορών) για την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας διαχείρισης του ηλεκτρικού συστήματος, ΑΔΜΗΕ ή να εφαρμοστεί μέχρι τον Οκτώβριο του 2015 μία εναλλακτική δομή, με ισοδύναμα αποτελέσματα από άποψης ανταγωνισμού, σε πλήρη εφαρμογή με τις καλύτερες ευρωπαϊκές πρακτικές ώστε να καταστεί πλήρως ανεξάρτητος από τη ΔΕΗ, ενώ θα διασφαλιστεί η ανεξαρτησία του.
Αναφορικά με την αγορά ενέργειας, οι αρχές θα αναμορφώσουν την ικανότητα του συστήματος πληρωμών και άλλων κανόνων της αγοράς ηλεκτρισμού ώστε να αποφευχθεί ότι ορισμένα εργοστάσια αναγκάζονται να λειτουργούν χαμηλότερα από το βιώσιμο κόστος και να αποτρέψει τα προβλήματα από τις εκπρόθεσμες οφειλές της ΔΕΗ και του οργανισμού λειτουργίας της αγοράς. Καθορισμών των χρεώσεων της ΔΕΗ βάσει του κόστους, συμπεριλαμβανομένης και της αντικατάστασης του μειωμένου κατά 20% του μειωμένου τιμολογίου για τις ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες και να ενημερώσει την Κομισιόν σχετικά με την πρόσβαση των ιδιωτών παραγωγών σε φθηνές πηγές παραγωγής ρεύματος στις οποίες έχει πρόσβαση η ΔΕΗ μέσω δημοπρασιών (ΝΟΜΕ). Οι αρχές θα συνεχίσουν την εφαρμογή του οδικού χάρτη ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι της Ε.Ε. και θα εφαρμόσουν ένα νέο πλαίσιο στήριξης των εναλλακτικών μορφών ενέργειας και των στόχων για ενεργειακή αποτελεσματικότητα και θα προχωρήσουν στην αναθεώρηση της ενεργειακής φορολόγησης. Οι αρχές θα ενισχύσουν την οικονομική και λειτουργική ανεξαρτησία του οργανισμού ελέγχου της ηλεκτρικής ενέργειας.
10. Ιδιωτικοποιήσεις
– Το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ θα βελτιώσει το Σχέδιο Ανάπτυξης Περιουσίας το οποίο θα περιλαμβάνει την ιδιωτικοποίηση όλων των περιουσιακών στοιχείων που βρίσκονταν στην «κατοχή» του έως την 31η Δεκεμβρίου 2014. Το υπουργικό συμβούλιο θα εφαρμόσει το πρόγραμμα.
– Προκειμένου να διευκολυνθεί η ολοκλήρωση των δημοπρασιών, οι αρχές θα ολοκληρώσουν όλες τις εναπομείνασες κυβερνητικές πράξεις, συμπεριλαμβανομένων των περιφερειακών αεροδρομίων, τον ΤΡΑΙΝΟΣΕ, την Εγνατία, τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης και το Ελληνικό (ο πλήρης κατάλογος στο Τεχνικό Μνημόνιο). Αυτή η λίστα των ενεργειών ανανεώνεται τακτικά και η κυβέρνηση θα διασφαλίσει ότι οι εναπομείνασες ενέργειες θα προωθηθούν στον ορθό χρόνο.
– Κυβέρνηση και ΤΑΙΠΕΔ θα ανακοινώσουν τις ημερομηνίες για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών Πειραιά και Θεσσαλονίκης όχι αργότερα από τα τέλη Οκτωβρίου 2015 και για ΤΡΑΙΝΟΣΕ Rosco, χωρίς ουσιαστικές αλλαγές στους όρους που ισχύουν.
– Η κυβέρνηση θα μεταφέρει το ποσοστό που κατέχει στον ΟΤΕ στο ΤΑΙΠΕΔ.
– Θα λάβει ουσιαστικά και μη αναστρέψιμα βήματα για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων βάσει των υπαρχουσών συνθηκών και με τους υπάρχοντες προωθούμενους αναδόχους.
Ολόκληρη η πρόταση στα αγγλικά
Greece: Prior Actions
Policy Commitments and Actions to be taken in consultation with EC/ECB/IMF staff:
1. 2015 supplementary budget and 2016-19 MTFS
Adopt effective as of July 1, 2015 a supplementary 2015 budget and a 2016–19 medium-term fiscal strategy, supported by a sizable and credible package of measures. The new fiscal path is premised on a primary surplus target of (1, 2, 3), and 3.5 percent of GDP in 2015, 2016, 2017 and 2018. The package includes VAT reforms (¶2), other tax policy measures (¶3), pension reforms (¶4), public administration reforms (¶5), reforms addressing shortfalls in tax collection enforcement (¶6), and other parametric measures as specified below.
2. VAT reform
Adopt legislation to reform the VAT system that will be effective as of July 1, 2015. The reform will target a net revenue gain of 1 percent of GDP on an annual basis from parametric changes. The new VAT system will: (i) unify the rates at a standard 23 percent rate, which will include restaurants and catering, and a reduced 13 percent rate for basic food, energy, hotels, and water (excluding sewage), and a super-reduced rate of 6 percent for pharmaceuticals, books, and theater; (ii) streamline exemptions to broaden the base and raise the tax on insurance; and (iii) Eliminate discounts on islands, starting with the islands with higher incomes and which are the most popular tourist destinations, except the most remote ones. This will be completed by end-2016, as appropriate and targeted fiscally neutral measures to compensate those inhabitants that are most in need are determined. The new VAT rates on hotels and islands will be implemented from October 2015.
The increase of the VAT rate described above may be reviewed at the end of 2016, provided that equivalent additional revenues are collected through measures taken against tax evasion and to improve collectability of VAT. Any decision to review and revise shall take place in consultation with the institutions.
3. Fiscal structural measures
Adopt legislation to:
• close possibilities for income tax avoidance (e.g., tighten the definition of farmers), take measures to increase the corporate income tax in 2015 and require 100 percent advance payments for corporate income and gradually for individual business income tax by 2017; phase out the preferential tax treatment of farmers in the income tax code by 2017; raise the solidarity surcharge;
• abolish subsidies for excise on diesel oil for farmers and better target eligibility to halve heating oil subsidies expenditure in the budget 2016;
• in view of any revision of the zonal property values, adjust the property tax rates if necessary to safeguard the 2015 and 2016 property tax revenues at €2.65 billion and adjust the alternative minimum personal income taxation.
• eliminate the cross-border withholding tax introduced by the installments act (law XXXX/2015) and reverse the recent amendments to the ITC in the public administration act (law XXXX/2015), including the special treatment of agricultural income.
• adopt outstanding reforms on the codes on income tax, and tax procedures: introduce a new Criminal Law on Tax Evasion and Fraud to amend the Special Penal Law 2523/1997 and any other relevant legislation, and replace Article 55, ¶s 1 and 2, of the TPC, with a view, inter alia, to modernize and broaden the definition of tax fraud and evasion to all taxes; abolish all Code of Book and Records fines, including those levied under law 2523/1997 develop the tax framework for collective investment vehicles and their participants consistently with the ITC and in line with best practices in the EU.
• adopt legislation to upgrade the organic budget law to: (i) introduce a framework for independent agencies; (ii) phase out ex-ante audits of the Hellenic Court of Auditors and account officers (ypologos); (iii) give GDFSs exclusive financial service capacity and GAO powers to oversee public sector finances; and (iv) phase out fiscal audit offices by January 2017.
• increase the rate of the tonnage tax and phase out special tax treatments of the shipping industry.
By September 2015, (i) simplify the personal income tax credit schedule; (ii) re-design and integrate into the ITC the solidarity surcharge for income of 2016 to more effectively achieve progressivity in the income tax system; (iii) issue a circular on fines to ensure the comprehensive and consistent application of the TPC; (iv) and other remaining reforms as specified in ¶9 of the IMF Country Report No. 14/151.
On health care, effective as of July 1, 2015, (i) re-establish full INN prescription, without exceptions, (ii) reduce as a first step the price of all off-patent drugs to 50 percent and all generics to 32.5 percent of the patent price, by repealing the grandfathering clause for medicines already in the market in 2012, and (iii)) review and limit the prices of diagnostic tests to bring structural spending in line with claw back targets; and (iv) collect in the full the 2014 clawback for private clinics, diagnostics and pharmaceuticals, and extend their 2015 clawback ceilings to 2016.
Launch the Social Welfare Review under the agreed terms of reference with the technical assistance of the World Bank to target savings of ½ percent of GDP which can help finance a fiscally neutral gradual roll-out of the GMI in January 2016.
Adopt legislation to:
• reduce the expenditure ceiling for military spending by €100 million in 2015 and by €200 million in 2016 with a targeted set of actions, including a reduction in headcount and procurement;
• introduce reform of the income tax code, [inter alia covering capital taxation], investment vehicles, farmers and the self- employed, etc.;
• raise the corporate tax rate from 26% to 28%;
• introduce tax on television advertisements;
• announce international public tender for the acquisition of television licenses and usage related fees of relevant frequencies; and
• extend implementation of luxury tax on recreational vessels in excess of 5 meters and increase the rate from 10% to 13%, coming into effect from the collection of 2014 income taxes and beyond;
• extend Gross Gaming Revenues (GGR) taxation of 30% on VLT games expected to be installed at second half of 2015 and 2016;
• generate revenues through the issuance of 4G and 5G licenses.
We will consider some compensating measures, in case of fiscal shortfalls: (i) Increase the tax rate to income for rents, for annual incomes below €12,000 to 15% (from 11%) with an additional revenue of €160 million and for annual incomes above €12,000 to 35% (from 33%) with an additional revenue of €40 million; (ii) the corporate income tax will increase by an additional percentage point (i.e. from 28% to 29%) that will result in additional revenues of €130 million.
4. Pension reform
The Authorities recognise that the pension system is unsustainable and needs fundamental reforms. This is why they will implement in full the 2010 pension reform law (3863/2010), and implement in full or replace/adjust the sustainability factors for supplementary and lump-sum pensions from the 2012 reform as a part of the new pension reform in October 2015 to achieve equivalent savings and take further steps to improve the pension system.
Effective from July 1, 2015 the authorities will phase-in reforms that would deliver estimated permanent savings of ¼-½ percent of GDP in 2015 and 1 percent of GDP on a full year basis in 2016 and thereafter by adopting legislation to:
• create strong disincentives to early retirement, including the adjustment of early retirement penalties, and through a gradual elimination of grandfathering to statutory retirement age and early retirement pathways progressively adapting to the limit of statutory retirement age of 67 years, or 62 and 40 years of contributions by 2022, applicable for all those retiring (except arduous professions, and mothers with children with disability) with immediate application;
• adopt legislation so that withdrawals from the Social Insurance Fund will incur an annual penalty, for those affected by the extension of the retirement age period, equivalent to 10 percent on top of the current penalty of 6 percent;
• integrate into ETEA all supplementary pension funds and ensure that, starting January 1, 2015, all supplementary pension funds are only financed by own contributions;
• better target social pensions by increasing OGA uninsured pension;
• Gradually phase out the solidarity grant (EKAS) for all pensioners by end-December 2019. This shall be legislated immediately and shall start as regards the top 20% of beneficiaries in March 2016 with the modalities of the phase out to be agreed with the institutions;
• freeze monthly guaranteed contributory pension limits in nominal terms until 2021;
• provide to people retiring after 30 June 2015 the basic, guaranteed contributory, and means tested pensions only at the attainment of the statutory normal retirement age of currently 67 years;
• increase the health contributions for pensioners from 4% to 6% on average and extend it to supplementary pensions;
• phase out all state-financed exemptions and harmonize contribution rules for all pension funds with the structure of contributions to IKA from 1 July 2015;
Moreover, in order to restore the sustainability of the pension system, the authorities will by 31 October 2015, legislate further reforms to take effect from 1 January 2016; (i) specific design and parametric improvements to establish a closer link between contributions and benefits; (ii) broaden and modernize the contribution and pension base for all self-employed, including by switching from notional to actual income, subject to minimum required contribution rules; (iii) revise and rationalize all different systems of basic, guaranteed contributory and means tested pension components, taking into account incentives to work and contribute; (iv) the main elements of a comprehensive SSFs consolidation, including any remaining harmonization of contribution and benefit payment rules and procedures across all funds; (v) abolish all nuisance charges financing pensions and offset by reducing benefits or increasing contributions in specific funds to take effect from 31 October 2015; and (vi) harmonize pension benefit rules of the agricultural fund (OGA) with the rest of the pension system in a pro rata manner, unless OGA is merged into other funds. The consolidation of social insurance funds will take place by end 2017. In 2015, the process will be activated through legislation to consolidate the social insurance funds under a single entity and the operational consolidation will have been completed by 31 December 2016. Further reductions in the operating costs and a more effective management of fund resources including improved balancing of needs between better-off and poorer-off funds will be actively encouraged.
The authorities will adopt legislation to fully offset the fiscal effects of the implementation of court rulings on the 2012 pension reform.
In parallel to the reform of the pension system, a Social Welfare Review will be carried out to ensure fairness of the various reforms.
The institutions are prepared to take into account other parametric measures within the pension system of equivalent effect to replace some of the measures mentioned above, taking into account their impact on growth, and provided that such measures are presented to the institutions during the design phase and are sufficiently concrete and quantifiable, and in the absence of this the default option is what is specified above.
5. Public Administration, Justice and Anti Corruption
Adopt legislation to:
• reform the unified wage grid, effective 1 January, 2016, setting the key parameters in a fiscally neutral manner and consistent with the agreed wage bill targets and with comprehensive application across the public sector, including decompressing the wage distribution across the wage spectrumin connection with the skill, performance and responsibility of staff. (The authorities will also adopt legislation to rationalise the specialised wage grids, by end-November 2015);
• align non-wage benefits such as leave arrangements, per diems, travel allowances and perks, with best practices in the EU, effective 1 January 2016;
• establish within the new MTFS ceilings for the wage bill and the level of public employment consistent with achieving the fiscal targets and ensuring a declining path of the wage bill relative to GDP until 2019;
• hire managers and assess performance of all employees (with the aim to complete the hiring of new managers by 31 December 2015 subsequent to a review process)
• introduce a new permanent mobility scheme applied by Q4 2015. The scheme will promote the use of job description and will be linked with an online database that will include all current vacancies. Final decision on employee mobility will be taken by each service concerned. This will rationalize the allocation of resources as well as the staffing across the General Government.
• reform the Civil Procedure Code, in line with previous agreements; introduce measures to reduce the backlog of cases in administrative courts; work closely with European institutions and technical assistance on e-justice, mediation and judicial statistics
• strengthen the governance of ELSTAT. It shall cover (i) the role and structure of the Advisory bodies of the Hellenic Statistical System, including the recasting of the Council of ELSS to an advisory Committee of the ELSS, and the role of the Good Practice Advisory Committee (GPAC); (ii) the recruitment procedure for the President of ELSTAT, to ensure that a President of the highest professional calibre is recruited, following transparent procedures and selection criteria; (iii) the involvement of ELSTAT as appropriate in any legislative or other legal proposal pertaining to any statistical matter; (iv) other issues that impact the independence of ELSTAT, including financial autonomy, the empowerment of ELSTAT to reallocate existing permanent posts and to hire staff where it is needed and to hire specialised scientific personnel, and the classification of the institution as a fiscal policy body in the recent law 4270/2014; role and powers of Bank of Greece in statistics in line with European legislation.
• Publish a revised Strategic Plan against Corruption by 31 July 2015. Amend and implement the legal framework for the declaration of assets and financing of the political parties and adopt legislation insulating financial crime and anti-corruption investigations from political intervention in individual cases.
Moreover, in collaboration with the OECD, the Authorities will:
• Strengthen controls in public entities and especially SOEs. Empower the Line Ministries to perform robust audit and control inspections to supervised entities including SOEs.
• Strengthen controls and internal audit processes in high spending Local Government Institutions and their supervised legal entities.
• Strengthen controls in public and private investment cases funded either by national or co-funded by other sources, public works and public procurement (e.g. in health sector, SDIT).
• Strengthen transparency and control processes and skills in tax and customs authorities.
• Assess major risks in the public procurement cycle, taking in consideration the recent developments (Central Purchasing and e-Procurement: KHMDHS and ESHDHS) and the need to have a clear governance framework. Develop strategy according to the assessment(Q4 2015)
• Implement strategy to mitigate public procurement risks.(Q1 2016)
• Assess 2 specific sectors, Health and Public Works in order to understand the existing constrains related to corruption and waste risks and propose measures to address them. Develop and implement strategy. (Q4 2015)
6. Tax administration
Take the following actions to:
• Adopt legislation to establish an autonomous revenue agency, that specifies: (i) the agency’s legal form, organization, status, and scope; (ii) the powers and functions of the CEO and the independent Board of Governors; (iii) the relationship to the Minister of Finance and other government entities; (iv) the agency’s human resource flexibility and relationship to the civil service; (v) budget autonomy, with own GDFS and a new funding formula to align incentives with revenue collection and guarantee budget predictability and flexibility; (vi) reporting to the government and parliament; and (vii) the immediate transfer of all tax- and customs-related capacities and duties and all tax- and customs-related staff in SDOE and other entities to the agency.
• on garnishments, adopt legislation to eliminate the 25 percent ceiling on wages and pensions and lower all thresholds of €1,500 while ensuring in all cases reasonable living conditions; accelerate procurement of IT infrastructure to automatize e-garnishment; improve tax debt write-off rules; remove tax officers’ personal liabilities for not pursuing old debt; remove restrictions on conducting audits of tax returns from 2012 subject to the external tax certificate scheme; and enforce if legally possible upfront payment collection in tax disputes.
• amend (i) the 2014–15 tax and SSC debt instalment schemes to exclude those who fail to pay current obligations and introduce a requirement for the tax and social security administrations to shorten the duration for those with the capacity to pay earlier and introduce market-based interest rates; the LDU and KEAO will assess by September 2015 the large debtors with tax and SSC debt exceeding €1 million (e.g. verify their capacity to pay and take corrective action) and (ii) the basic instalment scheme/TPC to adjust the market-based interest rates and suspend until end-2017 third-party verification and bank guarantee requirements.
• adopt legislation to accelerate de-registration procedures and limit VAT re-registration to protect VAT revenues and accelerate procurement of network analysis software; and provide the Presidential Decree needed for the significantly strengthening the reorganisation of the VAT enforcement section in order to strengthen VAT enforcement and combat VAT carousel fraud. The authorities will submit an application to the EU VAT Committee and prepare an assessment of the implication of an increase in the VAT threshold to €25.000.
• combat fuel smuggling, via legislative measures for locating storage tanks (fixed or mobile);
• Produce a comprehensive plan with technical assistance for combating tax evasion which includes (i) identification of undeclared deposits by checking bank transactions in banking institutions in Greece or abroad, (ii) introduction of a voluntary disclosure program with appropriate sanctions, incentives and verification procedures, consistent with international best practice, and without any amnesty provisions (iii) request from EU member states to provide data on asset ownership and acquisition by Greek citizens, (iv) renew the request for technical assistance in tax administration and make full use of the resource in capacity building, (v) establish a wealth registry to improve monitoring.
• develop a costed plan for the promotion of the use of electronic payments, making use of the EU Structural and Investment Fund;
• Create a time series database to monitor the balance sheets of parent-subsisdiary companies to improve risk analysis criteria for transfer pricing
7. Financial sector
Adopt: (i) amendments to the corporate and household insolvency laws including to cover all debtors and bring the corporate insolvency law in line with the OCW law; (ii) amendments to the household insolvency law to introduce a mechanism to separate strategic defaulters from good faith debtors as well as simplify and strengthen the procedures and introduce measures to address the large backlog of cases; (iii) amendments to improve immediately the judicial framework for corporate and household insolvency matters; (iv) legislation to establish a regulated profession of insolvency administrators, not restricted to any specific profession and in line with good cross-country experience; (v) a comprehensive strategy for the financial system: this strategy will build on the strategy document from 2013, taking into account the new environment and conditions of the financial system and with a view of returning the banks in private ownership by attracting international strategic investors and to achieve a sustainable funding model over the medium term; and (vi) a holistic NPL resolution strategy, prepared with the help of a strategic consultant.
8. Labour market
Launch a consultation process to review the whole range of existing labour market arrangements, taking into account best practices elsewhere in Europe. Further input to the consultation process described above will be provided by international organisations, including the ILO. The organization and timelines shall be drawn up in consultation with the institutions. In this context, legislation on a new system of collective bargaining should be ready by Q4 2015. The authorities will take actions to fight undeclared work in order to strengthen the competitiveness of legal companies and protect workers as well as tax and social security revenues.
9. Product market
Adopt legislation to:
• implement all pending recommendations of the OECD competition toolkit I, except OTC pharmaceutical products, starting with: tourist buses, truck licenses, code of conduct for traditional foodstuff, eurocodes on building materials, and all the OECD toolkit II recommendations on beverages and petroleum products;
• In order to foster competition and increase consumer welfare immediately launch a new competition assessment, in collaboration and with the technical support of the OECD, on wholesale trade, construction, e-commerce and media. The assessment will be concluded by Q1 2016.The recommendations will be adopted by Q2 2016.
• open the restricted professions of engineers, notaries, actuaries, and bailiffs and liberalize the market for tourist rentals ;
• eliminate non-reciprocal nuisance charges and align the reciprocal nuisance charges to the services provided;
• reduce red tape, including on horizontal licensing requirements of investments and on low-risk activities as recommended by the World Bank, and administrative burden of companies based on the OECD recommendations, and (ii) establish a committee for the inter-ministerial preparation of legislation. Technical assistance of the World Bank will be sought to implement the easing of licensing requirements.
• design electronic one-stop shops for businesses through analysing information obligations businesses have to comply with, structuring them accordingly and helping to design a project on developing the necessary ICT tools and infrastructure (Q3 2015). Setting up the institutional & co-ordination structure, identification of the business life events to be included, identification and mapping of information obligations & administrative procedures and training of officials (Q4 2015). Launch (Q1 2016)
• adopt the reform of the gas market and its specific roadmap, and implementation should follow suit.
• take irreversible steps (including announcement of date for submission of binding offers) to privatize the electricity transmission company, ADMIE, or provide by October 2015 an alternative scheme, with equivalent results in terms of competition, in line with the best European practices to provide full ownership unbundling from PPC, while ensuring independence.
On electricity markets, the authorities will reform the capacity payments system and other electricity market rules to avoid that some plants are forced to operate below their variable cost, and to prevent the netting of the arrears between PPC and market operator; set PPC tariffs based on costs, including replacement of the 20% discount for HV users with cost based tariffs; and notify NOME products to the European Commission. The authorities will also continue the implementation of the roadmap to the EU target model prepare a new framework for the support of renewable energies and for the implementation of energy efficiency and review energy taxation; the authorities will strengthen the electricity regulator’s financial and operational independence;
10. Privatization
• The Board of Directors of the Hellenic Republic Asset Development Fund will approve its Asset Development Plan which will include for privatisation all the assets under HRDAF as of 31/12/2014; and the Cabinet will endorse the plan.
• To facilitate the completion of the tenders, the authorities will complete all government pending actions including those needed for the regional airports, TRAINOSE, Egnatia, the ports of Pireaus and Thessaloniki and Hellinikon (precise list in Technical Memorandum). This list of actions is updated regularly and the Government will ensure that all pending actions are timely implemented.
• The government and HRADF will announce binding bid dates for Piraeus and Thessaloniki ports of no later than end-October 2015, and for TRAINOSE ROSCO, with no material changes in the terms of the tenders.
• The government will transfer the state’s shares in OTE to the HRADF.
• Take irreversible steps for the sale of the regional airports at the current terms with the winning bidder already selected.
Πρώτη Καταχώρηση: Παρασκευή, 10. 07. 2015 – 01:44