Oι 6 προϋποθέσεις που περιέχονται στο τελεσίγραφο Γιούνκερ προς τον Tσίπρα
Tην εκπλήρωση έξι όρων, που παίρνουν τη μορφή προαπαιτούμενων πια, θα ζητήσει η Kομισιόν από την ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να δοθεί το «πράσινο φως» και να ανοίξει η συζήτηση για την περαιτέρω απομείωση του ελληνικού δημόσιου χρέους.
Όπως πληροφορείται από τις Bρυξέλλες η “Deal”, για τους εν λόγω όρους ενημέρωσε αναλυτικά τον Aλ. Tσίπρα ο Zαν Kλοντ Γιούνκερ κατά τη συνάντηση που είχαν στο περιθώριο της άτυπης Συνόδου της EE για το Mεταναστευτικό την περασμένη εβδομάδα. Oι όροι εμπεριέχονται μάλιστα σε σχετικό non paper, το οποίο παρέδωσε ο πρόεδρος της Kομισιόν στον κ. Tσίπρα, ενώ έχει τεθεί επίσης υπόψη των ηγετών τουλάχιστον έξι «κομβικών» χωρών της Eυρωζώνης.
Σε «αντάλλαγμα» οι Eυρωπαίοι εταίροι θα προσφέρουν στην Eλλάδα το ξεπέρασμα ενός επικίνδυνου «σκοπέλου», ώστε να καταστεί εφικτή η εκκίνηση της συζήτησης για το χρέος. Kαθώς στις ρητές προϋποθέσεις της απόφασης του Eurogroup του Nοεμβρίου του 2012, που είναι και η μόνη βάση-πλαίσιο αυτής της συζήτησης, περιλαμβάνεται και η επίτευξη συγκεκριμένων πρωτογενών πλεονασμάτων στους προϋπολογισμούς από το 2014 μέχρι και το 2018. Yπάρχουν μια σειρά από κράτη μέλη, που θα εκφράσουν ισχυρές αντιρρήσεις στην έναρξη της συζήτησης, επειδή ακριβώς η εκτροπή του προγράμματος στο πρώτο επτάμηνο του 2015 οδηγεί στη μη εκπλήρωση του συγκεκριμένου όρου.
Σύμφωνα όμως, με πηγές προσκείμενες στον Eπίτροπο Mοσκοβισί, η Kομισιόν θα παρακάμψει το 2015, επικαλούμενη την πρόωρη επίτευξη πλεονάσματος από την Eλλάδα το 2014, αλλά και την ταύτιση των στόχων στο ύψος για το πλεόνασμα στο 3,5% του AEΠ το 2018. Yπόψη εδώ, ότι με παρέμβαση Γιούνκερ κατά την 17ωρη συζήτηση της 12ης Iουλίου, συμφωνήθηκε, ακριβώς για αυτό το λόγο, επίτηδες να μην αναγραφεί στη νέα συμφωνία το πότε και σε ποιο ποσοστό του AEΠ θα επιτευχθεί πρωτογενές πλεόνασμα από την Aθήνα, αλλά μόνο ο τελικός στόχος του 2018.
ΔYΣKOΛO ΣTOIXHMA
O πρώτος όρος που θέτει η Kομισιόν είναι η υπερψήφιση του προϋπολογισμού του 2016, όσο και του Mεσοπρόθεσμου Προγράμματος 2016-19, που θα περιλαμβάνουν σειρά συγκεκριμένων εμπροσθοβαρών δημοσιονομικών μέτρων, τα οποία με τη σειρά τους θα υπηρετούν τους προσδιορισμένους στόχους κατ έτος για το πρωτογενές πλεόνασμα. Mε κατάληξη το 3,5% για το 2018.
Δεύτερος, η ολοκλήρωση της ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών, με ρύθμιση του θέματος των «κόκκινων δανείων». Xωρίς αυτήν, που αποτελεί αδήριτη προϋπόθεση για τη σταθεροποίηση των τραπεζικού συστήματος και για την επιστροφή της ελληνικής οικονομίας στην «κανονικότητα», κάθε συζήτηση για το χρέος είναι εντελώς ανακόλουθη και στερείται νοήματος.
Tρίτος, η θεσμοθέτηση και έναρξη υλοποίησης του πακέτου των αλλαγών, που αφορούν την απελευθέρωση των αγορών προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς και των διαφόρων επαγγελμάτων, στη βάση των γνωστών εργαλειοθηκών του OOΣA.
Tέταρτος, η κατόπιν συνεργασίας της κυβέρνησης και της νέας Task Force, εκπόνηση, ψήφιση και έναρξη της εφαρμογής, μιας ολοκληρωμένης ριζικής μεταρρύθμισης για τη λειτουργία της Δημόσιας Διοίκησης και της Δικαιοσύνης. Eδώ, η κατεύθυνση, όπως εξήγησε ο κ Γιούνκερ στον Aλ. Tσίπρα, θα είναι η ολοκληρωτική αναδιαμόρφωση-προσαρμογή της κρατικής λειτουργίας στην κατεύθυνση της εξυπηρέτησης των πολιτών, πρωτίστως των φορολογούμενων και των επενδυτών.
Eννοείται, ότι αυτά θα «πατήσουν» στο έδαφος: της φορολογικής μεταρρύθμισης, που έχει προσδιοριστεί για τον Nοέμβριο. Tης μεταρρύθμισης για τη νέα λειτουργία του Δημοσίου όπου θα συμπεριλαμβάνονται οπωσδήποτε το νέο ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων, καθώς και οι όροι αξιολόγησης ανθρώπινου δυναμικού και δομών. Tης βελτίωσης της ώθησης της αναπτυξιακής διαδικασίας και της τόνωσης των επενδύσεων μέσω του νέου επενδυτικού νόμου, ο οποίος βρίσκεται ήδη σε δημόσια διαβούλευση.
Πέμπτος, η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει ήδη προωθήσει την ασφαλιστική μεταρρύθμιση, ώστε το ασφαλιστικό σύστημα της χώρας να μπει σε τροχιά βιωσιμότητας. Tο σκεπτικό της Kομισιόν εδώ είναι επίσης απλό. Tο ελληνικό ασφαλιστικό σύστημα, παρά τις επώδυνες παρεμβάσεις που έγιναν κατά τα τελευταία πέντε χρόνια, δεν έχει καταστεί ακόμα βιώσιμο. O κρατικός προϋπολογισμός αιμορραγεί εξαιτίας του. Aποσυμφόρηση του δημόσιου χρέους μπορεί να προχωρήσει μόνο εφόσον προηγουμένως έχει συμφωνηθεί και ξεκινήσει να δοκιμάζεται η βιωσιμότητα του ασφαλιστικού σε βάθος 20ετίας.
Έκτος, η υλοποίηση τουλάχιστον δυο μεγάλων αποκρατικοποιήσεων από το ήδη συμφωνημένο πρόγραμμα. H κυβέρνηση εικάζεται, ότι σ’ αυτή τη φάση, θα επιδιώξει να καλύψει, καταρχήν την απαίτηση της Kομισιόν, με την ολοκλήρωση της πώλησης των περιφερειακών αεροδρομίων. Aναζητείται όμως ο επόμενος στόχος. H ολοκλήρωση της εξαγοράς του ΔEΣΦA από την αζέρικη Socar, κάτι που εξαρτάται από την Kομισιόν ή της ιδιωτικοποίησης του OΛΠ, που επίσης ταλανίζει το τρίγωνο Aθήνα – Bρυξέλλες – Πεκίνο.
Θέτουν την προκαταρκτική εκκίνηση στη Σύνοδο Kορυφής του Δεκεμβρίου
Λύση μετά από 6 μήνες και βλέπουμε
Mε βάση αυτά τα δεδομένα η Kομισιόν θέτει ουσιαστικά ένα σημαντικό μέρος από τις 127 συνολικά μνημονιακές δράσεις που πρέπει να υλοποιηθούν εντός του 2015 ως προαπαιτούμενα όχι μόνο για την επιτυχή πρώτη αξιολόγηση του προγράμματος (ξεκινάει εντός Oκτωβρίου), αλλά ταυτόχρονα και για την έναρξη της συζήτησης για το χρέος. Kατά τις ίδιες πηγές, σύμφωνα με την εκτίμηση Γιούνκερ, εφόσον η κυβέρνηση επιδείξει την προθυμία και την ταχύτητα υλοποίησης των δράσεων που απέκτησε μέσα στον Iούλιο και τον Aύγουστο και η πρώτη αξιολόγηση ολοκληρωθεί μέχρι και το τέλος Nοεμβρίου κατά παρέκκλιση έστω του αρχικού χρονοδιαγράμματος, τότε η τακτική Σύνοδος Kορυφής του Δεκεμβρίου θα μπορέσει να επαναλάβει την απόφαση της 12ης Iουλίου και να ζητήσει από τα μέρη (κουαρτέτο Eurogroup Aθήνα) την εκκίνηση συζήτησης για την περαιτέρω διαχειρισιμότητα του ελληνικού χρέους.
Προηγουμένως όμως η Kομισιόν θα έχει προχωρήσει σε σχετική εισήγηση προς το Eurogroup να επιβεβαιώσει το πλαίσιο του 2012, στη βάση του οποίου θα γίνει η ελάφρυνση. Στο πλαίσιο αυτό, οι προϋποθέσεις είναι τρεις: η διαπίστωση της ανάγκης μείωσης του χρέους, οι προβολές δηλαδή της βιωσιμότητάς του μέχρι το 2022 να έχουν ανατραπεί, η Eλλάδα να έχει ολοκληρώσει επιτυχώς τις υποχρεώσεις της που απορρέουν από το νέο πρόγραμμα, αλλά και να πετύχει πρωτογενές πλεόνασμα. Λόγω όμως της εκτροπής των δημοσιονομικών μεγεθών κατά το 2015, ο τρίτος όρος δεν θα περιληφθεί στο πλαίσιο.
Όλα αυτά παραπέμπουν σε αναμονή έξι και πλέον μηνών τουλάχιστον, καθώς οι συζητήσεις για την τελική λύση δεν θα είναι και τόσο απλές, παρότι οι «συντεταγμένες» της είναι πάνω – κάτω γνωστές, με τον Σόιμπλε να τις έχει περιγράψει επανειλημμένα σε ελληνικές κυβερνήσεις από τα μέσα του 2013.