Θέλατε να στρέψετε εναντίον μου τον αδελφό μου, Πόλυ
«Αγριεύει» ο εμφύλιος στην easyJet. Ένα ακόμη επεισόδιο στο σήριαλ της διαμάχης ανάμεσα στον ιδρυτή της αεροπορικής εταιρείας, Στέλιο Χατζηιωάννου και την διοίκηση διαδραματίστηκε πριν από μερικές μέρες. Μόνο που αυτή την φορά το θέμα παίρνει ακόμη μεγαλύτερες διαστάσεις, αγγίζοντας και την… πόρτα της ίδιας της οικογένειας Χατζηιωάννου.
Ο Sir Stelios κατηγορεί τον πρόεδρο του ομίλου, Μάικ Ρέικ ότι προσπάθησε να στρέψει τον αδελφό του, Πόλυ εναντίον του ώστε να μην στηρίξει τα αιτήματά του. Tόσο εκείνα που αφορούν στο να έχουν οι μέτοχοι λόγο για τις παραγγελίες νέων αεροσκαφών, όσο και εκείνα που σχετίζονται με την μερισματική πολιτική της εταιρείας και την απομάκρυνση ορισμένων στελεχών της διοίκησης.
Όπως αποκαλύπτει δημοσίευμα της «Daily Telegraph», σε e- mail διαμαρτυρίας που απέστειλε στα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου ο «Mr Easy» εξαπολύει δριμεία επίθεση στον σερ Μάικ τονίζοντας πως «σε μια βιβλική κίνηση επεδίωξες να διαλύσεις την οικογένειά μου, η οποία ελέγχει το 38% των μετοχών της easyJet, να φέρεις ρήξη ανάμεσα σε μένα και τον αδελφό μου, Πόλυ προκειμένου να ψηφίσει κατά της αποχώρησης του κ. Ρήγα Δογκάνη στην έκτακτη γενική συνέλευση, αλλά απέτυχες παταγωδώς».
Η αποκάλυψη αυτή από μόνη της είναι ιδιαίτερα σημαντική, αφού ποτέ ως σήμερα τα αδέλφια Χατζηιωάννου δεν έχουν βρεθεί σε αντίπαλα στρατόπεδα. Οι αρμοδιότητές τους είναι απόλυτα καθορισμένες στις οικογενειακές επιχειρήσεις τους όπως και τα μερίδιά τους στην περιουσία, που εκτιμάται άνω των 2 δισ. ενώ μέχρι σήμερα Στέλιος, Πόλυς και η αδελφή τους Κλέλια είναι ενωμένοι σαν μια γροθιά. Ίσως αυτή να είναι και η αιτία που δεν πείστηκε ο πρωτότοκος γιος του Λουκά Χατζηιωάννου, Πόλυς από τον πρόεδρο της easyJet να εναντιωθεί στον αδελφό του.
Ο «Sir Stelios» υποστηρίζει πως η τακτική «διαίρει και βασίλευε» του Ρέικ δεν πιάνει τόπο και φυσικά δεν μπορεί να επέλθει αρμονική διευθέτηση των διαφορών υπό αυτό το καθεστώς. Πριν από λίγες μέρες δήλωσε μάλιστα ότι «ο αγώνας του στην easyJet δεν είναι ένας προσωπικός του πόλεμος απέναντι στην διοίκηση, αλλά εκφράζει και τις θέσεις πολλών αγανακτισμένων μετόχων».
Παρά το γεγονός ότι έχει χάσει το «πιλοτήριο» της προεδρίας στην easyJet ο Στ. Xατζηιωάννου, έχει οικονομικό και συναισθηματικό δέσιμο με την εταιρία που ίδρυσε σε ηλικία μόλις 28 ετών.
Διένεξη δίχως τέλος
Η διένεξη ανάμεσα στον μεγαλομέτοχο και την διοίκηση δεν είναι καινούρια, αφού κρατάει γερά εδώ και έναν χρόνο περίπου. Έχει όμως, ενταθεί από τότε που ο Στέλιος Χατζηιωάννου εξέφρασε την αντίθεσή του στα σχέδια επέκτασης του στόλου της εταιρείας με 43 καινούρια Airbus.
Ο Ελληνοκύπριος εφοπλιστής έχει θέσει μάλιστα υπόψιν του ΔΣ μια σειρά αιτημάτων για τα οποία επιθυμεί άμεση ανταπόκριση, αν και ακόμη δεν έχει λάβει απάντηση από την εταιρεία, γεγονός που επιτείνει το οξυμένο κλίμα ανάμεσά τους.
Ο Sir Stelios ζήτησε μια γενναία αύξηση του μερίσματος της εταιρείας ώστε να εγκρίνει την επανατοποθέτηση στις θέσεις τους των μελών του ΔΣ. Πιο συγκεκριμένα ζήτησε μέρισμα ίσο με το ήμισυ του κέρδους ανά μετοχή, αντί του προτεινόμενου ενός πέμπτου. Ένα από τα αιτήματά του είναι επίσης να επιτρέψει το ΔΣ στους μετόχους να έχουν λόγο, δηλ. ψήφο σε όλες τις νέες παραγγελίες αεροσκαφών και υποστηρίζει πως ο επόμενος διαγωνισμός για την εξαγορά αυτών θα γίνει μεταξύ των Boeing, Airbus και Bombardier. Αν οι όροι του δεν ικανοποιηθούν, τότε προειδοποίησε ότι θα ψηφίσει κατά των διευθυντών, τονίζοντας πως ορισμένοι από τους βασικούς μετόχους (μαζί συγκεντρώνουν το 50% των μετοχών) θα συνταχθούν μαζί του και θα ψηφίσουν υπέρ της αποχώρησης του διευθυντή της easyJet, κ. Ρήγα, τον οποίο και θεωρεί υπεύθυνο για το πλάνο επέκτασης του στόλου της εταιρείας, η οποία θα μετρά 220 σκάφη το 2013 από 196 σήμερα.
Λάδι στη φωτιά των ήδη διαταραγμένων σχέσεων του Στέλιου Χατζηιωάννου με την διοίκηση της easyJet έριξε πριν από έναν μήνα περίπου και η ανακοίνωση του 44χρονου επιχειρηματία πως σκοπεύει να ιδρύσει μια νέα αεροπορική εταιρεία υπό την επωνυμία fastJet.
Τότε οι επικεφαλής της διοίκησης έστειλαν το δικό τους τελεσίγραφο στον μεγαλομέτοχο της easyJet, πως αν τα σχέδιά του παραβιάζουν την συμφωνία που είχαν υπογράψει τον Οκτώβριο του 2010, τότε θα κινηθούν δικαστικώς για να προασπίσουν τα συμφέροντά τους. Σύμφωνα με τους όρους αυτής της συμφωνίας ο Sir Stelios δεν μπορεί να αποκτήσει ποσοστό μεγαλύτερο από 10% σε άλλη, ανταγωνιστική της easyJet εταιρεία που διαθέτει άδεια πτήσεων εντός των ορίων της Ευρωπαϊκής Οικονομικής Ζώνης για δύο χρόνια. Πόσω μάλλον να δημιουργήσει έναν καινούριο αερομεταφορέα.
Η διαμάχη και ο συμβιβασμός για το όνομα
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Στέλιος Χατζηιωάννου εμπλέκεται σε διαμάχη με την διοίκηση της εταιρείας του. Μάλιστα είχε φτάσει μέχρι το Ανώτατο Βρετανικό Δικαστήριο πριν από ενάμιση χρόνο την κόντρα μεταξύ του ιδίου και του πρώην διευθύνοντος συμβούλου, Άντι Χάρισον, τον οποίο είχε χαρακτηρίσει «υπερτιμημένο».
Τότε, εκτός από την στρατηγική για την ενίσχυση του στόλου με την οποία διαφωνούσε ο «Sir Stelios», υπήρχε κι άλλο ένα σημείο τριβής ανάμεσα στις δύο πλευρές. Εκείνο του ονόματος της αεροπορικής εταιρείας.
Ο Στέλιος Χατζηιωάννου κατηγόρησε τους αντίδικούς του για παραβίαση της μεταξύ τους συμφωνίας που προέβλεπε πως το 75% των εσόδων της εταιρείας θα έπρεπε να προέρχονται αποκλειστικά και μόνο από την δραστηριότητά της στον χώρο των αερομεταφορών και ζήτησε την «παραίτησή» τους από το εμπορικό σήμα «easy», το οποίο του ανήκει από το 1995.
Τελικά η σύγκρουση αυτή έληξε τρεις μήνες αργότερα, αφού οι δύο πλευρές συμβιβάστηκαν. Έτσι, βάσει νέας συμφωνίας η αεροπορική θα κρατούσε το όνομά της, ενώ ο Στέλιος Χατζηιωάννου παραιτήθηκε από το δικαίωμά του να διορίσει τον εαυτό του στο ΔΣ, με την προϋπόθεση ότι η εταιρεία θα του καταβάλλει τα πρώτα δύο χρόνια τα ποσά των 3,9 εκατ. λιρών και 4,95 εκατ. λιρών αντίστοιχα.