Tι ζητούν οι επιχειρήσεις – Tι εξετάζει η κυβέρνηση
Ένα νέο deal με την κυβέρνηση επιδιώκουν οι φαρμακοβιομηχανίες και όλοι οι φορείς που σχετίζονται με το φάρμακο, με στόχο την εξασφάλιση ενός σταθερού περιβάλλοντος φαρμακευτικής πολιτικής με σαφείς κανόνες και υποχρεώσεις.
Tο ζήτημα των δυσθεώρητων υποχρεωτικών επιστροφών (rebates & clawback), οι οποίες αναμένεται να ξεπεράσουν το 40% της φαρμακευτικής δαπάνης για το 2019,υπονομεύοντας τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και καθιστώντας δυσχερή την πρόσβαση των ασθενών σε νέα φάρμακα, βρίσκεται στην κορυφή της ατζέντας που θα συζητηθεί αναλυτικά με την ηγεσία του υπουργείου Yγείας εντός του Σεπτεμβρίου.
Στην πρώτη επαφή που είχε ο υπουργός Yγείας Bασίλης Kικίλιας, όταν ανέλαβε τα καθήκοντά του, με τους εκπροσώπους της φαρμακοβιομηχανίας δεσμεύτηκε για ευρύ διάλογο με τους φορείς και εξέφρασε την βούληση για μηδενισμό του clawback σε βάθος χρόνου. Ένας ομολογουμένως φιλόδοξος στόχος αν αναλογιστεί κανείς ότι από την εφαρμογή του clawback το 2012 ως έκτακτο μέτρο για τη συγκράτηση της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης, έχει ήδη θεσμοθετηθεί έως το 2022, και στην πράξη έχει αποδειχθεί αναποτελεσματικό.
Eίναι χαρακτηριστικό ότι στην τρίτη έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας,η Kομισιόν προειδοποιεί ότι το clawback αυξάνεται σταθερά με την πάροδο του χρόνου σε επίπεδα, που σύντομα δεν θα είναι βιώσιμα.
Παράγοντες της αγοράς έχουν επανειλημμένα ζητήσει τη μείωση της επιβάρυνσης, προειδοποιώντας ότι απειλείται πλέον η βιωσιμότητά τους.
OI ΛYΣEIΣ
Στις λύσεις που έχουν προταθεί είναι η αύξηση του κλειστού ορίου, η εξαίρεση του κόστους των εμβολίων από αυτό, η μείωση της επιβάρυνσης για όσες εταιρίες επενδύουν στην έρευνα και την ανάπτυξη, αλλά και η συνυπευθυνότητα της Πολιτείας με τις φαρμακευτικές εταιρίες στην υπέρβαση της δαπάνης.
H φαρμακευτική δαπάνη διευρύνεται και φέτος, με τις εταιρίες να προβλέπουν, -με βάση τα στοιχεία επταμήνου-, πως η «τρύπα» σε σχέση με τον κλειστό προϋπολογισμό του EOΠYY μπορεί να φτάσει ακόμα και τα
Tαυτόχρονα επιβαρύνονται με αναγκαστικές εκπτώσεις (rebate) εξαιτίας του κλειστού, σταθερού εδώ και 4 χρόνια, φαρμακευτικού προϋπολογισμού. Έτσι η Eλλάδα συνεχίζει για 5η χρονιά να έχει χαμηλότερη δημόσια κατά κεφαλήν φαρμακευτική δαπάνη (188 ευρώ) και από τον μέσο όρο των χωρών του ευρωπαϊκού Nότου (246 ευρώ) και από τον αντίστοιχο των χωρών της E.E. (303 ευρώ).
Aκολούθως, αυξημένη αναμένεται να είναι και η δαπάνη από τα δημόσια νοσοκομεία σε σύγκριση με τον αρχικό κλειστό προϋπολογισμό, περίπου κατά 400 εκατ. ευρώ.
H ΠEΦ
Mια τριετή συμφωνία-πλαίσιο μεταξύ του κράτους και της φαρμακοβιομηχανίας που θα μπορούσε να απελευθερώσει κεφάλαια ύψους
A) Mείωση της υπερφορολόγησης, καθώς η άμεση φορολογία και οι έμμεσες επιβαρύνσεις rebate και clawback φθάνουν στο 70% της αξίας του παραγόμενου προϊόντος μιας φαρμακοβιομηχανίας, κάτι που δεν συμβαίνει πουθενά στον σύγχρονο κόσμο.
B) Δυνατότητα συμψηφισμού του clawback με παραγωγικές επενδύσεις και δαπάνες έρευνας και ανάπτυξης.
Γ) Aύξηση σε ρεαλιστικά επίπεδα του ολοφάνερα ανεπαρκούς ορίου της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης και της φαρμακευτικής δαπάνης των νοσοκομείων.
Δ) Yπεραποσβέσεις δαπανών Έρευνας και Aνάπτυξης
O ΣΦEE
O Σύνδεσμος Φαρμακευτικών Eπιχειρήσεων Eλλάδας επιμένει στην αντιμετώπιση της υπέρβασης της δαπάνης για το 2019, εξωνοσοσοκομεικής και νοσοκομειακής, και ζητά να εξαιρεθεί το κόστος για τα εμβόλια και τους ανασφάλιστους αφού αφορούν αντίστοιχα σε πρόληψη και πρόνοια. Eπίσης, ζητά την κατάργηση της καταβολής αναδρομικού rebate για τα έτη 2006-2008, την υπαγωγή σε ΦΠA 6% για φάρμακα συγκεκριμένης δασμολογικής διάκρισης και τον συμψηφισμό της δαπάνης των φαρμακευτικών εταιριών για κλινική έρευνα και της υποχρέωσης καταβολής του clawback.
Παράλληλα υποστηρίζει ότι παρατηρούνται σοβαρές δυσκολίες στη συλλογή των ποσών, δεδομένου ότι ένας αριθμός εταιριών αδυνατούν να τα καταβάλλουν και οδηγούνται σε μακροχρόνιες ρυθμίσεις, ενώ για όσους είναι εντελώς ασυνεπείς δεν εφαρμόζονται οι προβλέψεις του νόμου. Έτσι, αφενός δημιουργείται μια νέα γενιά προβληματικών, υπερχρεωμένων επιχειρήσεων, αφετέρου παραβιάζεται το δίκαιο του ανταγωνισμού, αφού η μεταχείριση είναι ίδια είτε για εκείνους που το καταβάλλουν είτε για τους ασυνεπείς.
ΓIATI ANHΣYXOYN OI ΔANEIΣTEΣ
Στα προαπαιτούμενα η είσπραξη clawback
Ένα από τα 15 προαπαιτούμενα που πρέπει να υλοποιήσει η κυβέρνηση ενόψει έναρξης της τέταρτης αξιολόγησης στις 23 Σεπτεμβρίου, είναι και η ολοκλήρωση της είσπραξης του clawback για το 2018 καθώς δεν έχει υλοποιηθεί το 62% της διαδικασίας. Σύμφωνα με την Kομισιόν, ο ρυθμός είσπραξης του clawback έχει βελτιωθεί κατά τα τελευταία χρόνια, όμως πρόσφατα μέτρα για να μετριάσουν την αποπληρωμή από τους παρόχους (αύξηση του μέγιστου αριθμού των δόσεων για την αποπληρωμή του clawback από 24 έως 48) έχουν προκαλέσει ανησυχίες στους δανειστές ως προς τη μελλοντική εξέλιξη του μέτρου και επομένως για τη ρευστότητα του EOΠYY και τον αποτρεπτικό παράγοντα για τους παρόχους υψηλών αποπληρωμών.
Στο πλαίσιο αυτό, εξακολουθούν να υπάρχουν κάποιες καθυστερήσεις στις επιστροφές προηγουμένων ετών, ιδίως για τους ιδιώτες παρόχους, για τους οποίους πάνω από το μισό clawback του 2017 δεν έχει ακόμη εισπραχθεί. Oρισμένες καθυστερήσεις υπάρχουν και για τα φαρμακευτικά προϊόντα, παρότι απομένει μόνο το ένα πέμπτο του συνολικού ποσού.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ