Δυσοίωνες οι προβλέψεις για το 2013
Σε ταραγμένα νερά θα πλεύσει η ναυτιλία το 2013 σύμφωνα με τα όσα προβλέπει σε ανάλυσή της G.Moundreas SA σκιαγραφεί ένα δυσοίωνο κοντινό μέλλον.
Αναλυτικότερα στην ανάλυση αναφέρεται:
Τελικά ο BDI δεν κατάφερε να αντισταθεί και κινούμενος πτωτικά την Παρασκευή έσπασε το φράγμα των 1.000 μονάδων για να κλείσει τελικά στις 986 μονάδες.
Το μοτίβο δεν παρουσίασε καμία μεταβολή, με τα Capes να έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην πτώση αυτή, αλλά και με όλους τους επιμέρους δείκτες να συνεχίζουν να έχουν πτωτική πορεία αλλά με αρκετά λιγότερα έντονο ρυθμό από ότι τα Capes.
Όπως έχουμε τολμήσει να επισημάνουμε και στο παρελθόν, δεν αναμένουμε θετικά στοιχεία για το άμεσο μέλλον, με μόνη εξαίρεση την αναμενόμενη έναρξη των εισαγωγών από την Κίνα σε θερμαντικό Coal, λόγω του χειμώνα, κάτι το οποίο όμως θα έχει θετικό αντίκτυπο στα μεγαλύτερου τονάζ πλοία και για συγκεκριμένο διάστημα.
Όλες οι προβλέψεις για το 2013 δεν έχουν να παρουσιάσουν τίποτα το αισιόδοξο για τη ναυτιλία η οποία βιώνει την κρίση σε όλες τι πτυχές της, προσφορά τονάζ, αύξηση λειτουργικού κόστους, παγκόσμια οικονομική επιβράδυνση και πτώση διεθνούς εμπορίου, έλλειψη χρηματοδότησης η οποία οδηγεί σε μείωση νέων παραγγελιών το οποίο έχει όμως και τα θετικά του σημεία και το μόνο αισιόδοξο γεγονός είναι η αύξηση των πλοίων που οδηγούνται προς διάλυση.
Το χαρακτηριστικό στοιχείο του 2012 είναι ότι οι ο αριθμός των αγοραπωλησιών στα μεταχειρισμένα πλοία είναι μικρότερος από τον αριθμό των πλοίων που οδηγήθηκαν προς διάλυση, αλλά και η μείωση του μέσου όρου ηλικίας των πλοίων προς διάλυση.
Πιο συγκεκριμένα, υπολογίζεται ότι μέχρι σήμερα περίπου 984 μεταχειρισμένα πλοία έχουν αλλάξει χέρια συγκριτικά με περίπου 1,028 τα οποία έχουν πάει για διάλυση.
Σχετικά με την ηλικία των πλοίων που οδηγήθηκαν προς διάλυση το 2012, το 30% είναι κάτω των 25 χρόνων, παρουσιάζοντας αύξηση 13% από το 2011.
Να σημειώσουμε ότι το πρώτο εξάμηνο του έτους το ποσοστό των πλοίων κάτω των 25 ετών ήτανε στο 20% αλλά από τον Αύγουστο και μετά αυξήθηκε απότομα στο 30%.
Άλλο ένα επιπρόσθετο αρνητικό στοιχείο είναι και η αύξηση των λειτουργικών εξόδων όπου σε συνδυασμό με τους χαμηλούς ναύλους, αλλά με τις ελκυστικές τιμές των διαλύσεων, κάνει πιο «εύκολη» την απόφαση των πλοιοκτητών να επιλέξουν τη ρότα της διάλυσης.
Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Moore Stephens, όπου κάθε χρόνο ανακοινώνει την τάση των λειτουργικών εξόδων των πλοίων, τα έξοδα για το 2012 θα έχουν παρουσιάσει αύξηση της τάξης του 3% που οφείλεται ιδιαίτερα στην αύξηση των λιπαντικών.
Το 2011 ο μέσος όρος αύξησης των λειτουργικών εξόδων ήταν 2,1%, ενώ σύμφωνα με την έρευνα για το 2013 αναμένεται αύξηση του 3,1%.
Ταυτόχρονα, οι τιμές καυσίμων των πλοίων έχουν και αυτές αυξητική τάση και σε γενικές γραμμές είναι 5 φορές πάνω από ότι πριν 10 χρόνια ενώ αντίθετα οι ναύλοι είναι σε χαμηλά επίπεδα δημιουργώντας την ανάγκη για πλοία που προσφέρουν χαμηλότερη κατανάλωση, κοινώς τα ECO
πλοία, όπως άλλωστε οι ναυλωτές και οι τραπεζίτες έχουν επισημάνει.
Η εξέλιξη αυτή των ECO πλοίων εκτιμάται ότι θα αυξήσει περεταίρω τον αριθμό των πλοίων προς διάλυση και ενδεχομένως να δώσει μία ώθηση στον τομέα των ναυπηγήσεων το 2013 δεδομένων και των ελκυστικών τιμών που επικρατούν στην αγορά για νεότευκτα πλοία.