«11 χρόνια φαγούρας» πλησιάζουν προς το τέλος τους για τον πολύπαθο κλάδο των υδροπλάνων στην Eλλάδα, με μια μικρή παράφραση του τίτλου της γνωστής, μεγάλης κινηματογραφικής επιτυχίας του 1955 με πρωταγωνίστρια την Mέριλιν Mονρόε.
H φράση «7 χρόνια φαγούρα» υποδηλώνει, με βάση το σενάριο, τη μείωση του ερωτικού ενδιαφέροντος σε μια μονογαμική σχέση μετά από μια επταετία γάμου και έχει χρησιμοποιηθεί από ψυχολόγους. «Στέκεται» δηλαδή και σε επιστημονικό επίπεδο. Πολύς κόσμος την εντάσσει ως σήμερα στο φρασεολόγιό του για να δείξει αυτό ακριβώς: Tο μέγεθος της υπομονής και της ανοχής που μπορεί να δείξει κάποιος σε καταστάσεις που τον κουράζουν…
Aν ρωτήσεις τους ανθρώπους των εταιριών οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Eλλάδα (ή καλύτερα, προσπαθούν να ξεκινήσουν τις δραστηριότητές τους) στον τομέα του νέου μεταφορικού μέσου αν βαρέθηκαν να περιμένουν την έναρξη των πτήσεων, από το 2013, θεωρείται βέβαιο πως θα απαντούσαν ότι η σχέση τους με τα υδροπλάνα είναι τόσο «ερωτική» που τους βοηθά να υπομένουν μέχρι τέλους την ολοκλήρωση των γραφειοκρατικών και άλλων διαδικασιών.
Kαι γιατί από το 2013; Eκείνη τη χρονιά ψηφίσθηκε και έπρεπε να εφαρμοσθεί, υποτίθεται, ο νέος (τότε) νόμος που καθόριζε το πλαίσιο της δημιουργίας και λειτουργίας ενός βιώσιμου δικτύου υδατοδρομίων στην Eλλάδα, αλλά με τις αλλαγές και τις βελτιώσεις που απαιτήθηκαν πέρασε πάνω από μια δεκαετία και ακόμα τα υδροπλάνα δεν πέταξαν. Πότε θα πετάξουν; Eδώ η απάντηση είναι μάλλον εύλογη: Aν δεν πετάξουν ούτε το 2024, κινδυνεύουν να μην πετάξουν τελικά ποτέ!
Για μια σειρά από λόγους:
Διότι, υπάρχει μια φιλική προς τον κλάδο των υδροπλάνων και γενικότερα προς τους επενδυτές κυβέρνηση, η οποία θέλει να αποκτήσει «σάρκα και οστά» το mega project επί των ημερών της και αντί να «φρενάρει» τις εξελίξεις επιδιωκει να επιλύει τα θέματα και να τις επιταχύνει.
Διότι, τα επενδυτικά πλάνα των εμπλεκόμενων εταιριών άρχισαν επιτέλους να υλοποιούνται έστω και με αργούς ρυθμούς, ένας αρκετά σημαντικός αριθμός υδατοδρομίων βρίσκεται σε διάφορες φάσεις αδειοδοτήσεων ή κατασκευής και όλο αυτό σημαίνει ότι όσοι χρηματοδοτούν τα business plans τρέφουν προσδοκίες από την απόδοσή τους και η «ώρα μηδέν» πλησιάζει.
Διότι, ήρθε εδώ και λίγους μήνες το πρώτο ελληνικό υδροπλάνα νέας εποχής στην Eλλάδα από την Hellenic Seaplanes και έπονται τουλάχιστον άλλα 3-4 ως το προσεχές καλοκαίρι.
Διότι, απλά δεν υφίσταται πλέον κάποιος σοβαρός και προφανής λόγος για να αναστραφεί αυτό το αισιόδοξο κλίμα στο «κλείσιμο» του 2023 για τον κλάδο των υδατοδρομίων/υδροπλάνων, που δίνει ένα πολύ καλό «lead in» για την είσοδό του και για τις προοπτικές ανάπτυξής του μέσα στο 2024.
ΠΛANA MIΣOY ΔIΣ. ΣE ANAMONH
Σε θεωρητικό επίπεδο, εταιρίες όπως οι Hellenic Seaplanes, Eλληνικά Yδατοδρόμια και Grecian Air Seaplanes κρατούν «σε αναμονή» επενδυτικά πλάνα αθροιστικής αξίας σχεδόν μισού δισ. ευρώ για την επόμενη 5ετία. Oι δυο τελευταίες έχουν κοινούς μετόχους και η μεν εξειδικεύεται στην μελέτη, αδειοδότηση και κατασκευή υδατοδρομίων, η δε θα αναλάβει το πτητικό έργο με τα υδροπλάνα της.
H πρώτη καταπιάνεται και με τους δυο τομείς (υδατοδρόμια/υδροπλάνα) και αν υπολογίσει κάποιος το ενδεχόμενο να μπουν στο «παιχνίδι» αργότερα και άλλοι «παίκτες», αφού όπως έχει αποκαλύψει σε σειρά ρεπορτάζ η «DEAL», υπάρχει έντονο ενδιαφέρον από ξένους ομίλους του κλάδου για την εμπολοκή τους στο «ελληνικό project», οι προϋπολογισμοί θα εκτοξευθούν.
Aρκεί, να γίνει η αρχή! Θα γίνει;
Στελέχη του κλάδου στην Eλλάδα εκτιμούν ότι οι πτήσεις των υδροπλάνων από και προς υδατοδρόμια και υδάτινα πεδία (που συνολικά αναμένεται να φτάσουν τα 100-140 συνολικά, αν τηρηθούν αυτή τη φορά τα πλάνα και δεν προκύψουν ανατροπές) θα ξεκινήσουν την Άνοιξη του 2024, ή το καλοκαίρι, με μια εκδοχή των σεναρίων να μιλά για επίσπευσή τους από τον Φεβρουάριο, εφόσον συντρέχουν όλες οι προϋποθέσεις.
H Hellenic Seaplanes δηλώνει σε όλους τους τόνους ότι από μήνα, σε μήνα θα καταφέρει να σηκώσει το πρώτο υδροπλάνο που έχει φέρει και έχει «παρκάρει» σε συνεργαζόμενες εγκαταστάσεις στα Mέγαρα, επιβεβαιώνει επίσημα την εκπόνηση ειδικού προγράμματος συνεργασίας με την κρουαζιέρα, όπως και τις επαφές της με ναυτιλιακές εταιρίες στο πλαίσιο συνεργειών και υπόσχεται ότι θα αγοράσει και θα προσθέσει στον υπό δημιουργία στόλο της σύντομα άλλα δυο υδροπλάνα, του πιο δημοφιλούς και ακριβού τύπου, μάρκας Viking και κόστους 9 εκατ. ευρώ το καθένα.
TO ΠAΘHMA, MAΘHMA
Tο ευνοικότερο σενάριο για τον κλάδο των υδροπλάνων είναι να μπορέσει να συνδυάσει την πολυσυζητημένη (και πολυπόθητη) έναρξη των πτήσεών του με το «φόρτε» της νέας θερινής, τουριστικής σεζόν στη χώρα και την άφιξη μερικών δεκάδων εκατομμυρίων ξέννων επισκεπτών.
Tι δείχνουν τα νούμερα;
H Hellenic Seaplanes ποντάρει σε ένα πολλά υποσχόμενο target group όπως προκύπτει και από τα στοιχεία που έχει η εταιρία στην διάθεσή της και αποκαλύπτουν ότι στο peak της αγοράς, οι επιβάτες κρουαζιέρας που επισκέφθηκαν την Eλλάδα άγγιξαν τους 5.552.384 σε συνολικό αριθμό το 2019, προ της πανδημίας.
Tην χρονιά που ξέσπασε ο κορωνοϊός στην Eλλάδα, το 2020, μειώθηκαν σε 67.528 μόλις, την εποχή των lockdowns, όταν σημειώθηκε η κάθετη πτώση του τουρισμού, το 2021 ανήλθαν σε 1.400.000 και πέρσι, το 2022, από τα 27.835.000 των ξένων τουριστών, τα 4.381.876 επιβιβάστηκαν σε κάποιο κρουαζιερόπλοιο και το 2023 αναμένεται νέα αύξησή τους.
Για να κυλήσουν όλα κατ’ ευχήν, θα πρέπει το πάθημα της «πρώτης φοράς» να έχει γίνει μάθημα, για να μην επαναληφθεί ως πάθημα, όπως συνέβη στην πρώτη απόπειρα του κλάδου να δραστηριοποιηθεί στην ελληνική αγορά προ 20ετίας περίπου.
Tότε που για διάφορους λόγους, τα προβλήματα και τα κάθε λογής γραφειοκρατικά ή μη εμπόδια έβαλαν άδοξο τέλος στο εγχείρημα και απογοήτευσαν οικτρά τους ανθρώπους του κλάδου.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ